Inlägg av aasecond

Inlägg som aasecond har skrivit i forumet

Hur många längtar efter multiplayer-spel från Naughty Dog? Jag längtar bara efter singleplayer-spel från dem
De kan "outsourca" detta till Bungie, och fokusera på nästa Last of Us, Uncharted eller nåt annat nytt häftigt SP-äventyr!

Kanske dummaste frågan här, men måste man lämna sitt PS5 på för att kunna använda denna?

Skrivet av Whisp:

Alltid kul med fler indieutvecklare, där främsta fokuset ligger på att göra kul spel och inte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Osäker om detta företag passar in som indieutvecklare, deras mål är att ha 80-120 anställda (enligt artikel i DN om samma sak).
Men hoppas på att de fokuserar på spelglädje och skapande, inte pengarna i främsta rummet

Skrivet av Fearnox:

Fast gameplay i spelet är väl igen höjdare?
Storyn och världen är dock spännande och intressant.
Inte så stor variation och ganska tråkiga fiender bland annat.

Därför tror jag mer på uppföljaren, eller ifall de gjorde en omarbetat Remake istället av 1:an.
Remaken får gärna lägga till eller omarbeta spelet så att det blir mer som dem hade tänk sig från början innan dem behövde skala ner så mycket.

Gillade Control, speciellt när det kommer till världs byggande.
Kändes dock lite tomt och stelt i början, men vart bättre ju mer förmågor/vapen man fick.

Känns som att gameplay är Remedys stora problem i de flesta av deras spel. Jag har gillat Alan Wake, Quantum Break och Control, men gameplay har ofta varit som du skriver repetitivt och halvdåligt implementerat.

Känslan i Alan Wake (1) var helt underbar, med mysrysig atmosfär och bra värld att utforska; även ljudet var mycket bra, fiendernas röster/ljud ingav en del kalla kårar när man hörde dem.
Quantum Break hade också en bra story, även hur gameplay ändrades ju bättre förmågor man fick.
Control gillade jag aldrig så mycket; visst var världen superhäftig med den konstiga dimensionerna och hur "rummet" ändrades på olika sätt, men gameplay var inte alls bra, kändes till slut bara som en upprepande skjutare, eftersom det kom massor med halv-generiska fiender och man bara kunde skjuta och skjuta (förutom på några bossar som krävde mer variation/tänkande).

Hoppas mycket på Alan Wake 2! Ge oss mer Twin Peaks-FPS

Om de vill ha icke-våldsamma esports, så finns det väl en hel del "riktiga" esports-spel som är det, såsom Rocket League och FIFA...? Även Street Fighter och liknande borde ju funka, eftersom de är simulationer av kampsport. Anywho, bör ju finnas bättre spel än de flesta av de konstiga spel de föreslagit (https://olympics.com/en/esports/olympic-esports-series/). Visst, Gran Turismo och Just Dance är ju rätt stora, men resten av spelen är ju inget jag har hört om iaf (Tic Tac Bow t.ex. )

Jag tycker atmosfären verkar bra och lite mystisk, men svårt att förstå hur gameplay egentligen är. Jag såg några delar i gameplay-videon där två karaktärer har deras avatarer bredvid varandra och de verkar prata "in i skärmen" vilket är extremt onaturligt. Jag hade hoppats att de fortsatt med deras mer involverande gameplay a la Life is strange och Tell me why. Hoppas övriga gameplay ser bättre ut. Gillar Don't Nod och den grafisk stilen i spelet är mycket vacker, så hoppas

Jag är en sån konstig person som spelade 100+ timmar av förra spelet, gillade det extremt mycket från början med all utforskning, men sedan så dök intresset, men då måste jag ändå klara av det (pga jag investerat så mycket tid... ). Blev för mycket av ett "checklista"/måste-hitta-alla-saker-spel till slut, som så många för open world spel tyvärr blir.

Grafiken var underbar, många quests var roliga och utmanande, striderna mot de antika fienderna var annorlunda, gillade att de kunde döda en med ett "skott" (gav en extra nerv i början av spelet).

Dock så var det för mycket återanvända assets, 3-4 varianter av samma fiende bara i annan färg, lite tråkigt. Även "dungeons" saknade mycket av fantasin och mystiken som fanns i alla andra Zelda-spel; vilket tyvärr är det jag brukar uppskatta mest i dessa spel. När man väl brukar komma till en dungeon så blir Zelda-spelen som ett annat spel, med ännu tätare mystik, hårdare strider, häftiga pussel osv, allt i sitt eget "format"/utseende, olika för varje dungeon. Dock, till min förvåning så hade de tagit bort denna grund-funktion från Zelda-spelen i BotW och bara gjort några pussel och en halvtråkig "boss", men det fanns inget unikt med varje dungeon (och det fanns helt klart för få!).

Om Tears... har lite "mindre hämta 100e saken"-quests och fler och nyanserade dungeons så kan det bli det perfekta spelet

Där föll mitt intresse för spelet, vägrar stöda mikrotransaktioner i spel (iaf sånt som inte är relaterat till utstyrsel / utseende).
Om spelet ändå säljs för 700-800 kronor, så bör väl en sådan funktion kunna finnas med från början/gratis, där man kan välja hur snabbt man vill "levla up", t.ex. en faktor som man kan ställa in bara, mer eller mindre. Gör spel inställningsbara, inte dyrare...!

Tänk om man måste betala för att andra inställningar, t.ex. ändra grafikinställningar? Då hade nog ännu fler vägrat stöda detta. Gör ett komplett spel och sälj! När nytt innehåll kommer, då kan jag betala, men för detta, neeeeej

Självklart ska alla plastprodukter göras av återanvänd plast så långt som möjligt, men ändå ett litet steg i rätt riktning.

Tack för recensionen! Bra skrivet @Mirage!

För egen del ska till en rejäl rea på detta innan jag testar/köper det. Skulle gärna testa en demo på PS5 innan jag slår till.
Tycker inte om Marvel, och det jag sett av mellansekvenserna från detta spel, i The Abbey, verkar den delen slå ihjäl all spelglädje. Dock verkar striderna roliga. Jag älskar Xcom spelen och liknande spel, har spelat om (nya) Xcom 1 och 2 minst 5 gånger var, så hade önskat mig en mer taktisk/strategisk ingång till detta, med mindre "svammel" i mellanakterna.

Men men, ge mig en demo, så kanske jag ändrar mig

Ja konstigt att det inte finns fler mässor/expos i Sverige, då vi har så många utvecklare här! Och många spelare!!
Någon inom branchen som vet?

Jag är säker på att det skulle vara en framgång, både för spelförsäljning osv, men även för branchen, mellan företag, rekrytera folk, visa spelutbildningar osv osv. Finns mycket inom spel som inte "utnyttjas" här i Sverige.

Visst, vi har ju mässan i Kista runt höstlovet, men den är mest försäljning av merch och cosplay, vilket också är skoj, men jag vill också ha nåt liknande E3, Gamescom, Eurogamer expo, där man kan lira lite, kolla på utbildningar, snacka "jobb", snacka med utvecklare (iaf indies), fast här i Sverige eller iaf Norden!

Kom igen @dataspelsbranchcen #dataspelsbranchen ge oss vad vi vill ha !

Skrivet av Proximately:

Alltså... kommer det upp något spelevent i Stockholm som folk är intresserade utav? Jag har ingen koll här uppe men börjar bli så jävla trött på sådana här frågeställningar då det bara sägs "vem bryr sig om att träffa utvecklarna i verkligheten" vilket helt enkelt är sjukt jävla tråkigt. Kan jag inte få rapporter från journalister på plats, som jag tycker är betydligt mer intressant att läsa och se rapporter ifrån på Youtube, än att få någon sönderredigerad hypevideo från företagen så får jag gå på något liknande själv, om det så är för marknadsföringens skull eller för att de hänger med varandra.

Den som avfärdar Doom Eternal utan att ha testat det minst 10 timmar missar en extremt häftig upplevelse. Ge det tid.

Jag tycket heller inte alls om det till en början; måste leta efter ammo och några jobbiga "hopp". Men, pulsen som infinner sig när man kommer in i flowet har jag inte kännt på många år. Jag spelade först på "Hurt me plenty" och lärde mig hur spelet fungerade; var svårt som tusan men när jag klarat det så började jag direkt på nästa svårighetsgrad och bara njöt av utmaningen, sen till Nightmare

Spelet har en mycket bra design, inte som andra FPS. Platformandet är minimalt och du kommer inte tänka på det efter några minuters spelande (dvs, du har lärt dig och bemästrat det redan då). Utmaningen är fienderna och deras rörelser, även bandesignen är häftig och annorlunda. Ett av de bästa actionspelen någonsin, i ren adrenalin-påslägs-nivå räknat

Kanske dags för ny ledning?

En del oklarheter angående "onlinespel" vs andra dataspel:
Är det verkligen säkert att de bara pratar om sub-branchen onlinespel(utveckling)? De säger ju "Commission to put forward a European Video Game Strategy that would help this creative and cultural sector unlock its full potential".

"this create and cultural sector" tolkar jag mer som dataspel i allmänhet.

Dock händer det ju ofta att beslutsfattare och andra "icke-gamers" knappt kan skilja mellan olika sorters spel, och ibland måste blanda in "online" bara för att förtydliga det "skadliga"... med dem, så det är inte konstigt att politikerna i EU gör samma misstag. Många av de skadliga saker de pratar om t.ex. free-to-play, ingame-köp finns ju också i "offline"-spel, ofta på mobilen, som har väldigt liten eller ingen online/sociala funktioner.

Jag kollade inte fler detaljer, men kan gissa på att inga representanter för varken dataspelsbranchen eller forskningsvärlden, dvs de som kan något utifrån business/utvecklarperspektiv eller har undersökt datan, var med under diskussionen.

Sen undrar jag till sist varför de vill ta fram ett pris för just onlinespel? Hmm. Har de redan pris för offlinespel? Single player spel?

Till sist kan ju tilläggas att skydd mot dåliga spelfunktioner som hemska köp som pushas på en bör undersökas och helst förbjudas, speciellt i spel om riktas mot barn. Det kan inte vara svårt att hitta om ett spels spelarbas är under 15/18 och är den det, då ska inget som kräver köp eller har (enligt forskning) skadliga effekter tillåtas i spelet. Bra initiativ där EU!

Mario+Rabbids är det enda annorlunda som Ubisoft fått ut under de senaste åren, och då menar jag speciellt det första spelet som kom för 3-4 år sedan; det spelet var guld . Uppföljaren från ifjol var tyvärr lite trött.

Fast är inte detta klassiskt med spelföretag som blir för store, de vågar inte testa något nytt, bara kopierar andra trender inom branchen, och de gör superpolerade spel, som är jättetråkiga (lika som de flesta biofilmer varit de senaste 10 åren)... Jag säger bara, kolla in indie och AA-spel mer, där finns de riktiga guldkornen! Sluta kolla efter "grafik" och frames, fokusera hellre på spelglädje

Elden Ring

Lika skrattretande varje år att det ska utses årets bästa innan året ens är slut
Varför inte göra detta i början av januari, då föregående år är över och alla spel från det året kan utvärderas.

Finns många best-of-the-year listor som redan pumpats ut, när 1.5 månad återstår (facepalm).

Angående de nominerade, så tycker jag det var ett hyfsat år med Elden Ring i spetsen, dock inget super-år. Saknar nån heavy-hitter från Nintendo.

Någon som vet om det finns ett demo? Jag är mycket nyfiken, men vill inte köpa spelet om jag inte alls gillar upplägget/atmostfären, så att testa ca 15-30 minuter skulle vara bra

Tycker det är för få demon nu förtiden, speciellt dessa små och mellanstora spelen; jag vill testa en liten liten stund, för att vara säker på att jag köper nåt jag troligen kommer att gilla.

Det borde finnas en "ångra/retur" för digitala köp, fram till typ max 1 timme efter man startat det, så borde man kunna ångra/returnera spelen (om en sådan funktion finns, då behövs inte demos; man bara köper och testar max en timme, sedan om man inte gillar så returnerar man).

Till recensenten: Du klagar lite på (bristande) svårighet och jag kan bara hålla med. Har du testat att köra på hard (tror det heter "Demanding")? Jag testade, men det enda som ändrades var att fienderna tål mer och gör mer skada; de får tyvärr ingen bättre AI eller så, vilket jag tycker Hard borde betyda

Man får helt enkelt göra det svårare för sig själv, t.ex. i första spelet så spelade jag alltid med de nya karaktärerna jag fick. Funderar på att köra detta spel med olika kombinationer av karaktärer hela tiden eller kanske "motsatt" vad som egentligen är bäst, t.ex. köra Luigi på en bana med mycket närstrid osv

Skrivet av NeoWeo:

Bra recension.
Första spelet föll på att det innehöll meningslösa pussel så jag undrar om de är fortfarande kvar?

Tyvärr har alla spel, även detta, meningslösa pussel Men som tur är de oftast frivilliga i detta spel, man kan få nån liten bonus eller så, men inget viktigt.