Ska vi gå på Steam-omdömen, användarbetyg och en del kommentarer i FZ-forumet så var Diablo IV och Starfield grova besvikelser. Det kan ju bli så när gamla älskade utvecklare gör nya storspel: de tar tid, och dina förväntningar hinner byggas upp till himlen. Men när spelet slutligen släpps når det i bästa fall trädtopparna.

Det är en sån där hype-grej som säkert många av oss varit med om. (Black & White här!) Spelet behöver inte vara direkt dåligt för att man ska känna besvikelse och frustration, och kanske fäller man några hårda ord. Och det är okej, man måste inte älska det andra älskar.

Däremot ska man inte klaga över att man blivit "lurad". För blir man det i dag får man själv ta på sig ansvaret.

Steam-köparnas dom över Starfield är hård.

Internet ger tillgång till mer information än någonsin tidigare i historien, och det gäller även spel. Förr fick vi vackert invänta speltidningarnas recensioner. Gameplay-trailers var ovanliga, om de ens fanns. I bästa fall kunde man komma över en demo att testa innan eventuellt köp. I dag? På Opencritic har du tillgång till tusentals recensioner av allt som släpps snabbare än du läser den här meningen. Pris: noll kronor.

"På Opencritic har du tillgång till tusentals recensioner"

Men du är inte utlämnad till proffstyckarna. Användarbetyg har redan tagits upp, och förutom dem har vi alla inlägg, åsikter, kommentarer, privatpersoners recensioner och streams på allt från Reddit, Twitch, Youtube, Tiktok, spelsiter och sociala medier. Streaming-embargon är vardag numera, så storspelen brukar fylla videositernas livestreams i samma ögonblick som de lyfter. Och den sortens videor ger den oredigerade sanningen om hur spelet ser ut. En kontrast mot de polerade trailers som PR-avdelningarna frestar med på förhand. Om all denna information inte besvarar specifika frågor eller krav man har på spelet så är det bara att fråga: forum, sociala medier och kommentarsfält är dina vänner.

The Day Before dog på uppstuds.

The Day Before visar hur bra den samlade skepticismen i dag är på att klä av lögner. Första trailern såg för bra ut för att vara sann, och skeptikerna dök upp direkt. De fick stöd av utvecklarnas sladdriga färd mot release, och när den väl inträffade stod det direkt klart vilket skräp vi hade att göra med. (Att folk ändå köpte och spelade det var inte för att de blivit lurade, snarare nåt i stil med att stirra på en bilolycka.)

Det går inte att garantera att ett spel kommer leva upp till dina förväntningar. Rent krasst kan du inte kräva det av spelmakarna – deras jobb är att göra spel, om det sen passar din smak får du själv ta reda på. Men att göra det har alltså aldrig varit enklare än i dag. Och det viktigaste verktyget för att slippa bli besviken är tålamod – ta reda på fakta innan du köper spelet. Den finns där ute.