Rykte: Resident Evil 9 utspelar sig i en öppen värld

Robot
Rykte: Resident Evil 9 utspelar sig i en öppen värld
Medlem

Låter tråkigt, tyckte att kvalitén sjönk lite när dom gjorde det större i RE4 remaken, utvecklare utnyttjar open-world bara för att lägga in en massa RNG's, som pengar i RE4 etc. så att man ska gå runt och grinda (grajnda), hugga massa fienden som ger en saker, totally boring, så jag tror jag vet vilket håll RE9 är på väg till.

Medlem

Kan bli hur bra som helst

Medlem
Citat:

Capcom ska nämligen ha förfinat RE-motorn genom Dragon’s Dogma 2 så att den nu klarar öppna stora världar och det kommer expanderas till Monster Hunter-serien och Resident Evil 9.

Viss ironi med tankr på de specifika problem DD2 hsr just nu

Medlem

Jag föredrar burzombies.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det är inte alla spel som gör sig bra i öppna världar, resident evil är ett av dem.

Medlem

De flesta spel blir sämre med öppen värld. Nej tack.

Medlem

Bara dom också gör det för VR så är jag nöjd då Resident Evil blir riktigt bra i VR 👌


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Kan bli hur bra som helst

Spännande, helt övertygad om att det går att göra bra RE i open world format. Speciellt nu när det finns kapacitet att göra det sömnlöst.

Men det finns såklart som alltid risker och frågan är om RE serien har budget för att få till det bra. Kanske bättre med mer begränsade spel som inte kostar lika mycket och fokuserar på core upplevelsen?

En större spinn-off kanske skulle vara vettigare som dem tar sig längre tid med än vad de gör med vanliga mainline titlar nu för tiden?

Medlem

Åh hoppas dom snor allt från Ubisoft, så jag kan samla alla punkter på kartan! Woop woop... Story 1 timme... 1000 timmar onödigt spel

Medlem

Övergav RE när dom gjorde det till ett fps, open world är bara ännu en anledning att inte gå tillbaka.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Lite oroande faktiskt. Älskar verkligen Resident Evil och dom senaste spelen har varit fantastiska, men sen vet vi ju att Capcom kan gå vilse och göra något så dåligt som RE6 så man får hålla tummarna att dom faktiskt vet vad dom gör nu.

Om jag minns rätt så hade Village lite open world i sig där byn fungerade lite som en hub som man kunde utforska och hitta hemligheter. Mer än så tycker jag inte behövs, men vi får se vad dom kokar ihop.

Medlem

Blir det ett nytt Dayz.

Medlem

Det har varit intressant att se ett open world som utspelar sig i Raccoon City där man spelar som en vanlig överlevare. Lite som Outbreak men modernt open world

Edit: kanske mer som en spinoff vid närmare eftertanke


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

REACH FOR THE MOON används ju redan för Resident Evil och Monster Hunter Rise. Sen har dom kanske uppgraderat den för att klara större vörldar bättre. Men nä jag vill inte ha ett openworld med massa onödig utfyllnad. Det ska vara lite klaustrofobiskt och kännas som man inte har någonstans att ta vägen.

Medlem

Helt ärligt så görs RE klart bäst inomhus. Inget slår ettan och dess herrgård. Och dom hade ju ett guldläge i 8:an och slottet, vilket dom i min mening fipplade bort i och med att just slottet var en rätt så liten del.
Slottet skulle vart gigantiskt och att hela spelet utspelade sig i det.

Redaktör
Ponny

Efter Dragon's Dogma 2 låter detta spontant lite oroväckande. Samtidigt finns en del av mig som är försiktig optimistisk. Ställer mig i det skeptiska hörnet så länge.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De flesta spel blir sämre med öppen värld. Nej tack.

Kan också bli bra. Exempelvis Witcher och Zelda.

RE har aldrig varit mina slags spel, men blir det open world kanske det ändras. Lite tråkigt för fansen som känner att de glöms bort.

Medlem

Har spelat igenom varenda Resident Evil i huvudserien plus lite sidospel så Resident Evil 9 känns givet.

Skribent
Skrivet av Divion:

Helt ärligt så görs RE klart bäst inomhus. Inget slår ettan och dess herrgård. Och dom hade ju ett guldläge i 8:an och slottet, vilket dom i min mening fipplade bort i och med att just slottet var en rätt så liten del.
Slottet skulle vart gigantiskt och att hela spelet utspelade sig i det.

Håller med, byn i början och slottet hade kunna räcka som setting. Fick så sköna Castlevania-vibbar också i början som de sen bara slarvades bort.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nej tack! Resident Evil-spelens styrka är, förutom mystiken, bandesignen och att bygga upp en stämning i miljöerna. Open World kommer bli ett hinder på vägen. Gå tillbaka till rötterna, det får vara ett lab som sedan blir en herrgård som sedan blir en hemlig bas någonstans i världen men det ska vara isolerade miljöer. Det går att genomföra miljöbyten utan att på något sätt sabba stämningen. Resident Evil 1, 2 och 3 (originalen, remakes undantagna här) lyckades med ganska risig teknik skapa stämning och även inkludera bra miljöombyten mitt i.

Och snälla Capcom, det behöver inte vara kolsvart överallt för att skapa stämning. Jag tycker bättre om RE1 än dess remake på grund av den anledningen. Remaken är snudd på ospelbar på grund av att alla miljöer är så mörka. Samma misstag gjordes även i RE2 Remaken och RE7/RE8. Mer ljus till folket, det är inte skrämmande med mörker utan bara ett hinder!

Medlem

Detta blir antagligen väldigt bra eller väldigt dåligt.

Medlem

Om det är open world med trånga byggnader så visst. Ett stort öppet landskap med zombies måste dock vara fyllt till tusental om det faktiskt skall bli skrämmande tänker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Övergav RE när dom gjorde det till ett fps, open world är bara ännu en anledning att inte gå tillbaka.

Det är ju inte riktigt "Resident Evil" längre. Resident Evil Village utspelar sig före Umbrella om jag förstår storyn rätt och innehåller mycket annat än just Zombies.

Men det fungerar underbart i VR och jag tycker att det är ett fantastiskt bra spel.

Skrivet av Divion:

Helt ärligt så görs RE klart bäst inomhus. Inget slår ettan och dess herrgård. Och dom hade ju ett guldläge i 8:an och slottet, vilket dom i min mening fipplade bort i och med att just slottet var en rätt så liten del.
Slottet skulle vart gigantiskt och att hela spelet utspelade sig i det.

Jag gillar källaren med bäbisen.. Ett moment man får mardrömmar över.
Annars är byn med olika hus att utforska riktigt kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Capcom har hanterat Resident Evil exceptionellt så jag tror ändå det kan bli bra.

De nya remaksen och 7/8an är alla helt fantastiska spel som gjort mig till ett stort fan av RE serien. Känns som det är ett grymt gäng med passion som tar hand om serien så förhoppningsvis ligger det i bra händer.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är ju inte riktigt "Resident Evil" längre. Resident Evil Village utspelar sig före Umbrella om jag förstår storyn rätt och innehåller mycket annat än just Zombies.

Men det fungerar underbart i VR och jag tycker att det är ett fantastiskt bra spel.

Jag gillar källaren med bäbisen.. Ett moment man får mardrömmar över.
Annars är byn med olika hus att utforska riktigt kul.

Nä, Village utspelar sig 2021, samma år som det släpptes. Däremot så kan man läsa dokument som förklarar hur Spencer var där för längesen och sen grundade Umbrella.

It's not a lake, it's an ocean

Nja, detta tror jag inte riktigt på. Jag kan förstås ha fel, Sonic fungerade betydligt bättre i en öppen värld än jag hade kunnat tro. Men det är ju spel som handlar om fart, alltså något helt annat än Resident Evil. RE i förstaperson är väldigt välgjorda, men jag föredrar fortfarande remakespelen i tredjeperson.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är ju inte riktigt "Resident Evil" längre. Resident Evil Village utspelar sig före Umbrella om jag förstår storyn rätt och innehåller mycket annat än just Zombies.

Men det fungerar underbart i VR och jag tycker att det är ett fantastiskt bra spel.

Jag gillar källaren med bäbisen.. Ett moment man får mardrömmar över.
Annars är byn med olika hus att utforska riktigt kul.

Har för mig att RE7 och RE8 utspelar sig efter RE5.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Skeptisk. Men KAN ju bli bra.

Något Elden Ring gjorde bra var ju att blanda open world med legacydungeons som mer påminde om de gamla spelen

Ett skräckspel känns ju som att det behöver lite fasta ramar. Men samtidigt var de svettigaate stunderna i Days Gone när man råkade väcka en hord med zombies.

Vi får väl se.
Skeptisk. Men Capcom gör mycket tätt nu för tiden

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nä, Village utspelar sig 2021, samma år som det släpptes. Däremot så kan man läsa dokument som förklarar hur Spencer var där för längesen och sen grundade Umbrella.

Ah.. det var dom där dokumenten jag tänkte på när de pratar om att skapa Umbrella men kunde inte placera när det hände i deras universum.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar