Inlägg av anon174218

Inlägg som anon174218 har skrivit i forumet

Vilka framsteg förundras de över? Jag tycker annars cod och bf är bra. De fungerar som flugfångare som drar till sig kreti+pleti. Då vet man var de finns.

Det blir en stor dag. Nästan att man tar ledigt, tar fram kylväskan med pilsner och låser in sig. Orolig för buggarna dock.

Det vore humor om det floppade. Inte för att det skulle drabba utvecklarna negativt utan för att man kan få njuta av äkta, varm, genuin och sann skadeglädje över alla förköpare.

Skrivet av KoP:
Skrivet av General Failure:

Carmack borde f-n få nobelpriset för vad han bidragit med till mänskligheten. Ett geni helt enkelt.

Uuhm.. nu kanske vi inte ska överdriva? Är ju inte direkt så han rådit bukt på världssvälten eller funnit botemedlet mot cancer.

Kanske inte, men att både Obama och EU fått fredspriset är mer en överdrift imo. Carmack borde få något motsvarande för ha dragit in 3D grafiken i vardagsrummet. Nobels Quakeworld pris.

Carmack borde f-n få nobelpriset för vad han bidragit med till mänskligheten. Ett geni helt enkelt.

Antingen tillåter man alla politiska / historiska symboler eller inga alls. Allt annat är politiskt ställningstagande vilket bara ger dålig smak i munnen. Vill man göra det ska man bli PK-politiker och inte spelutvecklare. Det gäller att skilja på historisk återgivning och dyrkan av symboler och vad de står för. Många har svårt för det. Det handlar inte om att ta ställning för det ena eller det andra. Det som hänt har hänt och inget kan ändra på det. Hitler, Stalin och inte minst Lenin mördade folk i miljoner för vad de trodde på. De är alla lika döda oavsett vad anledningen var.

Synd att allt ska vara så förbaskat arkad:igt nuförtiden. Det hade kanske varit kul om det varit mer taktiskt inriktat. I nuvarande skepnad tror jag folk tröttnar efter 3 min. Inget köp för min del.

Släpp det till PC som sagt, annars är det fullkomligt ointressant & irrelevant.

Kvalificerat BS från Gibeau att de underskattat "spelets dragningskraft". De visste hur många som förbokat och kunde dimensionerat enligt det. Dessutom kunde de belastningstestat sina servrar och övrig infrastruktur efter förväntad belastning samt x10 på det. Om nu viljan funnits att ta den kostnaden i förhand. Något ljushuvud tyckte väl det var mer ekonomiskt att låta kunderna ta smällen om något händer - vilket hände.

Eftersom online delarna bara utgörs av DRM skyddet så hade de även kunnat lägga in mekanismer alternativt skickat ut en patch som inaktiverar funktionen. Allt går att lösa, men det grundas också på hur man betraktar sin kundbas. EA har inte kunden i fokus helt enkelt. De kan inte få fokus heller förrän de drar sina huvuden ur röven.

"Games Online is hard". Tacka fan för det. Det är komplext, dyrt och inget för nötter som Maxis/EA. SimCity är dock inget online spel. Att ha ett online DRM skydd och savegames central gör det inte till ett onlinespel. Varför ens göra ett i grunden offlinespel till "online" över huvud taget?

Nu har de gått ut med för många BS argument för att motivera designbeslutet så de kan inte längre backa. Det är för svårt få tillbaka skiten i hästen helt enkelt. Argumentet som tog priset var att servrarna behövs för att göra simuleringsberäkningar. Den är svår att toppa.

Så de hade 2 miljoner förbokningar. Fantastiskt vad många idioter det finns. Antal aktiva spelare konstant? Möjligtvis då mellan 0-10 personer.

Hur man nu ens kan kalla århundradets största epic fail alla kategorier för en "framgång" säger ju det mesta. Om EA spelat sina kort rätt och levererat vad 99.9% av kunderna ville ha hade de säkert haft årets spel. Istället håller de hårt kvar i sin anala attityd att de minsann själva vet bäst vad folk gillar. Det är inte så man bygger upp ett raserat varumärke.

Förstår inte varför är det så svårt erkänna att SimCity är totalt misslyckat. Varför inte åtgärda allt som är trasigt och feldesignat, som online DRM kravet och små kartor? Den investeringen är inte särskilt stor och skulle kanske kunna rädda skiten.

Hur som helst kvittar det för oavsett vad de gör kan jag inte köpa det för att inte riskera att bli kallad som en av deras "fans".

Skrivet av Kane:
Skrivet av General Failure:

Hyfsat men ljudeffekterna är usla. För få och för dåliga kartor. Vissa kräver mycket av commandern som oftast inte har en aning om vad uppgiften innebär. Ingen dedikerad server för Linux är och kommer vara Tripwires problem att nå en bredare marknad.

Ljudeffekterna usla? Du vet om att skjutvapen och explosioner inte låter som de gör i de flesta spel och filmer?

Ser man till BF3 så pratade ju Dice ut om att man var tvungen att ändra ljudeffekter för folk känner inte igen dem om man använder "riktiga".

Det är usla ljudeffekter enligt min uppfattning och jag har varken BF3 eller filmer som referens. En KSP låter tex inte som en trasig moppe i verkligheten. De har helt enkelt inte lyckats särskilt väl. Det behöver dock inte betyda att det är ett kasst spel. Bara att det har få bra kartor som balanserar, inga dedikerade servrar för linux och kasst ljud. Utöver det är det en bra produkt.

Hyfsat men ljudeffekterna är usla. För få och för dåliga kartor. Vissa kräver mycket av commandern som oftast inte har en aning om vad uppgiften innebär. Ingen dedikerad server för Linux är och kommer vara Tripwires problem att nå en bredare marknad.

Skrivet av dmn:
Skrivet av General Failure:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

När det gäller fordon, flyg etc är Arma helt klart inte i samma solsystem som DCS A-10, KA-50, Rise-of-Flight etc. Det kommer inte ens i närheten av detaljrikedomen, fysiksmodellen och knapp-fetishismen i riktiga flygsimulatorer. Det är trots allt olika världar som är svåra att kombinera.

Arma är ingen flyg/vagnsimulator men det är helt klart en stridssimulator. Modellering och simulering av personliga vapen och understödsvapen är realistisk och trovärdig. Ballistiken och striderna likaså. Battlefield och COD är annars bra exempel på spel. Dvs utan någon som helt realistisk simulering av någonting.

Helst hade jag sett att de skippat fordonssimuleringen helt och fokuserat fullt ut på infanteristrid. De blir ju tvungna att nerfa alla komplexa moderna vapensystem och då blir det bara epa av allt. Fordonsmarsch kunde de överlåta till AI:t istället. Vill man åka modern vagn och äggvisp på realistiskt vis så finns det annat som är bättre på det.

När det gäller infanteristrid så håller Arma3 dock mycket hög sim-kvalitet. Nästan alla bitar finns på plats. Jag har inte känt sådan hallelujastämning sedan Swat3..

Jag håller med om att infanteri-delen är den bästa till dags dato, och det är den delen av Arma 3 som är närmast simulatorkvalitet.
Även om mycket är där så saknas otroligt mycket ändå....eller saknas och saknas. Man har ju gjort designval som gör det roligt att spela.

Står dock fast vid att helheten bara är en trovärdig stridsrepresentation, snarare än en simulator.
Det är oändligt mycket svårare att simulera infanteri på ett bra sätt, till skillnad från ett flygplan.

Flygplan har i sammanhanget väldigt enkel fysik och väldefinierade system som är lätta att återskapa. Människor ärav det faktum att vi själva är just människor, oändligt mycket svårare.

Definitionen av vad som är "simulering" kan förstås vara subjektiv. Är det en realistisk återgivning så är det simulering imo. Arma är så digitalt nära man kommer riktig infanteristrid vilket räcker för mig, simulering eller inte.

Håller dock inte med om att flygdynamik är särskilt enkelt att simulera. Det är nog bland det mest invecklade man kan ge sig på rent matematiskt. Det krävs en hel del för att få till rätt känsla i en flygmodell. Lägg sedan till allt annan fysik och vapensystem som ska snurra i realtid. Människor är förvisso oförutsägbara men det behöver man inte heller simulera om det nu inte handlar om ren AI. Bygga bra soldat AI är förstås svårt, i synnerhet om grupp/pluton dynamik är med i bilden. Det är svårt nog att få den organismen att fungera irl. Finns inte så många bra exempel på det annat än Flashpoint och Arma serien.

Aldrig att jag handlar något från EA. Det är politiskt omöjligt.

Skrivet av dmn:
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

När det gäller fordon, flyg etc är Arma helt klart inte i samma solsystem som DCS A-10, KA-50, Rise-of-Flight etc. Det kommer inte ens i närheten av detaljrikedomen, fysiksmodellen och knapp-fetishismen i riktiga flygsimulatorer. Det är trots allt olika världar som är svåra att kombinera.

Arma är ingen flyg/vagnsimulator men det är helt klart en stridssimulator. Modellering och simulering av personliga vapen och understödsvapen är realistisk och trovärdig. Ballistiken och striderna likaså. Battlefield och COD är annars bra exempel på spel. Dvs utan någon som helt realistisk simulering av någonting.

Helst hade jag sett att de skippat fordonssimuleringen helt och fokuserat fullt ut på infanteristrid. De blir ju tvungna att nerfa alla komplexa moderna vapensystem och då blir det bara epa av allt. Fordonsmarsch kunde de överlåta till AI:t istället. Vill man åka modern vagn och äggvisp på realistiskt vis så finns det annat som är bättre på det.

När det gäller infanteristrid så håller Arma3 dock mycket hög sim-kvalitet. Nästan alla bitar finns på plats. Jag har inte känt sådan hallelujastämning sedan Swat3..

Skrivet av Sethernis:
Skrivet av General Failure:

Betan intygar åtminstone om att alla mina förväntningar på Arma3 kommer infrias. Det är mkt befriande och upplyftande att det fortfarande finns bolag som Bohemia (och DCS) som håller kvar i de gamla traditionerna. De har åtminstone kraft (och kapital) att så emot mörkret i form av räls-gameplay, nerdummad konsolifiering, anal-DRM, DLC och allt annat hata-din-kund BS. Istället fokuserar de på det som i min värld är värt något. 1) Ultravålds-stridssimulatorer med realism och kvalitet i fokus. 2) Välkomnar communityn som en central aktör och resurs. All heder till dem och hoppas slutresultatet blir bra och de kan gå runt på det. Årets spel? Det lär få min röst.

Jag kan hålla med dig om ondskan med DRM och DLC.

Men jag suckar fortfarande när vissa tror att så fort något går långsammare så är det per definition "mer intelligent". Nej, det är långsammare för att du ska hinna hänga med.

För övrigt så gör Bohemia kriminellt dåligt optimerade spel. Vi får hoppas att Arma 3 blir undantaget.

Den största fördelen med deras spel är inte deras skapelser utan skapelserna av deras community, t.ex. Day Z.

Jag skulle hävda att alla stridsmoment är mer realistiska i Arma än i något annat. Det handlar mer om tempo, taktik och samverkan än att skjuta på allt som rör sig. Tempot är allmänt styrt av vilken typ av uppgift det handlar om och hur du väljer att lösa det. En försvarsuppgift är generellt sett mer lågintensiv tills det smäller medan ett direkt anfall är motsatsen. När det väl smäller är det oftast över på några sekunder eller minuter. Går du in i ett bakhåll så förlorar du, punkt slut. Under striden är det ett allmänt kaos där man har svårt att få grepp om situationen. Det är så en stridssimulator ska fungera och nära verkligheten. Det är allt annat än ointelligent. Faktum är att ju lägre tempo desto bättre. Ta Swat3/4 som exempel. Pröva köra genom dem ala COD style.

Bohemia har dock inget bra trackrecord på buggfronten. Faktum är att det är en katastrof och Arma2 var i praktiken ospelbart. Återstår som sagt att se hur slutprodukten blir men betan verkar lovande.

Betan intygar åtminstone om att alla mina förväntningar på Arma3 kommer infrias. Det är mkt befriande och upplyftande att det fortfarande finns bolag som Bohemia (och DCS) som håller kvar i de gamla traditionerna. De har åtminstone kraft (och kapital) att så emot mörkret i form av räls-gameplay, nerdummad konsolifiering, anal-DRM, DLC och allt annat hata-din-kund BS. Istället fokuserar de på det som i min värld är värt något. 1) Ultravålds-stridssimulatorer med realism och kvalitet i fokus. 2) Välkomnar communityn som en central aktör och resurs. All heder till dem och hoppas slutresultatet blir bra och de kan gå runt på det. Årets spel? Det lär få min röst.

Vilket FUD. Det är inte svårare än att prioritera mod-support över annat. Det här handlar mer om attityd än att det skulle vara svårt och krångligt. Klart det kräver en viss instats och kompetens men det gör allt annat också. Satsa mindre pengar på marknadsföring och annat skit så räcker pengarna till modstöd också.

Affärsmässigt har väl någon på EA bestämt att kravlösa sheeps ger bättre ekonomisk avkastning än en mer avancerad spelar-community som ges möjlighet att forma spelet själva. Fail.

Skrivet av Rakoon:

CSGO för 41 kr.

Inte värt ens de pengarna. Sönder-konsolifierat bortom all räddning.

Jag kan se moralens väktare slå frivolter. Detta måste lagstiftas emot! Verkar annars njutbart degenererat, men väntar som sagt på PC versionen med riktig grafik när/om det blir aktuellt. Beror förstås på hur kass portningen blir. Konsol först är en korkad prioritering.