Payday 3 släpptes förra veckan och drabbades av rediga serverstrul orsakade av en överbelastad matchmaking-tjänst. De har bett om ursäkt och jobbar för fullt med problemen, och i går höll de i en stream för att prata om det inträffade och svara på frågor.

En sak som spelarna inte är särskilt nöjda med är det faktum att Starbreeze valt att göra spelet helt online, eftersom de annars åtminstone hade kunnat testa spelets olika funktioner offline i väntan på att serverproblemen ska lösas. I streamen svarade de att de långsiktigt siktar på att skaffa en ny matchmaking-partner såväl som att göra spelet "mindre beroende av online-tjänster".

Chatten pressade på med frågor om ett offline-läge kan bli aktuellt, och de svarade att det inte är något de kan bekräfta i dagsläget, men att inga alternativ är uteslutna just nu. På frågan varför spelet bara är online svarade de att det är för att alla ska spela på samma villkor och att de ville undvika problemen från Payday 2, som utbrett fuskande och opålitliga värdar för spelomgångar.

Uppdatering: Servrarna är nere för underhåll klockan 8-11 i dag, tisdag. Även på fredag kommer de vara nere för underhåll, samma klockslag gäller då. Syftet är att förbättra stabiliteten och hur matchmaking fungerar.

Mer info: