Mina orosmoln om HL: Alyx

Avstängd
Mina orosmoln om HL: Alyx

I skrivande stund är det smått drygt en månad kvar innan Valve's senaste faktiska Singleplayer-spel släpps. Det är till VR och jag har en Oculus Quest. Jag har dessvärre inte fått tag på deras egen Link-kabel utan får köra från tredjepartkablar vilket innebär potentiellt lägre upplösningskvalité (alltså kvalitén av upplösningen, inte storleken).

Mina orosmoln är dock inte grafiken utan hur kreativ spelandet kommer att kunna vara och samtidigt kunna tilltala en bred publik. Jämförelsen är med dagens AAA+ filmer som "dummats ned" till simpla oneliners och som (försöker) backas upp med häftiga CGI-effekter och explosioner.

Kontrollerna kommer att vara i VR och vad jag sett i trailern så verkar en hel del handla om att interagera med miljön på sätt som inte är praktiskt när man spelar med mus och tangentbord. Frågan, som är ett av mina orosmoln, är hur avancerade pusslen kommer att bli innan Valve inser att, "Dagens otåliga massa med kortare tålamod än en guldfisks minne kommer inte palla med sådana här avancerade pussel!".

(En jämförelse med ett annat relativt populärt spel som jag kan dra är med Super Mario Maker 2. För några veckor sedan spelade jag det med en polare hemma hos mig och vi turades om att spela Speedrun-banor som jag skulle säga var medel i svårighetsgrad. Ändå såg jag att många av banorna som krävde rätt tajming av plattformande låg på under 10 % clear rate. Detta betyder att 90 % av spelarna gav upp. Och då var banorna ändå långt från så kallade Kaizo-banor. Min polare som knappt spelar TV-spel längre klarade av banorna medan jag själv är lite mer nördig som tittar på TV-spel på Twitch varje dag.)

Tillbaka till HL: Alyx. Detta betyder att möjligen, förhoppningsvis inte, når pusslen sin maximala svårighet vilket innebär att vi sedan ser endast varianter av de "svåraste" pusslen vilket snabbt senare kommer att bli repetitiva. Kommer det snabbt att kännas som en gimmick för att det är VR eller kommer pusslen att kännas relevanta till storyn? Självfallet är inte lösa pussel det enda som lockar en till HL: Alyx. Utforskandet av Half-Life-universiumet är nog det viktigaste, imho.

Det återstår att se hur mycket som egentligen finns att utforska, vilket är mitt andra orosmoln, för om jag minns rätt så verkar spelet bara vara ett par timmar långt att spela igenom?! (Jag kan mycket väl ha kommit ihåg det fel) Om det är fallet så känns det lite tråkigt på förhand. Därför håller jag låga förväntningar på spelet och ser det istället som ett "högkvalitativt demo av potentialen med VR".

Mina förhoppningar är att Valve inte gör spelet för lätt bara för att tilltala en bredare marknad som kommer att ge dålig feedback på grund av att de är för otåliga att använda hjärnan för vissa pussel när de blir svårare än vanligt. Förhoppningsvis är Valve smarta och kreativa nog att skapa pussel som kan ha flera lösningar som nyttjar den friare kontroll som VR förser en med.

Om spelet är runt 10 timmar långt så kan jag tycka att det var "en värdig VR-demonstration av ett AAA+ VR-spel".

Vad är dina orosmoln om kommande HL: Alyx?

Medlem

Jag känner mig ganska så säker på att Valve kommer kunna leverera.
Men men risken finns ju alltid för ett magplask.
Ang "pussel" så gissar jag det är som i hl2 fysik pussel och fiender som attackerar på olika sätt.
Jag hoppas spelet känns fritt, att man kan klättra själv och inte som man såg i en demo teleportera sig uppför stegar.
Även att man kan klättra, röra sig fritt och påverka miljön runt omkring.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar