Epic kontrar Cyberpunk-releasen, ger bort Pillars of Eternity och Tyranny

Robot
Epic kontrar Cyberpunk-releasen, ger bort Pillars of Eternity och Tyranny
Medlem

2 rysligt bra spel. Ska nog äntligen ta och spela igenom Tyranny nu. Dessa inkl PoE2 är några utav mina favorit spel de senaste 20 åren efter att baldurs gate släpptes.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Trevligt att Tyranny är gratis! Det har jag spanat på länge. Blir dock Cyberpunk den 10:e och en tid framöver.

Inaktiv

Man tackar och tar emot. Har länge haft ögonen på båda dessa då det skulle vara kul med något annorlunda mot det jag brukar spela och dessa ser intressant ut. Dock behöver det ena inte utesluta det andra och det finns nog inget spel förutom eventuellt Half-Life 3 som kan komma emellan mig och Cyberpunk 2077 på torsdag kl 01:00.

Medlem

Vilken kontring...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Medlem

Rollspel <3

Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Så..du började 3 år innan steam släpptes? (jag förstod vad du menade..skojar bara!)

Edit: Men de har faktiskt gett bort en del bra spel. L4D2 och Portal bland annat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Rollspel <3

Så..du började 3 år innan steam släpptes? (jag förstod vad du menade..skojar bara!)

Edit: Men de har faktiskt gett bort en del bra spel. L4D2 och Portal bland annat.

Möjligt, men alla Valve spel köpte jag så fort de släpptes. 🙂 Tror Steam badar i så mycket pengar att de helt enkelt skiter i lojalitet.

Gud förbjude om du någonsin behöver kontakta deras Customer Service. Svenska telefonsvarare låter som rena drömmen i jämförelse. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Möjligt, men alla Valve spel köpte jag så fort de släpptes. 🙂 Tror Steam badar i så mycket pengar att de helt enkelt skiter i lojalitet.

Gud förbjude om du någonsin behöver kontakta deras Customer Service. Svenska telefonsvarare låter som rena drömmen i jämförelse. 🙂

Jag har var med sen 2003 när de startade (men det kontot vet jag inte var den blev av..så nu är det bara 16 år).
Det enda jag kan klaga på är väl att priserna gått upp nu - men tyvärr är det ju så det funkar.

Jag hade gärna sett att man fått någon form av rabatt för att man stött dom alla dessa år, men det kan man väl bara drömma om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Rollspel <3

Så..du började 3 år innan steam släpptes? (jag förstod vad du menade..skojar bara!)

Edit: Men de har faktiskt gett bort en del bra spel. L4D2 och Portal bland annat.

Men det är ju också valves egna spel vilket inte kostar nånting alls mer än uteblivna inkomster för dessa spel.

Jag vet inte vad Epic store betalar för att ge bort spel såhär, men jag antar att det är en liten kostnad per spel alternativt en klumpsumma till producenten av spelet vilket borde bli reelt mycket dyrare än att ge bort ett spel gratis från sitt egna bibliotek.

Sen ska man samtidigt veta det att Epic har en baktanke att ge bort spel gratis. Det är ju inte tomten vi pratar om här, utan ett företag som försöker ta sej in på försäljningsmarknaden 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Men det är ju också valves egna spel vilket inte kostar nånting alls mer än uteblivna inkomster för dessa spel.

Jag vet inte vad Epic store betalar för att ge bort spel såhär, men jag antar att det är en liten kostnad per spel alternativt en klumpsumma till producenten av spelet vilket borde bli reelt mycket dyrare än att ge bort ett spel gratis från sitt egna bibliotek.

Sen ska man samtidigt veta det att Epic har en baktanke att ge bort spel gratis. Det är ju inte tomten vi pratar om här, utan ett företag som försöker ta sej in på försäljningsmarknaden 😉

Det är jag fullt medveten om.
Jag är inget superfan av epic trots jag har alla deras gratisspel samt 3st jag köpt där. Jag gillar inte hur deras klient funkar.
Där tycker jag steam är bäst. Den har det mesta jag behöver samt bra översikt. (Konstigt nog har inte Uplay eller Origin tagit någon vidare inspiration från steam).

Sen de två jag nämnde var de första som poppade upp i mitt huvud. Jag vet att jag fått betydligt fler än så. Men skillnaden är att man får fan leta som en idiot (eller läsa på fz) för att hitta de spel som ges bort gratis. På epic store hittar man dom direkt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hur är storyn i dessa båda spel? Vill gärna spela ett rollspel med skön story.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Hur är storyn i dessa båda spel? Vill gärna spela ett rollspel med skön story.

Jag tyckte PoE1 var fantastiskt, men det råder såklart delade meningar om det.
Gällande Tyranny så var spelet intressant, men det kändes som att storyn tog slut precis innan man nådde en sista akt, som att det saknades ett kapitel.
Fortfarande två bra spel, och hur man kan klaga på gratis?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Varför ska Steam ge bort spel? EPIC gör det just nu för att köpa kunder. De har gått med förlust på EGS ända sedan de började. Deras När de anser att de har nog med kunder som köper spel så kommer de sluta.
Eller tror du det gör det för att vara givmilda? Herregud asså.

Skrivet av A1200G:

Möjligt, men alla Valve spel köpte jag så fort de släpptes. 🙂 Tror Steam badar i så mycket pengar att de helt enkelt skiter i lojalitet.

Gud förbjude om du någonsin behöver kontakta deras Customer Service. Svenska telefonsvarare låter som rena drömmen i jämförelse. 🙂

Vad är det för fel på deras kundservice? Har bara kontaktat den några gånger för att returnera spel, gick snabbt och smidigt. Även fast jag hade spelat mer än 2 timmar. Och Valve gör ju betydligt mer för konsumenter än vad EPIC någonsin kan drömma om.
Lite töntigt att hata på något när man är så clueless som du verkar vara.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför ska Steam ge bort spel? EPIC gör det just nu för att köpa kunder. De har gått med förlust på EGS ända sedan de började. Deras När de anser att de har nog med kunder som köper spel så kommer de sluta.
Eller tror du det gör det för att vara givmilda? Herregud asså.

Vad är det för fel på deras kundservice? Har bara kontaktat den några gånger för att returnera spel, gick snabbt och smidigt. Även fast jag hade spelat mer än 2 timmar. Och Valve gör ju betydligt mer för konsumenter än vad EPIC någonsin kan drömma om.
Lite töntigt att hata på något när man är så clueless som du verkar vara.

Du tycker inte att 20 år kundlojalitet och sisådär 300+ köpta spel ska premieras på något sätt? Skulle inte klaga om utvecklarna fick behålla 90% av mina pengar. Men av varenda j*kla köp har Gabe tagit 30 (trettio!) procent RAKT AV! Och gör det FORTFARANDE! Hutlös girighet!

Det är därför monopol är av ondo och ska bekämpas så mycket som möjligt.

PS Angående customer service: Good for you!

PS2 @Ankh: Självklart, vi snackar om i-lands problem. Men det är ändå en principsak! Och tro mig, Steam anställda går inte hungriga i trasiga kläder. Speciellt inte den magre Gabe.

PS3 @MaxC: Så du menar att spelutvecklare gillar Epic så mycket till skillnad från Steam? Ren spelutvecklar altruism.

@Alla: Självklart handlar Epics strategi om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är det vi konsumenter vinner på. Ty KONKURRENS!

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Om man köper lojalitet med hjälp av gratis spel, hur lojal blir den kundkretsen i slutändan? Steam kanske inte ger bort spel (det är upp till varje utvecklare om de vill göra det eller ej) men de vidareutvecklar åtminstone sin klient konstant och skapar lojalitet genom att erbjuda en riktigt bra tjänst. Absolut inte felfri, men jämfört med Epics variant är den ju himmelriket.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Vilken kontring...

Jag kan ha fel men tror inte Epic själva formulerat detta som någon kontring utan det är mest sannolikt en egen tolkning.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du tycker inte att 20 år kundlojalitet och sisådär 300+ köpta spel ska premieras på något sätt? Skulle inte klaga om utvecklarna fick behålla 90% av mina pengar. Men av varenda j*kla köp har Gabe tagit 30 (trettio!) procent RAKT AV! Och gör det FORTFARANDE! Hutlös girighet!

Det är därför monopol är av ondo och ska bekämpas så mycket som möjligt.

PS Angående customer service: Good for you!

Jag har väl en 7ggr fler spel än så..men jag förväntar mig inte att få något gratis. Dock får man inte glömma att de faktiskt ger oss rabatter ibland. Borde väl räknas som något?

Vi får inte glömma vad pengarna de tjänar går till. Visst, vi kan diskutera huruvida det är logiskt att det skulle kosta så mycket att hålla igång steams alla servers. Men fortfarande så är det ett företag.

Med det sagt så yes - 30% är helt på tok för mycket. Men samtidigt så är spel iofs en lyxartikel typ Det är inte vår rättighet att ha råd att köpa spel hela tiden

Men jag vill också se reducerade priser.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Kanske dum fråga, men får jag behålla och spela spelen när tiden har "gått ut"?


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Jag tackar och bockar för epic, tycker dom gett ut grymt bra spel! Bara Total War Troy, Football Manager 2020, World War Z osv är riktigt fina!

Har kontakt Epics support 2 gånger via mail, svarat samma dag och inget problem där.

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Kanske dum fråga, men får jag behålla och spela spelen när tiden har "gått ut"?

Det får du.

Medlem

Blir kul att prova på tyranny!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Den där sista biten känns lite väl krystad. Använder mig av båda men köper där det är billigast helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Den där sista biten känns lite väl krystad. Använder mig av båda men köper där det är billigast helt enkelt.

Att muta folk fungerar

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av A1200G:

PS3 @MaxC: Så du menar att spelutvecklare gillar Epic så mycket till skillnad från Steam? Ren spelutvecklar altruism.

@Alla: Självklart handlar Epics strategi om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är det vi konsumenter vinner på. Ty KONKURRENS!

Lite osäker på vad du svarar på, om jag ska vara ärlig, men jag svarar lite mer generellt
Epic ger, som alla vet, pengar på bordet till vissa utvecklare som släpper sina spel exklusivt på deras plattform. Och spelen de ger bort gratis ger också en nätt liten summa, beroende på hur gamla/populära de är. Är det en äldre titel som inte säljer så bra är det en bra affär för alla inblandade. Hos Steam finaniseras sådana tilltag enbart av utvecklarna/utgivarna själva, vilket såklart kan ge en del trevlig PR men på kort sikt inte ger några intäkter. Så, ja. Många gillar Epic. Det är dyrt att utveckla spel, och om man då får en bunt pengar slängd framför sig är det svårt att tacka nej. Men för de större utgivarna är det en balansgång mellan säkra pengar på banken och den dåliga PR som följer med det. Man vill ju till Steam för eller senare, så med lite smart planering får man två pr-beats - ett när man hamnar på Epic och ett när exklusiviteten släppt och spelet släpps på Steam.
I längden är det såklart ohållbart för Epic att fortsätta den här strategin, men de har onekligen lyckats rucka på dominansen och det är bra för oss spelare.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av unoR:

Det får du.

Härligt, tackar, då antar jag att det blir dags att pröva Epic:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Epic bad, det var allt.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du tycker inte att 20 år kundlojalitet och sisådär 300+ köpta spel ska premieras på något sätt? Skulle inte klaga om utvecklarna fick behålla 90% av mina pengar. Men av varenda j*kla köp har Gabe tagit 30 (trettio!) procent RAKT AV! Och gör det FORTFARANDE! Hutlös girighet!

Det är därför monopol är av ondo och ska bekämpas så mycket som möjligt.

PS Angående customer service: Good for you!

PS2 @Ankh: Självklart, vi snackar om i-lands problem. Men det är ändå en principsak! Och tro mig, Steam anställda går inte hungriga i trasiga kläder. Speciellt inte den magre Gabe.

PS3 @MaxC: Så du menar att spelutvecklare gillar Epic så mycket till skillnad från Steam? Ren spelutvecklar altruism.

@Alla: Självklart handlar Epics strategi om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är det vi konsumenter vinner på. Ty KONKURRENS!

Nae, varför skulle jag känna mig berättigad till någon slags premie? Förklara gärna varför 30% är hutlöst också.
Och nej, det är inte hutlöst för att Sweeney säger att det är det.

Medlem

Så jäkla najs! Har länge haft ögonen på dem!

Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Eller hur! Har fått mer gratisspel under bara detta senaste året av Epic än vad man fått från alla andra sammanlagt någonsin.

Kan däremot inte säga att alla köp sker via Epic (än), utan det är fortfarande priset som styr mest. Däremot har ju Epic i särklass de bästa priserna i SEK (som Steam, dåligt nog, inte ens stödjer än, med deras ockerpris borde de kunna stödja en valuta som resten av affärerna nu gör, men nej..).

De som säger att Epic inte gjort något för konsumenterna har ju uppenbarligen inte varit särskilt uppmärksamma, eller så tror de kanske att det enda man kan erbjuda konsumenter är funktioner (som de ändå kunnat lösa enkelt och bättre på annat vis, och universellt). Det spelar liksom ingen roll om de gör det för att de är generösa eller inte, slutresultaten talar för sig själv, vi får gratisspel och de får potentiella kunder, win win.

Men visst, binder man hela sitt "spel-liv" till en enda tjänst får man skylla sig själv om man inte vill anpassa sig när det kommer aktörer som vill bryta sig in på marknaden.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

eller så tror de kanske att det enda man kan erbjuda konsumenter är funktioner (som de ändå kunnat lösa enkelt och bättre på annat vis, och universellt).

Pinsamt hur dålig koll vissa av er har.
De flesta av er är ju dock så nära shills man kan komma utan att faktiskt få betalt.

Borderlands 3 kostar ju mer på EPIC där det har funnits längre än på Steam som tar betalt i EURO.
På vilket sätt är deras priser "ockerpriser" ? Vet du ens vad det ordet betyder?

12
Skriv svar