Diskutera – Dina värsta spel-felköp?

Medlem

Faxanadu, kunde inte engelska...

Dödgrävaren

Sword of the Stars 2 var en fruktansvärd besvikelse, dels var det buggigt som fasen å de patchade nog aldrig det till ett färdigt spel. Sen var det många design-fel som man vart förundrad över, saker som bara adderade klickande på musen men inget direkt av värde gameplay-mässigt. Ruskig besvikelse efter att SotS 1 varit en LAN å internet-favorit i flera år.

Och Master of Orion 3 var också något av en besvikelse.

Medlem

BF2042
Diablo4
Cyberpunk .. Tyvärr efter att ha läst FZ`s 5/5 Mästerligt recension

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Den här sörjan...
<Uppladdad bildlänk>

Jag och tre polare (stora HoMM-fans) köpte samlarutgåvan och alla vi fyra satt som frågetecken när det väl var installerat. Hur kunde det gå så här fel?
Har inte så mycket emot Ubisoft men den här spelserien är helt körd i botten.

Jag kände precis som du men tvingade mig spela i en 30min - 1 timme och vänja mig vid kameran och städerna, sen var det riktigt kul och jag fastnade ordentligt! Speciellt skillwheel var spännande med en del komplexa unlocks.

Det jag ångrat mest är Diablo4 som jag ångrat 2st köp på hittills

Medlem

Conan MMO, köpte CE med ett par vänner där vår hype var stor efter man spelat öppna betan till level 20, röst till alla quests var ju bara "wow". Sedan kom den ärliga delen av spelet fram efter lvl 20 när spelet släppts, inga röster alls till questar eller NPCs och alla dungeons var ctrl+v och ctrl+c. Aldrig varit så besviken förut på ett spel. Om än många fel köp hänt. TESO är väl ett av få spel jag provat gång på gång i hopp om att tycka om det efter en ny expansion men aldrig lirat mer än någon timme, min egen idioti dock... Diablo 4 var ju en sån besvikelse också om än jag köpte medium versionen för 43.99 då jag sålde en del guld i WoW så jag fick iaf en rolig tid en stund av det.

Wildstar om än kärt är också ett spel man minns med sorg för vad det kunde ha varit om utvecklarna inte varit sådana nötter.

Finns nog mycket mer men orkar inte minnas all sorg! XD

Medlem

Assassins creed Valhalla. Gillar vikingar och det ser väldigt fint ut men tyckte inte alls det var roligt att spela tyvärr.

Medlem

Alla early access spel som läggs ner en månad in på early access.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Grand Theft Auto IV

699kr på release, färglöst, grått, stelt och tråkigt. Svintråkigt att köra bil, det var kul i både San Andreas och Vice City

Medlem

Code Vein - inte för det var så dåligt direkt. Det var dock inte alls vad jag förväntade mig ( COOP påstods det.. Jo tjena), jag hann inte refunda i tid.

Medlem

Diablo 4 ångrar jag mest. Ville gilla spelet men Jisses vad det inte höll måttet

Medlem

Redfall Biteback edition, vilken smörja.

Medlem

Ark.. usch..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Rome 2. Nostalgin tog över och jag gick från min personliga norm att aldrig förboka vilket blev en läxa. För spelet var katastrof vid launch.

Medlem

Elden ring. Riktigt kasst spel. Tur att refund finns på steam.

Medlem

Det är så sällan jag köper spel vid lansering och heller så sällan att när jag köper då spel på lansering att jag upplever det som en besvikelse.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Nu kan jag skratta åt det för det är så dumt - men mitt värsta måste vara Cyberpunk 2077, fast kanske inte som folk tror.

Jag köpte det digitalt på PS hyfsat tidigt och spelade en jäkla massa under ett par veckor, buggar och annat ryckte jag på axlarna åt. Fast när vissa missions softlockade kände jag att jag var tvungen att göra nåt slags statement och refunda det.

Men... när det var gjort och spelet togs bort från PS Store, växte sig abstinensen för stor. Och, jag hade ju redan gjort mitt statement och dragit mitt strå till statistiken, så jag kände mig fri att kompromissa lite med moralen och köpa ett fysiskt exemplar. Och här kommer den absurda poängen:

Givetvis var skivans version hopplöst gammal, så efter installationen laddades hela spelet hem digitalt och patchades. Men trots det VAR INTE MINA GAMLA SAVES KOMPATIBLA med den "fysiska" versionen av spelet. Amazing. För att spela med dem måste jag alltså köpa spelet än gång till, digitalt.

Så, Cyberpunk 2077 på skiva, förmodligen mitt mest meningslösa och värsta köp någonsin.

Medlem

Metroid: Prime

Jag gillade inte alls spelet när det släpptes till GameCube. Trots att jag älskar Zelda och liknande äventyrsspel. Jag försökte gilla det men drogs inte till det. Visst var det cool musik och grafik, men kontrollen i Metroid: Prime (GC) tillsammans med noll story gjorde att jag gav upp efter 2-3 timmar.

Nu på senare år har jag dock spelat Remastered och jag har nästan klarat ut det. Tror jag är 12-13 timmar in och har kanske 2-4 timmar kvar? Upplevelsen gick ifrån 3/10 till 7/10 när jag äntligen började hitta lite bakgrundsstory. Jag kan iaf säga att jag inte hatar spelet längre.

I vilket fall känns Metroid Prime (GC) som mitt största felköp. Jag vet att vad känns som 7 av 10 spelare älskade Metroid Prime (GC), men inte jag… trots att jag kände att borde.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

I modern tid?
Typ inget.
Eller ja. Spel jag köpt men sen aldrig spelat. Men annars rätt nöjd överlag.

Back in the days däremot?

Det här spelet buggade.
Grafiken flimmrade och vi fastnade i miljöerna.
Jag hade eg aldrig stött på buggar före det här spelet. Och det kom ju aldrig några patcher såklart

Edit: sen var det ett rätt jäkla kasst spel också!

Medlem

De värsta spelrelaterade köpet måste ha varit ett köp av aktier i vad jag trodde var Paradox Interactive men det var Paradox Entertainment. Gick inte så bra för Entertainment alls och det slutade med 6000kr back. Detta var innan Paradox Interactive fanns på börsen. Det är bara att lära sig av sina misstag och gå vidare.

Medlem

Mitt sämsta köp var Kayak till PSVR2 snacka om överhypat spel, det absolut sämsta jag spelat i VR


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ptja, ska man räkna Kickstarter-projekt som aldrig blev av? Det är ju pengar i sjön - annars ångrar jag sällan spelköp men köpte nyligen Ratchet & Clank till PS5 begagnat för typ 350 kr och en vecka senare är spelet på rea, nytt, för 300 kr. Det grämer jag mig faktiskt över även om det är en skitsumma (jag är allergisk mot att köpa spel begagnade egentligen).
Ett av få spel jag refundat för att det var rakt av skräp är dock Close Combat - The Bloody First. Close Combat i 3D? Låter som en ljuv dröm men satan vad uselt och tråkigt det var.

Medlem

Gud vad folk är griniga över D4, det är absolut inget dåligt spel och Blizzard brukar ta till sig kritiken och genom expansionerna blir grundspelen de klassiker man minns (se både D2 med Lord of Destruction och D3 med Reaper of Souls).

On topic ska jag ge en annan vinkel; 2002 gick landslaget som tåget i VM med Henke Larsson, Zlatan & co. I åttondelsfinal mötte vi Senegal, ett land som vi skulle ha vunnit mot, men i 104:e minuten petade senegaleserna in vinnarmålet och jag var så jävla lack att jag dagen efter köpte EA:s VM-Fifa bara för att kunna slå Senegal. Det var ett på den tiden ruskigt dyrt spel och efter jag spelat om matchen, som Sverige givetvis vann, insåg jag idiotin och en duktig ånger -jag spelar ju inte ens fotbollsspel på datorn ><.

Medlem

Inget tror jag, flesta spel har jag fått ut 30+timmar utav men som dött av men även fått ut värde utav.

