00-talets viktigaste spel

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Det enda spel jag är lite tveksam till är HL2. Ett stort och viktigt spel, ingen tvekan om det. Men så här i retrospet; var det så nyskapande igentligen? Jag tyckte det var ett alldeles för linjärt spel med samma gamla story och spelsätt som man hade sett i 10 år innan.

HL2 var långt ifrån det första spelet som släpptes i episoder, inte ens det första FPS (Sin var ju t.ex före).

Vet inte riktigt vad ni syftar på med "karaktärsgalleri"? Jag tycker inte HL2 skapade några som helst intressanta karaktärer? Visst, Gordon är numera en känd figur, men dels upplevs han inte som någon speciellt intressant karaktär (snarare så att man förknippar honom med ett bra/populärt spel) och dels så introducerades han ju i HL1.

Visst, HL2 gav oss Steam och det var ju en stor händelse. Men man kan fråga sig om det var så lyckat från oss konsumenters sida?

//LD

fysik motorn! den var nyskapande som tusan man kunde mosa sönder saker verkligt


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Medlem

Warcraft 3 då?

Medlem

Personligen har jag med Morrowind och Diablo 2 på 00-talets lista.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Mm Bf42 med modden Forgotten hope har aldrig lirat ett spel så mycket som det.

Medlem

Devil May Cry och Max Payne? o:


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Varken Halo eller Half-Life 2 var viktiga på något sätt. Båda var och är mediokra actionspel som har och hade gjorts flera gånger innan.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Gjorde en egen sån här lista för en par vecka sen.

20-11
http://www.youtube.com/watch?v=6eIHrmWvmTg

10-1
http://www.youtube.com/watch?v=xhD2w0AMb6M

Gillade verkligen inte den listan, men each to their own


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Har spelat bf2 i 3 år, men det hör knappast hemma på denna listan... är egentligen en dålig kopia på 1942 i modern miljö, med usel nätkod och fler buggar än på en buggtävling.

Själv saknar jag Age of empires & Morrowind.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Själv saknar jag massa spel egentligen. Top 10 är väl nästan lite för blygt för att summera alla de spel som kom ut under 9 års tid.

Vad hände med Baldur's Gate 2, Shenmue, Diablo 2, Guitar Hero, Jet Set Radio...? Hell, listan kan bli hur lång som helst.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Varken Halo eller Half-Life 2 var viktiga på något sätt. Båda var och är mediokra actionspel som har och hade gjorts flera gånger innan.

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Half-life 2 må vara lite överhypat etc... men att säga att det var mediokert eller oviktigt är att ta i.

Medlem

Battlefield och Need For Speed spelen.

Medlem

Oj, väntade mig något hopkok av top-sellers med så många polygoner som möjligt men där hade jag fel. Alla spel förtjänar sin plats, grym lista!
Exta creds för att ni inte glömde bf1942, något sådant vore, som sagt, tjänstefel.

Warcraft 3 för battle.net och modmöjligheterna samt Call of Duty serien för oslagbar atmosfär är väl det enda jag skulle kunna tänka mig saknas.

Medlem

Många rätt enligt mig här, GTA III är ju ett självklart val men BF1942, Counter Strike och HL 2 hör definitivt också hemma på listan!

Medlem
Skrivet av woho:

...Warcraft 3 för battle.net och modmöjligheterna samt Call of Duty serien för oslagbar atmosfär är väl det enda jag skulle kunna tänka mig saknas.

Håller verkligen med, det borde fått sig en plats på listan...

Så många timmar det har gått åt på wc3, haha:up:

Inaktiv

Det är bara Morrowind som saknas på listan annars är den ganska komplett

Medlem
Skrivet av TMO_KOTOR:

Metal Gear Solid 2 skulle jag nog vilja trycka in med. Hur många spel har inte kopierat Snakes väggsmygande och rundtittning av hörn? För att inte säga överdrivna filmsekvenser som numera plågar de flesta spel. ;P

Det är ju ganska sant men filmsekvensera var allt för långa man kunde ju nästan sitta i 45 min på en filmsekvens och om man skippade dom så var man borta från handlingen


signatur

Öl löser inga problem, men det gör heller inte mjölk :)

Medlem

Hur kunde dom glömma Operation Flashpoint 1?
Ett av de bästa spel som gjorts och definitivt den bästa stridssimulatorn för sin tid!

Saknar även Company of heroes på listan. Ett av de största RTS spelen på internet, fortfarande trots att de varit ute i 4 år!
Relic Entertainment blev t.o.m framröstade som bättre än Blizzard!

QRT
Medlem

Många skitspel på listan.

Medlem

det jag saknar på listan som verkligen fått en stor massa att spela mer är ju spel som wii-fit, guitar hero, rock band sing stars, lips osv, dom har även om man inte gillar casual spelen så har dom gjort extremt mycket för spelbranschen

Medlem

vilken lol lista!
FZ, ni får ju tänka om lite !


signatur

"Here I thought we were getting along so well! I was even going to name one of my children after you - the grumpy one!" - Alistair

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Saknar personligen Max Payne

Jag också det har en grym handling och var det första spelet att använda bullet time.

Jag tycker förövrigt att listan är för liten det behövs en större lista för att få med alla viktiga spel jag menar MAFIA och COD är väll en självklarhet eller?


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av Elmoth:

Battlefield 2 saknar jag eftersom jag anser det vara bättre och mer komplett än Bf1942 men på andra sidan så var ju Bf1942 först.

Skulle vilja slå ett slag för Crysis oxå mest med tanke på grafiken som höjde ribban ganska högt i spel världen, tror inte det ha kommit ut ett spel ännu som slår grafiken i det och då är det ju snart 3år gammalt!

Counter Strike lirar jag int och inte heller WoW men man kan inte bortse från vad de spelen har gjort, helt rätt att dom är med!

tyvärr så tycker jag battlefield bad company har bättre grafik än vad crysis har.

Medlem

Man ser rätt tydligt vilken typ av gamers som satt samman listan, då inte ett enda RTS letat sig upp på topplistan, trots att det 00-talet varit ett stort decennium även för RTS, och det introducerats allehanda intressanta tekniker och nya spelkoncept även i den genren.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Summa summarum, det var bättre förr


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Gjorde en egen sån här lista för en par vecka sen.

20-11
http://www.youtube.com/watch?v=6eIHrmWvmTg

10-1
http://www.youtube.com/watch?v=xhD2w0AMb6M

Jo, den listan håller jag nog mer med om, även om jag även här helt saknar RTS.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Det slår mig nu att casualspelens gud, SingStar/Ultrastar, av någon skum anledning inte heller kommit med på listan :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Minst av allt kan jag förstå Halo på listan. Tycker det är ett av de mest fantasilösa FPS spel som finns.

Thief serien saknas tyvärr..

Medlem
Skrivet av Fletchett:
Skrivet av kebbe:

Varken Halo eller Half-Life 2 var viktiga på något sätt. Båda var och är mediokra actionspel som har och hade gjorts flera gånger innan.

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Half-life 2 må vara lite överhypat etc... men att säga att det var mediokert eller oviktigt är att ta i.

Halo är totalt överhypat sen långt innan 1:an släpptes och skulle kommit på dator. Det skulle t.o.m gå att skjuta från ett ställe till ett annat i ringen sa dom ett tag och spelet gjorde reklam för Geeforce 2 om jag inte mins fel där dom visade en eldkastare.

Kan väl kanske hålla med om att det kanske var det första online shootern som funkade på konsol men du kanske inte är tillräckligt gammal för att ha pumpat golden eye till N64?

Tycker nästan att GOW är nästa steg i fps på konsol med tanke på att man kan använda miljöerna och skydda sig bakom, spelet är mer spelbart för konsol med lite mer teknik än tidigare spel.

Medlem

Jag måste precis kommit i tonåren då ICO släpptes, för mig verkade det inte vidare intressant då, men nu när jag sätt det nämnas mer än ett antal gånger börjar jag undra om jag inte ska leta upp det någonstans, om det går att hitta.

Sedan tycker jag warcraft 3 har sin plats med, jag må tycka att vanila var ett steg bakåt men man kan inte förneka kraften av deras map editor i rätt folks händer. Det är av samma anledning jag ser fram emot starcraft 2.

Det går inte att ignorera DotA.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Varken Halo eller Half-Life 2 var viktiga på något sätt. Båda var och är mediokra actionspel som har och hade gjorts flera gånger innan.

Håller helt klart med att Halo och HL-2 inte hör hemma här speciellt inte Halo.
Tyckte inte alls att det innehöll något speciellt överhuvudtaget, finns många andra fps spel på konsol som är bra.
Ico är helt klart ett bra val, älskar såna spel
Men vad hände med Fahrenheit? Det är väl på ett sätt ett revolutionerande spel tycker jag.

Skriv svar