Att äga eller inte äga

It's not a lake, it's an ocean
Att äga eller inte äga

Ursäkta wall-of-text, men detta var något som bara behövde lämna systemet.

Vi går med raska steg mot en värld där vi kanske enbart kommer ha tillgång till digital distribution av spel och film (även om jag tror och hoppas att en fysisk nischmarknad kommer bestå). För en dinosaurie som undertecknad, som visserligen betalar för både Game Pass och Netflix sedan många år tillbaka, är detta lite av ett skräckscenario. Varför? Jo, så här:

Föreställ dig att du har en samling av filmer, spel eller böcker som du har köpt helt lagligt för dina egna pengar. De finns där i din hylla och du har tillgång till dem när du vill. Du kan kolla på den där filmen, spela det där spelet eller läsa den där boken. Det är helt upp till dig, för du har betalat för att kunna göra det. Du äger det där specifika exemplaret.

Föreställ dig sedan att någon klampar in hos dig och säger att du inte alls äger dina filmer, spel eller böcker. För när du köpte dem gick du nämligen med på ett finstilt avtal som säger att du inte alls äger dem. Och nu har någon beslutat att filmen, spelet eller boken ska dras in. Så – lämna tillbaka!

Otänkbart, jag vet. Men det är precis så här digital distribution fungerar. Du äger inte din musik, inte ens om du har köpt den. Den är knuten till ditt konto. Du äger självfallet inget på strömningstjänster som Netflix och Disney+, men du äger faktiskt inte heller de spel du har köpt via ditt Xbox- eller PlayStation-konto. De är knutna till ditt konto, och skulle du vilja avsluta kontot eller om du av någon anledning blir spärrad, är det ajöss med alla spel du har betalat för. Du ägde dem nämligen aldrig, du trodde bara att du gjorde det.

I grunden handlar det förstås om kontroll. Bolagen vill kontrollera hur vi konsumerar och de vill låsa in oss i sitt ekosystem. Detta är en förklaring (men såklart inte den enda) till att Xbox har svårt att komma ikapp PlayStation, för nu när många på allvar har börjat bygga upp sina digitala bibliotek vill de såklart inte lämna dem därhän och börja om på nytt på en konkurrerande plattform.

Sony lyckades stänga av en massa användare av misstag nyligen, och dessa fick ett bryskt uppvaknande när de insåg att avstängningen innebar att de inte längre hade tillgång till sitt digitala spelbibliotek. Detta återställdes i de fall där användare inte hade gjort något fel, men var en påminnelse om att digitalt ägarskap de facto inte existerar. Du är utlämnad åt ett storbolags nycker.

Det är här värdet av en fysisk skiva kommer in i diskussionen. Även om du drabbas av en orättfärdig avstängning, kommer spelet på den där skivan att fungera. Detta är en avgörande skillnad mellan digital och fysisk distribution av spel (och film för den delen).

Förr såg vi film på bio och hyrde film. Man betalade och såg filmen en gång - pay-per-view. Vi kunde t.o.m. hyra en videobandspelare, vilket för er ungtuppar som inte var med kallades moviebox, innan VHS-spelaren blev var mans egendom. När var och en hade en VHS-spelare och det började släppas filmer till rimliga priser, kunde vi köpa en film och se den om och om igen. Vi betalade inte längre per sittning.

Detta blev förstås ett problem eftersom företagen mer än gärna ville ta betalt för varje gång vi såg deras filmer. DIVX (Digital Video Express) var ett DVD-hyrformat som gick ut på att kunden köpte skivan för motsvarande priset av en hyrfilm varefter filmen endast gick att titta på i 48 timmar. DIVX-spelaren krävde onlineuppkoppling för att bekräfta att köparen hade rätt att se filmen (låter det bekant?). Den som ville se filmen efter det fick betala igen eller uppgradera och köpa loss filmen.

Även om just DIVX blev ett fiasko är grunden här densamma - strävan efter att kontrollera hur vi konsumerar vår underhållning. I dag är vi i klorna på strömningsbjässar som Netflix, HBO och Disney+. Vi kan anta att konsolideringen i branschen kommer accelerera när mindre konkurrenter slås ut eller köps upp (senaste snacket rör en hopslagning mellan Warner och Paramount), vilket i slutändan innebär att vi har ett fåtal storbolag kvar som står för all content och som både vill och kan kontrollera hur vi ser film och serier och till vilket pris.

Ett annat exempel på vad som kan hända är Sonys agerande efter att deras avtal med Discovery gick ut när de gick ihop med Warner Bros. Som en konsekvens av detta kommer allt filmmaterial att försvinna från PlayStation Store, även sådant du har betalat för. Samma sak kan hända med alla andra tjänster där ute, när som helst kan förutsättningarna ändras. En tjänst blir uppköpt, en annan stänger ned, upphovsrättsliga problem uppstår när avtal löper ut och så vidare. Allt detta påverkar slutkunden, dig och mig, och vi har godkänt detta redan när vi skrev på avtalet.

Utvecklingen i spelbranschen är snarlik. Målsättningen är digital distribution, vilket förstås är jättebekvämt på många sätt, och att därigenom kontrollera hur vi konsumerar. Vi som kund har däremot ingen som helst kontroll.

Jag är inte helt bekväm med en framtid där jag är helt utlämnad åt enskilda storbolags nycker, där mitt innehåll kan försvinna och där jag faktiskt inte äger någonting. Digitalt ägande existerar inte här och då kanske det inte ens borde heta att vi köper något. För det som köps måste ju kunna säljas eller åtminstone ägas. En idé är att via lagstiftningsvägen skydda konsumentens rättigheter bättre här, men det lär bli snårigt och landa olika i olika länder (där EU möjligen kan gå före).

Hur ser ni andra på allt detta? Är ni trygga med att distributören alltid kommer gå kunden tillmötes eller finns det skäl för oro?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har närmare 2000 filmer på DVD/blu-ray och kommer fortsätta att köpa filmer fysiskt så länge det går. Sörjer fortfarande att Discshop lades ner då jag handlade mycket hos dom.

Men när det gäller spel så har jag i stort sett blivit mer digital, dels för att det bara finns digitalt till PC nu för tiden och dels för att jag inte vill böka med spelkassetter till Nintendo Switch utan ha alla mina spel på ett enda minneskort av ren lathet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

Har närmare 2000 filmer på DVD/blu-ray och kommer fortsätta att köpa filmer fysiskt så länge det går. Sörjer fortfarande att Discshop lades ner då jag handlade mycket hos dom.

Ja, Discshop var mitt go to-ställe för film också. Måste ha handlat där i 20 års tid. Men det kändes ju som att det låg i korten rätt länge, och det visade sig att de sålde väldigt små volymer på slutet. Nu köper jag en del film på Ginza.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker streamingtjänsterna är ett stort skämt. Mitt problem är inte att det är digitalt och streamas och sådant, utan att man inte kan ladda ner sakerna man streamar på något vettigt sätt. Man vet ju att så fort en av dessa tjänster går ner så kan man aldrig se vissa serier igen, någonsin.

Sedan förstörs vissa äldre serier med, de görs om till widescreen, snabbas upp för att passa in i tider, klipps om av olika anledningar osv. Detta har inte nödvändigtvis med just streaming att göra, det skedde även vid dvd-släpp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Håller med. Har inte mycket för Gabe heller även om han spelar rollen av en go VD. Vi äger inte spelen på Steam. Vi kan inte sälja våra spel på blocket. Inte bra. Men ingen bryr sig.

Detta händer överallt. Vi äger inte våra hem. Inte våra bilar. På det sättet har nettoförmögenheten för gemene man fallit som ett stup. Folk tittar dock bara på lönen. Problemen kommer bli påtagliga som du säger när man blir avstängd osv. Eller när stora staten eller stora företag inte tycker om dig.

Quake-konnässsör

Always online, är ett ord som kommer bli mer och mer knutet till både spel och annan underhållningsmedia. Det blir enklare och komma åt underhållningen, men kontrollen från företagen och de som sitter på rättigheterna kan ändra omständigheterna under de omständigheter som de själva är bekväma med.

