Rise of the Rōnin

Medlem

Hoppas det kommer till PC!
Liknar ju väldigt mycket det som händer i "nya" tv-serien Shogun.


signatur

Meep!

Skribent
Skrivet av Phobo:

Hoppas det kommer till PC!
Liknar ju väldigt mycket det som händer i "nya" tv-serien Shogun.

Jag hade faktiskt det som inledning till recensionen, men valde att ta bort det. Alltså likheten mellan spelet och nya serien plus att de släpptes nästan samtidigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle ge grafiken kanske 4/10, Witcher 3 kom ut 2015 och ser många ggr bättre ut (mer detaljrikedom), men annars verkar det rätt hyffsat, dock inte 5/5 från allt jag sett. Ska tydligen ta c:a 9-10h innan det blir bra.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle ge grafiken kanske 4/10, Witcher 3 kom ut 2015 och ser många ggr bättre ut (mer detaljrikedom), men annars verkar det rätt hyffsat, dock inte 5/5 från allt jag sett. Ska tydligen ta c:a 9-10h innan det blir bra.

Återkom gärna med egna tankar och betyg när du spelat.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Tycker det ser lite väl "bulletspongy" ut, är det en katana eller en smörkniv.

Det jag ser tilltalar mig inte direkt, säkert ett bra spel om man gillar den typen av spel.
Men jag behöver realism på något spektra för inlevelse, det var där ghost lyckades balansera bra.

Detta känns mer "japanskt" over the top, typ som yakuza spelen.

Hellre bushidoblade, less is more. Längtar efter Ghost of tsushima 2

Medlem

"meningslösa sidoaktiviteter som att klappa katter"

Klappa katter är aldrig meningslöst 😘😸

Medlem

Vet inte om jag ska plocka upp detta idag eller DD2. Jag tycker personligen att detta det riktigt bra ut. Dock så tycker jag varken om Assassins Creed eller Ghost of tsushima, och dessa verkar vara vad som jämförs med. Hade blivit DD2 utan tvekan om det inte vore för den usla optimeringen.

Skribent
Skrivet av androsynth:

"meningslösa sidoaktiviteter som att klappa katter"

Klappa katter är aldrig meningslöst 😘😸

Ja alltså, jag menar inte att racka ned på kattklappandet. Har spenderat mer timmar med det än jag rimligen borde 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså, jag menar inte att racka ned på kattklappandet. Har spenderat mer timmar med det än jag rimligen borde 😅

Jag tackar inte nej till att samtidigt klappa både virtuella katter och min egen katt i knät. Multitasking när det är som bäst 😄

Medlem

Kul med en femma även om jag inte förväntade mig det p.g.a. grafiken och Team Ninja. Har inte en PS5:a ännu men, detta, Stellar Blade och Death Stranding 2 kanske ändrar på det.

Medlem

Går det att själv välja att arbeta för antingen modernisering eller kulturbevarande?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade faktiskt det som inledning till recensionen, men valde att ta bort det. Alltså likheten mellan spelet och nya serien plus att de släpptes nästan samtidigt.

Du som varvat spelet, hur mycket deltar systern i ens äventyr? Jag tycker det är avtändande med tjejkrigare i ett historiskt spel men är hon bara med på ett hörn litegrann så kan jag bortse från det.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Går det att själv välja att arbeta för antingen modernisering eller kulturbevarande?

Du är en ronin så du kan jobba för båda.

Men någon gång under spelet kommer du måsta välja sida. Med det bränner du massa av dina kompanjoner också.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Du som varvat spelet, hur mycket deltar systern i ens äventyr? Jag tycker det är avtändande med tjejkrigare i ett historiskt spel men är hon bara med på ett hörn litegrann så kan jag bortse från det.

Syskonen splittras redan inledning och en "dör". Sen har andra syskonet en roll genom spelet..men vet inte hur mycket jag vill du ska spoila?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Syskonen splittras redan inledning och en "dör". Sen har andra syskonet en roll genom spelet..men vet inte hur mycket jag vill du ska spoila?

Nej nej, inga spoilers, det där räcker utmärkt haha. Tackar! Låter bra.


signatur

Memento Mori

Medlem

Önska jag köpte detta istället för Dragons dogma 2, dock synd det är Ps5 exklusivt

Medlem
Skrivet av Gaara:

Önska jag köpte detta istället för Dragons dogma 2, dock synd det är Ps4 exklusivt

Hehe PS4. Kul! Grafiskt kanske inte helt polerat men settingen och vyer är magiska!! Riktigt kul spel med! Combat👌🏼 Inte stött på en ända bugg eller framedrop!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Hehe PS4. Kul! Grafiskt kanske inte helt polerat men settingen och vyer är magiska!! Riktigt kul spel med! Combat👌🏼 Inte stött på en ända bugg eller framedrop!

Ja det ser helt klart bättre ut när man springer runt själv än vad som visats i trailers.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Hehe PS4. Kul! Grafiskt kanske inte helt polerat men settingen och vyer är magiska!! Riktigt kul spel med! Combat👌🏼 Inte stött på en ända bugg eller framedrop!

Oj skrev fel ska såklart stå Ps5, ja jo spelet ser ut att ha potential att vara riktigt bra

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Ja det ser helt klart bättre ut när man springer runt själv än vad som visats i trailers.

Ja det är här jag tycker spelet är lite märkligt. När jag kollar på trailers och liknande (även mina egna bilder jag tog) så ser spelet långt värre ut än vad det gör när man spelar själv. Spelet känns framförallt mer levande ut.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja det ser helt klart bättre ut när man springer runt själv än vad som visats i trailers.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det är här jag tycker spelet är lite märkligt. När jag kollar på trailers och liknande (även mina egna bilder jag tog) så ser spelet långt värre ut än vad det gör när man spelar själv. Spelet känns framförallt mer levande ut.

Det är ju lite knackig grafik på vissa cutscenes och sånt. Sen är miljöerna riktigt vackra! De väger typ upp varandra! Men som sagt, svårt att få bra videos och screenshots på spelet.
Det är grafikmässigt inte ens i närheten av Ghost of Tsushima men städer och byar känns 10x mer levande! Har inte spelat så långt men än så länge är det ett pangspel. Kommer det vara lika bra som Ghost of Tsushima? Troligtvis inte. Men är det hälften så bra så är det fortfarande ett pangspel!!

Medlem
Älskar det!
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om du läst mina tidigare recensioner så är även jag less på den, men just i detta fall så tröttar jag inte. Svårt och säga varför dock?

Samma här!

Tror jag älskar Samurai-spel hahaha.

Ghost var ju också helt otroligt beroendeframkallande! Maxade det 100%

Tror det blir samma med Ronin!

Haft riktigt roligt!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om du läst mina tidigare recensioner så är även jag less på den, men just i detta fall så tröttar jag inte. Svårt och säga varför dock?

Skrivet av Andy_dee:

Samma här!

Tror jag älskar Samurai-spel hahaha.

Ghost var ju också helt otroligt beroendeframkallande! Maxade det 100%

Tror det blir samma med Ronin!

Haft riktigt roligt!

Samma här! Tror grejen med detta och Ghost är att det är snabbare tempo! Alla pluppar och bandit camps har ett bra tempo i sig. I typ Assassin's Creed kan jag känna att det är jobbigt att göra vissa sides. (Jaga flygande papper till exempel zzZzZz) Ronin har inte alls det problemet! Alla pluppar känns på något sätt alltid att dem är nära och inte alls jobbiga att springa och göra. Sen är ju setting och combat magiskt I både Ghost of Tsushima och Rise of the Ronin 👌🏼

Medlem

Måste säga att jag blev förvånad när jag kollade på en stream. Animationerna var riktigt dåliga tyckte jag, kändes väldigt "arcadigt" sedan såg grafiken väldigt "meh". Nån nämnde en jämnförelse med Witcher 3 grafiken och att den är bättre och måste hålla med. Känns som att detta är på par med något ifrån 2010.

När jag hörde att det var Team Ninja bakom detta hade jag lite förhoppningar då jag gillar Nioh och även Wu Long. Men jämfört med dom känns både animationerna sämre och grafiken.

Medlem

Jag är nu 10h in i spelet och gillar det. Visst är grafiken inte perfekt, men helheten känns bra för mig, jag har mera kul än jag trodde jag skulle ha, just ner jag såg Gameplay på Youtube var först tveksamt och avvaktande tills jag läste lite olika reviews.
Just att det är blanding av olika formler, typ lite Souls, lite FC/AC, lite Shadows of Mordor, ihopkokt till en "light" variant är det som tilltalar mig för tillfället. Hade det varit Nioh 3 hade jag kanske inte orkat.

Medlem

" Den enda kritik jag egentligen har är att det ibland blandas in fantasy-element, som jag inte tycker passar in i den annars så jordnära berättelsen. Det kan vara att en general som är en jätte med långa armar, eller att en fiende helt plötsligt har brinnande svärd. Visst är det lite coolt, men jag hade gärna sett att Team Ninja helhjärtat kört på den mer realistiska tonen."

Jag skulle säga saker som glidflygning som mer eller mindre är flyg och en magisk änterhake passar in i den biten också. De två sakerna fick mig att hoppa detta spelet. Samt tidsperioden.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar