God of War Ragnarök dominerar Game Awards-nomineringarna

Robot
God of War Ragnarök dominerar Game Awards-nomineringarna

Men Elden Ring och Horizon: Forbidden West får sin beskärda del.

#game-awards, #nyhetstips


Medlem

Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2023!

Medlem

Ad Awards? Har läst fler som tycker att denna tillställning enbart är reklam.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ad Awards? Har läst fler som tycker att denna tillställning enbart är reklam.

Hur menar du enbart är reklam?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2023!

Om 12 månader:
"Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2024!"

Ibland känns det som att hypen om nästa storspel alltid väger tyngre än det vi har här och nu.

Personligen förstår jag inte hur man kan kalla 2023 skralt. God of War hyllas till skyarna, Elden Ring prisades som inget annat, Horizon fick en lyckad uppföljare. Till och med mer tveksamma titlar som Sonic verkar hittat en stor skara fans som uppskattar det. AA lever och frodas med A plague Tale. Och indiescenen blommar med pärlor som Stray. Skralt? Nej, knappast.

Men som Xbox-spelare inser jag att de flesta spelen jag listade ovan är Playstationexklusiva, så jag ser också fram emot 2023!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2023!

Ptja. Bryr man sig bara om AAA-titlar så kanske, men här är en lista på bra spel i mitt tycke:

Infernax
Sifu
Pokemon Legends Arceus
Elden Ring
Weird West
Bugsnax
Rogue Legacy 2
God of War Ragnarok
Evil Dead the game
Digimon Survive
Xenoblade Chronicles 3
Hard West II
Cult of the Lamb
Multiversus
Horizon Forbidden West
Temtem
Shovel Knight Dig
Lego Bricktales
Ghost Song
Tactics Ogre: Reborn
Dying Light 2 Stay Human
Total War: Warhammer III
Stray
Cuphead DLC (DLC/Expansion, men så galet bra)
Tinykin

Skulle kunna fortsätta. Det jag vill få fram är att, det finns otroligt mycket bra spel som släppts 2022.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

God of War: Ragnarök solklar vinnare! Dock jäkla svag konkurrens faktiskt ett av de sämsta spelåren på länge.. precis som förra året.

Medlem

Elden ring är utan tvekan GOTY.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om 12 månader:
"Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2024!"

Ibland känns det som att hypen om nästa storspel alltid väger tyngre än det vi har här och nu.

Personligen förstår jag inte hur man kan kalla 2023 skralt. God of War hyllas till skyarna, Elden Ring prisades som inget annat, Horizon fick en lyckad uppföljare. Till och med mer tveksamma titlar som Sonic verkar hittat en stor skara fans som uppskattar det. AA lever och frodas med A plague Tale. Och indiescenen blommar med pärlor som Stray. Skralt? Nej, knappast.

Men som Xbox-spelare inser jag att de flesta spelen jag listade ovan är Playstationexklusiva, så jag ser också fram emot 2023!

Ptja, det är ju så klart min personliga åsikt, men jag har hittat väldigt få pärlor i år. Monkey Island var dock riktigt grymt (nostalgitripp delux) och nog min goty. Det är nog faktiskt det enda spel jag spelat ut i år tror jag om inte minnet sviker, vilket för mig är ett tydligt tecken. Men smaken är som baken så klart, skralt för mig kan ju vara superbt för någon annan.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ptja. Bryr man sig bara om AAA-titlar så kanske, men här är en lista på bra spel i mitt tycke:

Infernax
Sifu
Pokemon Legends Arceus
Elden Ring
Weird West
Bugsnax
Rogue Legacy 2
God of War Ragnarok
Evil Dead the game
Digimon Survive
Xenoblade Chronicles 3
Hard West II
Cult of the Lamb
Multiversus
Horizon Forbidden West
Temtem
Shovel Knight Dig
Lego Bricktales
Ghost Song
Tactics Ogre: Reborn
Dying Light 2 Stay Human
Total War: Warhammer III
Stray
Cuphead DLC (DLC/Expansion, men så galet bra)
Tinykin

Skulle kunna fortsätta. Det jag vill få fram är att, det finns otroligt mycket bra spel som släppts 2022.

Några spel där jag missat, så ska ta en titt på dem, tack för tipsen! Annars generellt så har jag ingen energi längre för för avancerade spel, för svåra spel eller online-pvp. Jag vill ha spel jag kan spela i min egen takt och ha roligt när jag spelar, vilket jag tycker det varit skralt med i år.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om 12 månader:
"Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2024!"

Ibland känns det som att hypen om nästa storspel alltid väger tyngre än det vi har här och nu.

Personligen förstår jag inte hur man kan kalla 2023 skralt. God of War hyllas till skyarna, Elden Ring prisades som inget annat, Horizon fick en lyckad uppföljare. Till och med mer tveksamma titlar som Sonic verkar hittat en stor skara fans som uppskattar det. AA lever och frodas med A plague Tale. Och indiescenen blommar med pärlor som Stray. Skralt? Nej, knappast.

Men som Xbox-spelare inser jag att de flesta spelen jag listade ovan är Playstationexklusiva, så jag ser också fram emot 2023!

Beror på vad man jämför med. Kollar man på senaste åren var kanske 2022 okej. Tittar man på vad jag anser var sista riktigt stora spelåret 2007...

Mass Effect
Bioshock
Call of Duty 4 Modern Warfare
Crysis
Team Fortress 2
Half Life 2 Ep2
Portal
Assassin's Creed
Witcher
Stalker Shadow of Chernobyl
World in conflict
Halo 3
Supreme Commander
GRAW 2
C&C 3
Super Mario Galaxy
Uncharted
God of War 2
WoW Burning Crusade
Rock Band
Metroid Prime 3

...känns de senaste spelåren ganska b i jämförelse.

Medlem

Lika skrattretande varje år att det ska utses årets bästa innan året ens är slut
Varför inte göra detta i början av januari, då föregående år är över och alla spel från det året kan utvärderas.

Finns många best-of-the-year listor som redan pumpats ut, när 1.5 månad återstår (facepalm).

Angående de nominerade, så tycker jag det var ett hyfsat år med Elden Ring i spetsen, dock inget super-år. Saknar nån heavy-hitter från Nintendo.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Hur menar du enbart är reklam?

Att det är ett reklamjippo. Studios betalar för att få visa sina produkter m.m. Sedan slänger man in lite nomineringar.

Jag själv undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Att det är ett reklamjippo. Studios betalar för att få visa sina produkter m.m. Sedan slänger man in lite nomineringar.

Undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.

Har du något bevis på att det är ett "reklamjippo"?

Taget ur The Game Awards FAO:

"The Game Awards strongly believes that no game developer or publisher should have to pay to have a game considered for nomination. Thus, there are no entry forms or fees required — all games are automatically eligible for nomination. There is no submission process"

Och:

"Games eligible for The Game Awards this year must be available for public consumption on or before Friday, November 18, 2022 at 9pm PT. Titles that are released after this date will be eligible for The Game Awards ceremony in 2023. (Similarly, games that were released on or after November 20, 2021 are first eligible for this year’s awards)."

Cyberpunk fick inte vara med 2020 (först 2021) för att spelet släpptes efter datumet då man fick vara med för det året.

Med andra ord, så länge du inte har några bevis för dina påståenden så har vi svaren här. Inget konstigt att God of War är med då spelet släpptes innan deadline.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Några spel där jag missat, så ska ta en titt på dem, tack för tipsen! Annars generellt så har jag ingen energi längre för för avancerade spel, för svåra spel eller online-pvp. Jag vill ha spel jag kan spela i min egen takt och ha roligt när jag spelar, vilket jag tycker det varit skralt med i år.

De flesta där är ju singleplayer-spel man kan lira i sin egen takt. Min rekommendation är att hålla koll på våran releaselista du kan hitta här för 2022 och här för 2023


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag själv undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.

Jag vet inte hur tidigt media fick Ragnarök men många började spela det flera veckor innan recensionerna dök upp.

Medlem

Skulle bli mycket förvånad om inte God of war kammar hem Game of the year. Elden Ring i all ära, men det är ingenting jämfört med skalan och kvalitén i Gow som sätter en ny standard.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De flesta där är ju singleplayer-spel man kan lira i sin egen takt. Min rekommendation är att hålla koll på våran releaselista du kan hitta här för 2022 och här för 2023

Ja jag ska kika igenom och se. Tycker bara det gått inflation i att spel antingen ska vara svinsvåra, eller ha för mycket krams i sig så det känns som ett till jobb. Väldigt få spel nu för tiden där jag sitter och spelar med ett leende på läpparna och plöjer tills det är slut.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du något bevis på att det är ett "reklamjippo"?

Taget ur The Game Awards FAO:

"The Game Awards strongly believes that no game developer or publisher should have to pay to have a game considered for nomination. Thus, there are no entry forms or fees required — all games are automatically eligible for nomination. There is no submission process"

Och:

"Games eligible for The Game Awards this year must be available for public consumption on or before Friday, November 18, 2022 at 9pm PT. Titles that are released after this date will be eligible for The Game Awards ceremony in 2023. (Similarly, games that were released on or after November 20, 2021 are first eligible for this year’s awards)."

Cyberpunk fick inte vara med 2020 (först 2021) för att spelet släpptes efter datumet då man fick vara med för det året.

Med andra ord, så länge du inte har några bevis för dina påståenden så har vi svaren här. Inget konstigt att God of War är med då spelet släpptes innan deadline.

Det är inte ens den November den 18:e? och på vilket sätt visar detta att det inte är som med t.ex melodifestivalen? Dessutom så skrev jag att detta är intrycket jag har fått av vad folk skriver om Awardsen. Att det känns som ett PR-jippo. Eller tror du seriöst att Josef Fares blir inbjuden varje år för att prata om sina spel inte är PR?

EDIT:
Jag läste b.la att folk diskuterade.

CONTENT CREATOR OF THE YEAR

KARL JACOBS
LUDWIG
NIBELLION
NOBRU
QTCINDERELLA

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Det är inte ens den November den 18:e? och på vilket sätt visar detta att det inte är som med t.ex melodifestivalen? Dessutom så skrev jag att detta är intrycket jag har fått av vad folk skriver om Awardsen. Att det känns som ett PR-jippo. Eller tror du seriöst att Josef Fares blir inbjuden varje år för att prata om sina spel inte är PR?

EDIT:
Jag läste b.la att folk diskuterade.

CONTENT CREATOR OF THE YEAR

KARL JACOBS
LUDWIG
NIBELLION
NOBRU
QTCINDERELLA

Nej det är inte den 18 November, alltså kan God of War Ragnarok vara med. Du skrev ju själv "Jag själv undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.". De har till den 18 November på sig att nominera något, och en vecka sedan till då är tillräckligt med tid för stora spel att se om de faktiskt lyckades.

Dessutom så betalar inte studios för att få vara med, som nämnt innan.

Låter bara som en drös konspirationsteorier detta för sakens skull.

EDIT: Och vad är felet med dessa kreatörer? Gillar inte många av dem jag heller, men det går inte riktigt säga att de gör ett dåligt jobb med vad de åstadkommit. Nibellion var grym på det han gjorde.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nej det är inte den 18 November, alltså kan God of War Ragnarok vara med. Du skrev ju själv "Jag själv undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.". De har till den 18 November på sig att nominera något, och en vecka sedan till då är tillräckligt med tid för stora spel att se om de faktiskt lyckades.

Dessutom så betalar inte studios för att få vara med, som nämnt innan.

Låter bara som en drös konspirationsteorier detta för sakens skull.

Men hur kan de släppa listan innan den 18:e då? Det var detta jag menade. Tycker detta bevisar mitt resonemang. Tyvärr.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Att det är ett reklamjippo. Studios betalar för att få visa sina produkter m.m. Sedan slänger man in lite nomineringar.

Jag själv undrar t.ex lite hur God of War kan vara nominerad. Spelet släpptes ju för 1 vecka sedan. Listorna måste ju ha varit klara innan. Eller hade de en placeholder med så många nomineringar. Tänk om spelet hade floppat.

Är inte alla tillställningar reklam då?
Man visar såklart upp spel på en tillställning som handlar om spel. För det är det folk vill se
Jag ser inte hur detta är annorlunda från alla andra tillställningar?

Medlem

Jag bryr mig föga om priserna utan brukar följa det för att kommande spel visas upp och helt nya avtäcks. Vore kul att få se lite mer från Alan Wake 2 och Avowed i år, det känns inte otänkbart alls.

Av de GOTY-nominerade har jag hittills bara spelat Elden Ring, som för mig var ett jättekul spel men inte en 10/10 eller så banbrytande som många tyckte.
Horizon Forbidden West håller jag i skrivande stund på att installera och tror jag kommer att ha roligare med och Ragnarök vill jag självklart spela så snart som möjligt. Även Stray verkar kul.

Tycker ändå det har varit ett fint spelår med mycket variation även om man såklart alltid vill ha mer. Förseningarna av Starfield, Stalker 2 och Hogwarts Legacy tror jag bidrar till mångas känsla av att det blev ett sämre år.

Medlem

Game Awards känns som det enda ''riktiga'' när det kommer till utmärkelser. Underhållande show och vi brukar få en del nya trailers också!

Årets GOTY är mellan Elden Ring eller Ragnarök, de andra titlarna är inte ens i närheten.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är inte alla tillställningar reklam då?
Man visar såklart upp spel på en tillställning som handlar om spel. För det är det folk vill se
Jag ser inte hur detta är annorlunda från alla andra tillställningar?

Då kanske man inte ska stå och skrika "Fuck the Oscars" och försöka verka speciell.

Medlem

Elden Ring är lätt GOTY och skulle GoW vinna över elden ring, så har Sony köpt sig den vinsten.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Men hur kan de släppa listan innan den 18:e då? Det var detta jag menade. Tycker detta bevisar mitt resonemang. Tyvärr.

För att det inte släpps något spel fram till det datumet som skulle ha fått vara med, mest troligen. En snabb kik på bland annat våran releaselista visar att inget speciellt stort eller unikt spel ser ut att släppas då, så min enda gisning är att då blev de klar med arbetet snabbare. Det enda jag kan se är Goat Simulator III, vilket inte känns som ett spel någon skulle rösta på ändå.

Dessutom röstar ju oss tittare, och våran möjlighet att rösta stoppas 7 December. Därmed kan vi rösta fram Goat sim III om vi så vill.

Ett spel släpps ju inte från ingenstans utan de har ju datum långt i förväg. Men om det skulle hända: Som med alla former av datum så kan man ju inte förvänta sig att få vara med om du skulle släppa ett stort rollspel precis dagen innan sista datumet. Ingen kommer ju hinna spela klart det. Då får man vara med nästa år istället, inte så mycket mer med det.

Så jag skulle inte säga det besvisar ditt resonemang överhuvudtaget.

EDIT: Det man också får tänka på är att många spel får juryn långt i förväg då de är recensenter såsom IGN, Gamepost mfl. De har då kanske faktiskt hunnit spela t ex Goat Simulator III, bara att det inte är värt en nominering från deras sida.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Icerock:

Elden Ring är lätt GOTY och skulle GoW vinna över elden ring, så har Sony köpt sig den vinsten.

Har du spelat GoW: Ragnarök då?

Själv har jag varken spelat Elden Ring eller Ragnarök, men har gillat alla tidigare FromSoft spel och gillade även GoW 2018 och är övertygad om att bägge 2 spelen är mycket bra.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja jag ska kika igenom och se. Tycker bara det gått inflation i att spel antingen ska vara svinsvåra, eller ha för mycket krams i sig så det känns som ett till jobb. Väldigt få spel nu för tiden där jag sitter och spelar med ett leende på läpparna och plöjer tills det är slut.

Har du spelat Stray?

Medlem

Själv röstade jag på Stray då det är goty imo.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Beror på vad man jämför med. Kollar man på senaste åren var kanske 2022 okej. Tittar man på vad jag anser var sista riktigt stora spelåret 2007...

Mass Effect
Bioshock
Call of Duty 4 Modern Warfare
Crysis
Team Fortress 2
Half Life 2 Ep2
Portal
Assassin's Creed
Witcher
Stalker Shadow of Chernobyl
World in conflict
Halo 3
Supreme Commander
GRAW 2
C&C 3
Super Mario Galaxy
Uncharted
God of War 2
WoW Burning Crusade
Rock Band
Metroid Prime 3

...känns de senaste spelåren ganska b i jämförelse.

Smak och tycke osv.. Från den listan har jag själv endast spelat HL 2 Ep2, Portal, Mario Galaxy och Uncharted. Alla de är ju fantastiska spel men övriga på listan intresserar mig inte. Ep2 och Portal skulle jag dessutom nästan kalla för expansioner (utan att vara sämre för det dock).

Angående nomineringarna så tror jag nästan GoW kniper GOTY. Förra spelet fightades ju mot RDR2 men tog ändå hem det (helt rättvist i mina ögon). Elden Ring verkar ju grymt men det är ju också en aning smalare och inte lika mycket mainstream. Vi får se helt enkelt.

123
Skriv svar