DRM-lösningen Denuvo tänker bevisa att det inte påverkar spels prestanda
Genom att ge vissa medier tillgång till två versioner av specifika spel.
Att dom orkar... Det kommer inte att påverka någons åsikt, varken åt ena eller andra hållet. Även om testerna skulle visa att det inte gör någon skillnad för prestandan kommer folk (sannolikt med all rätt) anklaga Denuvo för att ha handplockat spel som dom redan visste funkar lika bra med deras DRM, och utgivarna bryr sig inte i vilket fall som helst eftersom merförsäljningen överväger kostnaden att använda Denuvo.
"Oberoende" - har lite svårt att se att de visar koden såpass öppet att det går att verifiera påståendet att du har en spelversion helt utan kopieringsskyddet och en helt med (precis i den tappning som släpps till konsumenter, inte att förglömma), och/eller att medierna de visar koden för faktiskt till fullo förstår vad det är de ser.
Då skulle jag nästan (nej, stryk "nästan") lita mer på sådana som faktiskt dekompilerar/reverse engineerar produkterna.
Därutöver lär ju spelen (som @MaxWarp är inne på) handplockas rätt kraftigt. Vi har dessutom sett olika versioner av Denuvo implementeras på bara några år, och utvecklingen lär inte stanna - vilken version av kopieringsskyddet avser de när de gör påståendet? Gäller det för framtida versioner?
Det här känns bara som ett PR-spel för att försöka tjäna lite pengar/anseende, inget annat. Hade de skickat ut källkoden till spel plus kopieringsskydd till ett helt oberoende företag som faktiskt vet vad de pysslar med (lär inte finnas särskilt många sådana heller, med tanke på hur Denovo är utvecklat) så hade testningen kunnat vara oberoende på riktigt. Men det lär med all sannolikhet inte hända.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag skulle ha lättare att acceptera denuvo om fler bolag gjorde patchade bort det efter säg tre månader. Flera har uttalat sig om att de använder det för att skydda försäljningstoppen när spelet släpps. Ubisoft säger däremot att de vill skydda framtida innehåll och därför inte tar bort det. PC Gaming Wiki har en lista på spel med Denuvo och de som sen uppdaterats att ta bort det. https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Denuvo
Spelar ingen roll vad resultatet blir, då de har bestämt vilka mediakanaler samt vilka spel. Det är det inte oberoende i mina ögon.
Ett spel låst till 30fps med en massa prestanda kvar på bordet lär inte påverkas lika mycket som ett spel som pressar komponenterna till max för att få ut 140fps.
Och som @tuckdragon visar är det redan bevisat att detta DRM har tidigare påverkat och fortfarande påverkar prestandan.
De har rätt, jag tror inte ett skit på detta tills de har lyckats bevisa det, med tanke på alla tester som finns och som bevisar motsatsen. I vissa av de tester där testaren själv crackar bort denuvo och sen testar med samma kod igen så har det fortfarande varit tydliga prestandaskillnader så att det endast är pga att det är olika versioner som de skriver är ren BS.
Slutligen så känns det också rätt passande att det är deras EGNA program som ska bevisa att där inte finns någon skillnad.
Nej jag tror faktiskt mer på tester som är utförda av oberoende parter än av de som faktiskt står bakom och tjänar pengar på denna tjänsten.
Oberoende my ass
Finns ju redan många videos på youtube som jämför Denuvo versionen mot versionen där devsen har tagit bort skitet
Crackade versioner har fortfarande Denuvo i bakgrunden, är bara en bypass, så i många fall så ger det ingen benefit
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Spelar ingen roll. Jag kommer ändå inte köpa drm skyddade spel.
så dom ska motbevisa något som redan bevisats? good luck!
etc.
RE8 är dock ett dåligt exempel då Capcom själva hade fuckat upp med sitt egna DRM tillsammans med denuvo.
Det värsta med hela den sörjan var att de in i det sista hävdade att folk som hade problem hade fel på sina datorer och när det sedan svart på vitt visade sig att det var spelet som var trasigt släppte de en patch som tog bort DRM:et men de kunde inte erkänna att det var de som gjort fel och be om ursäkt för det.
Det har för alltid svärtat min syn på Capcom.
RE8 är dock ett dåligt exempel då Capcom själva hade fuckat upp med sitt egna DRM tillsammans med denuvo.
Det värsta med hela den sörjan var att de in i det sista hävdade att folk som hade problem hade fel på sina datorer och när det sedan svart på vitt visade sig att det var spelet som var trasigt släppte de en patch som tog bort DRM:et men de kunde inte erkänna att det var de som gjort fel och be om ursäkt för det.
Det har för alltid svärtat min syn på Capcom.
De tog inte bort DRM på grund av problemen, de tog bort DRM för att licensen hade gått ut och det är helt enkelt inte värt att förnya licensen efter launch. Capcom gör det med alla sina spel, de bryr sig bara om att ha skyddet under lansering, efteråt spelar det ingen roll.
Men ja du har rätt, deras implementation var helt värdelös, varje gång man skjöt en fiende gjorde spelet en license check vilket ledde till stutters.
Kopieringsskydd är ändå ganska lustiga i vem det påverkar i slutändan. Jag förstår givetvis att det är tänkt att försvåra spridningen av piratkopior. Men i praktiken är det ändå bara betalande kunder som påverkas av det, med sämre prestanda, begränsningar i installationer med mera. Samtidigt som piraterna spelar versioner som saknar dessa problem. Och stoppar det verkligen spridningen av piratkopior? Låter ju som att alla spel blir piratade förr eller senare ändå så det vore ju rimligare att bara sluta med kopieringsskydden och låta kunderna få spela bättre versioner istället.
Redan testat och bevisat flera gånger att denivvo dels spionerar och segar ner .våga vägra spion program .tänker aldrig någonsin betala för ett denivvo spel utan spelar det ändå . Mina pengar går till företag som litar på sina kunder
Mina ögon blöder...
“All thinking people are atheists.”
Mina ögon blöder...
Sluta pet i dom då
New life, New hope