Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Alan Wake II har DLSS 3.5 och "full ray-tracing" så kanske kan vi förvänta oss att det släpps till NG Switch sen också? OBS: personlig spekulation, det är inga rykten eller läckor som pekar på det men det vore nog tekniskt möjligt om ryktena om T239-chippet stämmer!

Medlem

Läckaren Zippo uppmärksammar att Super Mario Bros 3 fyller 35 i år och påstår att Nintendo för interna diskussioner om att porta spelet till Nintendo Switch (eller NG Switch?) men sen kommer ett mer intressant påstående för denna tråden:

"Not just that, but you can expect to see a plethora of remakes of Nintendo games featured on their next console, some will be remakes of some of their biggest titles, and some will be obscure titles you haven't seen in a very long time. Expect to see some of those in the first year of the system's life. "

Mycket roligt att höra och hoppas det stämmer! Vad vill ni se donas om till NG Switch?

Medlem

Mother 3
Även om fanöversättningen är fantastisk. Så är det på tiden.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Läckaren Zippo uppmärksammar att Super Mario Bros 3 fyller 35 i år och påstår att Nintendo för interna diskussioner om att porta spelet till Nintendo Switch (eller NG Switch?)

Jag misstänker att du menar en remake då?
För det finns väl redan på Nintendo Online som emulerat.

Men de har ju redan gjort remake till supernintendo och Gameboy Advance.

Själv hade jag älskat en uppföljare till Super Mario bros 2 där man kan plocka upp och kasta saker + magiska drycker som skapar olika dörrar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag misstänker att du menar en remake då?
För det finns väl redan på Nintendo Online som emulerat.

Men de har ju redan gjort remake till supernintendo och Gameboy Advance.

Själv hade jag älskat en uppföljare till Super Mario bros 2 där man kan plocka upp och kasta saker + magiska drycker som skapar olika dörrar.

https://i1.sndcdn.com/artworks-vzvz3meKVXs3dqAv-6okoJg-t500x5...

Ja, precis, en remake och inte bara ett återsläpp Kan tänka mig grafisk uppdatering som Link's Awekening fick (typ).

Ja, det hade jag också gillat! Det har någon speciell charm det spelet, älskade att flyga runt som Peach också!

Medlem

Kommer NG Switch heta "Super PLAY"? (Antagligen inte, men tycks ha det arbetsnamnet) Kommer den vara kombination av bärbar och stationär men utan dockan? Om vi ska tro en läcka så tycks det vara så - men frågan är då hur det skulle fungera? Koppla in HDMI-kabel direkt i konsolen när en vill spela på TV:n? Knappuppsättningen ska tydligen påminna om den som Super Famicom (Snes).

Om det stämmer kanske namnet "Super Nintendo Switch" är troligt!

Medlem

DF spekulerar i om det är troligt att NG Switch får en digital only-modell. Vad tror ni?

Medlem

Kommer NG Switch ha inte en, två utan TRE skärmar? Nytt patent pekar på det!

Medlem

Ska den kopplas in till tvn så är en docka eller dockningsstation ett måste med massa usb portar, hdmi osv.
Det skulle bli för osmidigt att ha en hdmi port på konsolen som man ska rycka ur hela tiden.

Om det blir fler än en skärm så kommer konsolen inte orka med lika mycket.
Det var misstaget med DS/3DS även om dom var riktigt bra handhealds.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ska den kopplas in till tvn så är en docka eller dockningsstation ett måste med massa usb portar, hdmi osv.
Det skulle bli för osmidigt att ha en hdmi port på konsolen som man ska rycka ur hela tiden.

Om det blir fler än en skärm så kommer konsolen inte orka med lika mycket.
Det var misstaget med DS/3DS även om dom var riktigt bra handhealds.

Det kanske blir som med steamdeck. Ett extra tillbehör som du får köpa till själv om du behöver en. Fler skärmar tror jag inte heller på. Särskilt inte om patentet är nytt. Konsolen bör ju i princip redan vara färdig om den ska släppas nästa år och kasta in lite extra skärmar är nog inget du gör i slutskedet direkt. Men jag tillverkar inte spelkonsoler själv så jag har faktiskt ingen aning.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ska den kopplas in till tvn så är en docka eller dockningsstation ett måste med massa usb portar, hdmi osv.
Det skulle bli för osmidigt att ha en hdmi port på konsolen som man ska rycka ur hela tiden.

Om det blir fler än en skärm så kommer konsolen inte orka med lika mycket.
Det var misstaget med DS/3DS även om dom var riktigt bra handhealds.

Skrivet av GustavA:

Det kanske blir som med steamdeck. Ett extra tillbehör som du får köpa till själv om du behöver en. Fler skärmar tror jag inte heller på. Särskilt inte om patentet är nytt. Konsolen bör ju i princip redan vara färdig om den ska släppas nästa år och kasta in lite extra skärmar är nog inget du gör i slutskedet direkt. Men jag tillverkar inte spelkonsoler själv så jag har faktiskt ingen aning.

Nä, tror nog det bara är ett patent Nintendo tagit "utifall att" efter att testat och tänkt på en sådan design. Men kommer nog "bara" ha en skärm - men intressant att det är andra ryktet som innebär att den är vikbar så kanske stämmer det att den har vikbar skärm?

Och docka känns obligatoriskt, extremt osmidigt att behöva koppla in HDMI, el och eventuellt nätverkskabel i konsolen vid behov så det tror jag inte direkt är någonting de lämnar bakom sig. Eller säger "du får köpa till den" då kommer nog många klaga på att de är onödigt snåla och efter missen som var Wii U kanske vissa hade skulle ha förståelse att de vill tjäna in men som den succé Switch har varit kommer de nog inte få någon sådan (eventuell) goodwill. Så jag hoppas verkligen inte det ryktet stämmer.

Medlem

Här debunkas detta rykte helt och fullt, tydligen har devkits dockor så med största sannolikhet kommer även slutprodukten ha det. Att ta bort dockan vore ett stort misstag och det förstår nog Nintendo själva Sen verkar "läckaren" ryktet uppstod från inte så trovärdig. Vem som dock är trovärdig är läckaren NecroFilipe (redaktör på Spanska Nintendo Universe) som nu hört att produktionen av den nya konsolen ska ha påbörjats! Eller ja, ska börja nu under November Och ja, det ska handla om storskalig massproduktion! Så kanske är en lansering till våren inte så otrolig ändå!

I början av samma video pratas det också om att en ny Zelda-remake kanske ska utannonseras snart. Och kanske handlar det om något till NG Switch som ju skulle få flera remakes under sitt första år (och säkert efter det också)!

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det kanske blir som med steamdeck. Ett extra tillbehör som du får köpa till själv om du behöver en. Fler skärmar tror jag inte heller på. Särskilt inte om patentet är nytt. Konsolen bör ju i princip redan vara färdig om den ska släppas nästa år och kasta in lite extra skärmar är nog inget du gör i slutskedet direkt. Men jag tillverkar inte spelkonsoler själv så jag har faktiskt ingen aning.

Vore rimligt att dom dissar dockan direkt i paketet. De dissade exempelvis laddkontakt till en version av 3ds jag ägde. Eller att de släpper 2 versioner där den billigaste släpps utan docka men fortfarande är dockningsbar.

Finns dem som exempelvis enbart spelar handheald. De har ju iofs Nintendo statestik på.

Själv vill jag nog ha 2st dockor till nästa switch konsol så man slipper koppla ur den när man ska lira i vardagsrummet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vore rimligt att dom dissar dockan direkt i paketet. De dissade exempelvis laddkontakt till en version av 3ds jag ägde. Eller att de släpper 2 versioner där den billigaste släpps utan docka men fortfarande är dockningsbar.

Finns dem som exempelvis enbart spelar handheald. De har ju iofs Nintendo statestik på.

Själv vill jag nog ha 2st dockor till nästa switch konsol så man slipper koppla ur den när man ska lira i vardagsrummet.

Nintendo slutade skicka med laddare till 3DS tror det var runt tiden de lanserade XL-versionen eftersom det var en så vanlig USB-sladd som många redan hade hemma och många klagade på att de hade sådana i överflöd och inte behövde fler. Så då valde de att skeppa utan och sälja löst för de som var intresserade istället. Och jag tror inte speciellt många har en drös dockor hemma så att samma logik går att applicera där. Dock kanske de lanserar en billigare modell utan som du säger som de kanske argumenterar kan användas med den nuvarande Switch-modellens så att om en redan har en sån kan en spara in lite. Men då kanske en förlorar nymodigheter som HDMI 2.1 och dylikt den kan tänkas ha. Det kan ju vara en tanke i alla fall kanske om det inte är så troligt

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nintendo slutade skicka med laddare till 3DS tror det var runt tiden de lanserade XL-versionen eftersom det var en så vanlig USB-sladd som många redan hade hemma och många klagade på att de hade sådana i överflöd och inte behövde fler. Så då valde de att skeppa utan och sälja löst för de som var intresserade istället.

3ds laddkabeln är unik och passar inte till andra än 3ds. Jag fick lov att köpa en laddare.
Det roliga i det hela, när jag väl sålde min 3ds tillbaka till Game för att köpa något annat så hade jag ju inte med den laddaren jag köpt separat. Dom gjorde avdrag på inbytes priset för att laddaren inte ingick. De sa att enligt eu standard ska en laddare med, trots att det inte ingick när jag själv köpte.
Så här i efterhand så blåste troligtvis Game mig på det avdraget typ 250kr.

Idag ingår ju inte laddare med i samsung smartphones. Bara sladden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

3ds laddkabeln är unik och passar inte till andra än 3ds. Jag fick lov att köpa en laddare.
Det roliga i det hela, när jag väl sålde min 3ds tillbaka till Game för att köpa något annat så hade jag ju inte med den laddaren jag köpt separat. Dom gjorde avdrag på inbytes priset för att laddaren inte ingick. De sa att enligt eu standard ska en laddare med, trots att det inte ingick när jag själv köpte.
Så här i efterhand så blåste troligtvis Game mig på det avdraget typ 250kr.

Idag ingår ju inte laddare med i samsung smartphones. Bara sladden.

Ok konstigt, jag kan minnas fel men har verkligen för mig det var argumentet från deras sida i alla fall! I vilket fall tror jag inte det är någonting som pekar på att de skulle ta bort dockan till nästa konsol i vilket fall. Men vi får väl se.

Medlem

Apropå att "HD Rumble" kan spela melodier i SMB Wonder, vad tror ni om möjligheten att de kan koppla in en högtalare till skakmotorerna på joy cons och Pro Controller till Switch 2? Som jag förstått saken så den typ av Rumble som Nintendo och även Sony använder till PS5, så kan de ju programmeras för att spela just musik. Men iom. Att Nintendos nuvarnde komtroller inte har högtalare som kan förstärka och rensa, så blir det rätt dovt och falsk "musik"..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Apropå att "HD Rumble" kan spela melodier i SMB Wonder, vad tror ni om möjligheten att de kan koppla in en högtalare till skakmotorerna på joy cons och Pro Controller till Switch 2? Som jag förstått saken så den typ av Rumble som Nintendo och även Sony använder till PS5, så kan de ju programmeras för att spela just musik. Men iom. Att Nintendos nuvarnde komtroller inte har högtalare som kan förstärka och rensa, så blir det rätt dovt och falsk "musik"..

Det är nog absolut ett sätt de skulle kunna vidareutveckla kontrollen (joy-cons) på! Tänk Wii-moten med högtalare t.ex. Så borde ju gå på dem också

Medlem

DF dyker ner i hur T239 kan prestera

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/czUipNJ_Qqs

DF dyker ner i hur T239 kan prestera

Ungefär tror jag vad man kan vänta sig i början av generationen när det portas en massa spel med snabb eller obefintlig optimering. Dock måste man ta i beaktning att Switch 2 inte behöver uruselt operativsystem som slukar prestanda, runt 2028-2030 kommer de nog kunna åstadkomma en hel del magi när de långtidsutvecklade, väloptimerade titlarna börjar dyka upp.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ungefär tror jag vad man kan vänta sig i början av generationen när det portas en massa spel med snabb eller obefintlig optimering. Dock måste man ta i beaktning att Switch 2 inte behöver uruselt operativsystem som slukar prestanda, runt 2028-2030 kommer de nog kunna åstadkomma en hel del magi när de långtidsutvecklade, väloptimerade titlarna börjar dyka upp.

Ja, och sen får en ju tänka på att det här är närmaste jämförbara PC-delar, men det kommer ju vara specialoptimerat och anpassat för just denna konsol med hybriddesign mellan den grafikarkitektur de har i 3000-kortet och nu i 4000-korten (vilket Nintendo Prime pratar lite om i videon nedan - utifrån DF-videon) som inte finns någonstans annars i teknikvärlden - till skillnad från TegraX1 i Switch
som plockades upp rakt upp och ned och sattes in i konsolen. Så det blir nog bra. Och Nintendo själva är ju magiker att göra bra väloptimerade spel på den mest begränsade hårdvaran.

Medlem

En tid nu har det diskuterats om färgerna på knapparna i spel som Super Mario RPG och Thousand Year Door-remaken indikerar att spelen kommer både till nuvarande Switch men även NG Switch - och att den är bakåtkompatibel. I denna videon kommer ytterligare argument för detta. Jag trodde det var cap först men börjar vekna lite för tanken. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/czUipNJ_Qqs

DF dyker ner i hur T239 kan prestera

Ni som är mer tekniknörd än jag och sett hela videon - hur bra är dessa specs? Bättre eller sämre än väntat?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ni som är mer tekniknörd än jag och sett hela videon - hur bra är dessa specs? Bättre eller sämre än väntat?

Tycker det känns precis som väntat. Tror ärligt inte det ens är fysiskt möjligt att kräma ur så värst mycket högre prestanda från en bärbar batteridriven konsol i dagsläget, speciellt inte om den ska kunna säljas till ett lättillgängligt pris och ha vettig batteritid. Det kommer nog bli bra. Generellt är ju Nintendo dessutom bättre än i stort alla andra spelhus på att dra nytta och optimera efter en måttligt presterande konsol.

Medlem

Jag ser mycket fram emot vad Nintendo kan göra för Mario, Donkey kong och zelda med ny hårdvara.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det känns precis som väntat. Tror ärligt inte det ens är fysiskt möjligt att kräma ur så värst mycket högre prestanda från en bärbar batteridriven konsol i dagsläget, speciellt inte om den ska kunna säljas till ett lättillgängligt pris och ha vettig batteritid. Det kommer nog bli bra. Generellt är ju Nintendo dessutom bättre än i stort alla andra spelhus på att dra nytta och optimera efter en måttligt presterande konsol.

Skrivet av magma:

Jag ser mycket fram emot vad Nintendo kan göra för Mario, Donkey kong och zelda med ny hårdvara.

Precis. Jämför man med Switch istället och vad det innebär för de exklusiva spelen så blir det ju väldigt stor skillnad.
Det var ändå länge sedan 3rd party prestera bra på Nintendos konsoler.

Så väldigt bra och spännande, men räkna inte med top prestanda när det kommer till 3rd party. Dock så kan det bli fler 3rd party som släpps till konsolen.

Medlem

Vi vet att final dev kit landade i spanien i Juli. Vilket indikerar att japanerna haft final dev kit längre än så, eftersom europa brukar få det rätt sent.

Vi vet att switch 2 visades upp på gamescom

Vi vet att T239 används i switch 2

Vi vet att färgschemat nyligen uppdaterats på befintliga spel för att finetunea bakåtkompatibilitet med switch 2

Vi vet att switch 2 inte släpps detta företagsår som slutar i mars.

Det skulle inte förvåna mig om vi får reveal nu i November med launch Q2, 2024.

Q1 kan vi räkna bort eftersom Nintendo bekräftat att det i sin earnings att det inte kommer en ny konsol detta företagsår.

Q3 är semestertider Juli-augusti-september. Sämsta tiden att släppa en konsol på försäljningsmässigt. Även om det inte går att räkna bort helt.

Q4 är för långt bort, 1 år, känns det som för att finetunea bakåtkompabilitet redan nu. Vi vet dessutom nästan säkert att fler modeller och Pro till Playstation 5 kommer slutet på nästa år, vilket Nintendo förmodligen inte vill tävla med. Liknande samsung och apple släpper sina mobiler i Mars och September varje år.

Jag känner mig rätt säker på att Switch 2 släpps Q2 typ April-Maj senast Juni 2024. Kommer att visas upp och marknadsföras ca 5-6 månader innan dess. Det vill säga mellan nu i november och senast Januari.

29e November 2022 hölls sista Nintendo Direct förra året. Sen var nästa Direct 8e Februari.

Får vi ett Nintendo Direct i slutet på November i år med så är chansen stor att Switch 2 visas upp.

Jag gissar på att Switch2 visas upp i en Direct mellan mitten på November - början på December med release april eller maj 2024. Ryktas nu även av en person på twitter som haft rätt tidigare att ett Zelda remake visas 2023. Vilket lär vara en launch title/trailer i så fall för Switch 2

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ni som är mer tekniknörd än jag och sett hela videon - hur bra är dessa specs? Bättre eller sämre än väntat?

Nu är inte jag jätteinsatt så, men de jämför med vad de antar (utifrån tidigare läcka) är närmaste PC-motsvarighet och jämför rakt av. Och får rätt tråkiga svar (som att de inte ens kan få igång Matrix-demon t.ex.) och jag fick i alla fall känslan av att det är sämre än väntat. Men som Nintendo Prime konstaterar i sin fördjupning av videon (som jag postat här ovan redan) så betyder det inte att NG Switch inte kommer kunna köra Matrix-demon eller andra saker som just den bärbara inte klarar av - eftersom till skillnad från nuvarande Switch som har en Tegra X1 som, om jag förstått det rätt, har köpts in av Nvidia billigt för att de hade massa över till billigt pris så kommer NG Switch levereras med ett specialoptimerat chip som inte finns i någon annan produkt och därför inte är direkt jämförbar med. Men det ger ändå en fingervisning om vart vi kommer hamna, men med de beryktade blandningar av GPU-arkitekturer och DLSS 3.5 tror jag ändå vi kommer hamna över det DF lyckades benchmarka fram i sina tester. Vi kanske inte ska vänta oss 4k120 och full ray-tracing ändå - men ändå en bra presterande konsol som med rätt optimeringar (vilket Nintendo som bekant är kungar på) kan göra underverk! Så skulle allt som allt säga bättre än väntat.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Precis. Jämför man med Switch istället och vad det innebär för de exklusiva spelen så blir det ju väldigt stor skillnad.
Det var ändå länge sedan 3rd party prestera bra på Nintendos konsoler.

Så väldigt bra och spännande, men räkna inte med top prestanda när det kommer till 3rd party. Dock så kan det bli fler 3rd party som släpps till konsolen.

Tycker Switch haft ett rätt hyfsat tredjepartsstöd ändå. Men kan förstås bara bli bättre på Switch 2 när man kan anta att multiplattformsspelen inte behöver bli fullt lika nedgraderade, och tredjepartsutvecklarna också tror mer på formatet, de var ju rätt avvaktande med Switch iom. Wii U blev sådant fiasko.

Förhoppningar också om att Nintendo hittar en lösning på de dyra kassettpriserna så fler av de större spelhusen örhoppningsvis kan lansera riktiga fysiska versioner och inte typ 1/4 av spelet på kassetten.

Skrivet av Gertzy:

Nu är inte jag jätteinsatt så, men de jämför med vad de antar (utifrån tidigare läcka) är närmaste PC-motsvarighet och jämför rakt av. Och får rätt tråkiga svar (som att de inte ens kan få igång Matrix-demon t.ex.) och jag fick i alla fall känslan av att det är sämre än väntat.

Det framgick ju dock rätt tydligt i videon att Matrix-demot inte fungerade pga. datorn de använde väl bara hade 4GB RAM och därför inte rymde alla assets för demot, tror man kan vara trygg i att anta att Switch 2 kommer ha minst 8GB arbetsminne

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förhoppningar också om att Nintendo hittar en lösning på de dyra kassettpriserna så fler av de större spelhusen örhoppningsvis kan lansera riktiga fysiska versioner och inte typ 1/4 av spelet på kassetten.

En möjlighet är att man måste installera alla spel innan start. Då kan de köra på low-end kassetter som är långsamma och bara ha komprimerade installationsfiler där. Borde bli väldigt billigt samtidigt som kassetter ändå innehåller hela spelen. Interna lagringen kan ju ligga på 500-1000GB, vilket inte är dyrt idag ens med högpresterande enheter.

Skriv svar