Operation pressa prestanda

Medlem
Operation pressa prestanda

Jag funderar på att köpa en ny dator, eller ja jag har mer eller mindre redan bestämt mig att en ny kommer inhandlas inom 2-5 månader. Pengarna som kommer läggas ut är c.a 8 000 - 10 000 kr, Kan betala mer men då ska datorn vara riktigt prisvärd. Det jag tänkte på är att köpa en medioker processor (core 2 duo), men som är väldigt klockvänlig för att hålla nere kostnaden. Jag har ingen direkt erfarenhet av klockning, men jag kan principerna

fsb x multiplern = klockhastigheten, öka försiktigt och testa sig fram, när datorn blir ostabil höjer man strömmen ett snäpp och börjar om (samtidigt som man håller koll på temperaturen)

Så med andra ord skulle det kräva ett väldigt bra kylsystem så att datorn inte brinner upp när jag klockar den heller

Så jag tänkte mig en dator med c.a 2 gb ram, ett bra prisvärt grafikkort, en klockvänlig processor med ett bra kylsystem och hårddisken behöver inte vara överstor då jag har 2st 80 gb's hårddiskar jag kan sätta in ifall det skulle behövas, annars kan jag förse datorn med skärm, tangentbord, mus och operativsystem själv

Så nu är frågan, kan jag hålla nere priset på en sån här dator till c.a 8 000? eller tar jag mig vatten över huvudet tackvare min brist erfarenhet inom "klockbranschen"? Sen skulle jag självklart behöva tips om processor, grafikkort, vad och vilket sorts kylningssystem

Let's get the party started!

Inaktiv

Ja ska du pressa priset och kräma mycket är det nog ASUS P5B/P5B-e på moderkortsfronten du för kika på. Kombinera detta med en E4300 så har du goda förutsättningar för att klocka rätt rejält. Då är det rekommenderat att köra 800mhz minnen också eftersom du förmodligen kommer ligga runt 400-430 i FSB vilket motsvarar 800-860mhz på minnena, något som ett par OCZ 6400-ramminnen klarar utan problem. Slänger du på en Scythe Ninja får du processorn sval utan nån större ljudvolym.

När det gäller grafikkort så kommer det nog hända en hel del på den fronten närmaste 2-5 månaderna. I dagsläget är det X1950Pro för typ 1700 kr (och möjligtvis X1900GT för runt 1300 kr) som är mest prisvärda. Dock kommer ju nästa våg av DX10 kort nu på våren som du kan hålla ögonen öppna för.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jo jag har funderat på E4300 eftersom jag sett att folk fått upp rejäla hastigheter med den, dock är bara minnet på 2 mb, kmr inte det att hämma endel?

Sen är det många som nämner schythe ninja till processorn, är den så effektiv verkligen? Jag tänkte kanske något billigt vattenkylning, fast är schyte effektivare så tar jag ju den helt klart

Medlem

2 eller 4 mb cache har visat sig göra relativt liten skillnad.

scythe ninja eller ännu hellre infinity är bra grejer, du hittar inte vattenkylning värd namnet i samma prisklass


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vad kostar scythe/infinity fläktar då? Låter mycket?

Medlem

450kr ungefär. fläkten på infinity är en adda (står scythe, men de tillverkar den inte själva) som går i 1200rpm. den är väldigt tyst, faktiskt precis lika tyst som en 800rpm:s adda. jag skulle tro att det är samma fläkt på ninjan...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Så det är ingen direkt skillnad mellan infinity och scythe? Låter ganska prisvärt

vilka temperaturer borde man hamna på med en sån fläkt, en e4300 och uppklockad till c.a 2.5 - 3 ghz?

Inaktiv

Inga problem. Hwergelmer kan säkert berätta rövarhistorier om sin E6300 på en bit över 3 ghz... En E4300 ska väl vara ännu lite mer klockvänlig...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

hehe, just nu går den i 3080MHz och då är loadtemperaturen på kärnorna ca 55 grader. min är lite mer spänningshungrig än normalt så man ska kunna få lägre temps om man har tur.

jag har infinityn som är en aninng bättre och en aning nyare...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jo många kommer upp till c.a 3.7 ghz, dock vill jag inte riskera något eftersom jag inte är någon erfaren överklockare, så jag vill börja "säkert" men ändå duktigt med prestanda och bra temp

1
Skriv svar