Pressbyrån fasar ut cigaretter.

Medlem
Pressbyrån fasar ut cigaretter.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pressbyran-fasar-ut-ci...

Det här är riktigt jävla bra och jag hoppas coop och ica följer det här. Förhoppningsvis får vi ett slut på eländet snart. Det finns exakt "0" fördelar med rökning. Tvärtom så dödar det miljoner människor varje år.

Vad tror ni? Har den första rökfria generationen redan fötts kanske?

Medlem

Fasa ut tacos också!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Kul att se ändå! Lägst procent rökare i Europa och i topp tio i världen, vi kan bli bättre!

Var ju rätt extremt att besöka Italien med 25% rökare när Sverige har 4%, stark kulturchock på uteserveringar.


signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av GustavA:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pressbyran-fasar-ut-ci...

Det här är riktigt jävla bra och jag hoppas coop och ica följer det här. Förhoppningsvis får vi ett slut på eländet snart. Det finns exakt "0" fördelar med rökning. Tvärtom så dödar det miljoner människor varje år.

Vad tror ni? Har den första rökfria generationen redan fötts kanske?

Det är högst individuellt, jag ser många fördelar med rökning och är inte rädd för att dö tidigare än dinosaurierna på ålderdomshemmet.

Låt folk göra vad fan dom vill! Sen tror jag inte staten är jättesugen på att orten även börjar sälja smuggelcigg.


signatur

|.|

Medlem

Nu har jag sett siffror på 6% rökare, och i statistik från SCB presenterad vid årskiftet så var det 9%.

Vilket är ett skäl till att de slutar sälja cigaretter.

Dock är det ju så att man snusar istället. 23% av befolkningen snusar enligt SCB.

Så, när Pressbyrån även slutar sälja snus....

Medlem
Skrivet av GustavA:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pressbyran-fasar-ut-ci...

Det här är riktigt jävla bra och jag hoppas coop och ica följer det här. Förhoppningsvis får vi ett slut på eländet snart. Det finns exakt "0" fördelar med rökning. Tvärtom så dödar det miljoner människor varje år.

Vad tror ni? Har den första rökfria generationen redan fötts kanske?

Fördelen med rökning är väl upp till rökaren?
Det sagt vet vi vilka nackdelar som rökning kommer med, inte bara för rökaren utan även för samhället. Och det kan vara skäl att kanske helt förbjuda det. Men då torde alkohol ligga högre på listan och strax efter rökning bör vi sikta in oss på godis, läsk och skräpmat.

Livet blir snabbt betydligt sämre för alla när förbuden börjar hagla.

Jag är likgiltig till huruvida vissa butiker vill sälja cigaretter eller ej men skulle gärna se att de förhåller sig till övriga produkter med samma synsätt. Tror det snabbt skulle bli ohållbart.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fördelen med rökning är väl upp till rökaren?
Det sagt vet vi vilka nackdelar som rökning kommer med, inte bara för rökaren utan även för samhället. Och det kan vara skäl att kanske helt förbjuda det. Men då torde alkohol ligga högre på listan och strax efter rökning bör vi sikta in oss på godis, läsk och skräpmat.

Livet blir snabbt betydligt sämre för alla när förbuden börjar hagla.

Jag är likgiltig till huruvida vissa butiker vill sälja cigaretter eller ej men skulle gärna se att de förhåller sig till övriga produkter med samma synsätt. Tror det snabbt skulle bli ohållbart.

Fördelar? Jag har själv varit rökare och kan inte minnas några fördelar. Ja det var ju coolt kanske. Gott var det ju först när man var fast och det håller nog de flesta med om. Jag tror det är svårt att jämföra med alkohol som också farligt såklart och hade någon uppfunnit det idag så hade det nog varit svårt att sälja det. Men alkohol har den fördelen att vara berusande och fungerar då som ett socialt smörjmedel. Det har också en lång kulturell historia hos oss som inte tobak har. Och nej, vi ska inte förbjuda allt som är farligt men produkter som enbart är farliga och som är framställda enbart för att skapa ett beroende kan vi faktiskt vara utan.
Faktiskt så räcker det med kopplingen till lungcancer för att förbjuda rökning helt. Vi kan i princip utrota en cancerform bara genom ett sådant förbud.

Qus
Medlem

Hoppas också fler tar efter detta, rökning ska bort. Hoppas politikerna tar tag i det också.

Medlem

Cigaretter får gärna finnas kvar, sålänge den äckliga skiten hålls långt borta från mig. Värsta jag vet är när någon till exempel står i en kö utomhus och röker och man kan inte flytta på sig. Rökare ska anpassa sig efter alla andra, inte tvärtom.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fördelar? Jag har själv varit rökare och kan inte minnas några fördelar. Ja det var ju coolt kanske. Gott var det ju först när man var fast och det håller nog de flesta med om. Jag tror det är svårt att jämföra med alkohol som också farligt såklart och hade någon uppfunnit det idag så hade det nog varit svårt att sälja det. Men alkohol har den fördelen att vara berusande och fungerar då som ett socialt smörjmedel. Det har också en lång kulturell historia hos oss som inte tobak har. Och nej, vi ska inte förbjuda allt som är farligt men produkter som enbart är farliga och som är framställda enbart för att skapa ett beroende kan vi faktiskt vara utan.
Faktiskt så räcker det med kopplingen till lungcancer för att förbjuda rökning helt. Vi kan i princip utrota en cancerform bara genom ett sådant förbud.

Tror den fördel du försöker förknippa med alkohol enbart är den bild vi intalar oss för att försvara alkoholens bevarande.
Det finns inga fördelar med alkohol annat än det nöje man själv får ut av det.
Och exakt detsamma kan sägas om cigaretter. Eller godis, läsk etc.

Alkohol ÄR enbart skadligt och farligt, kortsiktigt är det betydligt farligare än cigaretter vars skada är långsiktigt.
Och alkohol är även beroendeframkallande.
Du kan inte röka ihjäl dig på en kväll men du kan definitivt dricka ihjäl dig, för att inte tala om övrig skada, olyckor och liknande alkohol kan leda till under bara en enskild kväll.

Om man är seriös med att ta bort sådant som orsakar skada utan nytta så är alkoholen absolut på högsta prioritet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror den fördel du försöker förknippa med alkohol enbart är den bild vi intalar oss för att försvara alkoholens bevarande.
Det finns inga fördelar med alkohol annat än det nöje man själv får ut av det.
Och exakt detsamma kan sägas om cigaretter. Eller godis, läsk etc.

Alkohol ÄR enbart skadligt och farligt, kortsiktigt är det betydligt farligare än cigaretter vars skada är långsiktigt.
Och alkohol är även beroendeframkallande.
Du kan inte röka ihjäl dig på en kväll men du kan definitivt dricka ihjäl dig, för att inte tala om övrig skada, olyckor och liknande alkohol kan leda till under bara en enskild kväll.

Om man är seriös med att ta bort sådant som orsakar skada utan nytta så är alkoholen absolut på högsta prioritet.

Så kan det säkert vara, att det är något vi intalar oss men det gör den inte mindre viktig för det. Jag tror den kommer att förbjudas också så småningom men det är nog inte något som vi hinner se tyvärr.
Blanda inte in godis här, det är ohälsosamt men definitivt inte farligt. Möjligen så kan du kanske dö av vitaminbrist om du ersätter all mat med godis men jag tror inte att det har hänt än. Godis precis som alkohol är inte heller skapat för att skapa ett beroende hos konsumenterna. Det är enda syftet med cigaretter.

Skrivet av filbunke:

Nu har jag sett siffror på 6% rökare, och i statistik från SCB presenterad vid årskiftet så var det 9%.

Vilket är ett skäl till att de slutar sälja cigaretter.

Dock är det ju så att man snusar istället. 23% av befolkningen snusar enligt SCB.

Så, när Pressbyrån även slutar sälja snus....

23%??! Kan det verkligen stämma? Det låter jättehögt. Jag tycker inte jag stöter på snusare så himla ofta. Med det sagt går man väl sällan och lyfter på läppen på folk så det är kanske många som går och döljer en blaffa där...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

23%??! Kan det verkligen stämma? Det låter jättehögt. Jag tycker inte jag stöter på snusare så himla ofta. Med det sagt går man väl sällan och lyfter på läppen på folk så det är kanske många som går och döljer en blaffa där...

Nja, 23% gäller rökning och/eller snusning. Där inkluderas tobaks- och nikotinprodukter, t.ex. tillverkad eller handrullad cigarett, cigarr eller pipa, vattenpipa, e-cigarett, e-pipa eller liknande. Snusning omfattar både brunt och vitt snus.

Andelen av befolkningen som snusar dagligen är någonstans ~14-16%.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu har jag sett siffror på 6% rökare, och i statistik från SCB presenterad vid årskiftet så var det 9%.

Vilket är ett skäl till att de slutar sälja cigaretter.

Dock är det ju så att man snusar istället. 23% av befolkningen snusar enligt SCB.

Så, när Pressbyrån även slutar sälja snus....

Men enligt Pressbyrån så är 54% av tobaksförsäljningen cigaretter så det är ju ett betydande tapp ändå. Nu är ju inte all snus tobak, många snusar ju det där andra konstiga vita prillorna. Snus som inte är farligt men som ändå är farligt ungefär. Köp ett tuggummi om du vill ha godissmak i munnen säger jag.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, 23% gäller rökning och/eller snusning. Där inkluderas tobaks- och nikotinprodukter, t.ex. tillverkad eller handrullad cigarett, cigarr eller pipa, vattenpipa, e-cigarett, e-pipa eller liknande. Snusning omfattar både brunt och vitt snus.

Andelen av befolkningen som snusar dagligen är någonstans ~14-16%.

Glöm inte tuggtobak. Någon mer som testade oliver twist när ni var ynglingar? Fanns i olika smaker minns jag.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Så kan det säkert vara, att det är något vi intalar oss men det gör den inte mindre viktig för det. Jag tror den kommer att förbjudas också så småningom men det är nog inte något som vi hinner se tyvärr.
Blanda inte in godis här, det är ohälsosamt men definitivt inte farligt. Möjligen så kan du kanske dö av vitaminbrist om du ersätter all mat med godis men jag tror inte att det har hänt än. Godis precis som alkohol är inte heller skapat för att skapa ett beroende hos konsumenterna. Det är enda syftet med cigaretter.

Men om alkoholen är viktig för dig pga något du tycker/intalar dig själv, och cigaretter är viktigt för mig pga något jag tycker/intalar mig själv, varför ska ditt tillåtas och mitt förbjudas? Alkohol kostar trots allt samhället närmare dubbelt så mycket pga alla problem det medför jämfört med tobak.

Godis och läsk är definitivt beroendeframkallande, och jag tvivlar starkt på att tillverkarna försöker motarbeta de effekterna i sina produkter. Så jo, godis är beroendeframkallande och vars enda funktion är att ge konsumenten en kick av tillfredsställelse.
Fetma och hjärt/kärlsjukdomar beror såklart inte uteslutande på godis men det är definitivt en drivande faktor till problemet. Och något som i många fall riktas mot barn dessutom.

Vill nämna att jag dricker ibland och har rökt en stor del av mitt liv, även om det är längesedan jag slutade nu. Förutom ett pipstopp eller två omkring jul så är jag helt rökfri.
Och äter min del av godis
Jag vill bara påpeka att det finns ett mått av hyckleri i hetsandet mot tobak och cigaretter, självklart är godis...eller låt oss säga socker och fett, inte på samma nivå som cigaretter men det ÄR ett stort samhällsproblem som ingen verkar vara intresserad av att göra något åt. Alkohol är det största samhällsproblem vi har, tveklöst, och det är fullkomligt tabu att ens tänka tanken på ett förbud.

Men jag reagerade mest på påståendet att cigaretter är helt utan värde när värdet i det mesta vi sysslar med är helt och hållet subjektivt.
Det man bör påpeka är inte huruvida något har ett värde eller ej, utan vad det medför för risker, skador och ur cynisk vinkel vilka samhällskostnader det innebär.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Varför är folk så jävla kåta på att förbjuda saker som de inte tycker om. Bruka bara inte, det är inte så jävla svårt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför är folk så jävla kåta på att förbjuda saker som de inte tycker om. Bruka bara inte, det är inte så jävla svårt.

För att vi bor i ett samhälle där vi kollektivt måste samsas. Där även individuella handlingar och beslut ofta har konsekvenser som faktiskt går bortom en själv. Så svårt borde det inte vara att förstå.

Och med tanke på att individers förmåga att ta beslut som inte på något sätt skadar andra individer (eller samhället) stundtals kan vara tämligen begränsad så behövs kanske oftare än önskat lagar och regler. Trist, men det finns inte så många alternativ.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men om alkoholen är viktig för dig pga något du tycker/intalar dig själv, och cigaretter är viktigt för mig pga något jag tycker/intalar mig själv, varför ska ditt tillåtas och mitt förbjudas? Alkohol kostar trots allt samhället närmare dubbelt så mycket pga alla problem det medför jämfört med tobak.

Godis och läsk är definitivt beroendeframkallande, och jag tvivlar starkt på att tillverkarna försöker motarbeta de effekterna i sina produkter. Så jo, godis är beroendeframkallande och vars enda funktion är att ge konsumenten en kick av tillfredsställelse.
Fetma och hjärt/kärlsjukdomar beror såklart inte uteslutande på godis men det är definitivt en drivande faktor till problemet. Och något som i många fall riktas mot barn dessutom.

Vill nämna att jag dricker ibland och har rökt en stor del av mitt liv, även om det är längesedan jag slutade nu. Förutom ett pipstopp eller två omkring jul så är jag helt rökfri.
Och äter min del av godis
Jag vill bara påpeka att det finns ett mått av hyckleri i hetsandet mot tobak och cigaretter, självklart är godis...eller låt oss säga socker och fett, inte på samma nivå som cigaretter men det ÄR ett stort samhällsproblem som ingen verkar vara intresserad av att göra något åt. Alkohol är det största samhällsproblem vi har, tveklöst, och det är fullkomligt tabu att ens tänka tanken på ett förbud.

Men jag reagerade mest på påståendet att cigaretter är helt utan värde när värdet i det mesta vi sysslar med är helt och hållet subjektivt.
Det man bör påpeka är inte huruvida något har ett värde eller ej, utan vad det medför för risker, skador och ur cynisk vinkel vilka samhällskostnader det innebär.

Alkohol betyder inte särskilt mycket för mig personligen men i vår kultur gör den det, sedan tusentals år så det är svårt att förbjuda det. Försök har gjorts men resultatet har inte riktigt blivit så bra. Nu vet jag inte riktigt vad du ville säga men jag antar att du tycker det är hyckleri att vilja ha ett cigarettförbud men inte ett alkoholförbud? Poängen är väl att rädda liv och att införa ett förbud mot cigg ligger närmare till hands än att bråka om alkohol som ändå inte leder till något.
Det bästa är kanske att hålla diskussionen till tobak annars spårar det lätt ur.

Skrivet av Soulless:

Men om alkoholen är viktig för dig pga något du tycker/intalar dig själv, och cigaretter är viktigt för mig pga något jag tycker/intalar mig själv, varför ska ditt tillåtas och mitt förbjudas?

