Fyra Xboxgenerationer och en begravning

Medlem
Skrivet av Atorak:

Gamer kommer jag nog vara till dagen D kommer skulle inte kalla det tired gamer direkt. Har en gaming pc med men nja konsoll är gutt suttit i stolen sen C64 så slackar gärna

Inne på din linje.
Sköna med konsol, slippa dessa ständiga windows updates, slippa steam client updates, slippa krångel generellt är skönt. De får för min del gärna skala bort så mycker skäbbel som möjligt på konsol och fokusera på så kort tid som möjligt från att man tryckt igång konsolen tills man startat sitt spel. Snbbt och enkelt ska det vara, och inga söliga menyer ala Xbox One, tack.

Värsta med PC är ju att det inte ens är smidigt att vara igång och lira med en kompatibel konsoldosa. Har ju blivit bättre på senare år, men minns för bara några år sen när man bökade i tid o evigheter med handkontroll-program och sedan fungerade det ändå inte i spelet lol

Medlem

Är en PC spelare i grunden men har alltid haft en konsol på sidan av. Alltid en Playstation sedan deras första kom.
Men efter 4:an så övergav jag PS och gick över till Xbox X och har inte känt mig besviken alls. Främst pga GamePass som levererar väldigt bra till både konsol och pc.
Visst kan jag sakna vissa spel som Playstation har men nu börjar dom komma över till PC så då känns behovet av en PS ännu lägre.
Men ja, är man främst en konsolspelare så kan jag förstå att man gillar PS5 mer.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inne på din linje.
Sköna med konsol, slippa dessa ständiga windows updates, slippa steam client updates, slippa krångel generellt är skönt. De får för min del gärna skala bort så mycker skäbbel som möjligt på konsol och fokusera på så kort tid som möjligt från att man tryckt igång konsolen tills man startat sitt spel. Snbbt och enkelt ska det vara, och inga söliga menyer ala Xbox One, tack.

Värsta med PC är ju att det inte ens är smidigt att vara igång och lira med en kompatibel konsoldosa. Har ju blivit bättre på senare år, men minns för bara några år sen när man bökade i tid o evigheter med handkontroll-program och sedan fungerade det ändå inte i spelet lol

Xbox kontrollen fungerar svinbra på pc utan en massa program. Ännu enklare om man har usb-dongeln.

Medlem
Skrivet av Amelek:

Xbox kontrollen fungerar svinbra på pc utan en massa program. Ännu enklare om man har usb-dongeln.

Ja, den har väl alltid funkat bättre då Microsoft medvetet jävlats med direct input-kontroller till Windows sedan Xbox 360. Är personligen inte så förtjust i Xbox-dosan, men senast jag testade min Switch Pro Controller, som ska ha stöd i Steam, så fungerade det otroligt dåligt och ofta inte alls och Steams program för att använda dylika kontroller var milt uttryckt tjorvigt att använda. Skulle personligen aldrig börja spela på PC som främsta format så länge det inte bara funkar simpelt att plinga igång allt med dosan utan att behöva böka i programvara etc.

Medlem

Tappade intresset för Xbox när de presenterade Xbox One som en mediehub snarare än en spelkonsoll. Också det faktum att jag kunde spela spel som Shovel knight på min laptop men inte på min Xbox 360 bidrog till min förståelse att framtiden för spel låg någon annanstans.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inne på din linje.
Sköna med konsol, slippa dessa ständiga windows updates, slippa steam client updates, slippa krångel generellt är skönt. De får för min del gärna skala bort så mycker skäbbel som möjligt på konsol och fokusera på så kort tid som möjligt från att man tryckt igång konsolen tills man startat sitt spel. Snbbt och enkelt ska det vara, och inga söliga menyer ala Xbox One, tack.

Värsta med PC är ju att det inte ens är smidigt att vara igång och lira med en kompatibel konsoldosa. Har ju blivit bättre på senare år, men minns för bara några år sen när man bökade i tid o evigheter med handkontroll-program och sedan fungerade det ändå inte i spelet lol

Låter som att du inte spelat på PC de senaste 10 åren? Jag spelar endast med kontroll, går hur bra som helst. Enda undantaget jag stött på var Dragon Age 2 som tydligen är lite av ett annat spel till PC än konsoll.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Själv lutar jag åt att detta är min sista generation med konsol. Gillar både PS5 och Series X men blir mer och mer svårmotiverat då steam har blivit så bra senaste åren med steam deck och steam link som ersätter konsolen på resa och i vardagsrummet. De ytterst få spel som inte letar sig till PC kan jag faktiskt leva utan då backloggen ändå fyller på sig i orimligt hög takt.

Same. Enda jag verkligen hade velat kunna spela är Ghost of Tsushima. Men knappast värt att köpa en konsoll för 6 000kr för det.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Låter som att du inte spelat på PC de senaste 10 åren? Jag spelar endast med kontroll, går hur bra som helst. Enda undantaget jag stött på var Dragon Age 2 som tydligen är lite av ett annat spel till PC än konsoll.

Förmodligen är det så annars är det bara "tummen mitt i handen människor" som påstår annat.
Med tanke på att Nintendo switch pro controller fungerar bättre på dator än switch säger en del. Men man vill inte köra, det är en standard avvikande skräpkontroller.
Inget som Nintendo boysen kommer erkänna för analoga triggers "behövs inte" men när det snackas gamecube låter det annorlunda.
Som du räknat ut vända kappan efter vinden typer 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Molotov satsar stenhårt på att bli forumets Klimpen..

Skrivet av Lecarde:

Låter som att du inte spelat på PC de senaste 10 åren? Jag spelar endast med kontroll, går hur bra som helst. Enda undantaget jag stött på var Dragon Age 2 som tydligen är lite av ett annat spel till PC än konsoll.

Njae, nu var det ju Switch Pro controller jag testade köra med senast, så det var ju inte speciellt många år sedan. Men nu har man ju blivit bränd av PC-krånglandet så många gånger genom åren att man väl fått en ganska negativ syn på hela formatet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Molotov satsar stenhårt på att bli forumets Klimpen..

Njae, nu var det ju Switch Pro controller jag testade köra med senast, så det var ju inte speciellt många år sedan. Men nu har man ju blivit bränd av PC-krånglandet så många gånger genom åren att man väl fått en ganska negativ syn på hela formatet.

Nej men Klumpen.
När folk har fel (vilja/inställning/okunskap) så är jag nageln i ögat på dom.
inget det jag skrev är osanning då det är saker som jag själv haft att göra med här på forumet bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

PC + Xbox + Gamepass och hela familjen är nöjd.

Fina med denna kombination är också tjänsten som tillåter en att fortsätta ens sparfiler på PC/Xbox. Väldigt underskattat.

Nu när PS spelen släpps på PC så behöver man aldrig ett PS igen.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

PC + Xbox + Gamepass och hela familjen är nöjd.

Fina med denna kombination är också tjänsten som tillåter en att fortsätta ens sparfiler på PC/Xbox. Väldigt underskattat.

Nu när PS spelen släpps på PC så behöver man aldrig ett PS igen.

När Xbox spelen släpps på PC Gamepass behöver man ingen Xbox heller...Om man har PC..
Berätta gärna för mig hur du spelar Ghost of Tsushima, på din PC

Medlem

Det är bara att inse att konsoller är barnleksaker och ingenting för folk med riktigt spelintresse. Konsollspel är i princip samma sak som mobilspel idag.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det är bara att inse att konsoller är barnleksaker och ingenting för folk med riktigt spelintresse. Konsollspel är i princip samma sak som mobilspel idag.

Du har så fel där, konsoller är inget barnleksaker. Det är för alla oavsett ålder. Men du har egen åsikt du får tycka vad du vill.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det är bara att inse att konsoller är barnleksaker och ingenting för folk med riktigt spelintresse. Konsollspel är i princip samma sak som mobilspel idag.

Allt spelande är lek. Att påstå att PC skulle vara tuffare på något sätt är så sjukt fånigt.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Du har så fel där, konsoller är inget barnleksaker. Det är för alla oavsett ålder. Men du har egen åsikt du får tycka vad du vill.

Får han verkligen tycka vad han vill? Han hade ju fel?😂

Spelade Xbox länge men intresset dog när Xbox One kom ut. Numera blir det bara PC. Har länge funderat på en Playstation, men kontrollerna är så satans skeva och så är jag allergisk mot 30 FPS, så kommer vänta med det.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Allt spelande är lek. Att påstå att PC skulle vara tuffare på något sätt är så sjukt fånigt.

Det har jag aldrig sagt. Konsollspel är däremot i större grad strömlinjeformade och fördummade medelmåttor som skall passa så stor massa som möjligt med inslag av gamblingliknande funktioner för att belöna dig när du lägger mer tid. Visst finns det även till PC men inte alls i lika stor utsträckning.

JRA
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Allt spelande är lek. Att påstå att PC skulle vara tuffare på något sätt är så sjukt fånigt.

Exakt så. Men en viss sorts spelare lever verkligen i sin bubbla du vet.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det har jag aldrig sagt. Konsollspel är däremot i större grad strömlinjeformade och fördummade medelmåttor som skall passa så stor massa som möjligt med inslag av gamblingliknande funktioner för att belöna dig när du lägger mer tid. Visst finns det även till PC men inte alls i lika stor utsträckning.

Jag förstår verkligen inte vad du snackar om, kan du ge några exempel på spel du har problem med? Låter ju helt befängt att likna konsolspel med mobilspel.

Skriv svar