Sen gammal med barn så inge höga krav direkt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av bogus2112:

De värsta spelrelaterade köpet måste ha varit ett köp av aktier i vad jag trodde var Paradox Interactive men det var Paradox Entertainment. Gick inte så bra för Entertainment alls och det slutade med 6000kr back. Detta var innan Paradox Interactive fanns på börsen. Det är bara att lära sig av sina misstag och gå vidare.

Låter som mina Embracer aktier…


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alla UBI soft spel. Kräver separat launcher från Steam och inloggning för offline spel. Permanent på min shitlist.

Medlem

Sword of the stars 2. (2011) Ville så gärna att det skulle bli bra då ettan var fenomenalt. Men ospelbart buggigt pga att de inte fick bukt med den spelmotor de utvecklat själv. Köpte även DLC de släppte för att hoppet var det sista som lämnade människan om att de skulle fixa spelet. Men det hände aldrig. Kan spelas till viss del idag pga fan patchar och devs som hjälpt till privat men finns fortfarande mängder av CTDs och minnesläckor samt spelsystem som saknas.

Masters of Orion 3. (2003) En av de absolut mest hypade uppföljarna pga hur bra de tidigare spelen var. Men Infogrames släppte spelet ofärdigt, buggigt och med trasig AI. Buggar som aldrig fixades för de supportade inte spelet efter det släppts. Var en skandal på den tiden då man då köpte fysiska spel. Så infogrames anklagades för bedrägeri då marknadsföring och intervjuer före release alla lovade guld och gröna skogar samt visade assets som inte representerade det verkliga spelet.

Medlem
Skrivet av Swayer:

Svårt att köpa fel nu för tiden, med ångerrätt och alla videos som finns på spel.
Däremot inte omöjligt, men närmaste jag kommit sen barndomen då spel gick från allt till skräp till bästa som fanns, och man fick nöja sig med det man valde tack vare framsida och kanske en recension i speltidning

Håller helt med dig, lättare att refunda nu även om det gick förr också. Minns att jag en gång fick byta ett mega drive spelning mot ett annat trots att jag ägt det jag byte in i nästa ett år, kommer ihåg att jag la pengar emellan men det var inte mycket och hade dessutom inget kvitto. Största felköpen var nog ett antal spel till Sega master system som var halvbra portar av arkadspel som var betydligt bättre och såg mycket snyggare ut t ex Alex Kidd and the last star.

Skrivet av Majorkraft:

Jag kände precis som du men tvingade mig spela i en 30min - 1 timme och vänja mig vid kameran och städerna, sen var det riktigt kul och jag fastnade ordentligt! Speciellt skillwheel var spännande med en del komplexa unlocks.

Det jag ångrat mest är Diablo4 som jag ångrat 2st köp på hittills

Mjo, vi försökte faktiskt. Köpte första expansionen t o m. Man skulle tro att man lärde sig läxan men dum som man var så köpte jag även Heroes VI. Det gick inte varmt heller om man säger så.

Medlem

World of Warcraft

Inte för att det egentligen var ett dåligt spel utan för hur det spelades. Så många timmar av att följa en gul pil för att upprepa samma tangentkombinationer för att klicka på gula utropstecken och frågetecken för att någon siffra skulle räknas upp för att göra mer av ovanstående för att till slut kunna få göra i princip samma sak med några vänner som lirat det längre än jag. Som att spela enarmad bandit med en film i bakgrunden som säkert egentligen var intressant.

Önskar jag hade skitit i alla guider, läst storyn, brytt mig om världen och spelat för min egen skull istället. Men det var inte så man "skulle" spela.

I övrigt ångrar jag verkligen Yooka-Laylee. Älskade Banjo Kazooie på tiden det begav sig och trodde det skulle vara nåt liknande. Men jag tröttnade redan under det uselt skrivna introt och när kameran gjorde mig åksjuk avinstallerade jag det bums. Sorg.

Medlem

Nuförtiden har man ju lön och pengar. Felköpen är sura men ingen större katastrof. När jag var 10-18 var det ju en smärre katastrof när det blev fel. När jag var 11 hade jag råd att köpa ett (1!!) spel efter födelsedagen. Jag lade då födelsedagspengarna på T2 på Gameboy, vilken jädra dynga. Då satt man där pank och fick vänta ett halvår till nästa spelköp.

Skriv svar