Varför skall nåt annat förbjudas bara för din sak förbjuds??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av PeTTs0n:

Nja, 23% gäller rökning och/eller snusning. Där inkluderas tobaks- och nikotinprodukter, t.ex. tillverkad eller handrullad cigarett, cigarr eller pipa, vattenpipa, e-cigarett, e-pipa eller liknande. Snusning omfattar både brunt och vitt snus.

Andelen av befolkningen som snusar dagligen är någonstans ~14-16%.

Aha, tack! Det låter ändå mycket högre än vad jag hade trott... Där ser man

Skrivet av Snake Plissken:

Varför skall nåt annat förbjudas bara för din sak förbjuds??

Nu lär det ju inte hända under vår livstid direkt, men ur samhällssynpunkt vore det ju rätt bra med ett förbud. Jag är generellt sett emot att förbjuda saker egentligen, men efter ett antal år inom socialt arbete har man stött på alkoholens baksidor lite väl många gånger.

Medlem

Om någon står bredvid mig och dricker alkohol så påverkas inte jag. En rökare däremot...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Aha, tack! Det låter ändå mycket högre än vad jag hade trott... Där ser man

Nu lär det ju inte hända under vår livstid direkt, men ur samhällssynpunkt vore det ju rätt bra med ett förbud. Jag är generellt sett emot att förbjuda saker egentligen, men efter ett antal år inom socialt arbete har man stött på alkoholens baksidor lite väl många gånger.

Gulligt på nåt sätt att du är här o kommenterar. Du varken dricker, röker eller snusar? Werido.
Jag röker gärna och ofta, men det är tyvärr svin rimligt att man inte låter de yngre röka. Jag hatar att det är så, men förbjud skiten.


signatur

Allätare

Skrivet av gonzo247:

Gulligt på nåt sätt att du är här o kommenterar. Du varken dricker, röker eller snusar? Werido.
Jag röker gärna och ofta, men det är tyvärr svin rimligt att man inte låter de yngre röka. Jag hatar att det är så, men förbjud skiten.

Haha, okej? Vet inte om det är så jättekonstigt, men you do you I guess.

Medlem
Skrivet av redruM:

Fasa ut tacos också!

Nu säljer väl varken Pressbyrån eller 7Eleven tacos så

Skrivet av filbunke:

Nu har jag sett siffror på 6% rökare, och i statistik från SCB presenterad vid årskiftet så var det 9%.

Vilket är ett skäl till att de slutar sälja cigaretter.

Dock är det ju så att man snusar istället. 23% av befolkningen snusar enligt SCB.

Så, när Pressbyrån även slutar sälja snus....

Ja, att det skulle vara av hälsoskäl känns lite som de försöker plocka poäng bara. Det har varit vida känt i årtionden att det är dåligt för hälsan att röka så att Pressbyrån nu plötsligt skulle bry sig om det känns lite... njaaaa. Det är väl helt enkelt inte lika lönsamt längre och så försöker de plocka PR-poäng på nedläggningen.

Releasehästryttare
Medlem

Förbjud alla droger, alkohol och laster folk har. Låt gängkriminella nätverk styra hela marknaden. Det blir bra.

Releasehästryttare
Skrivet av Dajvan:

Förbjud alla droger, alkohol och laster folk har. Låt gängkriminella nätverk styra hela marknaden. Det blir bra.

Medlem

Hade hellre sett en utfasning av elsparkcyklar och A-traktorer. Inte så ofta längre man stör sig på folk som står och röker på trottoaren, vid busskurer etc. I alla fall inte om man bor i svenska bostadsområden.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Om någon står bredvid mig och dricker alkohol så påverkas inte jag. En rökare däremot...

Om någon som druckit ger sig ut i trafiken kan du bli i allra högsta grad påverkad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar