Resident Evil: Revelations

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Frux:
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Frux:

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Duke Nukem, Yakusa, God of war. Sök upp och läs, sen kan vi komma tillbaka till hur FZ ser på män.

Ok, jag klickade fram Duke Nukem Forever-rescensionen. http://www.fz.se/artiklar/recension/20110610/duke-nukem-forev...

På första bilden står en stereotyp uppumpad man med svällande muskler. Detta problematiseras över huvud taget inte i artikeln. I rest my case.

Jag hoppas du själv förstår det menlösa i att kommentera genusperspektivet i ett spel där man kan kasta bajs.

...men det är meningsfullt att kommentera det i ett spel där man jagar dräglande demoner ovanpå ett övergivet fartyg i Antarktis?

Medlem
Skrivet av hewra:

Eftersom det knorrats lite över "vem bryr sig?!" vad gäller genusperspektivet, så vill jag bara för det statistiska urvalets skull deklarera att jag är en av dem som stör mig när kvinnor och män framställs stereotypt. Inte för att det inte kan passa i vissa spel, men när det går ut över spelillusionen och min "suspension of disbelief", t ex när kvinnor är fighters men tvunget ändå ska ha enorma bröst och rustningar som knappt täcker något av kroppen. Jag är helt för att producenterna får skapa detta mög om de vill, men jag tänker inte köpa det.

Med det sagt kunde recensionen också vara lite mer fyllig och konstruktiv.

Kanske den enda konstruktiva kritik jag hittills läst av recensionen, bra skrivet, och mer sådant tack

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Andyrew:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Ender:

Är lite tragiskt att alla verkar ha en sådan bestämd åsikt om vad en recensent ska få och inte få skriva om, ungefär som att det finns ett outtalat protokoll som ska bockas av i varje recension innan (om överhuvudtaget alls) man får utrycka någon som helst personlig åsikt.

Spelrecensioner handlar väl ändå i grund och botten om konsumentupplysning? Jag som läsare är ju inte döintresserad av vad privatperson Linda Grip tycker om spel utan jag vill veta vad Linda Grip - kompetent journalist och bevandrad spelentusiast har att säga om spelet för att utifrån hennes recension fatta beslut om huruvida det här spelet är något för mig eller inte.

Är spelet snyggt? är spelet roligt? Är spelet intressant? Häftigt? Spännande?
Är kontrollerna bra? Är svårigheten genomgående? Du förstår nog vad jag menar.
Givetvis ska personligt tyckande också vara en dimension men att som Linda ge spelet ett dåligt betyg trots att hon tycker det är snyggt, roligt och lättspelat därför att hon råkar ha beef med hur kvinnorna framställs i spelet känns fel. Särskilt när ingen annan skribent bryr sig om de här frågorna i sina egna alster.

Tack, äntligen någon som förstår! Dessutom poängterade jag att Linda gjorde rätt i att poängtera könsstereotyperna, som i princip varenda annan recension jag har läst gjort.
Däremot skrevs inget om Circle pad pro, hur det funkar ihop, hur Raid-mode funkar som i princip är kanske 20% av spelet? Samt en hel andra massa saker.

Ender, jag är medveten om att jag kan läsa till mig det på andra sajter men mitt problem är bara att det är en dålig recension. Den har inte bidragit till något förutom ett full-on flame war.

Och som tidigare förklarat beställer vi redaktörer nästan alltid en specifik längd på recensionen från våra skribenter (vilket är knutet till ersättningen de får). Det gör att de får väga in det de vill ha sagt och eftersom karaktärsdesignen förstörde inlevelsen ansågs det relevant. I just det här fallet kanske en längre text hade varit motiverad men i ärlighetens namn så brukar intresset för bärbara titlar vara bra mycket mindre än om samma titel släppts på någon stationär plattform.

En andra åsikt är alltid bra men eftersom recensionsexemplar sällan reser i par är det svårt att ha dessa klara till embargot lyfter.

Det har framkommit en hel rad argument i den här tråden gällande recensionen i sig som gör den mer begriplig/rimlig men problemet är att mycket av det som framförs här i tråden saknas i själva recensionen.
Exempelvis då att kritisera spelets kvinnliga karaktärer just för att de bryter inlevelsen - det tycker jag är ett 100 % giltigt argument men i recensionen så framstår det inte som så utan som att recensenten straffar spelet med lägre betyg för att hon finner spelkaraktärerna vulgära. Det är en jäkla skillnad i min värld.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

Klart du är stolt, märks ju klart och tydligt att du saknar vett att vara annat.

Sjuk argumentationsteknik du använder där, personliga påhopp istället för att föra en diskussion. Alltid sista utvägen för desperata typer som inte klarar av att uttrycka sig eller handskas med andras sett att se på saker och ting. Med andra ord: Du är nog allt en riktigt liten person!


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem
Skrivet av neonille:

Och detdär med att en snygg tjej dejtar en tjockis......pengar. Hade han inte haft det så hade bruden spottat han i ansiktet.

Jösses, men jag hoppas verkligen att du inte är äldre än 13, då finns det iallafall hopp än. Jag försöker att smäda konstruktivt (och med glimten i öget för det mesta) när jag gör det, men jag har än så länge inte sett någonting du skrivit som går (eller är lönt) att kommentera på ett moget och sakligt sätt. Jag är ledsen, men jag är faktiskt inte ens riktigt säker på du menar allvar.

Ps. Ok, jag ska inte vara så nedlåtande, men ifall du verkligen är allvarlig i det du säger känns det som att du inte kommer att förstå mig hur jag än förklarar.

Medlem

Det kvittar väl egentligen hur man än ser det. Har tjejerna för små bröst så är vi gamers pedofiler. Har de för stora bröst är vi perversa äckel. Det är en lose-lose situation.

Förövrigt så skrev någon att vi män inte har en sexuell press på oss angående muskler, utan att vi tränade för att vi skulle framstå som macho. Antingen så lever jag i en annan värld eller så känner jag bara fel människor. Men många av de kvinnor jag känner har flera gånger uttryckt till mig hur mycket de vill att deras framtida pojkvän ska ha muskler och magrutor. Väldigt stor sexuell press.

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:

Du kan tro vad du vill om genusvetenskapen i Sverige, det gör det inte till någon sanning för det. I Norge så var kritiken främst grundad på att majoriteten av de som sysslade med forskningen tillhörde samma politiska organisation och då ansåg man att forskningen kunde uppfattas som partisk och att den inte uppfyllde kriterierna för att betraktas som seriös vetenskap. I Sverige, som jag skrev innan, är situationen en helt annan. Svenska Vetenskapsrådet, som godkänner all annan statsfinansierad forskning ger svensk gensuforskning goda betyg.

Det har förekommit en hel del ogentligheter gällande genusforskare i Sverige där de varit inblandade i diverse skandaler osv.
Eva Lundgren är ett exempel. Tiina Rosenberg är ett annat. Men jo - det är en skillnad mellan det och att det finns problem med forskningen i sig, I know.

Skrivet av FrankieMango:

Vad menar du? Att vi lever i ett jämställt samhälle? För om det är så att kvinnor har mindre pengar än män, vilket de har, har de inte mindre makt då? Om kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden för att de kan föda barn när de kanske aldrig har tänkt skaffa barn, är de inte i maktunderläge då?
Du pratar om en endimensionell syn på makt. Jag vill att du tar upp de andra aspekter du pratar om. Pengar är en väldigt stor del av makten i vårt samhälle och kvinnor har mycket mindre pengar än män. Den andra stora makten man brukar prata om i vårt samhälle är den politiska och där är det också männen som är i klar majoritet.
Sedan vet jag inte vilken "offerroll" man iklär sig, det man gör är att man belyser det faktum att kvinnor har mindre ekonomisk och politisk makt och därmed mindre makt att bestämma över sina egna liv.
Din kommentar om "argbiggor" är fruktansvärt raljerande. Jag är man och feminist, är jag en "argbigga" då?

Makt är inte bara pengar och politik.
Kunskap och utbildning ger makt och kvinnor har högre skolbetyg än män i genomsnitt och de utgör majoriteten av studenterna på samtliga högre lärosäten i landet.
Sexuell attraktivitet är en källa till makt och jag skulle säga att kvinnor överlag har överläge i parförhållanden. Hon kan ställa krav i en helt annan utsträckning än vad mannen kan.
I domstolar har kvinnor alltid ett överläge vid tvister om vem som ska få vårdnaden om barnen, vilket i regel tilldelas kvinnan.
Socialbidragstagare är oftast män. Lika så hemlösa. Lika så narkomaner och alkoholister.
Självmordsrisken efter skiljsmässor är mångdubbelt högre bland män.
Män har mångdubbelt högre risker att hamna i fängelse och att bli utsatta för brott. Detta gäller inte minst våldsbrott men trots detta är det våld mot kvinnor som fokus ligger på.
Journalister är mig veterligen ingen yrkesgrupp där merparten är män och journalister har mycket stor makt. Frågor gällande kvinnors rättigheter och förutsättningar lyfts metodiskt fram ständigt men väldigt sällan blir mäns förutsättningar belysta på samma vis.
Där har du en del.

Skrivet av FrankieMango:

Och javisst, män objektifieras också. Men de straffas inte lika hårt när de avviker från normen. Jag tog upp ett exempel förut i ett annat inlägg som är väldigt lättfattligt: Gå ut på stan i någon timma eller två och räkna antalet par där mannen är tjockare än kvinnan. Kolla också hur många par som ser tvärtom ut. Du kommer att komma fram till att det finns fler par med överviktiga män än kvinnor (precis som det i samhället är fler män som är överviktiga än kvinnor). Ett ganska bra tecken på att det är viktigare för kvinnor att se bra ut än vad det är för män. Självklart så finns det säkert kvinnor som ställer jättehöga utseendekrav på sin kille, men de är knappast i majoritet.

Vad är det där för larv? Hur menar du att kvinnor blir straffade? Hävdar du att överviktiga kvinnor omöjligen kan hitta partners? Girl please...

Skrivet av FrankieMango:

Min poäng var att visa på hur vi har behandlat kvinnor genom historien och att det självklart påverkar hur de behandlas nu. Kvinnor värderas i större utsträckning utifrån hur de ser ut och inte utifrån vad de gör/kan och självklart har detta påverkat dem genom historien och än idag. Håller du inte med om detta så vet jag inte vad jag ska skriva mer. Om du inte tycker att det finns en motsättning här så har vi väl inget mer att säga varandra om detta.

Jo, kvinnor har mer press på sig att vara vackra och sexiga men de har inte press på sig att vara t ex långa, välhängda osv. vilket ju även det är saker du faktiskt inte kan påverka. Män blir kanske inte lika hårt graderade utifrån hur snygga de är i plytet och du som kille blir kanske inte bortvald för att du saknar bröstmuskler men hur stora chanser tror du att en kille som är t ex 165 cm eller kortare har hos kvinnor?
Vem tror du har det jobbigast med självförtroendet? En tjej med små bröst eller en kille med liten penis? Vem blir häcklad och utskrattad i filmer? Nu menar jag inte att det skulle finnas en hel filmindustri kring just detta men komedier som Hollywood Gigolo, Scary Movie och Bedazzled driver alla med just detta stigma och hur en kille med liten penis blir till allmänt åtlöje. Kan du ge ett motsvarande exempel för kvinnor?

Skrivet av FrankieMango:

Hur är det här mer ett udda gästspel än någon annan recension på den här sajten? Redaktionen har redan förklarat i den här tråden att de inte har någon policy på vad deras recensenter ska tycka eller inte. Skriv ett mail till redaktionen då, här pratar vi om Lindas recension, inte redaktionens policys.

Jag har bara varit med om en annan recension där ett spel hypats i text för att sedan dissas i betyg och det blev diskussion där också. När det gäller genus som fokusämne så är nog den här recensionen den första i sitt slag.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

...
Jag som läsare är ju inte döintresserad av vad privatperson Linda Grip tycker om spel utan jag vill veta vad Linda Grip - kompetent journalist och bevandrad spelentusiast har att säga om spelet för att utifrån hennes recension fatta beslut om huruvida det här spelet är något för mig eller inte.

Är spelet snyggt? är spelet roligt? Är spelet intressant? Häftigt? Spännande?
Är kontrollerna bra? Är svårigheten genomgående? Du förstår nog vad jag menar.
Givetvis ska personligt tyckande också vara en dimension men att som Linda ge spelet ett dåligt betyg trots att hon tycker det är snyggt, roligt och lättspelat därför att hon råkar ha beef med hur kvinnorna framställs i spelet känns fel. Särskilt när ingen annan skribent bryr sig om de här frågorna i sina egna alster.

Jo, kan hålla med en hel del i det du säger, speciellt om man läser recensionen mestadels för att få mer kött på benen inför ett stundande spelköp.
För mig handlar det väl till en stor del om att jag kollar runt mer än bara läser en enda recension på FZ när jag kollar upp ett nytt spel som verkar intressant. FZ's recensioner uppskattar jag mest för att dom oftast är både informativa och roliga. Därigenom kanske jag inte ställer samma krav på dem som andra här gör.
Visst, vill man av någon anledning bara läsa om ett spel på ett enda ställe, samtidigt som vill veta allt om det (istället för att tex gå in på spelets hemsida och läsa om det) så förstår jag att man kanske blir besviken när en tredjedel av artikeln tas upp av någonting som man kanske tycker är totalt ointressant. Själv uppskattar jag det jag får, och extra mycket när det är saker som inte går att läsa någon annanstans.

Det jag stör mig på är såklart attityden hos alltför många här på forumet. Både när folk har åsikter om vad en recesent bör och inte bör skriva, samt att vissa har sådana problem med "feminist tramset".

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Ender:

Är lite tragiskt att alla verkar ha en sådan bestämd åsikt om vad en recensent ska få och inte få skriva om, ungefär som att det finns ett outtalat protokoll som ska bockas av i varje recension innan (om överhuvudtaget alls) man får utrycka någon som helst personlig åsikt.

Spelrecensioner handlar väl ändå i grund och botten om konsumentupplysning? Jag som läsare är ju inte döintresserad av vad privatperson Linda Grip tycker om spel utan jag vill veta vad Linda Grip - kompetent journalist och bevandrad spelentusiast har att säga om spelet för att utifrån hennes recension fatta beslut om huruvida det här spelet är något för mig eller inte.

Är spelet snyggt? är spelet roligt? Är spelet intressant? Häftigt? Spännande?
Är kontrollerna bra? Är svårigheten genomgående? Du förstår nog vad jag menar.
Givetvis ska personligt tyckande också vara en dimension men att som Linda ge spelet ett dåligt betyg trots att hon tycker det är snyggt, roligt och lättspelat därför att hon råkar ha beef med hur kvinnorna framställs i spelet känns fel. Särskilt när ingen annan skribent bryr sig om de här frågorna i sina egna alster.

Är inte Linda en spelkonsument? Kan det vara så att det finns fler kvinnor och män som också är trötta på den här stereotypa framställningen av kvinnor som också köper spel?
Och hur kan "personligt tyckande" bli en extra dimension i en recension? Hela poängen är ju att recensenten ska tycka, om allt. Annars blir recensionen så här:
http://www.destructoid.com/100-objective-review-final-fantasy...

Det finns skillnader på att tycka och att tycka.
Ett tyckande som baseras på en vettig, rationell argumentation som dessutom känns relevant för ämnet är en sak. Ett tyckande som helt och hållet är baserad på personliga preferenser och idéer som inte förklaras vidare och som inte anknyter till ämnet på ett vettigt sätt är något annat.

Ja, en helt objektiv recension utan något tyckande är inte speciellt vettig att läsa men ta då denna jämförelse istället:
Två personer ska recensera en film, t ex "Den där Mary".
Den ena personen ger filmen ett lågt betyg därför att han finner handlingen ointressant och skämten tråkiga.
Den andra personen ger filmen ett lågt betyg för att han tycker det är principiellt fel att skoja om personer med begåvningshandikapp, ogillar Ben Stiller som person och tycker att humorn är "barnslig".

Om man tycker att skämt om att fastna med pungen i gylften, hundar som äter knark osv. är "barnsliga" i största allmänhet och per definition inte roliga så är man heller inte någon vidare lämplig recensent för den sortens filmer. Lite som att en Slitz-redaktör förmodligen inte ge en rättvis recension av "Sex and the City".

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag ser faktiskt ditt resonemang som ett tecken på att det är du som har helt olika måttstockar för objektifiering av män och kvinnor (precis som nästan alla andra) och därför tycker det är fy och usch med tutt-fior á la Slitz men ay-okay med anabola-knuttar i brynja och skinnbrallor.

Det beror helt och hållet på sammanhang. I mina ögon har Playboy och Playgirl samma syfte med sina bilder, medan det är skillnad på till exempel Slitz och Body. Att slentrianmässigt designa kvinnliga karaktärer med extra stora behag och dekoltage är därför något jag tycker spelbranschen borde växa ifrån. Och ja, jag skulle nog påstå att den sexuella objektifieringen är mer utbredd och genomgående när det gäller det kvinnor än män.

Men bara för att det ena är mer förekommande - betyder det då att de är väsensskilda och ska bedömas olika?

Medlem
Skrivet av Killcani:

...
Och till Ender och vissa andra säger jag bara lägg ner. De flesta tycker inte som ni så sluta spamma sönder tråden med era åsikter kthxbye.

Exakt, och det är just därför jag anser att det är så viktigt att säga vad jag tycker. Välkommen in i forumet med din första post förresten

Medlem
Skrivet av anon_98854:

...men det är meningsfullt att kommentera det i ett spel där man jagar dräglande demoner ovanpå ett övergivet fartyg i Antarktis?

Haha, oh ja Poängen är väl det att Duke knappast är att ta på allvar någonstans, medans RE har en förhållandevis realistisk story full med övernaturliga inslag. Karaktärerna är ju (om jag inte har fel) tänkta att upplevas som riktiga människor, om än i en extrem miljö.
Det är tex något jag nuförtiden avskyr i filmer. Jag kan köpa i princip vilket scenario helst i en fiction så länge som karaktärerna spelas trovärdiga. Ett exampel på en karaktär som inte är trovärdig är en som går omkring som att han vore medveten om att han just nu blir sedd av en hel biograf och därför känner sig tvingad att kläcka ur sig saker som [insert any one-liner here].
Det var OK i tonåren, men det funkar helt enkelt inte längre (ett tips, se alldrig om en film du tyckte var cool för 20 år sen, vårda istället minnet väl! o_O )

Medlem
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

Klart du är stolt, märks ju klart och tydligt att du saknar vett att vara annat.

Sjuk argumentationsteknik du använder där, personliga påhopp istället för att föra en diskussion. Alltid sista utvägen för desperata typer som inte klarar av att uttrycka sig eller handskas med andras sett att se på saker och ting. Med andra ord: Du är nog allt en riktigt liten person!

Förlåt om du tog dig alltför illa vid, men efter att ha läst dina inlägg så trodde jag inte att du var så nogaräknad med att "föra en diskussion"

Skrivet av Strasser:

Att recensera spel ur nagot sa urbota korkat som genusperspektiv är ungefär lika vettigt som rasideologi var under 30-talet. Speciellt när majoriteten av spelare fullständigt skiter i det; de flesta vill veta om spelet var roligt med en bra story eller ej, inte att det täcka könet framställdes stereotypiskt.

För övrigt vore det ju LITE vettigare om personen som skrev recensionen försvarade den istället för hennes pojkvän.

...

Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

...

Skrivet av Strasser:

Tro mig; det har jag redan haft. Speciellt när man har argumenterat med verklighetsfranvända glin som ser världen genom rosafärgade pk-glasögon.

Edit. Jag är förövrigt över 1,30, och väger mer än 40 kilo, så det så!

Medlem

Själv är jag så fruktansvärt less på att diskussionen alltid handlar på fel ställe. Jag tycker att sexism, oavsett när det gäller manliga eller kvinnliga karaktärer, är något som är extremt vanligt i fiktion, men eftersom fiktion är designat av människor som har valfriheten att designa karaktärer såsom de finner attraktiva (inom lagens ramar), så blir jag inte speciellt upprörd. Det är en annan sak då man börjar diskriminera verkliga personer, men eftersom det här är fiktion så är ju inte det fallet. Det är ju bara det att vissa inte verkar ha någon som helst förmåga att se skillnaden, därav hur less man blir.

Det jag söker efter i ett spel är en skön story, gameplay som flyter på smidigt och inger spelglädje, osv. Om det är en karaktär inblandad, så är det ett stort plus om jag kan ändra på den såsom jag tycker är coolt. Det är den här biten jag tycker man ska propsa på, inte att någon har x storlek på brösten eller lår som trädstammar bland de statiska karaktärmodellerna. Det är väl helt självklart att vissa gillar en sådan image om man nu fick välja själv. Det är så många här som verkar bli upprörda -enbart- på grund av en viss design i sig, när det istället är valfriheten som borde diskuteras.

Så visst, bring on en spinkig Chris Redfield i stringkalsonger, om det nu är vad man vill.

edit: klarifikation!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Angust:

"I snön bär hon shorts och inomhus är hon iklädd läderbody och bara ett byxben. Har du hört talas om det modet? Nä, inte jag heller. Alla kvinnor har förstås också jättestora bröst."

1. Linda så du kan köpa faktumet med zombies o allt annat roligt övernaturligt som pågår runt om i resident evil världen men du kan inte köpa att en kvinna går runt med dom kläderna....eh okey? med den logiken så kan man ju ge batman the dark knight filmen en 1'a i betyg pga modet vem fan springer runt med en sådan outfit. (edited : såg nu att hon har ju för fan tights under shortsen + benvärmare finns det ju ännu mindre o gnälla över nu.)

2. har inte vissa kvinnor stora bröst ute i den stora vida världen? + det faktum att spelet är japanskt det är bara o acceptera att det är en del av kulturen där borta att dom gillar o göra spel där tjejer ser ut på ett vist vis. samt att brösten var rätt normal stora på dom bilderna jag tittade upp nu på spelet.

3. feminism har inget i en spelrecension att göra och har absolut inget med slutbetyget att göra.

1. Poängen är nog att medans zombierna uppenbarligen är si-fi så är väl resten av spelet tänkt att vara verklighetstroget? Det är ju inte direkt Mario och Yoshi du springer run med.

2. Vet inte vilka bilder du sett, men om du kallar tjejens lökar i trailern för normalstora kanske du borde prata med någon. Varför måste man förresten acceptera allt möjligt skit bara för att "det kommer från Japan, och dom gör så där".

3. Och där har du helt enkelt fel, sorry.

så om det nu är lite sci-fi som du säger kan inte kläderna vara lite "sci-fi" då med? resident evil spelen är ju inte en exakt återspegling av jorden. så köper fortf inte det argumentet att det är något att gnälla över.

sen gällande brösten kollade in ett par trailers nu och så utav alla dom tjejerna jag såg så var det 1 av dom med större bröst av vadå 4 olika tjejer jag kunde se av i diverse trailers. och varför är stora bröst en så stor jävla deal? bara för att dom finns i ett spel betyder inte per automatik att jag sitter o dreglar över polygoner. och sen till japan frågan, för att sådan är deras kultur och det lär inte ändras pga PK Sverige tycker japanerna är snuskiga eller vad nu dessa människor tycker om deras spel/serier/filmer....

och jag har fel? det bara är så eller vad? vem skrev dom reglerna? men nej jag kan verkligen inte hålla med om att det skulle höra hemma i en spelrecension.


signatur

God is dead

Medlem

Jag har spelat tv-spel och datorspel sen jag var 7 år gammal. Till mina favoritspel hör de spel i vilka jag har kunnat leva mig in i riktigt ordentligt. Äventyrsspel som Gabriel Knight 3 tillhör de som ligger mig varmast om hjärtat. Min kärlek till äventyrsspel berodde i hög grad av att jag kunde identifiera mig med huvudpersonerna och att jag tyckte om den jag spelade. Atmosfären och miljöerna i spelen betyder alltså oerhört mycket för mig. Att påstå att karaktärerna i ett actionspel "ska" vara på ett visst sätt är inget jag varken tänker hävda eller spekulera i, men för mig är det lika viktigt som något annat i ett spel, samtidigt som det förstås inte behöver vara några djuplodande karaktärsporträtt om man mest ska springa omkring på ett skepp och knäppa zombies. Oavsett hur man ser på saken så är det för mig otroligt störigt när en så tydligt av sex-appeal präglad figur dyker upp. Det förtar enorma delar av inlevelsen när det plötsligt svansar fram en jättesminkad donna framför ögonen på en. Det är icke trovärdigt och grisigt sett ur vilken tänkande, intelligent människas ögon som helst, och man behöver inte vara feminist för att inse hur fjantigt det är, (jag menar hur kan det komma sig att blixtlåset över bysten alltid är neddragen? Svettas man så ymnigt mellan brösten så att den måste vara nere? Varför har den kvinnliga figuren bara ett byxben? Är det praktiskt? Är det bra med klackar mot ett skeppsgolv? Bra och stealthigt med 5 cm klack! Varför har inte de manliga karaktärerna objektifierande klädsel? Spandexbrallor kanske är det ultimata zombieslaktarplagget!) Vad finns det egentligen för anledning att inte reagera på hur konstigt rådande kvinnosyn ter sig i sådana här spel? För mig är detta nog att inte spela spelet, precis som alla groteskt storbystade lättklädda värdinnor och valkyrior i Baldurs Gate, det provocerande sexistiska i de populäraste fightingspelen, det grovt pornografiska och nedsättande The Witcher - detta är exempel på spel jag ALDRIG kommer varken köpa eller spela, just på grund av det motbjudande och fördummande i det sätt kvinnorna framställs. Nu, tack vare denna välformulerade, uttömmande recension så slipper jag även detta dumma spel. Tack men nej tack jag kräver mer för att nappa på ett spel! Många, i denna tråd närmst propagerar för att feminism inte har att göra i recensioner - det kommer förhoppningsvis en dag i er macho-inbillade världsbild då ni inser det förlamade och enfaldiga i tankesättet att låta dessa saker vara osagda . Det handlar inte om storlek på bröst. Det handlar om hur de väljer att framställa kvinnor. Det är befogat att vara trött på handlingsförlamade våp och minituöst animerade gungande pattar. Det är dags att människor inser att det är ett aktivt val att blunda för sexism. Det är ett aktivt val att tillåta sig sjunka till en grobians nivå. Det är ett aktivt val att stänga av de känselspröt som alla människor har och acceptera ett så snedvridet sätt att se på kvinnor - och män. För de som är intresserade av kvinnliga karaktärer som inte framställts av testosteronstinna dumskallar bör kolla in April Ryan (The Longest Journey), Zoe Castillo (Dreamfall), Carla Valenti (Fahrenheit), Grace Nakamura(Gabriel Knight 3), Nicole Collard (Broken Sword) Rianna (Homefront), Alyx Vance (Half-Life 2), Faith (Mirror's Edge), Nariko (Heavenly Sword), Kate Walker (Syberia), Jade (Beyond Good & Evil) för att nämna några!

Medlem

^^ Wall of text.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Framöver ser jag fram emot att se FZ sänka betyget på spel där män framställs stereotypiskt.
Ser jag en välpumpad man som kastar sig ut i actionfyllda scener borde det ge avdrag i betyget.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Killcani:

Herregud vilken löjligt recension, säger ju i princip ingenting om hur spelet är. Och till Ender och vissa andra säger jag bara lägg ner. De flesta tycker inte som ni så sluta spamma sönder tråden med era åsikter kthxbye.

Okej, löljig recension var det ju definitivt inte. Jag upplever att Linda Greip fick sagt en massa om hur spelet är och även förklarat att det var hennes åsikt,. Där finns ingen definitiv recension till något spel eftersom alla recensioner är åsikter. Läs den här recensionen och sen 1 eller 2 till så kan du säkert sen avgöra om spelet är något för dig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av neonille:

Och detdär med att en snygg tjej dejtar en tjockis......pengar. Hade han inte haft det så hade bruden spottat han i ansiktet.

Jösses, men jag hoppas verkligen att du inte är äldre än 13, då finns det iallafall hopp än. Jag försöker att smäda konstruktivt (och med glimten i öget för det mesta) när jag gör det, men jag har än så länge inte sett någonting du skrivit som går (eller är lönt) att kommentera på ett moget och sakligt sätt. Jag är ledsen, men jag är faktiskt inte ens riktigt säker på du menar allvar.

Ps. Ok, jag ska inte vara så nedlåtande, men ifall du verkligen är allvarlig i det du säger känns det som att du inte kommer att förstå mig hur jag än förklarar.

Har du någonsin hört talas om uttrycket "Trophy Wives". Han har en poäng, dock är fenomenet inte från Japan, så då är det väl inte PK att gnälla på det just nu.

Sen räcker det att gå på krogen för att se hur det ligger till...

Naturligtvis är det en minoritet av alla kvinnor, men det finns ju ingen anledning att förneka deras existens och att ta i från tårna och prata skit om någon annan för några billiga poäng på ett spelforum

PS. Att säga att man inte skall vara nedlåtande gör inte att man inte är det om man trots allt säger något nedlåtande.

När det gäller spel bryr jag mig inte om "tuttstorlek" , "biceps" eller kläder i någon större utsträckning. Springer folk runt i underkläder i minusgrader ser det kanske tramsigt ut, men det beror på typ av spel. Det finns många fler aspekter av ett spel som är viktigare att fokusera på, spelbarhet, om det är "kul", historian och inte minst dom tekniska bitarna.

Genusdebatter och liknande har möjligtvis i verkligheten att göra, inte på en spelsida - som handlar om fantasier. Om män och kvinnor skidras sexigt i spel, hur påverkar det löneskillnader eller hedersvåld i verkligheten?


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Catfight på fz! Det är här kampen om framtiden kommer att avgöras! Era #¤#"¤ stolpskott!


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Inaktiv
Skrivet av hjulen_:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av hjulen_:

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Det gör det. Jag föreslår att du tar dig en titt på Heather i Silent Hill 3.

Javisst, men ska jag bara spela det spelet eller? Blir lite tjatigt efter ett tag.

Zelda, Samus, Ariel Hanson, Jaina Proudmoore. Eller så har vi en skönhet som verkligen borde vara i din smak, Princess Theradras.

Skärp dig för fan, finns väl hur många kvinnliga karaktärer som helst som inte ser ut som bruden i Resident evil.

Medlem
Skrivet av hjulen_:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med. Tror jag tillochmed har träffat fler som gillar små bröst än större.

Snarare tror jag att stora bröst återspeglas i media så mycket då kvinnor själv identifierar sin könsroll i just dessa. Det är primärfokus från det att de börjar komma tills det att de hänger till knäna. Det är ju något du själv verkar fokusera på?

Fisse, snälla bespar mig dina kommenterar om vilken storlek på bröst du föredrar.

Om det var allt du lyckades få ut från mitt inlägg så tycker jag genuint synd om dig.
Sen att du stör dig på att jag råkade flukta en av de saker jag tycker är fint på en kvinna gör dig riktigt sorglig , stackare.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Framöver ser jag fram emot att se FZ sänka betyget på spel där män framställs stereotypiskt.
Ser jag en välpumpad man som kastar sig ut i actionfyllda scener borde det ge avdrag i betyget.

Utan tvekan det vettigaste inlägget i hela tråden, +10 bara för den goda saken.

Men som vanligt när det ska pratas genus och man ska "fördöma stereotyper" så ska man klaga på spel som framställer kvinnor med snygga kroppar, de behöver inte vara "omöjliga", räcker om de inte ser ut som ens morsa för att det ska vara "fel".
Männen däremot ska alltid vara minst 1,80, ha mer muskler är fysiskt möjligt och de ska vara så hårt pumpade att Arnold Schwarzenegger blir emo när han ser dessa "manliga män" och gömmer sig i ett hörn, patetiskt!

Visst, alla har rätt till sin egen åsikt och recensioner måste ha åsikter, men man kan inte låta dem dominera recensionen för det!
"Det här spelet är skit för det heter CoD och är gjort av de elaka företaget activision", perfekt recension full med åsikter?
"Det här spelet, The Witcher 2 är helt förkastligt för man kan (om man vill) "vuxenkramas" och då får man äckliga bilder på kvinnor som ser bra ut, vidrigt! Hade det varit en 45 års dam på 150kr ren övervikt hade spelet fått 5/5 då detta hade varit bra genus-spel" XD

Hade en kille skrivit (se the witcher) kan man misstänka att han försöker plocka billiga poäng hos en kvinna i närheten, när en kvinna skriver det tror jag tyvärr att det handlar om ren skär avundsjuka, ett missnöje med ens eget utseende/dåligt självförtroende som nu riktas mot de "snygga" karaktärerna.
Sen är ju det absolut löjligaste med det hela, genussnacket, att inte ett ord yttras om de manliga karaktärerna som är långt från "normala", utan smala/snygga med rejäla, välsvarvade figurer. För inte är det väl mer ok att ha storbystade kvinnor i spel om de går runt i burka, det är väl helt ointressant vad de har på sig?
Har de en snygg kropp så är de ett sexobjekt. Samma sak med film, eller TV, hur många produktioner (bortsett från låg-buget svensk film) ser vi med fula skådisar?
Hur många skulle vilja spela "harry ölmage på nya äventyr med zally bilring?"
Nej, detta var ytterligare en bottennotering för fz tyvärr, såga ett spel mer på karaktärernas utseende än gameplay och ägna en stor del av recensionen till nyss nämnda, det är ju skrämmande.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av neonille:

Och detdär med att en snygg tjej dejtar en tjockis......pengar. Hade han inte haft det så hade bruden spottat han i ansiktet.

Jösses, men jag hoppas verkligen att du inte är äldre än 13, då finns det iallafall hopp än. Jag försöker att smäda konstruktivt (och med glimten i öget för det mesta) när jag gör det, men jag har än så länge inte sett någonting du skrivit som går (eller är lönt) att kommentera på ett moget och sakligt sätt. Jag är ledsen, men jag är faktiskt inte ens riktigt säker på du menar allvar.

Ps. Ok, jag ska inte vara så nedlåtande, men ifall du verkligen är allvarlig i det du säger känns det som att du inte kommer att förstå mig hur jag än förklarar.

Det är snarare du som inte vill inse sanningen. Herregud öppna ögonen förhelvete. Om du på fullaste allvar tror att en skitsnygg tjej skulle dejta en ful tjockis på 50 bast för att "han har en bra personlighet" så bör du nog vakna till lite.

Alla tjejer är givetvis inte såhär. Men om du på något sätt tror att detta är ovanligt så är du väldigt fel. Herregud jag har varit tillsammans med en brud som öppet erkände att hon hade kunnat gifta sig rik.

Stor cred till Grumbledock ovanför!!!!!! Mycket bra text!!

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag ser faktiskt ditt resonemang som ett tecken på att det är du som har helt olika måttstockar för objektifiering av män och kvinnor (precis som nästan alla andra) och därför tycker det är fy och usch med tutt-fior á la Slitz men ay-okay med anabola-knuttar i brynja och skinnbrallor.

Det beror helt och hållet på sammanhang. I mina ögon har Playboy och Playgirl samma syfte med sina bilder, medan det är skillnad på till exempel Slitz och Body. Att slentrianmässigt designa kvinnliga karaktärer med extra stora behag och dekoltage är därför något jag tycker spelbranschen borde växa ifrån. Och ja, jag skulle nog påstå att den sexuella objektifieringen är mer utbredd och genomgående när det gäller det kvinnor än män.

Du skriver bara att spelbranschen bör växa ifrån att överdriva kvinnors kroppar. Men det helt ok med männen menar du??

Hur ovanligt eller inte det är hör väl inte till saken?

Medlem
Skrivet av Augustus:

Självklart är vad ett spel förmedlar för bjdskap och bild precis lika viktigt som hur man drar i spakar och trycker på knappar. Bra recension!

Låter för mig bara som ett ansträngt försök till att vara så PK som möjligt. Lägg sånt tänk på alla s.k "over-the-top"-SPEL och du missar en jäkla massa riktigt.

Allt det här med budskap och genusperspektiv, som att argumentera för att det är viktigt med handling i porr-film.

Medlem

oj, detta var oväntat då demot var sjukt bra! Precis det RE spelet jag väntat på mer skräck mindre action. Tror dock spelet är riktigt bra trots denna recension.

"Kanske ska man vara glad över att det i denna RE-del i alla fall finns aktiva kvinnor"

Förstår inte denna mening alls har Linda inte spelat dom andra RE spelen?
RE1 - Kvinna (Kan ju spela som man oxå men default var kvinna)
RE2 - Man
RE3 - Kvinna
RE4 - Man
RE5 - Man och Kvinna (Gjort för Coop så tycker man ska ha med båda här)
RE:CV - Kvinna
RE:RE - Kvinna (verkar det som)
RE: Outbreak spelen får man väl välja vilken man ska spela som.

Correct me if I'm wrong

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

Klart du är stolt, märks ju klart och tydligt att du saknar vett att vara annat.

Sjuk argumentationsteknik du använder där, personliga påhopp istället för att föra en diskussion. Alltid sista utvägen för desperata typer som inte klarar av att uttrycka sig eller handskas med andras sett att se på saker och ting. Med andra ord: Du är nog allt en riktigt liten person!

Förlåt om du tog dig alltför illa vid, men efter att ha läst dina inlägg så trodde jag inte att du var så nogaräknad med att "föra en diskussion"

Skrivet av Strasser:

Att recensera spel ur nagot sa urbota korkat som genusperspektiv är ungefär lika vettigt som rasideologi var under 30-talet. Speciellt när majoriteten av spelare fullständigt skiter i det; de flesta vill veta om spelet var roligt med en bra story eller ej, inte att det täcka könet framställdes stereotypiskt.

För övrigt vore det ju LITE vettigare om personen som skrev recensionen försvarade den istället för hennes pojkvän.

...

Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

...

Skrivet av Strasser:

Tro mig; det har jag redan haft. Speciellt när man har argumenterat med verklighetsfranvända glin som ser världen genom rosafärgade pk-glasögon.

Edit. Jag är förövrigt över 1,30, och väger mer än 40 kilo, så det så!

Nogräknad*

P.S. Vid min ålder har man tillräckligt skinn på näsan för att ta inte illa vid sig från forumdvärgalåt.


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Alltså vad ÄR det här? För fan FZ ta nu ert ansvar och stäng den här tråden. Det är ju pinsamt hur sjuka i huvudet era läsare er! Vilka grisar som krypit fram under sina stenar. Är inte ni ansvariga utgivare? För fan är detta flashback?
En recensent skriver en skitbra recension med ett stycke med annorlunda vinkel och varenda jävel stampar på henne? För att hon inte skriver exakt samma tråkiga, torra, rabblande utläggningar som vanligt. Detta har inte ett SKIT med recensionen att göra . Det har att göra med att alla killar här försvarar jävla avklädda brudar i spel för att det är så nära en kvinnokropp de någonsin kommer att komma, gud!

Skriv svar