Fem veckor tog det innan det blev rea på Suicide Squad: Kill the Justice League. Konsolversionerna har i ett par dagar kostat 150 kronor mindre digitalt än vid releasen, och pc-versionen säljs med 40 procents rabatt på Steam.

"Det är katastrof, kort och gott"

Varför? Jo, man måste få in spelare. Under tisdagsmorgonen spelades Steamversionen av – håll i dig nu – 347 pers. Ett AAA-spel, fem veckor efter släpp. Med en hyllad utvecklare och en kapitalstark utgivare i ryggen. Det är katastrof, kort och gott.

En orsak till fiaskot är hur spelet presenterats och markandsförts. Man trampade många på tårna genom att göra live service av uppföljaren till den en gång så älskade Arkham-serien. Den här affärsmodellen ses av kritiker som ett försök att mjölka spelare på ytterligare pengar under lång tid, och var med facit i hand inget affärsmässigt genidrag här. Snarare kvävde det den lilla intresseglöd som trots allt fanns.

Aj aj aj...

Det är lätt att raljera i stil med "Om de bara hade gjort ett bättre spel så… Se bara på Helldivers 2." Men det handlar inte bara om hur bra spelet är (även om det måste vara i alla fall milt underhållande för att sälja). Suicide Squad fick visserligen ett blekt 59 av 100-snitt på Opencritic, men en hel del röster menar att det har sina stunder och att betyget är i underkant. Initialt var 83 procent av Steam-köparna positiva. Men framförallt hade det hjälpt om live service-aspekten hade presenterats som något som fanns där för att förbättra upplevelsen för spelarna, inte ett sätt för spelföretaget att komma åt köparnas betalkort en gång till.

"Köperbjudandet trycks aldrig i ansiktet på dig"

Ska man göra live service bör man ta en noggrann titt på Sea of Thieves. Med ett Opencritic-snitt på 67 var starten inte mycket bättre än för Suicide Squad. Det var grindigt, variation saknades, AI:n sög och belöningarna var bara kosmetiska, lät det. Och med rätta. Men Rare hade en flera år lång plan för hur spelet skulle förbättras och förändras. Det har man gjort, och Sea of Thieves är ett mycket bättre spel i dag än då. Och det fina är att allt detta – storydrivna kampanjer, nya spellägen, klanfunktioner, PvE-läge med mera – är kostnadsfria uppdateringar. Rare har alltså fyllt på innehåll i sex års tid utan att ta en spänn för det.

Det märkliga med detta är inte givmildheten (som givetvis förtjänar beröm), utan att de faktiskt tar betalt för prylar. Sea of Thieves är lika mycket live service som Helldivers 2, Suicide Squad med flera, men köperbjudanden trycks aldrig i ansiktet på dig. Vill du betala för ett snyggare skepp, en katt eller vad det nu är som säljs så går det, men du får själv ta dig till butiken – inte tvärtom. Att jag, som är ointresserad av sånt, inte vet vad som finns att köpa säger en del.

För att vara ett piratspel är Sea of Thieves väldigt osuget på dina pengar.

När dagens storspel kostar bortåt 900 kronor i inköp och spelmakarna oblygt tigger många hundra till av dig för säsongsmedverkan, extramaterial, alternativa skins och tusen andra grejer du egentligen inte behöver så känns Sea of Thieves live service-upplägg så generöst att man nästan blir misstänksam. Men det kanske är så här det måste fungera för att inte skrämma iväg oss kunder? Möjligen ger det mindre klirr i kassan hos Microsoft, men om alternativet är knappt 400 spelare på Steam fem veckor efter release så känns det rätta valet självklart.

"Så generöst att man nästan blir misstänksam"

Att det funkar bra för Sea of Thieves är alldeles uppenbart: den grundläggande spelmekaniken som kritiserades vid release finns fortfarande där, och trots det spelas det än och snart kommer det till PS5 också. Och förhandsbokningarna antyder att det kommer bli populärt.

Suicide Squad-fiaskot verkar dock inte ha avskräckt Warner Bros Games-topparna för ytterligare live service-försök. JB Perette, företagets chef för spel och streaming, resonerade nyligen kring hur de kan hålla spel som Hogwarts Legacy vid liv i flera år. Det spelet drog in tonvis med pengar till Warner – utan minsta antydan till live service-inslag. Det är inte utan att man bävar inför Hogwarts Legacy 2.

Hur få spelare behövs det för att de ska lära sig läxan?