Bakom kulisserna på Rage
Träffa branschveteranderna på id Software, folket som skapade fps-genren.
#id-software, #nintendo, #wolfenstein-3d, #rage, #quake
Dom har inte producerat något vettigt sen Quake 3 om ni frågar mig. Upp till bevis om Rage är något att ha, det vore kul om id Software kom tillbaka på multiplayerfronten igen, men Rage ser mer ut som ett singleplayerinriktat spel. Vad vet vi om multiplayer i Rage just nu?
Dom har inte producerat något vettigt sen Quake 3 om ni frågar mig. Upp till bevis om Rage är något att ha, det vore kul om id Software kom tillbaka på multiplayerfronten igen, men Rage ser mer ut som ett singleplayerinriktat spel. Vad vet vi om multiplayer i Rage just nu?
Att det i så fall kommer att göra dig besviken. Bara vehicular combat, racing och pangpang på fyra (förmodade) hjul. Läs lite mer på sida 2 i vår förhandstitt.
Får lite Borderlands vibbar, verkar riktigt nice o lira co-op !
Och jag gillar verkligen filmer bakom kulisserna.
ser fram emot detta!
Ja, spelbranschen borde ta efter filmer mer, tänk Sagan om Ringe-klass på extramaterialet!
Dom har inte producerat något vettigt sen Quake 3 om ni frågar mig. Upp till bevis om Rage är något att ha, det vore kul om id Software kom tillbaka på multiplayerfronten igen, men Rage ser mer ut som ett singleplayerinriktat spel. Vad vet vi om multiplayer i Rage just nu?
Rage som ett multiplayerspel värt att spela i stil med Quake storhetsdagar kan du glömma direkt.
Men det låter på id software att dom är sugna på att ta upp Quake igen men sen huruvida det blir av och om det blir bra återstår ju att se. Annars håller jag helt klart med dig, id software har inte gjort något direkt vettigt sedan Quake 3.
Men jag hoppas på att Rage blir ett skönt singleplayerspel med lite fallout- och borderlands-stuk.
You must construct additional pylons.
Får lite Borderlands vibbar, verkar riktigt nice o lira co-op !
Och jag gillar verkligen filmer bakom kulisserna.
ser fram emot detta!
Ja, spelbranschen borde ta efter filmer mer, tänk Sagan om Ringe-klass på extramaterialet!
Sagan om Ringen filmerna är väl dom bästa filmerna som någonsin gjorts, eller hur?
Angående Rage så hoppas jag det blir riktigt bra och lite mer öppet.
All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!
En portning på detta spel handlar väl enbart om att fixa stöd för tangentbord och mus samt lite UI remake.
En parallell utveckling av båda versionerna kanske görs?
Edit:
Såg i en tidigare intervju att de utvecklar spelet för konsol och portar sedan den versionen till PC pga försäljningen för konsol står för 70-75% och pc 25-30%.
Kul när de yngre förmågorna på Id sa "we have..." när de typ var 5 år när Doom kom ut. "Rage" ser ut som en perfekt PC-pangare, det ser vi inte så ofta. Välkommen till världen!
Jag var rätt hypad för Rage ett bra tag men nu efter några år av väntan och av dem senaste filmerna man sett av spelet är jag inte speciellt förväntansfull längre. Känns bara som en i mängden shooter som inte gör något utöver det vanliga story, gamplay eller grafik mässigt sett. Visst det kommer nog fortfarande vara en solid titlel man kan underhålla sig med ett tag, men troligtvis inget man kommer minnas i längden precis som det är med dem flesta av dagens så kallade "trippel-A" spel.
Id Är verkligen enastående på grafik och optimering. Men BF3 tycker jag är mer tekniskt nyskapande och ser snyggare ut.
Vad menar du med tekniskt nyskapande?
Troligen förstörelsen, animationerna osv.
Just an honest man in a leather mask
Annars håller jag helt klart med dig, id software har inte gjort något direkt vettigt sedan Quake 3.
Uhm, jo doom 3 var tamefan riktigt bra.
Alla andra titlar förutom doom 3 är det inte ID som gjort, så inte så konstigt att dem inte gjort något mer "vettigt". Q4, QW, Wolfenstein(nya) m.m allt är gjort av andra utvecklare och inte ID.
Tufft, de använder Luxology Modo vid 3.10! Det absolut bästa 3D-modelleringsverktyget!
mjo. "eller hur"...
maken till program att lämna kvar skräp i modellerna. - idiotiskt att man ska behöva använda sig av tredjepartsscript för att rensa upp oanvända punkter.
och att det är först nu som dom han lagt in ett "vettigt" stöd för smoothinggroups. tragiskt.
materialhanteringen är grötig.
Men sen så har dom en heldel ursmarta funktioner med. så allt är inte av ondo.
men ja..
att påstå att det är bäst är BS.
alla har sina för- och nackdelar.
Annars håller jag helt klart med dig, id software har inte gjort något direkt vettigt sedan Quake 3.
Uhm, jo doom 3 var tamefan riktigt bra.
Alla andra titlar förutom doom 3 är det inte ID som gjort, så inte så konstigt att dem inte gjort något mer "vettigt". Q4, QW, Wolfenstein(nya) m.m allt är gjort av andra utvecklare och inte ID.
Nej, dom har jag inte räknat med heller och Doom 3 gillade jag inte alls.
You must construct additional pylons.
Tufft, de använder Luxology Modo vid 3.10! Det absolut bästa 3D-modelleringsverktyget!
mjo. "eller hur"...
maken till program att lämna kvar skräp i modellerna. - idiotiskt att man ska behöva använda sig av tredjepartsscript för att rensa upp oanvända punkter.
och att det är först nu som dom han lagt in ett "vettigt" stöd för smoothinggroups. tragiskt.
materialhanteringen är grötig.
Men sen så har dom en heldel ursmarta funktioner med. så allt är inte av ondo.
men ja..
att påstå att det är bäst är BS.
alla har sina för- och nackdelar.
Mja, jag har då inte märkt av något sådant, men det beror väl kanske på om man håller på med lowpolymodeller eller subdivisionsurfaces osv. Jag tycker att export från modo till andra program har varit riktigt smärtfri om man jämför med t.ex. Maya.
Smoothinggroupsen kan jag hålla med om. Sjukt att det bara fanns en procent-slider för den innan, men det utvecklas i en snabb takt vilket man märker på hur mycket nytt det tillkommit i 501.
Materialhanteringen är helt okej. Man måste bara tänka sig att det fungerar som lager i photoshop snarare än nodes som vissa andra program använder. Mycket i modo är helt annorlunda gentemot andra program, men när man väl lär sig hur det fungerar så tycker åtminstone jag att det är smidigare så här.
Okej, frågan om det är det bästa verktyget är subjektivt, och för saker som sculpting skulle jag hellre använda mudbox eller zbrush, då de är mer specialiserade på sina användningsområden. Men om jag blev strandsatt på en öde ö och bara fick ta med mig ett modelleringsverktyg skulle jag lätt välja Modo. Gärna med en 3d-printer så jag kunde göra en båt och ta mig därifrån.
Kul med såna här filmer och man kan ju som sagt hoppas att utvecklare väljer att inkludera sånt här med sina spel, känns junsom en rätt överkomlig kostnad ändå. Bäst hittills har ju blizzards 25årsfilm varit, den gav verkkligen mersmak.
Vad gäller rage så är jag behärskat optimistisk. Eftersom mp inte lär intressera mig (fordon är bara av ondo) så hänger nästan allt på storyn och den har jag ingen koll på alls
Kommer rage att portas till pc från konsol?
Tvivlar. Om det är nått ID Software kan så är det att programmera. Hur spelet än blir så kan vi nästan förutsätta att rent grafiskt kommer det flyta på.
Personligen älskar jag Borderlands och det jag sett hittills av Rage ser riktigt bra ut. Längtar!
Cptn BaseballBatBoy!
Jag har alltid sett upp till John Carmack på grund av dom tekniska bitarna, att han också påstår att sig ha lyckats få spelet att flyta i 60fps(?) med den grafiken är ganska imponerande - det är SÅHÄR optimering går till
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch