Riktiga vapen kan förbjudas på film

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det mesta på film är överdrivet. Inte ens de galna bilarna i Fast-filmerna låter tillräckligt, så de fejkar motorljuden

Eller hur många växlar dom har

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Eller hur många växlar dom har

Ja, tycker det är helt ok med fejk på film. Vi ser ju inte film för att se verkligheten.

Medlem

Jag tycker att vi kan gå all in och förbjuda skjutvapen helt. Över hela planeten. Förstör alla vapen och tillverka skiftnycklar av det.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tycker att vi kan gå all in och förbjuda skjutvapen helt. Över hela planeten. Förstör alla vapen och tillverka skiftnycklar av det.

Alla pengar de lägger ner på vapen skulle kunna läggas på cancerforskning och mat till de som svälter. Bara en tanke.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Alla pengar de lägger ner på vapen skulle kunna läggas på cancerforskning och mat till de som svälter. Bara en tanke.

Japp. Hade säkert fått bort svält och cancer före det här årtiondet är slut. Sönderbombade städer skulle också tillhöra historien.

Skrivet av GustavA:

Jag tycker att vi kan gå all in och förbjuda skjutvapen helt. Över hela planeten. Förstör alla vapen och tillverka skiftnycklar av det.

Då slåss vi bara med skiftnycklar istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Då slåss vi bara med skiftnycklar istället.

Haha. Ja det blir väl så. För att förtydliga så skulle skiftnyckeln symbolisera att vi behöver bygga istället för att rasera. Tänkte skriva hammare först men det hade kanske gett lite fel vibbar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag undrar mera varför man måste ha riktig ammunition i närheten av vapen på en filminspelning... eller är det så att ibland så trillar det ner en riktig en bland alla fejk i fabriken?

Tänker också att detta är en mer relevant fråga. Borde inte vara jättesvårt att inte ladda vapen på en filminspelning med riktiga kulor.
Tror inte man kan lägga ansvaret på dom som tillverkar kulor. Med tanke på hur det funkar med stämmningar i USA skulle ju ett företag som råkar skicka med riktiga skott bland lösa förmodligen förlora allt. Om man inte ska spara pengar och köper från Crazy Joe direkt från hans trailer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Ändå lite "humor"... Hundratusentals skadas och dör varje år i USA på grund av vapenincidenter. En uppmärksammad olycka med olyckliga omständigheter där EN råkar illa ut och nya regler och kanske lagar blir följden.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Ändå lite "humor"... Hundratusentals skadas och dör varje år i USA på grund av vapenincidenter. En uppmärksammad olycka med olyckliga omständigheter där EN råkar illa ut och nya regler och kanske lagar blir följden.

Minns när jag såg Bowling For Columbine. Många amerikaner ser inget samband med alla dödsskjutningar och att det är lätt att få tag på vapen.

Medlem

Är väl på tiden att något sådant här dyker upp. Är ju helt galet av flera skäl att riktiga vapen får användas (överhuvdtaget) under filminspelningar. Det är ju på låtsas där allt fejkad så klart att även vapen ska vara det, finns ju lika mycket vits med riktiga vapen som att det skulle vara riktigt blod och riktiga skador som skådespelare drar på sig. Eller kanske dags att sluta spela in i studios också då det inte är på riktigt?

Att det finns känns ju som en tydlig strategi från bland annat NRA att normalisera användning av vapen och även öka på försäljningen.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Minns när jag såg Bowling For Columbine. Många amerikaner ser inget samband med alla dödsskjutningar och att det är lätt att få tag på vapen.

Som sagt det är nog lätt att bli fartblind. Alla mina vänner har vapen men ingen har skjutit någon. Så då är vapen ofarliga.

Sen har vi tanken att det är människor som dödar och inte vapnet. Jo att människan är kapabel till ohyggliga saker har vi nog fastslagit för längesedan. Borde vi då verkligen ge fri tillgång till verktyg som kan utföra de här dåden?
I ett allt mer polariserat USA så kan det lätt bli våldsamt. Jag kommer inte bli förvånad när de första skotten bränner av.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Japp. Hade säkert fått bort svält och cancer före det här årtiondet är slut. Sönderbombade städer skulle också tillhöra historien.

Hahaha
Nä, men om man ska va lite seriös, skjutvapen är bra. Sportskytte och jakt är fantastiskt, sen behöver ju t.ex. polisen skjutvapen förstås..tror inte det skulle bli säkrare om de gick över till upprätthålla ordningen med sablar.

Däremot skulle vi behöva få bort illegala vapen och vapenlagarna i USA kanske borde bli en smula stramare.

Men men, att äga vapen som civil är en symbol för frihet.

Sorry för off-topic.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hahaha
Nä, men om man ska va lite seriös, skjutvapen är bra. Sportskytte och jakt är fantastiskt, sen behöver ju t.ex. polisen skjutvapen förstås..tror inte det skulle bli säkrare om de gick över till upprätthålla ordningen med sablar.

Däremot skulle vi behöva få bort illegala vapen och vapenlagarna i USA kanske borde bli en smula stramare.

Men men, att äga vapen som civil är en symbol för frihet.

Sorry för off-topic.

Ja skytte är kul. Men om det skulle rädda
100 000-tals liv varje år om du bytte hobby så är det nog inte många som skulle tycka att det är en dålig idé. Ja förutom jägarna då.

Polisen kan ha stunguns istället. Om ingen annan har skjutvapen så behöver inte polisen heller ha det. Min tanke var utopisk. När jag skrev alla vapen som menade jag verkligen alla skjutvapen på planeten. Förbjuda all tillverkning.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ja skytte är kul. Men om det skulle rädda
100 000-tals liv varje år om du bytte hobby så är det nog inte många som skulle tycka att det är en dålig idé. Ja förutom jägarna då.

Så kan man ju säga om typ allt. Sluta köpa teknik så att barnarbete upphör. Sluta äta socker då det belastar vården. Etc.

Måste finnas bättre argument om man vill uppnå en förändring.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Med tanke på det politiska läget i USA handlar detta givetvis endast om politik. Regelverket kring vapen i Hollywood är omfattande och har fungerat väl, när AP tog upp problemet med dödsfall vid filmning för ett par år sedan framkom det tydligt att de största riskerna var saker som att bli påkörd eller drunkna. Olyckor händer, identifiera var säkerhetsrutinen misslyckades (vilket man har gjort på flera nivåer här) och straffa såväl de ansvariga på inspelningen som studion/finansiellt ansvariga.

Att dödas av Alec Baldwin för att han inte bryr sig om grundläggande vapensäkerhet är extremt ovanligt och bör hanteras därefter. Eller ska det förbjudas arbete med fordon och vatten också? Finns ju green screen och barnpooler att arbeta säkert med.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så kan man ju säga om typ allt. Sluta köpa teknik så att barnarbete upphör. Sluta äta socker då det belastar vården. Etc.

Måste finnas bättre argument om man vill uppnå en förändring.

Tyvärr så finns det inga argument som kan skapa just den förändringen. En sådan värld kommer aldrig vi eller någon framtida människa att få se. Jag anser att resan är det viktiga här, inte målet. Varje enskild begränsning räddar i förlängningen liv. Bara att fortsätta att diskutera faran med skjutvapen räddar liv.
Nu bor vi i Sverige och här har vi ett bra regelverk. Vet inga siffror men jag skulle gissa att andelen dödsskjutningar med legala vapen är otroligt liten här.

Medlem

Jag personligen är en gamer som lever ut allt jag vill i spel mm. Så för mig personligen så bidrar jag mindre till allmän bråk och kriminaliteten på grund av spelen. Skulle jag inte haft spel och internet porr så skulle jag antagligen hänga på krogar och göra massor med jobbigheter på fritiden. Jag skulle vara hemma mycket mindre och kanske vara missbrukare av något slag. När det gäller riktiga vapen på film så påverkar det inte mig alls. Jag är all in när det handlar om SF och gillar inte verklighetstrogen media så mycket. Deckare och polis/kriminella är det värsta jag vet. Och tycker att det oftast blir väldigt fånigt att titta på svenska filmer om kriminell verksamhet. Om jag inte skulle se ett till riktigt vapen på film eller inte så skulle jag nog inte märka av det alls. Tycker personligen att det är mycket konstigt att riktiga vapen dödar någon skådespelare då och då. Jag menar hur svårt kan det vara?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ja skytte är kul. Men om det skulle rädda
100 000-tals liv varje år om du bytte hobby så är det nog inte många som skulle tycka att det är en dålig idé. Ja förutom jägarna då.

Polisen kan ha stunguns istället. Om ingen annan har skjutvapen så behöver inte polisen heller ha det. Min tanke var utopisk. När jag skrev alla vapen som menade jag verkligen alla skjutvapen på planeten. Förbjuda all tillverkning.

