Xbox släpper kontroll delvis gjord av återvunnen plast

Robot
Xbox släpper kontroll delvis gjord av återvunnen plast

Vilket leder till variationer i utseende och känsla för varje kontroll.

#Handkontroll, #nyhetstips


Medlem

Är det såpass mycket dyrare att återvinna än att göra nytt, så att säga? Prislappen var lite väl hög vill jag tycka.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Rekommenderar inte series X controller med texturer på sidan, ser ut som denna har det.

Jag köpte en camo blå kontroller och visst är den snygg, men den saknar det lite räfflade ytan eller vad man ska säga som gör kontrollern mer grepp vänlig just på sidorna. Nu är det ganska halt just där.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av doversund:

Är det såpass mycket dyrare att återvinna än att göra nytt, så att säga? Prislappen var lite väl hög vill jag tycka.

Defeats the purpose, blir ju en smug grej bara.

Medlem
Skrivet av doversund:

Är det såpass mycket dyrare att återvinna än att göra nytt, så att säga? Prislappen var lite väl hög vill jag tycka.

Det laddningsbara batteriet går väl på några hundra det också, så kanske inte så dyrt om man räknar in det i priset.

Medlem
Skrivet av doversund:

Är det såpass mycket dyrare att återvinna än att göra nytt, så att säga? Prislappen var lite väl hög vill jag tycka.

Jag tror att Microsoft tar panten själva.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bra initiativ av MS, bra att skicka med laddningsbart batteri också! Vet inte vad jag tycker om färgerna dock, känns rätt... gräsligt?

Medlem

Alltså. Om de hade menat allvar med det här så borde de ju ha fasat ut all annan plast och ersatt den med återvunnen plast. Inte bara till kontrollen utan även till konsolerna. Det skulle också vara bra om de flyttade bort produktionen från kina. Går du inte hela vägen så är det bara ett pr-trick och ganska betydelselöst.

Medlem

Skulle vara kul om de gjorde en kontroll som var en exakt kopia på X360's form.
Gillar inte varken Xbox One's eller Series-kontrollerna för att de känns lite krampaktig i händerna jämfört med X360 som låg perfekt.
Gillar inte heller triggrarna, de känns som man de saknar motstånd typ. Rumble funktionen låter också satan.

Köpte en Forza Horizon 5 Edition som var snuskigt snygg, men när jag upptäckte ovanstående "fel" så åkte den tillbaka direkt.

Medlem

Otroligt löjligt. Om de nu har möjligheten att göra tillverkning mer miljövänligt, då är det nästan på oetiskt att inte göra det på alla kontroller... Inte bara på nån speciell kontroll som ser extra ful ut bara för att kunderna ska känna att de gör något positivt när de ger sina pengar till Microsoft.

Dessutom kunde de ju också passa på att fixa styrspakarna så att de inte har stick drift hela tiden. Det är ju en av de vanligaste problemen med handkontroller, och hade kunnat lösas ifall de bara började använda HAL effekt sensorer istället för mekaniska spakar. Något som hade kostat MS några ören extra per kontroll, men gjort att de hållt mycket längre och på sätt varigt bättre för miljön.

Men då hade de ju också sålt mindre... och det kan man ju inte göra. 🙄

Medlem

Varför inte göra alla i återvunnen plast?
Kudos till att dom ändå gör det, till skillnad från de flesta som bara sitter och gnäller istället för att göra nått för miljön.

Medlem

Mig veterligen så bara för att det är gjort på återvunnen plast så behöver det se ut som en frakenstein, går väll att få det ser ut som en ny kontroll.
Detta är bara gimmick.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nä, vill ha mina kontroller och konsoller av rykande färsk ny plast som doftar gott.

Medlem

Helt absurdt att det inte är standard med återuppladdningsbara batterier i xbox-dosorna tycker jag.

Medlem
Skrivet av Jontos:

Helt absurdt att det inte är standard med återuppladdningsbara batterier i xbox-dosorna tycker jag.

Ur miljöperspektiv är det faktiskt bättre med utbytningsbara batteri. Det innebär ju att du kan använda vilka återuppladdningsbara batterier som helst.

När batteriet i exempelvis en DualSense kontrol blir dåligt dock, så kommer den antagligen kastas då du inte kan kan byta batteri överhuvudtaget (utan att plocka isär den helt d.v.s.).

En Xbox kontroll i jämförelse kan ju då byta batteri på nån sekunder, och få längre livstid.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det laddningsbara batteriet går väl på några hundra det också, så kanske inte så dyrt om man räknar in det i priset.

Det är väl rätt gammal (Beprövad) batteriteknik i en kontroll?, så det är nog billigt för MS men dyrt för oss konsumenter.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Jontos:

Helt absurdt att det inte är standard med återuppladdningsbara batterier i xbox-dosorna tycker jag.

Finns ju både för och nackdelar med dom också. Säkert många som slänger sina Playstation-kontroller när batteriet ger upp, även fast man enkelt kan byta ut det.

Bästa är väl annars att köra med laddningsbara AA-batterier i Xbox-kontroller. Hoppas att folk inte är så dumma så dom använder engångssbatterier.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns ju både för och nackdelar med dom också. Säkert många som slänger sina Playstation-kontroller när batteriet ger upp, även fast man enkelt kan byta ut det.

Bästa är väl annars att köra med laddningsbara AA-batterier i Xbox-kontroller. Hoppas att folk inte är så dumma så dom använder engångssbatterier.

Bäst är väl att använda sladd?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Bäst är väl att använda sladd?

Haha, visst. Om man har en setup där det funkar bra så. Dom kanske skulle ha gjort dom här kontrollerna trådade istället.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Haha, visst. Om man har en setup där det funkar bra så. Dom kanske skulle ha gjort dom här kontrollerna trådade istället.

Det tycker jag. Då kunde de halverat priset också.

Avstängd

Näe fy fan vad B.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Razken:

Skulle vara kul om de gjorde en kontroll som var en exakt kopia på X360's form.

Hyperkin släpper en i juni! Pre-orders öppnar i maj.

https://www.theverge.com/2023/3/16/23643890/hyperkin-xenon-xb...


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jontos:

Helt absurdt att det inte är standard med återuppladdningsbara batterier i xbox-dosorna tycker jag.

Tycker tvärtom. Det är riktigt trevligt att kunna köra med egna uppladdningsbara AA-batterier. Oerhört mycket längre batteritid än mina PS-kontroller. Dessutom alltid fräscha batterier med stabilt hög kapacitet.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Bäst är väl att använda sladd?

Kör sladdat via min telefonladdare nästan hela tiden på PS5:an och alltid på Xboxen. Aldrig haft problem med några batterier och att behöva byta eller köpa nya kontroller. Som exempel hade jag min PS4-kontroll i 7-8 år tills jag köpte PS5:an. Själv föredrar jag Sonys lösning, då jag inte pallar tänka på batteriebyten.

Medlem
Skrivet av Jontos:

Helt absurdt att det inte är standard med återuppladdningsbara batterier i xbox-dosorna tycker jag.

Absurt?
Ogillar verkligen hur det är på playstation och Nintendo med inbyggda batterier.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Smaken är som baken märker jag, tur att det finns något som passar alla då!
Själv har jag aldrig haft problem med att batterier i en kontroll blivit dåliga, så för mig är det bara ett extra drygt moment att behöva byta batterier och sätta på laddning osv, istället för att bara dunka i powerbanken med en sladd som jag gör när PS-dosan börjar bli trött.
Blev på riktigt chockad när jag köpte xboxen och insåg att usb-c-uttaget på dosan var "dekorativt" (ja, jag vet att man kan köpa uppladdningsbart batteri till den)

Medlem

Självklart ska alla plastprodukter göras av återanvänd plast så långt som möjligt, men ändå ett litet steg i rätt riktning.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Absurt?
Ogillar verkligen hur det är på playstation och Nintendo med inbyggda batterier.

Tror ni pratar förbi varandra, båda har rätt.

Jag skulle säga jag håller med att de inte har med uppladdningsbara batterier i sina dosor, MEN det är också absurt att inte ha lätt möjlighet att byta batterien när de väl blir dåliga.

Redaktör
Skrivet av GustavA:

Alltså. Om de hade menat allvar med det här så borde de ju ha fasat ut all annan plast och ersatt den med återvunnen plast. Inte bara till kontrollen utan även till konsolerna. Det skulle också vara bra om de flyttade bort produktionen från kina. Går du inte hela vägen så är det bara ett pr-trick och ganska betydelselöst.

Om återvinning är bra för miljön är det är en bra grej för oss. Jag har svårt att se hur det är negativt. Visst, det är pr för MS, men pr kan ju både vara bra för MS och inte dåligt för oss? Känns som att alla vinner, även om de inte går all-in.


signatur
Medlem

Tillverkas dom fortfarande av underbetalda i asiatiskt land? Ja? Skönt ändå att det är bra för miljön, men att de som monterar dem lever i misär.

#GreenWashing

12
Skriv svar