Ghost of Tsushima visades upp i Sonys State of Play tidigare under månaden, och även om det långa gameplay-segmentet gav oss en bra bild av spelet, gav det även upphov till en del frågor. Lyckligtvis har utvecklaren Sucker Punch uppmärksammat detta och gett oss svar på några av de frågor som ställts på Twitter. Nedan följer en sammanfattning av svaren som gavs.

Svaren från Sucker Punch
  • Jins katana, sakai-kniv och pilbåge är de huvudsakliga vapnen vi kommer använda i spelet, så räkna inte med att svinga yxor, spjut och liknande.

  • Ja, vi kommer kunna spela på Jins flöjt för att skapa lite extra atmosfäriska ögonblick.

  • Vinden var ett viktigt inslag redan i början av utvecklingen för att skapa en känsla av rörelse i världen, och expanderades senare för att användas som vägvisare.

  • Det finns inget "karmasystem", och hur du slåss kommer inte påverka berättelsen, även om Jins ninja/ghost-taktiker inte anses vara ärofyllda av omgivningen.

  • Det kommer finnas både dag- och nattcykel såväl som dynamiskt väder, men vissa väderlekar är bundna till specifika områden eller händelser.

  • Spelet kommer med tre svårighetsgrader, där den svåraste är utmanande men rättvis. Oavett svårighetsgraden kommer dock fienderna att ha samma mängd hälsa, eftersom Jins katana alltid måste kännas dödlig.

  • Vissa ansåg att spelet såg för lätt ut, men Sucker Punch påpekar att stridssystemet är designat för att vara väldigt dödligt åt båda hållen samt att den som spelade var en av spelets chefstestare, som är väldigt bra med katanan.

  • Varför slungades fiender iväg i Hollywood-stil när de träffades av en pil? För att Jin har två olika pilbågar – en mindre yumi-båge och en större långbåge. Den större bågen har ordentligt med kraft och kan därför kasta iväg fiender.

  • Det kommer finnas en hel del karaktärer att stifta bekantskap med, och Jin kommer stöta på ett antal byar med försäljare och möjligheter att upptäcka sidoberättelser.

  • Spelet tycks inte komma med olika slut, oavsett om man väljer att huvudsakligen slåss som samurai eller ghost.

  • De vill inte riktigt säga hur långt spelet är, men uppger att det finns dussintals timmar av underhållning för de som verkligen vill leva sig in i världen, medan de som fokuserar på handlingen kan ta sig till slutet något fortare. De flesta av testarna har spenderat en hel vecka med spelet utan att komma till slutet. Tidigare har de sagt att man utan tvekan kan spendera "uppemot 50 timmar i spelet".

  • Cirklarna i Jins hälsomätare är hans "beslutsamhet/resolve", och kan spenderas på väldigt intensiva attacker eller att läka Jin.

  • Jin kan inte simma ut till båtar för att använda dem.

  • Man kan inte rikta in sig på specifika kroppsdelar under svärdsstriderna.

  • Sidouppdragen kommer med många olika belöningar, inklusive speciella rustningar.

  • Vi kommer kunna uppgradera Jins katana.

  • Jin kan inte slåss med ett vapen i vardera hand (dual-wield).

  • I början av äventyret kommer vi få välja den häst vi kommer ha i resten av spelet.

  • Vi kommer kunna blanda olika delar av utrustning.

  • Det finns rovdjur som man kan besegra för att få resurser till uppgraderingar.