Det skulle rädda exakt 0,0 liv om jag slutade med sportskytte, kan inte komma på ett enda mord eller annat dödande i närtid som begåtts av en sportskytt med legalt vapen. Utopi ja, men det är väl för typ barn i mycket unga år, vi vuxna får väl resonera en smuuula realistiskt i alla fall

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det skulle rädda exakt 0,0 liv om jag slutade med sportskytte, kan inte komma på ett enda mord eller annat dödande i närtid som begåtts av en sportskytt med legalt vapen. Utopi ja, men det är väl för typ barn i mycket unga år, vi vuxna får väl resonera en smuuula realistiskt i alla fall

Att du förlorade din hobby skulle vara en effekt av att skjutvapen försvann. Men jag tror nog att du förstår vad jag menade.
Jag håller inte heller med om att en utopi är för barn. Se på ”nollvisionen” från Trafikverket t ex. Att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken är en utopi men det kontinuerliga arbetet att nå dit räddar liv.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Att du förlorade din hobby skulle vara en effekt av att skjutvapen försvann. Men jag tror nog att du förstår vad jag menade.
Jag håller inte heller med om att en utopi är för barn. Se på ”nollvisionen” från Trafikverket t ex. Att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken är en utopi men det kontinuerliga arbetet att nå dit räddar liv.

Man behöver ingen orealistisk utopi för att förbättra fordon och göra vägnätet säkrare.
Sen fattar jag inte riktigt poängen med att ta bort vapen för t.ex sportskyttar och jägare, räcker det inte med att ta bort andra vapen som faktiskt används för att döda? Lite som att ta bort alla kärnkraftverk för att man vill önska bort kärnvapen...

Medlem

"Kan förbjudas under filminspelning i usa" är det väl, inte som att Wick kommer springa runt med walkie talkies.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Peter Jackson bakade sina egna vapen

Jättekonstigt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Man behöver ingen orealistisk utopi för att förbättra fordon och göra vägnätet säkrare.
Sen fattar jag inte riktigt poängen med att ta bort vapen för t.ex sportskyttar och jägare, räcker det inte med att ta bort andra vapen som faktiskt används för att döda? Lite som att ta bort alla kärnkraftverk för att man vill önska bort kärnvapen...

Nä det kanske inte behövs, jag är ingen säkerhetsexpert på Trafikverket så jag vet inte. De som vet ansåg tydligen att det behövdes för vi har haft en sedan 90-talet.

Sen missade du kanske att jag skrev att vi har ett bra regelverk i Sverige. Hade alla länder ett likadant så borde skjutningarna minska en hel del. Jag vill inte ta bort din hobby men om man internationellt arbetar för att minska mängden skjutvapen mot noll så leder själva arbetet till att fler liv skyddas.

Det första steget borde vara att få bort militära vapen från allmänheten.

Skrivet av Majoren:

Det skulle rädda exakt 0,0 liv om jag slutade med sportskytte, kan inte komma på ett enda mord eller annat dödande i närtid som begåtts av en sportskytt med legalt vapen. Utopi ja, men det är väl för typ barn i mycket unga år, vi vuxna får väl resonera en smuuula realistiskt i alla fall

Enda gången legala vapen står ut i statistiken är gällande självmord.
Annars står legala vapen för ungefär 1/4 av alla vapenbrott. Vilket kan låta mycket men jag tror att en hel del av brotten är slarv vid arvsskiften och felaktig förvaring.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Jättekonstigt.

Japp. I sin mammas ugn har jag för mig

Skrivet av Kane:

Ändå lite "humor"... Hundratusentals skadas och dör varje år i USA på grund av vapenincidenter. En uppmärksammad olycka med olyckliga omständigheter där EN råkar illa ut och nya regler och kanske lagar blir följden.

Som sig bör när det är slarv på en arbetsplats vilket resulterar i dödsfall.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som sig bör när det är slarv på en arbetsplats vilket resulterar i dödsfall.

Som sig bör? Tror du missade lite vartåt jag sköt. Pun intended!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Vi kanske ska förbjuda film istället? Det är säkert enklare.

Skrivet av Kane:

Som sig bör? Tror du missade lite vartåt jag sköt. Pun intended!

Det är enklare att lagstadga om säkrare arbetsplatser än att ta beslut som rör en förjävla stor del av befolkningen som är starkt emot all form av reglering.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar