Microsoft ämnar i slutändan ta förstapartsspel och Game Pass till "varenda skärm där spel kan spelas". Man inkluderar sådana som man tidigare ansett vara konkurrenter, så som Nintendo och Playstation. Detta klargör Tim Stuart, CFO för Xbox, under Wells Fargo TMT Summit.

Det du kommer att höra mer och mer från oss är något av en ny strategi. Utan att tillkännage något stort här, men vår mission är att ta våra förstapartsupplevelser och våra prenumerationstjänster till varenda skärm där spel kan spelas.

Det innebär smarta tv-apparater, det innebär mobila enheter, det innebär dem vi tidigare skulle ha betraktat som konkurrenter, som Playstation och Nintendo. Vi går mot Nvidia Geforce Now.

Kanske lever ändå drömmen om att få se The Elder Scrolls VI på Playstation? Vi får väl se. Tidigare har Xbox både sett möjligheter och utmaningar med att ta Game Pass till konkurrenter (via VGC).

Stuart säger att en motivation med uppköpet av Activision Blizzard var att öka vinsterna för Microsofts speldivision. Det som var en lägre vinstmarginal för tredjepart är numera betydligt större vinstmarginal för förstapart – som dessutom ger vinster på Nintendo- och Playstation-plattformar. Dealen är som bekant att behålla Call of Duty i tio år på de två plattformarna.

Och kanske ännu längre, om vi ska gå efter planerna på att ta Game Pass till varenda plattform.