PSVR2 - En föräldralös ettåring

Medlem
Medlem

Börjar nästan bli komiskt hur många ggr stora VR-satsningar fallerat (sen 90-talet)! 😅 Älskar själv ny teknik men jag förstår fortfarande inte vad eller varför man skall köpa ett VR-system?

Medlem
Skrivet av Maggot:

Börjar nästan bli komiskt hur många ggr stora VR-satsningar fallerat (sen 90-talet)! 😅 Älskar själv ny teknik men jag förstår fortfarande inte vad eller varför man skall köpa ett VR-system?

Är det inte roligare med det som lyckas?
Vågen som pågår nu är den som Oculus startade typ för 10år sen och den knappast fallerat utan utvecklats mycket.
Varför man ska köpa ett VR System?
Tja alla har väll sina anledningar. Själv använder jag det till att spela med.

Är som att fråga.
Varför ska man köpa en konsol?
Varför ska man köpa dyra grafikkort?
Varför ska man köpa en racing-rigg?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

För mig kan jag säga nu efter två veckor med en Quest 2 att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till något VR-baserat som är sladdat. Enkelheten att kunna dra på sig och köra var som helst där det finns plats är milvis bättre än att måsta göra plats framför tv:n.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig kan jag säga nu efter två veckor med en Quest 2 att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till något VR-baserat som är sladdat. Enkelheten att kunna dra på sig och köra var som helst där det finns plats är milvis bättre än att måsta göra plats framför tv:n.

Quest är lite som VR enheternas motsvarighet till Nintendo switch.
Fullt duglig och ibland att föredra för sig själv men även med möjlighet att koppla in och köra PCVR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Maggot:

Börjar nästan bli komiskt hur många ggr stora VR-satsningar fallerat (sen 90-talet)! 😅 Älskar själv ny teknik men jag förstår fortfarande inte vad eller varför man skall köpa ett VR-system?

Läs hela tråden så ser du flera inlägg där folk förklarar varför de gillar VR.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Förutom att Sony nu inte verkar bry sig nämnvärt om vr, så är väl största problemet med psvr2 att det inte finns något direkt skäl att välja den framför en Quest? Nästan alla spel finns till båda formaten men en Quest är både smidigare och billigare. Att psvr2 har lite bättre hårdvara är det ju nästan enbart entusiaster som bryr sig om. Och eftersom Questen är fristående behöver du inte ens annan hårdvara innan.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig kan jag säga nu efter två veckor med en Quest 2 att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till något VR-baserat som är sladdat. Enkelheten att kunna dra på sig och köra var som helst där det finns plats är milvis bättre än att måsta göra plats framför tv:n.

Du behöver ingen TV till PSVR2.
I framtiden så kanske du till och med kan ansluta den till Steam deck 2. Foveated rendering kan då också bli en fördel med svagare hårdvara.

Skrivet av gundemannen:

Förutom att Sony nu inte verkar bry sig nämnvärt om vr, så är väl största problemet med psvr2 att det inte finns något direkt skäl att välja den framför en Quest? Nästan alla spel finns till båda formaten men en Quest är både smidigare och billigare. Att psvr2 har lite bättre hårdvara är det ju nästan enbart entusiaster som bryr sig om. Och eftersom Questen är fristående behöver du inte ens annan hårdvara innan.

Äpplen och päron. PSVR2 har typ 8 gånger så hög prestanda. Utvecklare har till och med anklagats för att dra ner kvalitén på VR bara för att Quest versionen inte ska se bedrövlig ut i jämförelse.

Äger man redan PS5 vilket över 50 miljoner gör så är det ett bra val. Äger du PC och PS5 så väljer du emellan Quest eller PS5s exklusiva spel. Quest och PSVR2 har också olika fördelar såsom att du får bättre färgåtergivning, pixel response time, mindre kompression och bättre prestanda på PC genom foveated rendering samt att PSVR2 kommer ha längre levnadstid. Med quest så har du pancake lenses, trådlöst, högre upplösning(PSVR2 kan anses fuska lite) och att du slipper mura som fördelar.

Quest är ingen solkar vinnare helt enkelt.
Sony bryr sig visst om VR om du läser tidigare inlägg i tråden.

Medlem

Kan det vara så att Tomas Helenius lyssnar på Ebba Grön? Jag kan knappast vara den enda som uppmärksammade referensen i texten. 🥰

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Du behöver ingen TV till PSVR2.
I framtiden så kanske du till och med kan ansluta den till Steam deck 2. Foveated rendering kan då också bli en fördel med svagare hårdvara.

Nä visserligen, men du behöver koppla den till en PS5:a....som står vid Tv:n och då börja flytta runt PS5:an är ju inte direkt smidigt heller.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Förutom att Sony nu inte verkar bry sig nämnvärt om vr, så är väl största problemet med psvr2 att det inte finns något direkt skäl att välja den framför en Quest? Nästan alla spel finns till båda formaten men en Quest är både smidigare och billigare. Att psvr2 har lite bättre hårdvara är det ju nästan enbart entusiaster som bryr sig om. Och eftersom Questen är fristående behöver du inte ens annan hårdvara innan.

Quest har beräkningshastighet motsvarande en mobiltelefon, Quest är inte i närheten av Playstations grafiska kapacitet. PSVR2 konkurrerar därav med PCVR. Och jämför man dem två så har PSVR ögonspårning, OLED, haptisk feedback och adaptive trigger. Utöver Sonys egna AAA titlar så får man hela sitt Playstation bibliotek i headsetet.

Redaktör
Skrivet av PGR1985:

Kan det vara så att Tomas Helenius lyssnar på Ebba Grön? Jag kan knappast vara den enda som uppmärksammade referensen i texten. 🥰

Snyggt plockat! Är uppväxt med dem genom äldre bror och hans kompisar.


signatur
JRA
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är som att fråga.
Varför ska man köpa en konsol?
Varför ska man köpa dyra grafikkort?
Varför ska man köpa en racing-rigg?

Jag förstår att du säkert är sarkastisk, men det komiska är att detta är faktiskt fullt valida frågor.

JRA
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Många av oss har förväntat oss fel saker av VR, att det ska få samma genomslag som stationära konsoler (typ Wii). Men som du är inne på är det mer osocialt, så den har svårt att bli samma familjegrej, även om vissa spel och framförallt första intrycken är snackisar. VR lever nog mer på entusiaster (som Molotov här i forumet) och folk som köper det för att köra racing och flygsimmar dedikerat.

Exakt detta. Ett av de mest nyktra observationerna här på FZ.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Snyggt plockat! Är uppväxt med dem genom äldre bror och hans kompisar.

Älskar i princip allt med Thåström! 🥰
Sett honom flera gånger live, alltid lika magiskt.

Medlem
Skrivet av JRA:

Jag förstår att du säkert är sarkastisk, men det komiska är att detta är faktiskt fullt valida frågor.

Javisst är alla fyra frågorna valida - och man kan få olika svar beroende på vem man frågar.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Älskar i princip allt med Thåström! 🥰
Sett honom flera gånger live, alltid lika magiskt.

Thåström är min husgud, eller åtminstone var det. Jag lyssnar fortfarande mycket på Imperiet. Har också sett honom live 2 ggr här i Umeå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sony borde släppa drivrutiner för PSVR 2 till PC.
Borde inte vara särskilt svårt för Sony och det skulle göra PSVR 2 till ett så mycket mer användbart vr-headset.

De har gått ut med att det kommer PC kompatibilitets stöt under 2024, så för er som är intresserade så lär massa nya titlar dyka upp snart.
-Själv tycker jag VR är en plåga..

Medlem
Skrivet av Ducci:

De har gått ut med att det kommer PC kompatibilitets stöt under 2024, så för er som är intresserade så lär massa nya titlar dyka upp snart.
-Själv tycker jag VR är en plåga..

Good times. Hoppas på att Sony öppnar upp mot OpenVR. Då ska jag börja med att spela klart Half-Life: Alyx.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Good times. Hoppas på att Sony öppnar upp mot OpenVR. Då ska jag börja med att spela klart Half-Life: Alyx.

PCVR stöd som inte innefattar SteamVR ser jag som "inget stöd" så det borde vara lugnt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar