Är en remake värd ett fullpris?

Medlem
Är en remake värd ett fullpris?

Tittade precis in på Epic store och såg att man kunde "förboka" Dead Space-Remake för enbart 649:-
Fick en liten funderare, skulle jag verkligen betala fullpris spel för ett spel jag antagligen redan spelet flera gånger, och klarat?
I detta fall så absolut inte, älskar dead space men i mina ögon är en remake mer värd en pris summa på 2-300kr max. Även fast det är massa fancy tech bakom allt i det nya. Som ny spelare som aldrig kört Dead Space så är det ju skitsamma, det är en ny upplevelse, som antagligen är bättre än den jag upplevde för en massa år sedan, men för oss som redan spelat dem flera gånger? Dom ingår dessutom i gamepass om jag vill spela dem igen. Utan uppgraderad grafik och nya coola ljudeffekter i super duper 3d.

Skribent

Jag skulle säga att det beror på hur gammalt originalet är. Resident Evil 1 remaken som kom till GC var ett lysande exempel på en bra remake som är värd pengarna. Även förstås Re2, men det är nästan mer en omtolkning så jag valde Re1 som exempel. Däremot att göra en remake på Horizon Zero Dawn (som det ryktas om) och ta fullpris känns inte direkt värt pengarna. Originalet är fullständigt spelbart och är fortfarande riktigt vackert.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle säga att det beror på hur gammalt originalet är.

Detta är min ingång också. Jag hade inga som helst problem med att betala fullpris för remaken av Resident Evil 2, som dessutom visade sig vara ett förbaskat bra spel, närmast ett skolboksexempel på vad som är en bra remake. Jag var däremot inte så sugen att betala fullpris för The Last of Us Part I, där originalet och inte minst PS4-remastern håller bra än i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Detta är min ingång också. Jag hade inga som helst problem med att betala fullpris för remaken av Resident Evil 2, som dessutom visade sig vara ett förbaskat bra spel, närmast ett skolboksexempel på vad som är en bra remake. Jag var däremot inte så sugen att betala fullpris för The Last of Us Part I, där originalet och inte minst PS4-remastern håller bra än i dag.

Ja TLOU Part 1 är ett ännu bättre exempel på en remake jag inte var intresserad av. Remastern på PS4 håller väldigt bra idag och kommer fortsätta göra det i många år till. Däremot spel från PS1 och N64-eran får de gärna göra moderna versioner av. Speciellt N64-spel är ju i det närmaste ospelbara på grund av framerate och skit idag (och då älskade jag N64).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Beror snarare på hur stort spelet är skulle jag säga, hur mycket innehåll det har. Och kvalitet på remake så klart.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle säga att det beror på hur gammalt originalet är. Resident Evil 1 remaken som kom till GC var ett lysande exempel på en bra remake som är värd pengarna. Även förstås Re2, men det är nästan mer en omtolkning så jag valde Re1 som exempel. Däremot att göra en remake på Horizon Zero Dawn (som det ryktas om) och ta fullpris känns inte direkt värt pengarna. Originalet är fullständigt spelbart och är fortfarande riktigt vackert.

Skrivet av Ruffles:

Detta är min ingång också. Jag hade inga som helst problem med att betala fullpris för remaken av Resident Evil 2, som dessutom visade sig vara ett förbaskat bra spel, närmast ett skolboksexempel på vad som är en bra remake. Jag var däremot inte så sugen att betala fullpris för The Last of Us Part I, där originalet och inte minst PS4-remastern håller bra än i dag.

Jo ni har nog båda rätt... I horizon fallet håller jag helt och hållet med, det är alldeles för nytt för att motivera en "remake"? vad ska dom remake:a liksom? Trodde det var top-notch när det släpptes. Har inte testat de nya Resident Evil då det inte är några av mina favoritspel, gillade de 2 nya 7 & 8 men pallade inte de gamla.

Ska jag vara helt ärlig så är det väldigt få spel som jag vill ha en remake, än mindre en remaster utav. Kan faktiskt inte komma på något spel just nu. Så det kanske blir nästa fråga, vilka spel är värda en remake? Remasters diskuteras inte då det är helt meningslöst i min mening.

Skribent
Skrivet av robbis:

Ska jag vara helt ärlig så är det väldigt få spel som jag vill ha en remake, än mindre en remaster utav. Kan faktiskt inte komma på något spel just nu. Så det kanske blir nästa fråga, vilka spel är värda en remake? Remasters diskuteras inte då det är helt meningslöst i min mening.

Jag har alltid hävdat att Zelda 2 borde få en remake. Det spelet var mycket före sin tid i många element som idag är mer självklara, dessvärre var det inte heller utfört så bra i spelet. Men jag tror att det skulle gå att göra något bra av spelet idag om det fick en remake där de anammade RPG-elementen. Känner samma över Castlevania 2, många bra element som kanske inte var så bra utförda. Dessutom känns det som om det spelet stressades och inte är helt färdigt. Tänker på avsaknaden av bossar och husen där man ska hämta Draculas kroppsdelar känns som de var tänkt att var något mer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nej, 399kr på konsol och 299kr på PC.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skiljer från fall till fall om det är värt, kan jag tycka. Svårt att säga något rent generellt.

En remake av gamla trasiga lir som Arcanum (som kräver spelargjorda patchar för att ens vara spelbart, mer eller mindre) hade varit guld värt, en remake på ett spel som släpptes för tio år sedan, not so much. Men det är jag det.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Nej, 399kr på konsol och 299kr på PC.

Varför billigare på PC?

Jag skulle i så fall svänga det 399 kr på skiva, 299 kr digitalt.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja TLOU Part 1 är ett ännu bättre exempel på en remake jag inte var intresserad av. Remastern på PS4 håller väldigt bra idag och kommer fortsätta göra det i många år till. Däremot spel från PS1 och N64-eran får de gärna göra moderna versioner av. Speciellt N64-spel är ju i det närmaste ospelbara på grund av framerate och skit idag (och då älskade jag N64).

Precis så. Det är såklart så att det ligger ett enormt arbete bakom en remake av så gamla spel - men det vore en kulturgärning om inte annat. Dino Crisis väntar vi fortfarande på... Och jag skulle gärna vilja se en remake av Saturn-spelet Deep Fear, som är galet dyrt på Ebay (ångrar djupt att jag aldrig köpt det när det begav sig).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Precis så. Det är såklart så att det ligger ett enormt arbete bakom en remake av så gamla spel - men det vore en kulturgärning om inte annat. Dino Crisis väntar vi fortfarande på... Och jag skulle gärna vilja se en remake av Saturn-spelet Deep Fear, som är galet dyrt på Ebay (ångrar djupt att jag aldrig köpt det när det begav sig).

Ja, arbetet bakom en sådan remake är ett enormt arbete och då kan jag också stå bakom fullpris. Det som hade varit sjukt nice när de gör dessa remakes är att skicka med originalet också, emulerat eller på något annat vis.

Efter RE4 så finns det väl kanske inte så många fler remakes att göra i den serien, då kanske Capcom ger sig på Dinosarna?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

För mig beror det enbart på kvalitén.

GTA Trilogin - NOPE
Warcraft 3 Reforged - NOPE
Diablo 2 Resurrected - Jupp
Resident Evil Remakesen - Jupp

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Varför billigare på PC?

Jag skulle i så fall svänga det 399 kr på skiva, 299 kr digitalt.

Konsol har alltid varit dyrare (399kr pc/599kr konsol innan priserna började höjas) så antog bara att Sony/Microsoft/Nintendo har sina monopolrelaterade avgifter.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Konsol har alltid varit dyrare (399kr pc/599kr konsol innan priserna började höjas) så antog bara att Sony/Microsoft/Nintendo har sina monopolrelaterade avgifter.

Ja jo, så är det säkert, men om du "själv" fick bestämma så antar jag du inte skulle ha kvar detta?


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, arbetet bakom en sådan remake är ett enormt arbete och då kan jag också stå bakom fullpris. Det som hade varit sjukt nice när de gör dessa remakes är att skicka med originalet också, emulerat eller på något annat vis.

En sympatisk tanke!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Efter RE4 så finns det väl kanske inte så många fler remakes att göra i den serien, då kanske Capcom ger sig på Dinosarna?

Det är väl Code: Veronica, då. Men jag tvivlar fortfarande på att det någonsin blir verklighet, hur mycket jag än vill det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jo, så är det säkert, men om du "själv" fick bestämma så antar jag du inte skulle ha kvar detta?

Så är det ju, är väl skadad av att ha haft prisskillnaden under hela spelintresset.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Det är väl Code: Veronica, då. Men jag tvivlar fortfarande på att det någonsin blir verklighet, hur mycket jag än vill det.

Ja just det! Jag trodde ju Code: Veronica skulle bli remaken efter RE2 faktiskt? Men hade nu totalt glömt bort det spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Kyrre:

För mig beror det enbart på kvalitén.

GTA Trilogin - NOPE
Warcraft 3 Reforged - NOPE
Diablo 2 Resurrected - Jupp
Resident Evil Remakesen - Jupp

GTA - Remaster
Warcraft 3 - Remaster
Diablo 2 - Remaster
Resident evil- Remake

Medlem

ännu en tråd med folk som inte verkar förstå skillnaden mellan remake och remaster.

remasters är sällan värda fullpris, medans remakes brukar vara det.

ZF
Medlem

Man tänker nog ofta att remakes är meningslösa, fram tills man faktiskt testar originalen.

Det fanns en period när spel (främst i tredjeperson) fortfarande var i snabb utveckling att hitta funktionella kontroller och känsla.

De spelen tycker jag är i mest behov av remakes. Remasters hjälper ju inte mycket då huvudproblemet oftast överlever processen. Även om de värsta hörnen kan slipas ner en aning.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja just det! Jag trodde ju Code: Veronica skulle bli remaken efter RE2 faktiskt? Men hade nu totalt glömt bort det spelet.

Liksom de flesta. Det sålde lite jämfört med föregående och efterföljande. Och entusiasmen och siffrorna var tydligen sådär för remastern också.

Spelindustrin satsar helst på kända kort i ärmen först.

Vilket kanske är det tråkigaste med det hela, det som antagligen kunnat kännas "nytt" för fler, får ingen ny chans.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jo ni har nog båda rätt... I horizon fallet håller jag helt och hållet med, det är alldeles för nytt för att motivera en "remake"? vad ska dom remake:a liksom? Trodde det var top-notch när det släpptes. Har inte testat de nya Resident Evil då det inte är några av mina favoritspel, gillade de 2 nya 7 & 8 men pallade inte de gamla.

Ska jag vara helt ärlig så är det väldigt få spel som jag vill ha en remake, än mindre en remaster utav. Kan faktiskt inte komma på något spel just nu. Så det kanske blir nästa fråga, vilka spel är värda en remake? Remasters diskuteras inte då det är helt meningslöst i min mening.

Hellre remasters än remakes. Var rena kulturgärningen när dom släppte Ico, Shadow of the Colossus, The Last of Us och Quake.
Resident Evil 2 och 3 remakes är bra, men originalen är bättre. Klassiska Resident Evil har en helt annan atmosfär och det är så Resident Evil ska vara.
Kan inte komma på nåt spel jag vill se remake på. Ocarina of Time har väl många velat ha länge.
Inte jag. Men gärna en HD-remaster.

Nej, sluta med remakes. Gör nåt nytt och originellt istället.

Medlem
Skrivet av ZF:

Man tänker nog ofta att remakes är meningslösa, fram tills man faktiskt testar originalen.

Det fanns en period när spel (främst i tredjeperson) fortfarande var i snabb utveckling att hitta funktionella kontroller och känsla.

De spelen tycker jag är i mest behov av remakes. Remasters hjälper ju inte mycket då huvudproblemet oftast överlever processen. Även om de värsta hörnen kan slipas ner en aning.

Liksom de flesta. Det sålde lite jämfört med föregående och efterföljande. Och entusiasmen och siffrorna var tydligen sådär för remastern också.

Spelindustrin satsar helst på kända kort i ärmen först.

Vilket kanske är det tråkigaste med det hela, det som antagligen kunnat kännas "nytt" för fler, får ingen ny chans.

Spelade precis om Code Veronica X (halva åtminstone, varvade originalet till Dreamcast för ca 20 år sen) och det är bra, men inget måste. Och det är första halvan som är bäst, sen havererar det. Dom gjorde det största misstaget nånsin i ett Resident Evil-spel också. Därför är spelet ett av dom RE jag tycker minst om. Det var här RE började bli fånigt och over the top. De "nya" sekvenserna i X pajade rätt mycket. Dreamcast-originalet var coolare. Och så är det onödigt svårt.

SPOILER

Du dog i första spelet, Wesker. Hajar du?

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

Hellre remasters än remakes. Var rena kulturgärningen när dom släppte Ico, Shadow of the Colossus, The Last of Us och Quake.
Resident Evil 2 och 3 remakes är bra, men originalen är bättre. Klassiska Resident Evil har en helt annan atmosfär och det är så Resident Evil ska vara.
Kan inte komma på nåt spel jag vill se remake på. Ocarina of Time har väl många velat ha länge.
Inte jag. Men gärna en HD-version av originalet.

3DS-remastern är bra tycker jag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

3DS-remastern är bra tycker jag.

Ocarina på så liten skärm... Hmm...

Medlem

Handlar rakt av om kvalitet och content för mig. Ex FF7 och Re2 remake är lätt värt fullpris. Väldigt stort hopp i både grafik och gameplay, som två helt nya spel.

Har inte spelat det än men TLOU remaken verkar vara ett ex där ett lägre pris hade varit motiverat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

Ocarina på så liten skärm... Hmm...

Vattentemplet underlättas så sjukt mycket när du hela tiden kan ha kartan på skärmen under.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av ZF:

Liksom de flesta. Det sålde lite jämfört med föregående och efterföljande. Och entusiasmen och siffrorna var tydligen sådär för remastern också.

Spelindustrin satsar helst på kända kort i ärmen först.

Vilket kanske är det tråkigaste med det hela, det som antagligen kunnat kännas "nytt" för fler, får ingen ny chans.

Så är det nog, tror det var mycket enklare att göra 3an också. Precis på samma vis som 3an kändes som en expansion till 2an back in the days. Personligen gillar jag nog 3an minst av alla klassiska RE-spel (men verkar vara en av de få).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Thane:

GTA - Remaster
Warcraft 3 - Remaster
Diablo 2 - Remaster
Resident evil- Remake

Jag betalar gärna fullpris för en Remaster också, ifall det är bra gjort.

Medlem

Aldrig värt full pris i mina ögon.

Konceptet, manuset och upplägget är redan framtaget. Det är enligt mig det som tar längst tid.

En remake/remaster har du ju ursprungsspelet framför dig. Nivåerna är redan framtagna, du kopierar layouten och slänger in nya objekt. Karaktärerna är framtagna, samma sak där. Egentligen allt.

Max 299kr för en remake/remaster. Allt annat är ett enkelt försök för utvecklaren att tjäna enkla pengar pga brist på idéer.

Fö. alldeles för många remakes/remasters idag och få nya stora IPn.

123
Skriv svar