Rise of the Rōnin

Robot
Rise of the Rōnin

Team Ninja begår stordåd med ett japanskt 1800-tal på gränsen mellan tradition och modernitet.

#rise-of-the-ronin


Medlem

Kul att läsa, är väldigt sugen på detta.
Hur är det med performance, finns det olika grafiska lägen och så?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Den uttjatade Assassins Creed-formulan är det som avskräcker mig. Tröttnade på den 2009.

Medlem

För mig ser det ut som en 4/5 som jag nog kommer ha roligt med, nu ska recension läsas!

Medlem

Vill bara säga att krutets intågande i Japan skedde över 300 år tidigare. Redan under Sengoku eran (ca 1500-1600) så var krutvapen dominerande.

Skribent
Skrivet av Mcgreag:

Vill bara säga att krutets intågande i Japan skedde över 300 år tidigare. Redan under Sengoku eran (ca 1500-1600) så var krutvapen dominerande.

Du har givetvis rätt. Asien har ju använt krut tidigt. Det jag menar var att vi har de tidiga skjutvapnen i form a musköter och även tidiga gattlingkanoner som västvärlden tog med sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Force:

Kul att läsa, är väldigt sugen på detta.
Hur är det med performance, finns det olika grafiska lägen och så?

Det finns det! Till och med tre olika. Performance, visual och sen Ray-tracing.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Zidious G:

Den uttjatade Assassins Creed-formulan är det som avskräcker mig. Tröttnade på den 2009.

Om du läst mina tidigare recensioner så är även jag less på den, men just i detta fall så tröttar jag inte. Svårt och säga varför dock?


signatur

"Writer and Fighter"

Får se vad jag känner i morgon när jag går upp och har helg...
Men känns som man kommer att inköpa det och lira helgen lång 😁


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Kul, då blir det ett köp på release 😁

Med gott betyg, minnen från mitt japanbesök och då jag följer Shogun varje vecka så är jag helt i rätt läge för att ge mig in i spelet.

Medlem

Åååh detta är precis vad jag ville höra!!! Var lite orolig ett tag men nu blev valet enkelt! De blir Ronin före Dragons Dogma!!!

Skribent
Skrivet av Deekar:

Åååh detta är precis vad jag ville höra!!! Var lite orolig ett tag men nu blev valet enkelt! De blir Ronin före Dragons Dogma!!!

För mig blir det Dragons Dogma, men då har jag ju haft turen och få haft detta några veckor i förväg 😁


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Härligt att höra att det verkar vara ett riktigt bra spel. Har inte direkt haft det här på radarn men det blev faktiskt en förhandsbokning igår.
Får se hur det står sig mot giganter som 'Like a Dragon: Ishin'.

Medlem

5/5 och allt jag ser av spelet ger mig avsmak, men jag gillar verkligen settingen den utspelar sig i. Finns det något demo? Sony har väl fortfarande ingen refund när du väl startat spelet, så jag vågar inte ta chansen att droppa 899 NOK.

Medlem

För mig personligen föredrar jag ett spel som flyter på med hög fps men tycker att det är lite synd att grafiken är ganska mediokert.

Men kommer köpa ändå... När jag har tid att spela

Medlem

Kul att du gillade det!
Spelet verkar vara lite av en vattendelare och drar in sjukt blandade recensioner.

Skribent
Skrivet av jehuty:

För mig personligen föredrar jag ett spel som flyter på med hög fps men tycker att det är lite synd att grafiken är ganska mediokert.

Men kommer köpa ändå... När jag har tid att spela

Grafiken är som något speciellt. Det känns definitivt bättre ut när man själv sitter och spelar än när man ser på bilder och på klipp på youtube, så det är som något med stilen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig blir det Dragons Dogma, men då har jag ju haft turen och få haft detta några veckor i förväg 😁

Haha ja då är de inget svårt val😅

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Grafiken är som något speciellt. Det känns definitivt bättre ut när man själv sitter och spelar än när man ser på bilder och på klipp på youtube, så det är som något med stilen.

Haha, "som något speciellt" Lorentzon med sin mysiga norrländska.

På videos ser det verkligen ut som PS4-grafik. Och ändå är detta PS5-exklusivt?


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Haha, "som något speciellt" Lorentzon med sin mysiga norrländska.

På videos ser det verkligen ut som PS4-grafik. Och ändå är detta PS5-exklusivt?

Tur du tycker den är mysig i alla fall

Ja jag håller med, videorna är inte övertygande. Men det är sjukt mycket detaljer. Kläderna har flera lager och små små detaljer man bara upptäcker när man zoomar in. Kan vara en scarf som finns under rustningen och bara sticker fram lite grann, men den syns. Även hur mjuka kläder beter sig i vinden eller faller känns trovärdigt. Sen är ljussättningen bra, speciellt med strålspårningen. Är det snyggaste spelet på PS5, knappast...men det är snyggt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du har givetvis rätt. Asien har ju använt krut tidigt. Det jag menar var att vi har de tidiga skjutvapnen i form a musköter och även tidiga gattlingkanoner som västvärlden tog med sig.

Musköter introducerades av portugiserna ja men det var redan 1543 och inom bara några år hade inhemskt producerade flintlåsmusköter blivit standardvapen för japanska fotsoldater.

Dom var absolut inte någon nyhet på 1800-talet.

Medlem

Med Stellar Blade och Rise of the Rōnin kanske det inte blir ett så svagt år för PS5 ändå. Har dock hört stridssystemet jämföras med Dynasty Warriors, tvåknappsystemet låter inte så roligt i kontrast mot Ghost of Tsushimas stance-system.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tur du tycker den är mysig i alla fall

Ja jag håller med, videorna är inte övertygande. Men det är sjukt mycket detaljer. Kläderna har flera lager och små små detaljer man bara upptäcker när man zoomar in. Kan vara en scarf som finns under rustningen och bara sticker fram lite grann, men den syns. Även hur mjuka kläder beter sig i vinden eller faller känns trovärdigt. Sen är ljussättningen bra, speciellt med strålspårningen. Är det snyggaste spelet på PS5, knappast...men det är snyggt.

Och det med plattform då? Kommer det komma ut på PC senare eller? Jag har PS5 men spelar bara där om det verkligen är nödvändigt.

Historisk setting och 5/5 i betyg, man blir ju jäkligt nyfiken.


signatur

Memento Mori

Medlem

Är det open world som Ghost of Tsushima eller uppdelat i uppdrag som deras tidigare Nioh-spel?

Sugen, men tröttnar oftast på spel som är uppdelat i uppdrag.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Musköter introducerades av portugiserna ja men det var redan 1543 och inom bara några år hade inhemskt producerade flintlåsmusköter blivit standardvapen för japanska fotsoldater.

Dom var absolut inte någon nyhet på 1800-talet.

Go outside and touch some grass, amigo.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Med Stellar Blade och Rise of the Rōnin kanske det inte blir ett så svagt år för PS5 ändå. Har dock hört stridssystemet jämföras med Dynasty Warriors, tvåknappsystemet låter inte så roligt i kontrast mot Ghost of Tsushimas stance-system.

Och så andra Final Fantasy 7-remaken, om man gillar sånt. Det hyllas ju mest överallt.


signatur
Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Och det med plattform då? Kommer det komma ut på PC senare eller? Jag har PS5 men spelar bara där om det verkligen är nödvändigt.

Historisk setting och 5/5 i betyg, man blir ju jäkligt nyfiken.

Jag vet faktiskt inte om det kommer till PC om jag ska vara ärlig? Tror Ninja har sagt att möjligheten finns, men inget de har bestämt än så länge. Kan nog bero på hur bra spelet säljer om de tycker en PC-version är värt det?


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av DrDoom:

Är det open world som Ghost of Tsushima eller uppdelat i uppdrag som deras tidigare Nioh-spel?

Sugen, men tröttnar oftast på spel som är uppdelat i uppdrag.

Öppen värld som Tsushima...skulle rent tematiskt kunna fungera som en 2a.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Oj, alltid kul när femmor får delas ut. Tyckte det såg ganska mediokert ut när dom visade upp det men jag får kanske ge det en chans då.

Medlem

Vad trevligt med en femma, den såg jag faktiskt inte komma

Jag kommer lira detta i sinom tid men vänta lite med i köp eftersom jag redan har en liten hög med spel som väntar. Sedan vill jag egentligen sätta tänderna i Dragons Dogma 2 och FF Rebirth…lyxproblem!

12
Skriv svar