Live service på rätt och fel sätt

Redaktör
Skrivet av Ender:

Jättebra krönika Tomas.

Tack! 🙂


signatur
Medlem

Live Service konceptet ska slängas rätt ner i närmaste soptunna

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag kanske helt missuppfattat det här, men är inte största problemet med live-service att spelet är gjort för att finnas en begränsad tid? Alltså att när Suicide Squad eller vad det nu är inte ses lönsamt längre så stängs servrar ner och spelet går inte längre att spela? Det vill säga att alla saker du lagt pengar på att köpa - spelet + microtransactions för katter och hattar- kommer gå upp i intet?

Sen så blir det ju också ett problem att hela spelet kanske är utformat för att maxa småköp av spelaren.

LIve-service är inte nödvändigtvis gjort för att spelas under en begränsad tid, att bara ha ett spel som du vill expandera och låta spelar kollektivt påverka världen till exempel klassas som live-service och att göra mindre säsonger men som betyder oftare innehåll är ett sätt att hålla en värld som kräver andra spelare att interagera med levande längre.

Sedan beror det helt och hållet på vad för typ av spel man gör till live-service, t.ex. några spel nämnda tidigare Quake, Unreal, StarCraft var och är helt och hållet levande på grund av mods, map editors och dedikerade servrar och blir sämre i 99.9% av fallen sämre att ens tänka på dem som live-service.

Men open world, mmo's o.s.v. som är spel som konstant vill driva ett narrativ framåt tillsammans med spelare (d.v.s. inte någon one and done kampanj vid sidan av) behöver ett oftare inslag av innehåll om det är tänkt för mer än 1 spelare att tackla.

Live-service är d.v.s inte nödvändigtvis, det är när dem är designade för att slussa folk till en shop istället för att spela spelet som det blir dåligt och det är inte något som är unikt för live-service spel även som det så klart är mycket oftare förekommande där.

Därav också som krönikör nämnde med Sea of Thieves där bortsett från ett seasonpass (som ger tillräckligt mycket valuta för att köpa nästa) inte har något i spelet som slussar dig mot en shop, den finns där men det är inga pop-ups i spelet som påtvingar uppmärksamhetet mot den. Det tar inte speciellt lång tid att nå max nivå i passet och det kräver inte heller att du göra några specifika saker för att få "xp", det räcker med att du gör precis vad du vill göra i spelet vare sig det är PvE, PvP eller bara fiska.

Samt att du kan tjäna ancient coins (spelets shop och season pass valuta) i spelet genom rare mobs.

12
Skriv svar