Gällande media, underhållning, serier och filmer, det fungerade bra när de streamingtjänsterna som fanns var få. Det var en plattform som kunde samla bra innehåll för många, men med en marknad som växer, växer också intäkterna. Intäkterna lockar många till att skapa eget, och när många gör det blir det både rörigt för användarna och dåligt ekonomiskt för utvecklarna samt företagen. Regionlåsning, only limited to watch this week, soon gone, röriga användargränssnitt, sämre utbud, exklusivitet. Det gynnar ingen att behöva ha tio olika streaming tjänster för att få möjligheten att se på det man vill, för att serier flyttar runt mer än en förvirrad varg.

Jag känner att inom några år kommer några av dessa streamingtjänster gå i graven. Får se om jag har rätt, ekonomiskt så verkar det i alla fall peka åt det hållet för många plattformar.

Konsol, vill ja ha allt fysiskt, men vet aldrig när de tänker stänga ned deras support för online-funktionerna. Som du nämnde i texten, Sony gjorde en tabbe. Tidigare har det varit diskussion att stänga ned butikerna för Playstation 3 och Vita, något som de ändrade hade jag för mig. Men om man har köpt spel där så går de förlorade? Viktigt att göra spelen i så fall bakåt-kompatibla, att göra att om man köper en PS3 så kan man spela PS2 spel på den, och kontot följer med till nästa generations Playstation. Att de själva lägger ger ut en Emulator, för tidigare Playstation spel, när de slutar sälja konsolen.

Nintendo gör samma sak, stänger ned butiker för deras tidigare konsoler, samtidigt som de för en krigsfront mot emuleringscommunity för att hålla de gamla spelen vid liv.

Steam har väl sagt att de inte tänker lämna spelarna i leran när det företaget lämnar, att de spelen man köper ska verkligen hamna hos spelarna. Men lögner har företag spridit förr... Men Epic, Ubisoft, Blizzard, EA, GoG ? Det kommer vara en intressant utveckling när man ser en av de större spelplattformarna som går i konkurs, hur de kommer forma den här sortens företag.

Tror att piratkopiering kommer öka, MYCKET, om fallet blir att företagen bara lämnar alla utan sina köpta spel.

Men två citat som sitter kvar i huvudet är...

"Don't ask questions, just consume product and then get excited for next products!"

"turn customers into Fanatics
products into Obsessions
Employees into Ambassadors
and brands into Religions"

Har delat denna video några gånger tidigare, men jag tycker det som Accursed Farm säger är rätt intressant och värt att hålla i baktanke.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_332538:

Problemen kommer bli påtagliga som du säger när man blir avstängd osv. Eller när stora staten eller stora företag inte tycker om dig.

Det är inte riktigt samma sak, men ändå ett exempel på hur små och hjälplösa vi blir när allt är knutet till digitala tjänster och appar: i Kina kan staten, alltså Partiet, svartlista enskilda medborgare genom att stänga av dem från att exempelvis boka tåg- occh flygbiljetter. Kina har gått väldigt långt i sin digitalisering via sin statliga app WeChat, vilket är bekvämt för den tysta och skötsamma medborgaren som kan göra i princip allt med en och samma app men också mumma för staten eftersom de med ett knapptryck kan göra livet för oliktänkande till ett helvete.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Håller med. Har inte mycket för Gabe heller även om han spelar rollen av en go VD. Vi äger inte spelen på Steam. Vi kan inte sälja våra spel på blocket. Inte bra. Men ingen bryr sig.

Detta händer överallt. Vi äger inte våra hem. Inte våra bilar. På det sättet har nettoförmögenheten för gemene man fallit som ett stup. Folk tittar dock bara på lönen. Problemen kommer bli påtagliga som du säger när man blir avstängd osv. Eller när stora staten eller stora företag inte tycker om dig.

Spelen man köpt på Steam startar väl inte ens om Steam ligger nere, trots att man ju har spelen installerade på datorn. Sinnessjukt är bara förnamnet, använder mig därför av Steam så lite som det bara går. Skulle gärna bojkotta det helt.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Håller med. Har inte mycket för Gabe heller även om han spelar rollen av en go VD. Vi äger inte spelen på Steam. Vi kan inte sälja våra spel på blocket. Inte bra. Men ingen bryr sig.

Detta händer överallt. Vi äger inte våra hem. Inte våra bilar. På det sättet har nettoförmögenheten för gemene man fallit som ett stup. Folk tittar dock bara på lönen. Problemen kommer bli påtagliga som du säger när man blir avstängd osv. Eller när stora staten eller stora företag inte tycker om dig.

Vi kan knappt få ut våra egna pengar utan problem, än mindre använda dem fysiskt. Det digitala är smidigt på många sätt men individen tappar mer och mer kontroll och makt när man inte behåller möjligheten att tex betala kontant.

För några år sedan när valutan ändrades så hade morfar ett par hundra k fysiskt hemma som skulle bli värdelöst. Banken vägra ta pengarna med hänvisning till penningtvätt, så spelade ju ingen roll att han varit trogen kund där sedan långt innan de flesta varit födda. Slutade med att vi i släkten satte in 10k var på våra konton via insättningsautomater och sedan digitalt förde över allt till hans bankkonto.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spelen man köpt på Steam startar väl inte ens om Steam ligger nere, trots att man ju har spelen installerade på datorn. Sinnessjukt är bara förnamnet, använder mig därför av Steam så lite som det bara går. Skulle gärna bojkotta det helt.

Det är väl inget som hindrar dig att använda andra tjänster och bojkotta steam? Eller fungerar gog och epic likadant? Har ingen PC själv så jag vet inte.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det är väl inget som hindrar dig att använda andra tjänster och bojkotta steam? Eller fungerar gog och epic likadant? Har ingen PC själv så jag vet inte.

Jo, många spel lanseras ju i princip bara på Steam. Finns det alternativ så köper jag i första hand fysiskt på spelkonsol. Spelar så lite på PC som möjligt, och det beror i alla fall till liten del på Steam.

It's not a lake, it's an ocean

Fler som har reagerat:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Borde vara standard på alla tjänster att kunna ladda ner och spara undan en film / tv-serie / spel, likt man kan på gog.

Litar inte ett skit på vad som kommer vara tillgängligt i framtiden. Senare kanske man enbart kan få tag på någon värdelös remaster, en censurerad skräpversion, eller nyversion utan det gamla extramaterialet osv.

Ibland vill man inte alltid ha ultimate 3-timmars uncutedition heller. Sagan om Ringen filmerna är typexempel på filmer vars bio-version lämpar sig mycket bättre som förstavisning.

Sen har vi även problemet där många tjänster vars 4K eller 1080p version är långt ifrån hur en 4K eller 1080p version bör se ut efter all kompremering. Enbart pga detta borde det finnas möjlighet att kunna ladda ner en okomprimerad version.

Tycker det länge nu varit för mycket skitsnack om hur "billiga" och "prisvärda" streamingtjänsterna är. Tjänster där man inte äger ett skit, vad som helst kan försvinna eller förändras när som helst, man smyghöjer månadskostnaden, byter vilkoren och utbudet späs ut allt mer av skräp för att kunna ge skenet av mervärde.

Och problemet är inte företagen i sig. Problemet är alla pulslösa zombifierade soffpotatisar företagen anpassar sig efter. Där smidighet och tillgänglighet ta mig fan går före allt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Löser inte grundproblemet men Sony och Discovery har ett nytt avtal så inga filmer eller serier försvinner.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Thane:

Löser inte grundproblemet men Sony och Discovery har ett nytt avtal så inga filmer eller serier försvinner.

Ja, och så kan det bli. Men vi är fortfarande utlämnade åt att de löser det sinsemellan. Vilket de inte måste, som sagt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag skulle ALDRIG köpa något där jag inte äger produkten i fysisk form. Kan inte fatta att människor gör det, men jag bryr mig ändå inte. Kan bara säga att jag aldrig skulle göra det.
Streaming är skitdyrt! Spotify är svindyrt. Jag köpte inte ens CD-skivor för det beloppet varje år förr i tiden. Sen blev vissa skivor värda en hel del med tiden så man kunde till och med gå med vinst.

Ni som lever i det digitala. Tänk om. Och kom ihåg: bara döda fiskar följer strömmen!!!

Medlem

Seriöst, vem har någonsin köpt en digital film?

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Jag skulle ALDRIG köpa något där jag inte äger produkten i fysisk form. Kan inte fatta att människor gör det, men jag bryr mig ändå inte. Kan bara säga att jag aldrig skulle göra det.
Streaming är skitdyrt! Spotify är svindyrt. Jag köpte inte ens CD-skivor för det beloppet varje år förr i tiden. Sen blev vissa skivor värda en hel del med tiden så man kunde till och med gå med vinst.

Ni som lever i det digitala. Tänk om. Och kom ihåg: bara döda fiskar följer strömmen!!!

Svårt att spela på PC utan digitala köp idag

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har närmare 2000 filmer på DVD/blu-ray och kommer fortsätta att köpa filmer fysiskt så länge det går. Sörjer fortfarande att Discshop lades ner då jag handlade mycket hos dom.

Men när det gäller spel så har jag i stort sett blivit mer digital, dels för att det bara finns digitalt till PC nu för tiden och dels för att jag inte vill böka med spelkassetter till Nintendo Switch utan ha alla mina spel på ett enda minneskort av ren lathet.

Borde vara mycket jobbigare att byta filmer än att byta spel. Filmer har i princip inget andrahandsvärde heller.

Köper aldrig film, mest för jag aldrig ser en film mer än en gång. Spel köper jag alltid fysiskt då jag säljer nästan allt jag är klar med.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Seriöst, vem har någonsin köpt en digital film?

Jag har köpt en del i SF appen.

Medlem

Formuleringen ”Du kommer inte äga någonting, och du kommer vara lycklig” bevingad och används som belägg för att WEF vill upphäva äganderätten. Tv/datorspel, bilar, bostäder etc. Bäst jag sätter på mig foliehatten igen...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Borde vara standard på alla tjänster att kunna ladda ner och spara undan en film / tv-serie / spel, likt man kan på gog.

Litar inte ett skit på vad som kommer vara tillgängligt i framtiden. Senare kanske man enbart kan få tag på någon värdelös remaster, en censurerad skräpversion, eller nyversion utan det gamla extramaterialet osv.

Ibland vill man inte alltid ha ultimate 3-timmars uncutedition heller. Sagan om Ringen filmerna är typexempel på filmer vars bio-version lämpar sig mycket bättre som förstavisning.

Sen har vi även problemet där många tjänster vars 4K eller 1080p version är långt ifrån hur en 4K eller 1080p version bör se ut efter all kompremering. Enbart pga detta borde det finnas möjlighet att kunna ladda ner en okomprimerad version.

Tycker det länge nu varit för mycket skitsnack om hur "billiga" och "prisvärda" streamingtjänsterna är. Tjänster där man inte äger ett skit, vad som helst kan försvinna eller förändras när som helst, man smyghöjer månadskostnaden, byter vilkoren och utbudet späs ut allt mer av skräp för att kunna ge skenet av mervärde.

Och problemet är inte företagen i sig. Problemet är alla pulslösa zombifierade soffpotatisar företagen anpassar sig efter. Där smidighet och tillgänglighet ta mig fan går före allt.

Ja för mig personligen är streming/prenumerationsupplägget närmast värdelöst. Jag ser mycket sällan nya filmer eller serier, utan föredrar att se om gamla favoriter. Därför är jag ytterst sporadiskt medlem av streamingtjänster. Nu har jag nog inte haft någon prenumeration sedan Stranger Things 2 släpptes på Netflix. Känns lite som upplägget med gymmedlemskap. Många blir medlemmar i flera år men använder bara gymmet några gånger, men behåller medlemskapet pga. lättja. Fattar inte det, när jg inte planerar att se en viss film eller serie så säger jag upp medlemskapet tills nästa gång nått sevärt dyker upp...

Inaktiv

Jag ser problemen men också att det skulle kunna bli något bra av det om bolagen bara skulle vilja.

Problemet idag är att mer och mer blir digitalt. Det fysiska kommer en dag vara ett minne blott.
Vi har sett ett flertal spel som endast har släppts digitalt och alla spel går det inte längre att få tag på på ett lagligt sätt.
Jag tar Nintendo Wii som ett exempel.
På Wii hade vi Wii Shop som var Nintendos första digitala butik innan E-Shop. Här släpptes det ett flertal gamla klassiska spel som många har återsläppts igen och finns även på Switch idag. Men inte alla. Det som är bra är ändå att de äldre spelen kan man få tag på original bara att vissa spel är väldigt dyra.

Men sen hade Nintendo spel där som de kallade för Wii-Ware. Flera av dessa spel går inte längre att köpa någon annanstans.
Jag har ett sådant spel som heter Final Fantasy: My Life as a King men det fanns även ett till spel som jag hade velat köpa som hette Final Fantasy: My Life as a Darklord.
Det spelet som jag köpte kan jag än idag spela men skulle jag vilja spela det andra spelet som jag inte köpte så måste jag idag ha en softmoddad Wii och försöka få tag på spelet på olaglig väg.
Det tycker jag är väldigt synd.

Så jag tror att nedstängning av digitala butiker kan leda till att fler softmoddar och laddar ner olagligt eftersom det inte finns något annat sätt att få spela dessa spel längre. Och det är synd.
Jag hoppas mer på att spel i framtiden först över till nyare konsoler istället men samtidigt så är det ju som du säger att många företag vill fortsätta tjäna pengar på samma spel eller film om och om igen, så det är nog större chans att de flesta spelen i framtiden kommer ligga på molnet så att man måste ha ett konto som man betalar för.

Medlem

För mig är det här något av en ödesfråga ärligt talat, går det att få tag i fysiskt så köper jag det fysiskt även om det innebär att kanske handla från Play Asia eller liknande, det är otroligt viktigt för mig och finns det inte fysiskt så skippar jag det ärligt talat. Varför skulle jag lita på att Sony eller Microsoft ser till så att jag kan spela mitt digitala spel om säg 20 år? Kan ju låta som väldigt långt in i framtiden, men ofta när vi umgås i kompisgänget så liras spel som Goldeneye på N64 eller typ NHL 2004 på PS2 och de där spelen är båda runt 20 år idag. Det handlar också om ett bevarande av spel som en del av vår kultur och där litar jag inte alls på att storföretagen har det intresset.

Jag förstår smidigheten och det bekväma i det digitala såklart och även jag lirar ibland spel via typ PS+, men där någonstans drar jag också en gräns. Som konsument tjänar man absolut ingenting på en framtid där Sony eller Microsoft har monopol på försäljningen av spel, priserna är redan idag skrämmande höga om man jämför med fysiska spel och det lär ju knappast bli bättre av att konkurrensen helt och hållet försvinner?

Vi har också det här med att många spel idag är helt ospelbara på laglig väg, "Video Game History Foundation" har en väldigt intressant artikel på ämnet som ni hittar här, där kommer man fram till att så många som 87% av alla spel inte går att spela idag. Ganska skrämmande egentligen, all den här kulturen som är otillgänglig. Har jag spelet i egen fysisk ägo så kommer jag i alla fall allt som oftast kunna spela spelet även om vi idag också har ett problem med att många spel inte ens kommer på själva skivan.

Jag tror också det är viktigt att spelare förstår att de digitala köp som man gör de facto endast är ett "hyrköp", du äger aldrig det där till 100%, det är visserligen inte troligt men vi kan i framtiden finna oss i en tid där exempelvis Steam och Valve helt enkelt konkar och går under, hur ser ert skydd ut då? Vad händer med era bibliotek då?

När det gäller framtiden så förstår jag någonstans att det här är ett krig som jag aldrig kommer kunna vinna. Det finns absolut ingenting som storföretagen har att förlora på en framtid med endast digitala köp där de äger marknaden helt och hållet och kan sätta priserna därefter, man kommer aldrig vara intresserade att öppna upp sina ekosystem för andra. Sämst tror jag framtiden för Xbox-spelare ser ut här, Microsoft är i grunden ett företag byggt på att sälja tjänster och inte fysiska saker och med läckan och allt så är det nog inte många år tills vi helt ser Xbox sluta släppa fysiska spel.

Sony å sin sida har också doppat tårna lite i det här, men här visade det ju sig att den digitala versionen av PS5 inte alls varit lika eftertraktad hos spelarna som den med skivläsare, man har också sitt Japanska arv som ändå oftare premierar fysisk media i större utsträckning än det mer västliga Xbox. Starkt sammankopplade spelföretag som Square Enix osv har också haft ett större fokus på att försöka släppa hela spelen på skivorna, bland annat kommer FF7 Rebirth släppas på två skivor just för att få plats med allt. Sony själv lär dock precis som Xbox trenda i en riktning mot en mer digital framtid, det lär bara ta lite längre tid.

Nintendo är väl egentligen det enda företag som jag har lite förhoppningar kring, företaget har alltid varit tydliga med att man någonstans ändå har sin grund som ett leksaksföretag och man vill sälja fysiska varor. De kommer säkerligen hamna där i framtiden också, men just nu känns det i alla fall som att de är längst ifrån en helt digital framtid.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Sagan om Ringen filmerna är typexempel på filmer vars bio-version lämpar sig mycket bättre som förstavisning.

Nej.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

KoP
Medlem
Citat:

Förr såg vi film på bio

Folk går väl fortfarande på bio, eller har jag missar något? 🙂

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Folk går väl fortfarande på bio, eller har jag missar något? 🙂

Absolut. Men inte alls som förr, och det förs ju en diskussion om hur länge bion kommer överleva som koncept. Det kanske den gör, och vi ser fortfarande storfilmer som går bra. Återstår att se.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Jag skulle ALDRIG köpa något där jag inte äger produkten i fysisk form. Kan inte fatta att människor gör det, men jag bryr mig ändå inte. Kan bara säga att jag aldrig skulle göra det.
Streaming är skitdyrt! Spotify är svindyrt. Jag köpte inte ens CD-skivor för det beloppet varje år förr i tiden. Sen blev vissa skivor värda en hel del med tiden så man kunde till och med gå med vinst.

Ni som lever i det digitala. Tänk om. Och kom ihåg: bara döda fiskar följer strömmen!!!

Lyssnar du inte på en ny skiva i månaden? Jag avverkar nog 2-3 stycken i veckan och plockar guldkorn. Det är ju få plattor där hela plattan levererar i slutändan.

Jag kör streaming och kompletterar med fysiskt på de som hör till de so inte får förloras, men mycket släpps ju inte fysiskt.

Medlem

Jag köper alltid på GOG när de går för jag faktiskt äger spelet. Jag har en installer till Witcher 3, Baldurs Gate 3 osv och klienten är valfri. Tyvärr verkar konsumenterna aktivt välja DRM-klienterna så de går sådär för dom och sällan nya spel landar där.

Köpte Alan Wake 2 på Epic Store nu när de va rea. Tydligen exklusivt till Epic Store o kommer aldrig till Steam osv. Plötsligt kraschade spelet totalt utan varning eller felmeddelande. Kunde inte starta upp spelet igen, dog bara vid uppstart strax efter man såg loggorna.

Hittade en loggfil och där kunde jag snabbt läsa av att spelet försöker kontakta en Epic Store server för authentiering som nu hade dött. Felkod 300 mot OAuth server för de som undrar 😁 Det innebär alltså att jag inte ens kan köra mitt singleplayer-spel för att det kontinuerligt kontaktar en Epic server som nu låg nere. Helt kasst. Jag har aldrig kört mot Epic Store tidigare så om detta händer ofta är de ju nästan galenskap.

Förstår inte hur vi kom hit. Epic Store blir det inte igen, samtidigt har Steam DRM också. Får dock för mig Steam inte behöver kontakta authentiering-server så ofta för att spela offline spel?

Medlem

Som med så många frågor finns det ju olika aspekter i det här.

1. Du äger inte ditt bibliotek.
Ja, det är ju på ett sätt sugigt, men å andra sidan vet jag inte om det gör en så konkret stor skillnad för mig. Jag värjde mig väldigt länge emot digitala inköp, just för att jag ville äga mina spel, musik m.m. Har flera flyttlådor som står i ett förråd ute i Kållered (utanför Göteborg för er som inte kan er Göteborgsgeografi) och samlar dam. Jag har ett gammal NES, ett SNES, Gamecube, PS2, PS3, XBox, och PS4:a med tillbehör och spel i flyttlådor där som jag knappt rör. Har två flyttlådor med min CD samling, en flyttlåda med DVD filmer, och har faktiskt slängt några lådor med VHS filmer.

För några år sedan blev jag sugen på att prova att lira om några NES spel, åkte ut. Hämtade hem lådan, insåg att jag inte ens kunde koppla in NESen på min TV längre. Köpte en adapter, bara för att sedan inse att spelen var så gamla och dammiga att hälften inte ens kunde starta längre.

VHS banden behöver man väl egentligen inte säga något om alls. De slits varje gång du ser på en film, och VHS spelaren är gigantisk och usel.

Kort och gott så har jag släpat med mig de här lådorna genom typ 7 flyttar, och när jag försökt använda något ur lådorna så funkar det knappt ens.

Vilket värde har ägandeskapet då? Helt ärligt är det många av de spelen jag aldrig kommer vilja spela igen. De kostar mig bara energi att fortsätta äga.

Ur den aspekten är jag faktiskt helt okej med hur det fungerar idag. Ja, jag kanske inte äger Horizon Zero Dawn, men jag har en platinum trophy i det och kommer nog helt örligt aldrig spela det igen. Om jag mot förmodan får för mig att göra det igen om 10 år så kan jag köpa det igen då.

2. Det uppkopplade samhället är inte så uppkopplat. Alla som åkt SJ mellan Göteborg och Stockholm vet att deras Wifi är en jävla myt. Jag som numera även gillar att segla vet jag att det fortfarande är många vrår i vårt land som saknar täckning. När du ligger för ankare i en vik utanför Nynäshamn är Nerflix inte så tillgängligt. Då blir ”always online” ett stort problem.

3. It’s the implication.
Som ni märker är jag mestadels okej med hur det fungerar idag. Även om jag ogillar Musken så är det ju bara att konstatera att Starlink utlovar obegränsad uppkoppling över i princip hela jordklotet. Det skulle förändra en hel del av de problemen jag har idag.

Men det finns ju andra mörkare aspekter i det hela. Som de dörrarna som öppnas här. Just nu kan jag tycka vi är på en helt okej plats, men vad händer om man tar nästa steg? Vi har släppt ifrån oss en del kontroll över vad vi konsumerar och hur vi konsumerar det, och hur mycket mer kan de ta?

För att ta ett exempel. Jag köpte nyligen en ny TV med flera försiga appar installerade. Jag försökte ta bort ”Raukaten” (eller vad fan det heter) som en startapp på TVn men det går inte. Jag får nu upp reklam varje gång jag försöker använda min TV trots att TVn fysiskt är min.

Vi har sett att flera bolag börjat införa olika nivåer av prenumerationer. Vad är nästa steg där? Du msåte ha ”premiumtjänsten” för att slipper reklampauser? Det billiga abonnemanget tillåter bara onlinespelande på dagar så du måste köpa premium för att spela online på kvällar och helger? Även om det kanske är okej just nu så finns det nog en poängni att säga ”hit men inte längre” snart.


signatur

Heja Blåvitt

Skriv svar