Klockan 16 i dag kliver Thrustmaster till slut på direct drive-tåget. Man avtäcker då sin första basenhet med den utmärkta men kostsamma force feedback-tekniken under skalet.

Förhoppningsvis får vi reda på när den släpps och hur mycket den kostar. Du får svaret i spelaren ovan.

Thrustmasters direct drive-basenhet har varit på gång en längre tid, och det vi vet är att den är för pc - det har inte sagts något alls om konsol. Företaget sa i slutet av förra året att rattbasen är kompatibel med "alla våra add-ons" (här), vilket borde innebära befintliga rattar, pedaler, växelspak och handbroms. Den ska också få ett nytt snabbfäste av något slag.

Direct drive är en force feedback-teknik där rattstången är fäst direkt på force feedback-motorn i rattbasen, vilket ger en kraftig och tydlig feedback om vad som händer med bilens hjul. Äldre teknik bygger på remmar och kedjor, och är ofta klenare och inte alls lika detaljerad. Direct drive är ett rejält kvalitetssteg, med nackdelen att det är dyrt. I nuläget kostar en komplett rattuppsättning (rattbas, ratt, pedaler, fäste) från drygt 6 000 kronor som lägst.

Fanatec är stora på direct drive-området och har rattbasar för både entusiaster (t.ex. Podium DD1 för 1 200 euro) och instegsmodellerna CSL DD och GT DD Pro som börjar på 350 euro för rattbasen. Logitech klev nyligen in i dd-matchen med sin utmärkta Pro Racing Wheel + Pedals för drygt 16 000 kronor. En annan aktör är Moza Racing, som har både budget- och dyrare direct drive-varianter.

Högintressant att se var Thrustmaster lägger sig prismässigt! Efter klockan 16 i dag vet vi.