62 % av tillfrågade utvecklare använder AI, enligt Unity-undersökning

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Mnja. Det används väl framförallt för typ "autocomplete" i programmerings IDE's.

"Baserat på det korta du skrivit hittils så gissar vi baserat på data att du vill skriva det här."

Och så kan man tabba in det bara.

Vad gäller typ "write me a function that does this" så skulle jag säga att skillnaden emellan att skriva det till en AI och få en funktion VS. att skriva in det i sökfältet på Stack Overflow är minimal.
Lite snabbare kanske?

Båda dom sakerna har man kunnat göra tidigare på mer eller mindre samma sätt. Med AI funkar det arguably bättre och är snabbare.
Men det är ingen revolution på något sätt.

Spot on.
Kör själv Github Copilot och funkar mest som en mer avancerad autocomplete för en eller två rader. De flesta gångerna jag försöker generera något lite mer avancerat så blir det ofta fel eller ineffektiv kod; att försöka hjälpa AI'n på traven tar längre tid än att skriva det själv (vilket kanske är lite likt en nyexad junior...).

Däremot så får jag ibland ett ganska isolerat problem som använder ett kodspråk/bibliotek jag inte är van med, då går det fortare att låta AI generera en del av det så kan jag ha något att utgå ifrån. Att få rätt commandline parametrar för ett program har varit mycket enklare via AI än att behöva läsa på och reda ut vad alla flaggor betyder.

Det har också varit hjälpsamt när jag har något krångligt edge case som är svårt att söka på online, då har jag *ibland* fått användbar hjälp av Copilots chatt-fönster... men ofta har jag fått felaktiga svar också (t ex säger den att något inte går att göra men det gör det) så man får ta allt med en stor nypa salt.

Så allt beror på. I sin helhet för min del så pratar vi om en ensiffrig procentuell förbättring gissar jag.

Avstängd

Jag gör bara spel på hobbynivå(än så länge) men AI hjälper mycket.

ChatGPT för att leta buggar i kod och man kan också fråga den om hur man kodar någonting, typ om man vill implementera någonting men man vet inte ens hur man ska börja så kan man fråga efter idéer.

Stable Diffusion förbättrar min egen "konst", antingen kan man använda den för att få lite inspiration om hur saker ser ut eller så kan jag mata in mina egna teckningar och så spottar den ut flera varianter som ibland är snyggare.
Ritade en karaktär som jag tyckte såg ganska bra ut men det var något som fattades, Stable Diffusion ändrade bara vinkeln på ett ben och den såg plötsligt perfekt ut.
Den kan(ibland) förstå färg och form på en nivå som annars kanske kräver år av träning av att teckna och måla för att se.

För någon som jag som kan lite allt möjligt men är "master of none" så är det väldigt användbart. Det pushar mig över gränsen inom alla områden där jag själv brister så att jag faktiskt kan göra någonting av bra kvalitet helt själv.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är som att fråga en konstnär varför han envisas med att måla ett porträtt av någon, istället för att bara ta ett foto.

Jag skulle nog göra samma sak själv och undvika AI genererat så mycket som möjligt.
Det stora nöjet med att skapa är ju att göra sakerna själv, är själv konstnär och tecknar men har även gjort diverse kartor och annat till Battlefield 1942 och Fortnite. Det är skapandet som är nöjet, har varit lite sugen på att försöka ta mig in i spelindustrin men när man förlitar sig mer och mer på AI så känns det som den roliga delen av det jobbet försvinner.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Som indieutveklare som använder Unity så kan jag säga att jag ALDRIG någonsin, kommer att använda generativ AI i mina projekt.

Varför inte? Du kommer inte att kunna tävla mot andra som gör det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vad gäller typ "write me a function that does this" så skulle jag säga att skillnaden emellan att skriva det till en AI och få en funktion VS. att skriva in det i sökfältet på Stack Overflow är minimal.
Lite snabbare kanske?

Båda dom sakerna har man kunnat göra tidigare på mer eller mindre samma sätt. Med AI funkar det arguably bättre och är snabbare.
Men det är ingen revolution på något sätt.

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.

Matematikerna borde slänga miniräknarna. De missar allt roligt med att räkna själva.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ang AI så känner jag mig extremt oinsatt.
Jag vet inte ens hur man "använder AI" och vart/hur/med använder man det?
Jag har provat några appar som gör en bild utifrån vad man skriver, men det är som vilket mobilapp som helst, kul en stund men blir ständigt bombad med "betala nu för fulla funktioner".
Jag programmerar inte osv, men vad finns för användningsområden man kan använda det till?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.

Sparade tid jämfört med vad? Att göra samma sak manuellt?

Min erfarenhet är att de som helt plötsligt använder AI till allt kanske inte var de med bäst koll från början.

Medlem
Skrivet av Curik:

Sparade tid jämfört med vad? Att göra samma sak manuellt?

Min erfarenhet är att de som helt plötsligt använder AI till allt kanske inte var de med bäst koll från början.

Hur skulle du göra det jag skrev snabbare/lika snabbt utan AI?

Har du använt dig av AI?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ang AI så känner jag mig extremt oinsatt.
Jag vet inte ens hur man "använder AI" och vart/hur/med använder man det?
Jag har provat några appar som gör en bild utifrån vad man skriver, men det är som vilket mobilapp som helst, kul en stund men blir ständigt bombad med "betala nu för fulla funktioner".
Jag programmerar inte osv, men vad finns för användningsområden man kan använda det till?

Du kan få tips på recept/matlagning. Eller översätta saker, få koncept förklarat för dig, med mera. Bara fantasin som sätter gränser. Skapa ett konto på chatgpt (gratis) och prova.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Matematikerna borde slänga miniräknarna. De missar allt roligt med att räkna själva.

Och då hade världen stannat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ang AI så känner jag mig extremt oinsatt.
Jag vet inte ens hur man "använder AI" och vart/hur/med använder man det?
Jag har provat några appar som gör en bild utifrån vad man skriver, men det är som vilket mobilapp som helst, kul en stund men blir ständigt bombad med "betala nu för fulla funktioner".
Jag programmerar inte osv, men vad finns för användningsområden man kan använda det till?

Börja med att skapa ett konto för OpenAI/ChatGPT. Det är väl den i allmänhet enklaste och mest användbara varianten och det är gratis.
Vad man kan använda den till beror lite på vad man vill göra men man kan väl säga att den kan förklara det mesta om sådant man själv inte förstår och den kan mata ut text i alla dess former. Den kan skriva kod åt en eller ett personligt brev kanske.

Bildskapar-AIs har blivit otroligt mycket bättre på bara ett par år.
Minns att det fanns någon Google-variant på Android förut men den skapade mest feberdrömmar.
Många kostar men inte speciellt mycket. Det finns Midjourney som kanske skapar bäst bilder men som kostar och Stable Diffusion som är gratis om man använder den lokalt på egen dator men det är lite mer komplicerat, man kan också använda deras onlinevariant Dreamstudio som kostar lite(10 euro för typ 5000 bilder) men betydligt enklare och snabbare om man inte har en superdator.

Annars kan man skapa ett konto på Huggingface som är ett AI community där det mesta inom AI läggs ut. Är bara att bläddra igenom en massa olika där och se om man hittar något roligt.

Medlem

Stora fördelen som jag ser är att man får möjligheten till att ställa följdfrågor och direkt få svar. Visst du kan googla fram ett svar, sen googla dig fram till nästa eventuellt. Men bara där så lägger man massa tid på att leta sig fram till vad man söker.
Att se på det som en hjälpande kollega som har riktigt bra koll men som inte kan allt så man får ta det med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du kan få tips på recept/matlagning. Eller översätta saker, få koncept förklarat för dig, med mera. Bara fantasin som sätter gränser. Skapa ett konto på chatgpt (gratis) och prova.

Skrivet av Mishima:

Börja med att skapa ett konto för OpenAI/ChatGPT. Det är väl den i allmänhet enklaste och mest användbara varianten och det är gratis.
Vad man kan använda den till beror lite på vad man vill göra men man kan väl säga att den kan förklara det mesta om sådant man själv inte förstår och den kan mata ut text i alla dess former. Den kan skriva kod åt en eller ett personligt brev kanske.

Bildskapar-AIs har blivit otroligt mycket bättre på bara ett par år.
Minns att det fanns någon Google-variant på Android förut men den skapade mest feberdrömmar.
Många kostar men inte speciellt mycket. Det finns Midjourney som kanske skapar bäst bilder men som kostar och Stable Diffusion som är gratis om man använder den lokalt på egen dator men det är lite mer komplicerat, man kan också använda deras onlinevariant Dreamstudio som kostar lite(10 euro för typ 5000 bilder) men betydligt enklare och snabbare om man inte har en superdator.

Annars kan man skapa ett konto på Huggingface som är ett AI community där det mesta inom AI läggs ut. Är bara att bläddra igenom en massa olika där och se om man hittar något roligt.

Tack ska testa 👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freakon:

Varför inte? Du kommer inte att kunna tävla mot andra som gör det.

Varför skulle jag vilja tävla mot någon? Konst är inte en tävling.

Sedan rent profesionellt som en programmerare så är jag själv både bättre och snabbare på att knacka ut "fungerande kod", än generativ AI.

ChatGPT kan knappt lösa grundläggande vektoralgebra eller matrisoperationer.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur skulle du göra det jag skrev snabbare/lika snabbt utan AI?

Har du använt dig av AI?

Genom att skapa upp klassen själv och instanser av den med slumpad data? Du får ju räkna in den tid det tar att formulera din fråga till ChatGPT, Copilot eller vad det nu kan vara du använder. Sen ska du rätta, formatera koden o.s.v.

Jag jobbar med TensorFlow och AutoML i .NET och Python professionellt (men är ingen guru) och på fritiden (amatörnivå) försöker jag tillämpa det i mitt datorspel i Unreal Engine 5. Vad gör du själv?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför skulle jag vilja tävla mot någon? Konst är inte en tävling.

Sedan rent profesionellt som en programmerare så är jag själv både bättre och snabbare på att knacka ut "fungerande kod", än generativ AI.

ChatGPT kan knappt lösa grundläggande vektoralgebra eller matrisoperationer.

Jag tänkte i ett scenario där du arbetar med din konst. Att du får lön för att skapa design etc.

Tvivlar starkt på att du är bättre än en Ai på att generera content.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tvivlar starkt på att du är bättre än en Ai på att generera content.

Ja, behöver du en krycka för att själv kunna skriva duglig kod, så har jag full förståelse för att du tvivlar.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

AI:n skrämmer mig,tänk den dagen AI:n i datorn inte vill att jag stänger av eller börjar tycka att mitt liv inte motsvarar AI:ns förväntningar.
Nu är det ju bara i teorin men med den snabba utvecklingen som AI:N har så kanske vi är där om ett tag.

Ja fast det är riktig AI. Medveten. Självtänkande. Och det finns inte så du kan vara lugn 😌

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Ja fast det är riktig AI. Medveten. Självtänkande. Och det finns inte så du kan vara lugn 😌

Det finns redan självlärande AI ock det finns en massa olika varianter så omöjligt verkar det ju inte vara.
Jag är orolig för situationen som uppkommer i Asimovs jag robot där det blir självmedvetande där jag börjar undra var gränsen går med att stänga av ett medvetande ock om vi har rätt att göra det.
Är att vara mänsklig ett medvetande eller en kropp.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Det finns redan självlärande AI ock det finns en massa olika varianter så omöjligt verkar det ju inte vara.
Jag är orolig för situationen som uppkommer i Asimovs jag robot där det blir självmedvetande där jag börjar undra var gränsen går med att stänga av ett medvetande ock om vi har rätt att göra det.
Är att vara mänsklig ett medvetande eller en kropp.

"självlärande" är väl all ML. Jag pratar om medvetande. Det är scifi än så länge.

Tyvärr var "machine learning" inte nog känt när folk ville börja sälja "ai" så de valde att kalla det AI. Typ samma som hur "megapixel" ersatte logisk X*Y

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.

Hmm ok.. Ska prova generera lite kojd.
Återkommer kanske med en recension.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är som att fråga en konstnär varför han envisas med att måla ett porträtt av någon, istället för att bara ta ett foto.

Aa jag skulle faktiskt gärna fråga varför folk bryr sig om att sitta och måla något där avsikten mer eller mindre är att efterlikna ett foto, när det finns kameror

Om du gillar att göra det... Godspeed
Men det är ju inte direkt en skill som är användbar på något sätt för någon

För mig är det slöseri på tid. Och jag skulle inte direkt kalla dig konstnär om du pysslar med det.
Det är svårt och verkligen ett avancerat hantverk. Men det har inte direkt någon funktion, och det uppfyller inte dom punkterna jag tänker ska uppfyllas för att kallas konst.

Du sysslar inte nödvändigtvis med konst bara för att du målar med penslar.
Och du sysslar inte nödvändigtvis med "underhållning" eller typ "IT" bara för att du gör datorspel.
Om du gör konst eller inte avgörs av andra parametrar än vilka verktyg du använder.

That's how I feel, about that.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

"självlärande" är väl all ML. Jag pratar om medvetande. Det är scifi än så länge.

Tyvärr var "machine learning" inte nog känt när folk ville börja sälja "ai" så de valde att kalla det AI. Typ samma som hur "megapixel" ersatte logisk X*Y

Måste ändå påpeka att vi än idag inte kan komma överens om vad medvetande faktiskt är. Filosofer, teologer och forskare har spottat på den stenen i tusentals år utan att komma överens.

Så jag har svårt att tro att vi någonsin kommer vara överens om att AI är/inte är självmedveten.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, behöver du en krycka för att själv kunna skriva duglig kod, så har jag full förståelse för att du tvivlar.

Du har missförstått hur AI fungerar. Dags att läsa på och komma in i matchen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aa jag skulle faktiskt gärna fråga varför folk bryr sig om att sitta och måla något där avsikten mer eller mindre är att efterlikna ett foto, när det finns kameror

Om du gillar att göra det... Godspeed
Men det är ju inte direkt en skill som är användbar på något sätt för någon

För mig är det slöseri på tid. Och jag skulle inte direkt kalla dig konstnär om du pysslar med det.
Det är svårt och verkligen ett avancerat hantverk. Men det har inte direkt någon funktion, och det uppfyller inte dom punkterna jag tänker ska uppfyllas för att kallas konst.

Du sysslar inte nödvändigtvis med konst bara för att du målar med penslar.
Och du sysslar inte nödvändigtvis med "underhållning" eller typ "IT" bara för att du gör datorspel.
Om du gör konst eller inte avgörs av andra parametrar än vilka verktyg du använder.

That's how I feel, about that.

Står på din sida här.

Och även om man "skapar konst", varför vill man inte vara effektiv? Eller gör man konst enbart för att kittla sitt ego?

Me no compute.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hmm ok.. Ska prova generera lite kojd.
Återkommer kanske med en recension.

Gör det, hade varit kul att läsa dina intryck.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag jobbar i ett SaaS-bolag som tyvärr dras med stor andel legacy-kod. Naiva och stora förhoppningar har framförts och pressen finns där uppifrån att bara vi "anammar AI" (Github Copilot) så löser sig allt.

Men problemet som vi upplever är att dagens AI inte alltid är lämpad för stora gamla kodbaser med 20+ år på nacken.

Jag förstår själv att problemet är övergående. Vi behöver endera förnya oss och "börja om" och då hade vi haft förmodar jag betydligt större nytta av AI. Eller gå under vilket också löser problemet på sätt och vis

Sitter någon i samma situation och kan relatera?

Medlem
Skrivet av Curik:

Genom att skapa upp klassen själv och instanser av den med slumpad data? Du får ju räkna in den tid det tar att formulera din fråga till ChatGPT, Copilot eller vad det nu kan vara du använder. Sen ska du rätta, formatera koden o.s.v.

Jag jobbar med TensorFlow och AutoML i .NET och Python professionellt (men är ingen guru) och på fritiden (amatörnivå) försöker jag tillämpa det i mitt datorspel i Unreal Engine 5. Vad gör du själv?

Jag har räknat in den tiden, det är därför jag är lyrisk. I det exemplet jag skrev så halverade jag tiden det hade tagit mig att göra det manuellt, typ. Runt 50% ökad effektivitet kan inte vara dåligt även om vi bara pratar minuter. Många bäckar små.

Jag sitter med React, Firebase, C# och .Net. Blir en del meck med SQL då och då också. Föredrar javascript/frontend framför backend om man får lov att välja själv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar