Bruksorterns uppgång och fall

Medlem
Bruksorterns uppgång och fall

I samhällen där det en gång fanns en oerhörd samhörighet, där alla en gång var jämlika, där det en gång i tiden fanns ett stort utbud av affärer och man kunde utöva sina intressen bäst man ville. Vad hände med dessa samhällen? Vad hände med den svenska bruksortsmedelklassen? Samhällen växte fram kring de växande industrierna i början av det förra århundradet, man byggde upp sitt eget samhälle; sina egna affärer, sina egna idrottsförläggningar, sina egna skolor, sina egna vårdcentraler. Villor vart än man vände blicken, bland skogar och berg. Facket spelade sin roll och proletariatet var på frammarsch.

Men sedan hände något med denna arbetarutopi i slutet av det förra århundradet. Det skulle sparars in, det skulle centraliseras och globaliseras. Arbetarnas rättigheter var plötsligt inte längre något av intresse. Företag exporterades till tredje världen för att maximera profiterna, affärer och verksamheter av alla dess slag flyttas iväg i enlighet med centraliseringen och idrottsförläggningarna förfaller sakta.
Det enda som numera finns kvar är ruinerna av det forna pappersbruket, tomma hus och lokaler som visar hur det en gång varit. Klotter och vandalism från den frustrerade ungdomens sida. Vad hände med medelklassidyllen frågar jag mig då, medan solen går ned över det som en gång var.

#blogg

Medlem
Bruksorterns uppgång och fall

Det har, aldrig någonsin. Funnits något som helst 100% jämlikt samhälle i Sverige. Om vi nu inte väljer att gå tillbaka till stenåldern.
Medelklassidyllen finns kvar, men du får själv ansvara för att ta dig dit. Förvänta dig inte att man blir visad vägen.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det har, aldrig någonsin. Funnits något som helst 100% jämlikt samhälle i Sverige. Om vi nu inte väljer att gå tillbaka till stenåldern.
Medelklassidyllen finns kvar, men du får själv ansvara för att ta dig dit. Förvänta dig inte att man blir visad vägen.

Nåväl, uttrycket låg väl mer på ett metaforiskt plan. Men i vilket fall som helst, så fanns ju medelklassidyllen i en större utsträckning förr, så kändes det i alla fall under min uppväxt. Då var det väl även så att man blev visad vägen, i princip alla jobbade på bruket eller närliggande verksamheter. Men i överlag så är det väl bara jag som är bitter över den tid som har varit.

Medlem

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag ser ingen större skillnad mot samhället nu, än när jag växte upp på 90-talet. Under vilken tidsepok menar du att vi ser en stor/större skillnad mot idag?

Att företag "flyr" handlar självfallet om mer än ett skäl. För det första så handlar det väl om att det är lättare i dagens globala värld att etablera ett svenskt företag för lägre beskattning i valfritt lågskatteland.
För det andra handlar det även om att fly Sveriges höga företagsskatter som drabbar småföretagare hårdast.
Det finns givetvis mycket man kan göra för att locka tillbaka industrier, men politiker verkar ointresserade av något sådant, men visst alla företag skulle inte komma tillbaka till Sverige.

Angående det här med bruk så vill mycket färre idag arbeta på sådana. Speciellt ungdomar.
Källa: http://handelskammaren.net/sv/Nyhetsrum/Media-ochbloggarkiv/S...

http://www.svt.se/nyheter/varlden/svenska-ungdomar-ratar-jobb

Så är det verkligen så konstigt att vi ligger över EU-snittet med ungdomsarbetslösheten?

Medlem

Ingenting varar för evigt. Går det dåligt för det lokala bruket så går det åt samma håll med staden. Jag bor själv i en gammal bruksort som de senaste årtioendena skalat ned.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag ser ingen större skillnad mot samhället nu, än när jag växte upp på 90-talet. Under vilken tidsepok menar du att vi ser en stor/större skillnad mot idag?

Att företag "flyr" handlar självfallet om mer än ett skäl. För det första så handlar det väl om att det är lättare i dagens globala värld att etablera ett svenskt företag för lägre beskattning i valfritt lågskatteland.
För det andra handlar det även om att fly Sveriges höga företagsskatter som drabbar småföretagare hårdast.
Det finns givetvis mycket man kan göra för att locka tillbaka industrier, men politiker verkar ointresserade av något sådant, men visst alla företag skulle inte komma tillbaka till Sverige.

Angående det här med bruk så vill mycket färre idag arbeta på sådana. Speciellt ungdomar.
Källa: http://handelskammaren.net/sv/Nyhetsrum/Media-ochbloggarkiv/S...

http://www.svt.se/nyheter/varlden/svenska-ungdomar-ratar-jobb

Så är det verkligen så konstigt att vi ligger över EU-snittet med ungdomsarbetslösheten?

Jag syftar främst på 90-talet, då jag också växte upp. Men även på det man hört från släktingar som varit med sedan brukets och samhällets början som sådant. Men det är ju även på senare år som bruket slutligen lades ned, det blir ju inte heller bättre av att SAAB låg i närområdet och har varit en stor arbetsgivare.

Att företag flyr landet sker väl också på grund av lågavlönade u-länders attraktivitet för profitjagande kapitalister. Ur ett etiskt perspektiv är det väl inte särskilt positivt.
Personligen skulle jag inte ha några problem med att jobba på ett pappersbruk. Men bara för att "ungdomar" förknippar industrin med något negativt behöver det väl inte nödvändigtvis betyda att de inte alls kan tänka sig att jobba inom det samma? Och med tanke på arbetslösheten i överlag så råder det väl snarare brist på arbete istället för arbetslust? I alla fall bland de lägre klasserna.

Jag har en kompis som flyttade ut på landet för han ville leva det lugna och "stilla" livet. Han klarade av det livet i ca. 3 månader, sedan vara han tillbaka. Allt var förändrat, och en liten bit utanför hans gård låg en stor motorväg som ledde till ett köpcentrum.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar