Capcom har smygit in mikrotransaktioner i Resident Evil 4 remaken

Robot
Capcom har smygit in mikrotransaktioner i Resident Evil 4 remaken
Medlem

Vidrigt med mikrotransaktioner, främst i spel som redan kostar 6-700 spänn.

Men som jag förstått det så har Capcom lagt in mikrotransaktioner i sina spel efter release dom senaste 10 åren. Så, det är väl ingen direkt överraskning, om man säger så.

Spelet verkar väl inte direkt ha gjorts i åtanke med detta heller, vad jag förstått. Alltså, ingen direkt "grind" eller att saker tar fruktansvärt lång tid att fixa osv.(Har ej lirat det, bara läst om det)

Men ja, bort med skiten istället, spelet verkar ju sälja bra vilket fall, varför vill man förpesta spel med detta kan man ju fråga sig(duh pengar självfallet, men ändå, vidrigt).

Edit:

Hade betygen varit detsamma för recensioner om detta hade funnits vid release?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Trist, när spelet ändå är så hyllat och säljer som smör varför lägga in detta skräp. Får dom bara verka giriga tyvärr.

ELF
Medlem

TLDR - Det är ett skitspel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Man ser ju igenom att dom släpper sådana funktioner efteråt för att det inte ska påverka recensioner och försäljning inledningsvis vid släppet, vilket är bra på sitt sätt. Jag kan ju tycka att sådana här funktioner ändå är bra för dom som ibland inte har tid eller ork att grinda, utan vill låsa upp funktioner på direkten.

Medlem

Väntar på att de släpper en sparfil med 100% completion så jag slipper spela själv.

Medlem

Spännande att se hur recensionerna på Steam kommer se ut om ett tag. (Recensionsbombning)


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Där föll mitt intresse för spelet, vägrar stöda mikrotransaktioner i spel (iaf sånt som inte är relaterat till utstyrsel / utseende).
Om spelet ändå säljs för 700-800 kronor, så bör väl en sådan funktion kunna finnas med från början/gratis, där man kan välja hur snabbt man vill "levla up", t.ex. en faktor som man kan ställa in bara, mer eller mindre. Gör spel inställningsbara, inte dyrare...!

Tänk om man måste betala för att andra inställningar, t.ex. ändra grafikinställningar? Då hade nog ännu fler vägrat stöda detta. Gör ett komplett spel och sälj! När nytt innehåll kommer, då kan jag betala, men för detta, neeeeej

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hade betygen varit detsamma för recensioner om detta hade funnits vid release?

Spelet är väl inte mindre roligt att spela nu utan att använda dessa transaktioner än vad det var innan?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Spännande att se hur recensionerna på Steam kommer se ut om ett tag. (Recensionsbombning)

Lär inte ske. De gjorde samma sak med både RE2 och 3 remaken utan att det påverkade Steam recensionerna nämnvärt.

Mikrotransaktioner är knappast ovanligt när det kommer till Capcom, så är inte ett dugg förvånad.

Vidrigt


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Margy:

Spelet är väl inte mindre roligt att spela nu utan att använda dessa transaktioner än vad det var innan?

Det vet jag inte, har inte spelat det?(Som jag skrev)

Bara en tanke om detta hade dragit ned helhetsintrycket om det varit förpestat med mikrotransaktioner.

Om jag ska dra en hypotetisk jämförelse, om t.ex. Elden Ring haft eller skulle fått mikrotransaktioner skulle det dragit ned helheten överlag för mig, även om det är ett riktigt bra spel. Det blir lite äckligt och smutsigt så att säga.

Mikrotransaktioner som spel har haft i grunden från start är väl värre, alltså att man gör spel segare/mer grind'iga med flit. Men, detta verkar ju inte ha stört spelets mekaniker överlag(tror jag), som jag även skrev, så då är det väl "mindre illa".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Säga vad man vill om mikrotransaktioner som dessa men:
Kommer jag köpa dessa? Nej
Älskar jag spelet? Ja

Bara för att dom finns måste man inte låta bli att köpa spelet. Tycker man ska göra sig den tjänsten att uppleva ett otroligt spel på nytt, som om det vore för 18 år sedan

Medlem

Sånt här piss ligger tyvärr i tiden. Synd eftersom det verkar vara ett svinbra spel.


signatur

Allätare

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Vidrigt med mikrotransaktioner, främst i spel som redan kostar 6-700 spänn.

Men som jag förstått det så har Capcom lagt in mikrotransaktioner i sina spel efter release dom senaste 10 åren. Så, det är väl ingen direkt överraskning, om man säger så.

Spelet verkar väl inte direkt ha gjorts i åtanke med detta heller, vad jag förstått. Alltså, ingen direkt "grind" eller att saker tar fruktansvärt lång tid att fixa osv.(Har ej lirat det, bara läst om det)

Men ja, bort med skiten istället, spelet verkar ju sälja bra vilket fall, varför vill man förpesta spel med detta kan man ju fråga sig(duh pengar självfallet, men ändå, vidrigt).

Edit:

Hade betygen varit detsamma för recensioner om detta hade funnits vid release?

Spelet har absolut grind.

Avstängd
Skrivet av gonzo247:

Sånt här piss ligger tyvärr i tiden. Synd eftersom det verkar vara ett svinbra spel.

Det är ett svinbra spel bortsett från mikrotransaktioner.

Medlem

Jag skyller på folk som köper detta, inte på capcom.

Lite fult ändå att smyga in efter att de goda betygen landat, onödigt på ett spel som redan är bra.

Har lyckats få DLSS att fungera nu 👍


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har inte spelat själv ännu så jag vet inte om mikrotransaktionerna är i vägen för spelupplevelsen.

Så länge de inte är någon "immersion breaker" inne i spelet som man irriterar sig på så brukar jag inte bry mig.

Om det däremot dyker upp en BUY-knapp (för riktiga pengar) i en shop mitt i spelet vilket gör att jag rycks ur spelvärlden varje gång så blir det sannolikt uninstall.

Medlem

Skamligt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Dessa mikrotransaktioner verkar inte vara en big deal, det är sådant som har funnits i flera av deras tidigare spel och alla dem spelen har varit hur bra som helst ändå. Aldrig känt mig tvungen att köpa eller att jag blir spammad om att göra det.

Dock fult av dem att vänta tills efter alla recensioner och den initiala försäljningen är över. Borde ha varit med från början så att folk hade kunnat ta ställning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Stör mig mest på att folk kan bypassa utmaningar och på så sätt lättare klippa achivements som andra uppnått legit. Prestigen försvinner.

Vet att re2 remaken har liknande där man kan köpa sig fördelar som annars tex kräver att du klarar spelet inom vissa parametrar för att få, och sedan kunna använda för att få bättre förutsättningar.

Medlem

Att köpa denna biljett DLC verkar bara finnas på Steam. Finns inte i PS store i alla fall. Det handlar om att du snabbt kan uppgradera ditt vapen. Det går att samla ihop till dessa biljetter genom att klara quests. Så det är bara ett sätt att snabbt uppgradera dig (eller fuskköpa dig till framgång om man så vill). Det går att samla ett par biljetter för varje loop i spelet om man kör NG+ gång på gång.

Skrivet av heady89:

Stör mig mest på att folk kan bypassa utmaningar och på så sätt lättare klippa achivements som andra uppnått legit. Prestigen försvinner.

Precis min uppfattning vad detta är. Och tycker också det är trist när prestigen försvinner.
Som jag förstår kan denna biljett köpas och användas i NG för att snabbt få ett vrålstarkt vapenoch därmed lättare få S+ rank (högsta rank). Därmed lättare klara av spelets typ svåraste achievments (att få S+).

Medans vi andra som ska klara NG måste klara flera quest för att maxa ett vapen snabbt. Vilket tar längre tid. Rankingen i spelet baseras helt på hur snabbt man spelar igenom.

Medlem

Är en ticket ett fullt uppgraderat vapen?

Trots att jag kört originalet x antal gånger kommer jag inte ihåg att det var speciellt jobbigt att få upp level på de vapnen eller är det något de gjort svårare nu?

Skribent
Skrivet av BooliBoo:

Är en ticket ett fullt uppgraderat vapen?

Trots att jag kört originalet x antal gånger kommer jag inte ihåg att det var speciellt jobbigt att få upp level på de vapnen eller är det något de gjort svårare nu?

Någon får rätta mig här om jag är fel. Men tickets ger en extra uppgradering på ett maxat valfritt vapen tror jag. De går att köpa av köpmanen redan innan uppdateringen, men för kristaller.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Men åh, ”tack” Capcom..

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Någon får rätta mig här om jag är fel. Men tickets ger en extra uppgradering på ett maxat valfritt vapen tror jag. De går att köpa av köpmanen redan innan uppdateringen, men för kristaller.

Så man kan gå förbi den max level ett vapen har alltså? Hur mycket extra punsch får man i ett vapen?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Någon får rätta mig här om jag är fel. Men tickets ger en extra uppgradering på ett maxat valfritt vapen tror jag. De går att köpa av köpmanen redan innan uppdateringen, men för kristaller.

Vad jag förstår det som kan du använda en ticket för att låsa upp den exklusiva boosten oavsett uppgraderingar (level) på vapnet. Det kan vara x1.5 i power som är själva boosten för de som undrar. Jag har inte testat själv för jag ville inte lägga 30 kristaller på el bilette.

Har du ett fullt uppgraderat vapen kan du låsa upp boosten med pesetas precis som du gör med alla andra uppgraderingar. Detta har jag däremot gjort och man får valet mellan pesetas eller biljett.

Medlem
Skrivet av ELF:

TLDR - Det är ett skitspel.

TLDR lär dig att tänka själv istället för dumma antaganden.

Det är fortfarande ett extremt välgjort och välmotaget spel. CAPCOM har i över 10 år släppt skamliga mikrotransaktioner och DLCn till sina spel, inklusive alla de nya RE spelen, Street Fighter och Devil May Cry som några exempel.

Spelen är inte byggda runt mikrotransaktioner, det är bara så CAPCOM gör med alla sina spel för att mjölka mer pengar men vem fan bryr sig? Det är helt frivilligt att köpa skiten. Spelupplevelsen blir förmodligen bättre om du skippar för som sagt, de är inte utvecklade runt mikrotransaktionerna så man kan utan problem på vilken svårighetsgrad köra utan det.

Det har ingenting med kvalitén av självaste spelen att göra, CAPCOM har extremt kompetenta utvecklare. Några av de bästa inom spelindustrin. Det är synd att folk som dig inte kan se det extremt uppenbara p.g.a. vad massa execs tvingar in utan utvecklarnas åsikt i det.

Nästan fanatiskt hat av mikrotransaktioner så att allt är per automatik dåligt om det finns tillgängligt. Kul värld att leva i, att folk i dagens tid fortfarande tror världen är svart och vit är helt otroligt.

Medlem
Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Spelet har absolut grind.

Öh, har klarat det på professional. Var behövde man grinda någonstans?

12
Skriv svar