DRM-lösningen Denuvo tänker bevisa att det inte påverkar spels prestanda

Robot
DRM-lösningen Denuvo tänker bevisa att det inte påverkar spels prestanda

Genom att ge vissa medier tillgång till två versioner av specifika spel.

#Denuvo, #Drm, #nyhetstips


Medlem

Att dom orkar... Det kommer inte att påverka någons åsikt, varken åt ena eller andra hållet. Även om testerna skulle visa att det inte gör någon skillnad för prestandan kommer folk (sannolikt med all rätt) anklaga Denuvo för att ha handplockat spel som dom redan visste funkar lika bra med deras DRM, och utgivarna bryr sig inte i vilket fall som helst eftersom merförsäljningen överväger kostnaden att använda Denuvo.

Medlem

så dom ska motbevisa något som redan bevisats? good luck!

etc.

Medlem

"Oberoende" - har lite svårt att se att de visar koden såpass öppet att det går att verifiera påståendet att du har en spelversion helt utan kopieringsskyddet och en helt med (precis i den tappning som släpps till konsumenter, inte att förglömma), och/eller att medierna de visar koden för faktiskt till fullo förstår vad det är de ser.
Då skulle jag nästan (nej, stryk "nästan") lita mer på sådana som faktiskt dekompilerar/reverse engineerar produkterna.

Därutöver lär ju spelen (som @MaxWarp är inne på) handplockas rätt kraftigt. Vi har dessutom sett olika versioner av Denuvo implementeras på bara några år, och utvecklingen lär inte stanna - vilken version av kopieringsskyddet avser de när de gör påståendet? Gäller det för framtida versioner?

Det här känns bara som ett PR-spel för att försöka tjäna lite pengar/anseende, inget annat. Hade de skickat ut källkoden till spel plus kopieringsskydd till ett helt oberoende företag som faktiskt vet vad de pysslar med (lär inte finnas särskilt många sådana heller, med tanke på hur Denovo är utvecklat) så hade testningen kunnat vara oberoende på riktigt. Men det lär med all sannolikhet inte hända.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Ni får inte testa på vad ni vill. Vi har valt ut dessa spelen av en anledning. BARA dessa får testas, och på vår hårdvara."


signatur

I drank what?

Medlem

Jag skulle ha lättare att acceptera denuvo om fler bolag gjorde patchade bort det efter säg tre månader. Flera har uttalat sig om att de använder det för att skydda försäljningstoppen när spelet släpps. Ubisoft säger däremot att de vill skydda framtida innehåll och därför inte tar bort det. PC Gaming Wiki har en lista på spel med Denuvo och de som sen uppdaterats att ta bort det. https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Denuvo

Medlem

Spelar ingen roll vad resultatet blir, då de har bestämt vilka mediakanaler samt vilka spel. Det är det inte oberoende i mina ögon.

Ett spel låst till 30fps med en massa prestanda kvar på bordet lär inte påverkas lika mycket som ett spel som pressar komponenterna till max för att få ut 140fps.

Och som @tuckdragon visar är det redan bevisat att detta DRM har tidigare påverkat och fortfarande påverkar prestandan.

Medlem

De har rätt, jag tror inte ett skit på detta tills de har lyckats bevisa det, med tanke på alla tester som finns och som bevisar motsatsen. I vissa av de tester där testaren själv crackar bort denuvo och sen testar med samma kod igen så har det fortfarande varit tydliga prestandaskillnader så att det endast är pga att det är olika versioner som de skriver är ren BS.

Slutligen så känns det också rätt passande att det är deras EGNA program som ska bevisa att där inte finns någon skillnad.

Nej jag tror faktiskt mer på tester som är utförda av oberoende parter än av de som faktiskt står bakom och tjänar pengar på denna tjänsten.

Medlem

Oberoende my ass
Finns ju redan många videos på youtube som jämför Denuvo versionen mot versionen där devsen har tagit bort skitet

Crackade versioner har fortfarande Denuvo i bakgrunden, är bara en bypass, så i många fall så ger det ingen benefit


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

”Oberoende mätningar”. Jo tjena. De har ju själva utvecklat programmet i syfte att bevisa att deras skräp inte förstör spelupplevelsen.

ELF
Medlem

Spelar ingen roll. Jag kommer ändå inte köpa drm skyddade spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Fast det finns ju redan bevis på att det är skillnad på prestandan. Tror hellre på gamers tester än utvecklaren själv av det så kallade "skyddet"

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

så dom ska motbevisa något som redan bevisats? good luck!

https://youtu.be/5y_bab5wtHY

https://youtu.be/5Mgu7QTllNQ

etc.

RE8 är dock ett dåligt exempel då Capcom själva hade fuckat upp med sitt egna DRM tillsammans med denuvo.
Det värsta med hela den sörjan var att de in i det sista hävdade att folk som hade problem hade fel på sina datorer och när det sedan svart på vitt visade sig att det var spelet som var trasigt släppte de en patch som tog bort DRM:et men de kunde inte erkänna att det var de som gjort fel och be om ursäkt för det.

Det har för alltid svärtat min syn på Capcom.

Medlem

tycker skit som denuvo är onödigt, allt blir ju piratat ändå. dom som kan köpa spelen köper spelen, dom som inte kan, ja dom laddar ner oavsett. det är förmodligen en permanent grej


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av anarfox:

RE8 är dock ett dåligt exempel då Capcom själva hade fuckat upp med sitt egna DRM tillsammans med denuvo.
Det värsta med hela den sörjan var att de in i det sista hävdade att folk som hade problem hade fel på sina datorer och när det sedan svart på vitt visade sig att det var spelet som var trasigt släppte de en patch som tog bort DRM:et men de kunde inte erkänna att det var de som gjort fel och be om ursäkt för det.

Det har för alltid svärtat min syn på Capcom.

De tog inte bort DRM på grund av problemen, de tog bort DRM för att licensen hade gått ut och det är helt enkelt inte värt att förnya licensen efter launch. Capcom gör det med alla sina spel, de bryr sig bara om att ha skyddet under lansering, efteråt spelar det ingen roll.

Men ja du har rätt, deras implementation var helt värdelös, varje gång man skjöt en fiende gjorde spelet en license check vilket ledde till stutters.

Redan testat och bevisat flera gånger att denivvo dels spionerar och segar ner .våga vägra spion program .tänker aldrig någonsin betala för ett denivvo spel utan spelar det ändå . Mina pengar går till företag som litar på sina kunder


signatur

New life, New hope

Medlem

Kopieringsskydd är ändå ganska lustiga i vem det påverkar i slutändan. Jag förstår givetvis att det är tänkt att försvåra spridningen av piratkopior. Men i praktiken är det ändå bara betalande kunder som påverkas av det, med sämre prestanda, begränsningar i installationer med mera. Samtidigt som piraterna spelar versioner som saknar dessa problem. Och stoppar det verkligen spridningen av piratkopior? Låter ju som att alla spel blir piratade förr eller senare ändå så det vore ju rimligare att bara sluta med kopieringsskydden och låta kunderna få spela bättre versioner istället.

Medlem

hoppas dom blir stämda för falsk marknadföring efter detta, för dom kommer ju garanterat fejka denna skiten finns gott om bevis eller han menar att alla bevis på internet är lögner?

Sen kan jag av egen erfarenhet som köpt massa denuvo spel märkt att dom går ris dåligt sämre.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Redan testat och bevisat flera gånger att denivvo dels spionerar och segar ner .våga vägra spion program .tänker aldrig någonsin betala för ett denivvo spel utan spelar det ändå . Mina pengar går till företag som litar på sina kunder

Mina ögon blöder...


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skrivet av Tassel:

Mina ögon blöder...

Sluta pet i dom då


signatur

New life, New hope

1
Skriv svar