På torsdag lyfter vi hatten och säger "Grattis på ettårsdagen!" till Playstation VR2. Medan tårtan skärs upp kan vi konstatera att Sony gjort ett hårdvarumässigt kompetent VR-headset. Men också att de tycks ha övergett sin avkomma, och att dess framtid nu ligger i händerna på andra företag.

"De tycks ha övergett sin avkomma"

Tecknen fanns där redan från start. Vid premiären stod Sonys namn bara på två av de nära 50 spel som stod till buds. Av dessa var bara Horizon Call of the Mountain nytt; Gran Turismo 7 var redan ett år gammalt när det fick VR-stöd (som å andra sidan var suveränt). Nästa Sony-utgivna titel, Firewall Ultra, kom i augusti förra året (och lämnade av betygen att döma inget djupare avtryck). Det är också den senaste, så av de cirka 160 spel som släppts har Sony gett ut… tre. Och vad jag kan se har de noll nya på gång.

Ett av blott tre PSVR2-spel med Sonys namn på sig.

Okej, det här är inte helt rättvist: det rinner Sony-blod i en del andra PSVR2-spel, till exempel No Man's Sky. Men det är märkligt att företaget inte ens från start verkar ha satsat helhjärtat på den här produkten. Den är verkligen inte gratis att köpa, och säkerligen inte heller att tillverka. Man kan peka på att den släpptes i ett omvärldsläge som inte hade kunnat förutses, med krig i Europa och skakiga finanser världen över. Men spel tar ju flera år att ta fram – hade Sony tänkt att andra skulle fixa spelen? Det är mycket begärt för en pryl för 7 000 spänn.

"Hade Sony tänkt att andra skulle fixa spelen?"

Första PSVR sålde bra, och det gjorde den inte för att den var en så fantastisk produkt (tekniskt sett var den blek), utan för att den släpptes i rätt läge när VR var nytt och hett. Men framförallt för att den var billig. Som ny kostade den en hel del, men priset dök snabbt så att man kunde få tag på den för under 3 000 kronor. Det känns så pass lågt att man kan spontanköpa den och ändå känna sig okej med att den inte håller riktigt hela vägen.

En PSVR2 lär aldrig bli så billig eftersom det sitter dyrare teknik i den. Då faller det på tekniken och framförallt spelen att locka kunder. Och tekniken är som sagt bra, men spelen… ja, det är samma som till all annan VR. Minus Steam VR-spel eftersom PSVR2 bara funkar med Playstation 5. Ej heller funkar PSVR-spel till uppföljaren (om inte spelföretaget aktivt fixat det), så de flesta titlar blir du tvungen att köpa igen. Tvärtemot vad Meta gjort med sina Quest-headsets, vilket är vad vi förväntar oss så här i bakåtkompatibilitetens tidevarv.

Mer sånt här, tack!

Så PSVR2: hur ska det bli med din framtid då? Hur ska det bli om några år? Ska du sjunka in i en garderob? Vad ska hända med dig?

Jo tack. Det kommer fortsätta att dyka upp spel (ett hundratal listas på Wikipedia), så de som redan köpt Sonys headset lär ha saker att spela. Och det nyss tillkännagivna Metro Awakening är sannerligen något att se fram emot. Trailern fick folk att hoppas på något i stil med Half-Life: Alyx. Jag tror det är att hoppas för mycket, för få företag kan det Valve kan. Men – även om det inte är PSVR2-exklusivt har det potential att vara precis en sån där titel som det behövs ett par stycken om året av för att få fler än entusiasterna att överväga VR.

Det borde ni kanske ha haft med i planeringen när ni bestämde er för att släppa PSVR2, Sony…? För med er strategi så här långt är PSVR2 bara ännu en produkt vi kan lira Beat Saber och Job Simulator på. Vilket det väl inte är något fel på egentligen, men det känns som om ni slarvar bort PSVR2:s potential.