62 % av tillfrågade utvecklare använder AI, enligt Unity-undersökning

Robot
62 % av tillfrågade utvecklare använder AI, enligt Unity-undersökning

Till allt från konceptkonst till animationer.

#Ai, #Unity


Medlem

Bästa som har hänt sen internet

Använder det också hela tiden på mitt jobb

Medlem

AI är bra för att ta fram en bra första mall. Man kan både spara mycket tid och hitta saker man inte ens tänkt på. Exempelvis Tom’s Planner har en AI som kan generera fram en grundplan för lite vad som helst.

Bara för en vecka sedan släpptes Devin som är en AI programmerare som klarar av att lösa ganska komplicerade programmeringsjobb. Tillräckligt bra för att göra många programmerare oroliga.

Likadant släppte Builder.io en AI Designer där man kan prompta fram någorlunda fungerande webbsidor eller komponenter till webbsidor.

De flesta har nog hört talas om Sora med. En AI som kan generera väldigt verklighetstrogna filmer. Mer så än Midjourney och liknande.

Igår släpptes dessutom Twitter/Xs öppna AI GROK. Till skillnad ifrån OpenAI så är källkoden öppen och fri. Dock är AI:n ca. 300-400 GB stor och använder framförallt X som en källa. Grok är också helt censurfri så i praktiken kan den generera allt möjligt farligt och förbjudet. Vi får se hur länge den får gå helt censurfri.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Använder AI dagligen på jobbet, får typ 500% mer gjort jämfört med innan jag började använda det.
Jobbar med så brett med IT saker, så ifall någon ny teknik jag inte använt förut dyker upp så vart jag tvungen att gå igenom dokumentation osv, nu så bollar jag bara med chat-gpt om den specifika funktionen jag vill ha ifrån det, och det blir klart på en kvart istället för 3 timmar.

Är absolut inte en programmerare, men med chatgpt så har jag nu kunnat scripta upp en ofantlig mängd med saker som jag tidigare hade behövt anställa/hyra kompetens i för att göra.

Utan att vara för specifik så kan jag redan säga att företaget brukade hyra in kompetens i form av många konsult-timmar per månad för att lösa specifika problem, det har helt avslutats nu, något som vi behövde betala för tidigare är nu görbart av mig snabbt.

är lite orolig för unga människor som vill bli junior programmerare, verkar lite som att seniorer brukade slänga det tråkiga men viktiga kodandet till dom, så att dom kunde fokusera på viktigare, men iom att verktygen blir bara bättre och bättre så kommer dom seniorerna att kunna skapa det som juniorerna gjorde oerhört snabbt.

Kommer nog förr eller senare leda till att ett företag som behövde 4a junior och 2 senior utvecklare förrut nu bara behöver dom 2 seniorerna.

Medlem

Känns halvluddigt vad som klassas som "AI".

Folk har börjat kalla allt möjligt för AI för det låter modernt osv... Så börjar bli ganska luddigt vad "AI" egentligen innebär.

Men ja - använder man inte de bättre ("generativ AI") verktygen för att iaf ta fram lite early stage rough konceptualisering av miljöer osv så är man ju mest bara dum

Men typ ingen spelutvecklare använder (än så länge då iaf) AI i någon större utsträckning i "köttet" av vad som gör ett spel.
Dom som gör det gör högst experimentella spel, som generellt inte är speciellt bra (än så länge då iaf).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns halvluddigt vad som klassas som "AI".

Folk har börjat kalla allt möjligt för AI för det låter modernt osv... Så börjar bli ganska luddigt vad "AI" egentligen innebär.

Men ja - använder man inte de bättre ("generativ AI") verktygen för att iaf ta fram lite early stage rough konceptualisering av miljöer osv så är man ju mest bara dum

Men typ ingen spelutvecklare använder (än så länge då iaf) AI i någon större utsträckning i "köttet" av vad som gör ett spel.
Dom som gör det gör högst experimentella spel, som generellt inte är speciellt bra (än så länge då iaf).

Skulle inte förvåna mig ifall majoriteten av spelutvecklare använder AI dagligen, är helt enkelt för praktiskt speciellt i programmering.
All småskit som måste göras kan man nu bara fråga efter och få.

Börjar bli big business att ha privata LLM för jobb så inga prompts/data lämnar organisationen.

Finns tom plugins osv till VS code som tillåter en att använda det rakt i IDEn. AI används nog mest i dessa små tidssparande syftena, som tex "write me a function that takes the input X and does Y" sen bara justera resultatet med ett tränat öga.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Men ja - använder man inte de bättre ("generativ AI") verktygen för att iaf ta fram lite early stage rough konceptualisering av miljöer osv så är man ju mest bara dum

Ja, att inte använda AI idag är lite som att skriva ett fysiskt brev och gå till brevlådan. Det är fortfarande möjligt, men det tar flera dagar innan önskat resultat uppnås.

Bättre skicka ett email.
Bättre att prompta fram ett första koncept i AI än att starta ifrån tomma intet eller efter ”egen research”.

Idag behöver du knappt tänka på hur du ska formulera brevet. Berätta för ChatGTP vad du vill skriva för brev så får du snabbt fram en bra grund.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns halvluddigt vad som klassas som "AI".

Hela teknikindustrin förstöra en massa ord för att det ska låta mer avancerat så att ordet saknar sin betydelse. Som när alla tv tillverkare började kalla LCD tv's för LED.

Pluggade träning och hälsa och en person kom från ett företag som bygger utomhus gym och sa "Vi använder AI för att räkna ut hur många som använder våra gym dagligen"... Hmm i don't think so.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Börjar bli big business att ha privata LLM för jobb så inga prompts/data lämnar organisationen.

Japp vi har privat gpt4 i azure hos oss. Riktigt skönt att inte behöva ta bort vissa saker vilket gör det snabbare.

Supporten har också fått en egen ai bot som är tränad på företagets innehåll och är fan mycket bättre än människorna som sitter i supporten.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Pluggade träning och hälsa och en person kom från ett företag som bygger utomhus gym och sa "Vi använder AI för att räkna ut hur många som använder våra gym dagligen"... Hmm i don't think so.

Ja, men då AI är en revolution i klass med internet så är det viktigt för alla människor och företag att visa att man är med och surfar på AI-vågen till någon utsträckning.

AI har blivit det nya buzzwordet i klass med ”hållbarhet”, ”jämställdhet”.

Snart kommer väl… ”Thinking outside the prompt!”

YouTube om 3 månader:
3D printed pizza with AI drone!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Gillar verkligen AI inom spelutveckling, det känns som utvecklarna kan spara en oändligt med massa tid samtidigt som dom kan göra sina spel lika stora eller större och bättre.

Det jag ser fram emot är när dom börjar använda AI:n till fienderna i sina spel, tänk dig ett nytt F.E.A.R.

Jag ser framför mig att dom ger AI:n ett mål som att att hålla en viss byggnad, och AI:n precis som spelaren får tänka och använda sig utav all materiell och tillvägagående sätt som finns för att nå sitt mål, givetvis baserat på svårighetsgraden, då kommer varje spelomgång bli annorlunda, om man så vill. Och AI:n kan säkerligen hålla reda på alla fiender utav namn som vi har dödat, och på så sätt skapa ett helt kontakt-nätverk från början till slut i ett spel. Tänk dig soldaterna i Half-life som har som mål att fånga Freeman.

Så i en snar framtid kan det nog bli roligare att spela mot AI:n än mot riktiga människor.

Skrivet av jehuty:

Hela teknikindustrin förstöra en massa ord för att det ska låta mer avancerat så att ordet saknar sin betydelse. Som när alla tv tillverkare började kalla LCD tv's för LED.

Pluggade träning och hälsa och en person kom från ett företag som bygger utomhus gym och sa "Vi använder AI för att räkna ut hur många som använder våra gym dagligen"... Hmm i don't think so.

De kommer dessutom att uttala AI på engelska i svenskt tal. För så gör man inom IT.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag använder också ChatGPT "inofficiellt" på jobbet, och jag jobbar i butik.

Medlem

Jamen vad bra, då kanske dom kan banta sina organisationer ännu mer å skaffa fram ännu mer värde till aktieägarna!

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Jamen vad bra, då kanske dom kan banta sina organisationer ännu mer å skaffa fram ännu mer värde till aktieägarna!

Det frigör en massa arbetare som kan ta sig an nya utmaningar!

Medlem

Som indieutveklare som använder Unity så kan jag säga att jag ALDRIG någonsin, kommer att använda generativ AI i mina projekt.

Medlem

Det jag är mest taggad på är att förr eller senare så kommer mindre utvecklare kunna ta an större projekt, just för att man kan göra mycket med mindre folk.

Tom skyrim osv har väldigt få NPCs som har relevans, tar för lång tid att skriva dialog och spela in olika röster etc. Inom en snar framtid så kommer utvecklare att ha verktyg som tillåter ett fåtal människor att skapa tusentals NPCs som alla har unik dialog och unik röst. Arbetsflöden kommer säkert dyka upp som tillåter att AI för samtliga NPCs kan kopplas in i det storskaliga narrativet dessutom sömlöst.

Det kommer bli trevligt att spela ett fantasy spel där varje karaktär känns mer naturlig i världen, och inte bara går förbi en och säger "hail traveler" varje gång.

Jag vill hoppa in innan det traditionella svaret "då blir det själlöst istället", just nu kanske ja. Men mycket sker snabbt just nu, och det är inte helt otroligt att inom bara ett par år så kommer man inte kunna skilja en AI NPC i spelet från en annan spelare i MMOs.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Som indieutveklare som använder Unity så kan jag säga att jag ALDRIG någonsin, kommer att använda generativ AI i mina projekt.

Famous last words.

Ärligt talat så tror jag det blir svårt att undvika framåt. Hade en UI/UX-are på mitt jobb som hade noll intresset och inte kollat in något. Har ganska svårt att se hur man ska kunna konkurrera framåt med den inställningen. Den som lever får se.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Skulle inte förvåna mig ifall majoriteten av spelutvecklare använder AI dagligen, är helt enkelt för praktiskt speciellt i programmering.
All småskit som måste göras kan man nu bara fråga efter och få.

Börjar bli big business att ha privata LLM för jobb så inga prompts/data lämnar organisationen.

Finns tom plugins osv till VS code som tillåter en att använda det rakt i IDEn. AI används nog mest i dessa små tidssparande syftena, som tex "write me a function that takes the input X and does Y" sen bara justera resultatet med ett tränat öga.

Mnja. Det används väl framförallt för typ "autocomplete" i programmerings IDE's.

"Baserat på det korta du skrivit hittils så gissar vi baserat på data att du vill skriva det här."

Och så kan man tabba in det bara.

Vad gäller typ "write me a function that does this" så skulle jag säga att skillnaden emellan att skriva det till en AI och få en funktion VS. att skriva in det i sökfältet på Stack Overflow är minimal.
Lite snabbare kanske?

Båda dom sakerna har man kunnat göra tidigare på mer eller mindre samma sätt. Med AI funkar det arguably bättre och är snabbare.
Men det är ingen revolution på något sätt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Piigge:

Börjar bli big business att ha privata LLM för jobb så inga prompts/data lämnar organisationen.

Vet inte jag - generativ AI vill generellt ha JÄTTEMYCKET data för att funka bra...
Jag kan ha fel, men jag kan inte se varför det skulle funka bättre eller ge en någon direkt edge att använda sin in-house data VS att använda all data som finns på internet kring detsamma.

Den datan ni genererar in-house är typ inte en droppe i havet jämfört med den som finns att tillgå... Även om ni är sjukt stora.

Riktig generativ AI lär sig inte mycket av självgenererad data, no?
Du behöver REJÄLA datamängder för att den ska bli alls speciellt smart.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Mnja. Det används väl framförallt för typ "autocomplete" i programmerings IDE's.

"Baserat på det korta du skrivit hittils så gissar vi baserat på data att du vill skriva det här."

Och så kan man tabba in det bara.

Vad gäller typ "write me a function that does this" så skulle jag säga att skillnaden emellan att skriva det till en AI och få en funktion VS. att skriva in det i sökfältet på Stack Overflow är minimal.
Lite snabbare kanske?

Båda dom sakerna har man kunnat göra tidigare på mer eller mindre samma sätt. Med AI funkar det arguably bättre och är snabbare.
Men det är ingen revolution på något sätt.

Tror hur mycket nytta man får ifrån det i programmering beror mycket på hur duktig man själv är. Jag är inte programmerare överhuvudtaget så för min del är det definitivt revolutionerande, jag kan kopiera in mitt dokument och sen bara klistra in vad jag försöker åstadkomma och den spottar ut ny kod som gör det jag ville. Hade inte kunnat göra det överhuvudtaget utan AIn, eller mycket googlande och inlärning.

innan chat-gpt så hade jag varit tvungen att lära mig mycket, nu behöver jag bara lära mig nog för att förstå när AIn är inkorrekt för att undvika misstag.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vet inte jag - generativ AI vill generellt ha JÄTTEMYCKET data för att funka bra...
Jag kan ha fel, men jag kan inte se varför det skulle funka bättre eller ge en någon direkt edge att använda sin in-house data VS att använda all data som finns på internet kring detsamma.

Den datan ni genererar in-house är typ inte en droppe i havet jämfört med den som finns att tillgå... Även om ni är sjukt stora.

Riktig generativ AI lär sig inte mycket av självgenererad data, no?
Du behöver REJÄLA datamängder för att den ska bli alls speciellt smart.

Det var nog inte så han menade, utan att de kör en AI-bot MED förträning, men privat så att inga data lämnar företaget.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Som indieutveklare som använder Unity så kan jag säga att jag ALDRIG någonsin, kommer att använda generativ AI i mina projekt.

Why wouldn't you?

Why wouldn't you use any tool at your disposal that can make your job easier and faster?

In my mind så är det typ som att insistera på att programmera bara i notepad ist för att använda dom fördelar som bra IDE's har att erbjuda?

Det går - men du kommer göra ett sämre spel än du hade gjort annars, för du kommer lägga massa tid på saker du inte hade behövt.
Du hade kunnat lagt den tiden på alla dom sakerna som AI inte kan göra åt dig (massor).

Om nån så förstår jag kanske stora spelhus att dom inte vill använda det - dom har en stor stab med concept artists osv osv.

Att skippa det som indie bara överlag, out of hand? Typ obegripligt
Du bör ta precis alla genvägar till ett bra spel du bara kan.
Det enda som spelar någon roll är hur bra ditt spel är. Ingen bryr sig hur du har gjort det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det var nog inte så han menade, utan att de kör en AI-bot MED förträning, men privat så att inga data lämnar företaget.

Aha.. Får dom väl.

Gör det någon direkt skillnad one way or the other?
Eller är tanken att den här botten ska lära sig saker som är specifika till just erat företag, kanske kurera en databas med era rules & procedures osv?

Det kanske är vettigt - men varför skulle något annat företag ens vilja ha den datan?
Det enda som just eran data hjälper en AI med är väl endast relevant för just erat företag?

Microsoft or whatever kanske inte vill att andra ska veta vad dom har för rules and procedures ifs, men det är ju samma policy som finns nu.
Dom skyddar redan sin data på så vis?
Mindre viktigt om datan ligger i eran kod, på eran google drive och era servrar eller sparad hos botten.

Datan finns där redan. Kanske lite läskigt om den finns sparad i samma kodblobb som man enkelt kan ta fram ifs.
Du skulle väl typ kunna hacka hela företagets data enklare, ist för att typ bara lyckas hacka typ deras kunddatabas eller så specifikt.

Men det är väl ändå typ mest en lite annan variant av hur det redan är?

Tror jag försöker lugna ner "EVERYTHINGS CHANGING BECAUSE AI!" känslorna lite, att det är därför jag går emot.. För tror dom ofta är rätt överdrivna.
Tror generativ AI kommer förändra mycket. Men verkligen inte allt och verkligen inte på en gång.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Why wouldn't you?

Why wouldn't you use any tool at your disposal that can make your job easier and faster?

In my mind så är det typ som att insistera på att programmera bara i notepad ist för att använda dom fördelar som bra IDE's har att erbjuda?

Det går - men du kommer göra ett sämre spel än du hade gjort annars, för du kommer massa tid på saker du annars sluppit.

Om nån så förstår jag kanske stora spelhus att dom inte vill använda det - dom har en stor stab med concept artists osv osv.

Att skippa det som indie bara överlag, out of hand? Typ obegripligt
Du bör ta precis alla genvägar till ett bra spel du bara kan.
Det enda som spelar någon roll är hur bra ditt spel är. Ingen bryr sig hur du har gjort det.

Det är som att fråga en konstnär varför han envisas med att måla ett porträtt av någon, istället för att bara ta ett foto.

Skrivet av Lilagröt:

Det frigör en massa arbetare som kan ta sig an nya utmaningar!

Jepp, det blir foten direkt ut genom dörren. "Arbetsbrist".
Allt du vet är företagets gods, så om du skulle råka implementera något i dina nya utmaningar så blir det tingsrätten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

AI:n skrämmer mig,tänk den dagen AI:n i datorn inte vill att jag stänger av eller börjar tycka att mitt liv inte motsvarar AI:ns förväntningar.
Nu är det ju bara i teorin men med den snabba utvecklingen som AI:N har så kanske vi är där om ett tag.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag trodde ingen seriös aktör använder Unity längre

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är som att fråga en konstnär varför han envisas med att måla ett porträtt av någon, istället för att bara ta ett foto.

Jag tycker en bättre liknelse är att istället för att göra det själv,
beställa in någon att göra det åt dig (gratis),
att de ska göra det baserat på en annan upphovsmans verk (i det här fallet många),
utan deras godkännande,
och sedan säga att det är ditt eget verk.

Tycker det är en mycket tråkig trend. Mer innehåll är inte nödvändigtvis bättre, särskilt inte själlöst innehåll.

Om FZ skulle börja skriva recensioner om alla spel, men de gjorde texterna med chat-gdp skulle det kännas rätt så meningslöst att läsa dem.

Det finns absolut fördelar med generativ AI, har funnits snarlikt i typ generate new map i random maps i Age of Empires, men tycker inte riktigt det känns likadant.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Att skippa det som indie bara överlag, out of hand? Typ obegripligt
Du bör ta precis alla genvägar till ett bra spel du bara kan.
Det enda som spelar någon roll är hur bra ditt spel är. Ingen bryr sig hur du har gjort det.

Detta är inte en universal sanning, det finns definitivt folk som bryr sig om hur något är gjort. Hur stor andel det är är svårare att spekulera kring.

Folk brukar inte direkt vara väldigt positiva till asset flips vilket är ett sätt att spara tid. Man kan argumentera att dom spelen också inte brukar vara bra, men jag tycker också att ofta går detta hand i hand med kvalitén. Om du inte ens orkar eller kan göra dina egna assets så brukar dom som gör det spelet inte heller kunna eller orkar göra spelet bra. Spel som Hades och Hollow knight är ju hyllade t.ex. delvis p.g.a. hur dom ser ut, tiden man lagt på att skapa en specifik grafisk stil, story och i Hades fall dialog. Jag tror personligen inte dessa hade vart lika populära om det var samma sak fast med AI genererad text, grafik eller köpta assets.

Kollar vi utanför spel så är ju Konsthantverk något som folk fortfarande köper, inte bara massproducerade saker. Så det finns en marknad för det.

AI skrivna böcker gillar inte någon att köpa. Klagades väldigt mycket på dom första böckerna som Amazon la upp på self-publishing delen som var AI skrivna.

Folk väljer att köpa konst från grafiker och konstnärer i högre grad än AI genererad grafik. För folk ser ett högre värde i att en människa ritat något istället för något som genererats. AI grafik säljer fortfarande en del, men i min åsikt oftast för att folk inte vet det är genererat. Skulle det stå att det är AI genererat så skulle inte folk vilja betala lika mycket för dom ser AI genererat som mindre värt än något handmålat. Det är i alla fall min erfarenhet av det.

Vissa följer även personer som dom tycker göra bra spel. Hideo Kojima, Shigeru Miyamoto, Hidetaka Miyazaki med flera ses ju som visionärer där folk är intresserade av deras spel även om det är en ny genre eller IP. Vilket visar ju att det personliga översikten av ett spel har ett värde hos folk, på liknande sätt som regissörer har på film.

Så för min del så är det snarare helt korkat av en Indie-utvecklare att använda AI i stor utsträckning. Ett Indiespel har ju fördelen jämfört med en större studio att kunna producera ett spel som är exakt den vision som studion har. Man förväntar sig inte att ett indiespel är lika omfattande som ett AAA spel, men att det är en mindre koncentrerad upplevelse som en grupp människor tog sig tid att göra för dom gillar att göra spel.
Att fylla ut ett sådant spel med "content" som bara är genererat går i min mening emot hela iden om varför indiespel är intressanta.
Om du inte orkar skriva din egen dialog, varför ska jag läsa den? Om du inte orkar skapa din egen grafik varför ska jag kolla på den?

I min mening så hyllas AI verktygen mest av dom som inte kan göra saker själv. Folk som inte orkat lära sig göra något dom skulle vilja prova på och som tror att deras "idéer" är värda något. I själva verket så är det så att alla människor har idéer, det är hantverket och viljan av att genomföra dessa idéer som är värda något.

123
Skriv svar