Inlägg av RykoStars

Inlägg som RykoStars har skrivit i forumet

Skrivet av Captain_Dracula:

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

Det var trasigt på PC. https://www.theverge.com/2015/11/2/9657734/batman-arkham-knig...

Death Stranding (PC)
Annars Hades

Skrivet av shelter:

Det är väl sällan man betygsätter endast upplevelsen. Spelmekanik och buggar brukar påverka betyg också, så varför inte i detta fall?
Sen kan man ju alltid återvända till spelet senare och göra en "re-review" om man tror mycket av problemen kommer att bli fixade.

Som privatperson kan jag känna att jag lättvindigt bortser ifrån buggarna och sätter 5/5 ändå på en del spel för egen del där upplevelsen är fantastisk ändå. Men jag vet inte, professionella recensioner bör väl vara mer lutande åt "konsumentupplysnings"-hållet där man bör ställa en utvecklare lite mer till svars kanske för utlovade saker som inte kom med, buggar etc. Jag hade inga förväntningar på innehåll då jag typ inte sett en enda trailer/reveal så allt utlovat hade jag inte koll på, de som hade detta förstår jag blir mäkta besvikna när typ inget kommer med i spelet.

"What gamers didn't know is that, behind the scenes, CD PROJEKT RED appears to have been deliberately attempting to misrepresent its product.
The incentive was there. Up until last Friday, the developers believed that their bonuses were contingent upon hitting 90 or higher on Metacritic, according to a report from Bloomberg. As a result, the individual developers and publishers had ample incentive to distribute review codes in a way that maximized their aggregate scores and secured their bonuses."

https://opencritic.com/news/2000/they-knew-it-was-wrong-cd-pr...-

Antar att de bara är på review-scores a la critics och inte user score? Synd att det inte är bonus på enbart user score, då jädrar.

Ett spel kan vara fullt av buggar men upplevelsen är trots detta 5/5. Bör buggar/teknik påverka ett spels betyg? Om vi tar det ett steg längre, ska dålig prestanda/dålig framerate påverka betyget? Ur ren konsument-synvinkel borde det kanske göra det. Dock torde väl åtminstone samtliga speljournalister såga CD Projekt Reds utlovade av prylar/funktioner som inte ens finns med i spelet.

Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Jag håller med dig. Jag tycker att huvud-uppdragen är riktigt intressanta och givande men sidouppdragen har än så länge vart på tok för enformiga. Det är märkligt att det är så kan jag tycka då CDPR har ju vart nästan marknadsledande på intressanta och givande sidouppdrag. Världen känns intressant vid första anblick men jag tycker precis som dig att det inte finns så mycket jag kan göra i världen när man väl har kört ett tag.

Skrivet av Soulless:

Spelet har massor av quests och sidequests och händelser etc, många av dem är dock extremt simpla och enformiga.

Dock måste jag säga att jag älskar striderna! Skön o tung känsla i vapnen, melee och rörelse funkar helt okej och hackingen ger en ytterligare dimension.

Spelet är bra men det går inte bortse från vad det borde, kunde och lovade bli.
RDR2, som inte är ett rollspel, säljer in rollspelskänslan tio gånger bättre än cp2077

Jag är enig, snart 20h in i spelet. Det märkliga dock är att CDPR var ju otroliga på sido-quests i Witcher 3, det blev till och med en ny nivå av hur ett sidoquest borde vara sett till alla andra öppna-värld spel då. Men än så länge vad det verkar känns det som att man är tillbaka 8 år i tiden med en uppsjö av sidoquests/gig som är baserade på formulan: "Gör blabla, X antal gånger".Dess a sidoquests känns själlösa och rent ut sagt helt onödiga. För att en spelvärld ska bli något utöver det vanliga krävs det att sidouppdragen är unika och intressanta.

Jag kanske har fel, spelet kanske är fullt av intressanta och givande sidouppdrag jag ännu inte har upplevt. Än så länge känns det som ett stort steg bakåt för CDPR, sett till vad Witcher 3 gav oss spelare vad gäller sidouppdrag.

2021, Disco Elysium Final Cut & Mass Effect: Legendary Edition. Ser fram emot att uppleva båda, igen.

Skrivet av Gamblor:

Äntligen kom den.
Håller med övriga. Hög klass på denna artikel.
Och då är jag långt ifrån såld på denna genre.

Att ”Stil före substans” medvetet är själva grejen sätter ord på varför jag inte tyckt genren varit intressant tidigare utan att jag har vetat, eller reflekterat kring, varför.
Ändå blir jag fascinerad och lite mer villig att utforska Cyberpunk.

Rent generellt sett tycker jag cyberpunk/hacker-kulturen är rätt fånig och lam, men det kanske jag som är för färgad av Hollywood-exploateringarna.

Framförallt är väl det kanske för att i mångt och mycket blir det "ytlig-hollywood" av det hela när ämnet egentligen har utrymme för mer djupa, filosofiska frågeställningar. Jag tänker t.ex på implantat i oss människor, cyborgs mm, de är ju som intressantast när de berör frågor som "Vad är en människa?" "Vad är ett medvetande?". I spelvärlden är väl SOMA ett utmärkt exempel på scifi/cyberpunk med ett utmärkt storymässigt djup som jag på rak arm kan komma och tänka på men det spelet går också stick i stäv mot "Stil före substans", så det är ju förstås inte bara cyberpunk som genre.

Mycket bra och intressant artikel. Hade inte koll på "historien" bakom spelet. Personligen håller jag väl genrens visuella kvalitéer högst men en kanske borde läsa några fler böcker också, gissar på att jag skulle gilla Neuromancer. Gillar verkligen den litterära tråden du fick till här Bennet, det är artiklar av det här slaget som gör speljournalistik relevant.

Jag kan starkt rekommendera Do Androids Dream of Electric Sheep? av Phillip K. Dick. Boken är förstås lite skild från filmen men den är välskriven och intressant utan att vara för komplex för sitt eget bästa.

Skrivet av Laddemannen:

Svårt att se spelet få nått annat då det mer eller mindre är originalet i en snyggare förpackning. Och originalet är otroligt bra! Bra recension som vanligt och ser fram emot att spela det i sommar när man får sitt ps5...

Ett spel som verkligen förtjänade denna remake och lite nytt rampljus. Tycker det ser sjukt bra ut. Har sagt till mig själv att jag inte ska köpa en konsol denna generation men detta spel får mig att tveka. xD

Skrivet av returpack:

Jag har sagt till mig själv att jag inte ska köpa någon ny konsol. Problemet är att jag aldrig har spelat Demon's Souls, men alla andra Soulsborne-spel (som jag älskar), så det kommer vara svårt att hålla sig borta.

Har också sagt det till mig själv men detta spel gör att det rycker i konsoltarmen. Demon's Souls var ruskigt bra trots sina kanter, så är dessa saker borta i remaken kan det inte annat än vara oerhört bra. Gillar du de andra spelen i serien lär du inte bli besviken på detta.

Ser mycket fram emot detta! Är skeptisk till ett nytt ME-spel, men remaster av befintliga = Mumma!

Skrivet av Sviskon:

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Är det enbart 8 timmar extra per vecka som är den utökade tiden? Mindre än vad jag trodde.

Trevligt att alla framsteg följer med, mycket bra.

Skrivet av joonsson:

Tycker det här är en ganska bra jämförelse jag. Ser själv inga problem med en modell som säger att utgivaren får x% av intäkterna när någon streamar. Utgivaren kan såklart välja att låta folk streama gratis, och de som streamar kan välja att inte streama spel som tar betalt. Känns som en ganska rättvis lösning.

Det är såklart ett svårt problem och jag vet inte vad som är rätt eller fel, många spel får säkert ett lyft av att folk streamar. Jag köpte till exempel Escape from Tarkov efter att ha sett folk streama det. Men jag har å andra sidan också hoppat att köpa spel då jag istället sett walkthroughs på youtube eller någon streamer spela det. Tror inte alla spel tjänar på att någon streamar deras spel, och då känns det såklart kanske lite oskönt. Lite som att du skriver ett fint musikstycke som några köper, sedan sitter någon och spelar det live och lägger till sång och tjänar storkovan. Många skulle säkert inte tycka det var helt okej. Å andra sidan betalar väl säkert inte de som streamar covers eller lägger upp de på youtube licens för sångerna antar jag.

Fast coverband, isåfall skulle spelet skulle behöva vara en kopia gjord av en annan studio, så spelet inte är samma spel men ändå likt nog? Oavsett vem som spelar spelet så är det ju samma produkt utifrån utvecklarens perspektiv (alltså det vi ser streamern spela, eller det vi potentiellt sett köper).

Troligtvis gör dom inte det alla gånger och då är frågan - tjänar bandet/artisten på det eller inte?

Nej, för det är så enormt mycket gratisreklam för spelet när det streamas. Och det vet bolag om, därav sjuka summor till streamers som har en stor publik. Finns det någon bättre recension än en ström av ett spel, dvs att vi får uppleva spelet som det är, spelandes av någon annan?

Skrivet av Sapiens:

Spel kan vara bland den högsta form av kultur människan har.

Grundar sig i att vi på ett kontrollerat sätt kan träna och förbereda våra sinnen, kropp och vår sociala förmåga. Simulera och förbereda oss inför potentiellt livsavgörande scenarier. Förbättra våra samhällsstrukturer och system.

Dagens dator- och konsolspel fyller kanske inte riktigt samma funktion som spelen för tusentals år sedan. Visst att moderna spel kan öka reaktionsförmågan, hjärnaktiviteten, sociala förmågor osv. Men de kan dessvärre även stjälpa en, där spel istället blir en permanent ersättning för resten livet, istället för en förberedelse, träningen eller tillfällig stimulans.

Blir knappast bättre att dagens spelmarknad har så kallat "mognat". Där storspelen numera blivit en form av onani, utan krav på någon högre form av högre tankeverksamhet, koordinationsförmåga, och/eller reaktionsförmåga. Spel man klarar av halvsovandes i soffan, där man ständigt belönas för ingenting. Med världar och berättelser som mer än ofta aldrig utmanar dina sinnen, din världsbild eller har något av värde att ge utöver tillfällig distraktion. Den så kallade "mogna" spelindustrin vi har idag, är tyvärr för det mesta inget annat är ren skräpmat. Konsumera och glöm bort. Vilket är rätt skrämmande när man börjar tänka på att spel även idag är mångas största kulturintag, utöver en och annan blockbuster rulle eller tv-serie.

Många idag verkar glömt bort att kultur har betydelse. Bara som exempel, folk i öststaterna hade i åratal i smygkollat på filmer från väst och för majoriteten av befolkningen var dessa filmer deras enda inblick i en helt annan värld. När Sovjet sedan börja kollapsa gick hundratusentals människor ut och demonstrerade och krävde förändring och något bättre, för att folk hade sett att det fanns något bättre. Kultur spelar roll. Det finns en anledning till att de totalförbjuder västerländska filmer i Nord Korea och censurerar all form av media i Kina.

Kultur spelar roll, oavsett om det gäller Birth of a Nation eller Schindler's List så har det fan i mig betydelse. Jag tror de flesta nog håller med mig om detta. Varför just spelkultur är något undantag för detta, har jag ingen förståelse av. Ja, som tidigare sagt är mycket utav dagens spelkultur rena skräpet, men det behöver ju inte vara så!

Kanske hade dagens spel varit mer tillfredsställande och givande, om vi inte haft den här slappa och tragiska synsättet att spel är bara nöje, skräpmat som ska konsumeras och glömmas bort. Sinnesonani utan mervärde.

Kanske hade spelkultur haft ett större värde idag, om dagens spelmedia till stor del inte främst bara varit en glorifierad marknadsavdelning åt spelbolagen. Utan ställt lite högre krav, haft lite jobbiga frågor, grävt lite djupare vad som försiggår i branschen utöver bara vad som syns på ytan eller det som bolagen vill att du ska se.

Kanske, och jag säger detta med ett stort kanske, hade vi levt i en aningen bättre värld om spelkulturen hade tagits på större allvar, än typ inte alls idag. Man kan ju bara spekulera och jag har inga direkta bevis för detta, utöver generella fördelar med spel och lek hos flockdjur, samt att typ alla framgångsrik civilisationer genom tiderna har utövat spel i olika former.

Känns dock som att vi missat en enorm potential i dagens spel och jag tror det finns ett starkt argument för mer seriösa spel. Spel som inte bara är mer stimulerande och kräver lite mer av en, utan även lär, förbereder och tränar befolkningen och framtidens ledare om diverse ekonomiska-system, resurs-hantering, hållbart ekosystem, konsekvenser av krig och konflikt, population och demografi, osv. För då kanske vi levt i en lite mindre kaotisk värld, där klockan inte är 100 sekunder från midnatt...
Att exempelvis träna piloter i en simulator idag är ju en självklarhet, så varför inte ha liknande synsätt när det gäller den övriga befolkning, lärare, politiker osv, är kanske det jag försöker komma till här.

Det var mitt gormande för dagen.

Nice post. Men jag ser skräpmaten som spelens motsvarighet till blockbusters, och precis som i filmbranschen har du ju motsvarande små filmbolag(publishers) som sysslar med ovanliga, udda spelupplevelser. Men jag håller med dig om att spel har ännu mer potential kring att t.ex ställa oss spelar inför väldigt svåra "moraliska dilemman" exempelvis. Det är väl där styrkan med interaktivitet ligger kontra spel/tv-serier som är mer strömlinjeformade så sett. Ge mig ett spel som är 2001: a Space odyssey. Spel är viktigt för mig, men inte livsviktigt. Kultur däremot är livsviktigt.

Skrivet av lerb:

Måste ju säga, som trogen PS-fanboy (sedan ps2) så är jag grymt imponerad av detta. Sony får fan ha något bra att kontra med, men jag tror inte de har det tyvärr... En eventuell "betalplan" a la All Access, fast bundlad med PSNow skulle ju inte vara i närheten lika intressant pga det bättre utbudet på Gamepass.

Intressant att följa detta!

Och PSNow är inte i närheten så bra som Gamepass idag. Vilket de borde hårdsatsa på. Coolt iaf, bra satsning av MS!

Skrivet av hannes.theorell:

CK3 kommer att tjata på dig att skapa ex.vis hertigdömen och därtill tjata på dig att ge bort dem till

En annan fundering kring Vassal. På hur stort allvar ska man ta "A powerful Vassal demands a position in your council"? Ibland har de ju sämre egenskaper än de jag har valt att sätta i mitt council men kan det vara så att dessa Vassals blir bittra på sikt och orsakar "ont uppsåt" mot en?