Fyra Xboxgenerationer och en begravning

It's not a lake, it's an ocean
Fyra Xboxgenerationer och en begravning

Efter lång väntan och mängder av spekulationer höll Microsoft slutligen sin ”business update”, vilket blev en 22 minuter lång podcast av i princip ingenting. Tyvärr var den synnerligen inövade presentationen precis så vag och innehållslös som den absolut inte fick vara om syftet nu var att möta alla oroliga och frustrerade fans där ute. Jag och Xbox ligger härmed i skilsmässa.

Även om de mörkaste domedagsprofetiorna inte bekräftades på studs, gjorde oviljan att dementera de värsta farhågorna att alla som tvivlat på Xbox framtid som en livskraftig plattform fick vatten på sin kvarn.

Phil Spencer bekräftade att Xbox planerar att släppa spel till konkurrerande plattformar. Fyra till antalet så här inledningsvis, två live service-spel och två mindre titlar. Inget som skakar om kontinentalplattorna i konsolbranschen, men detta är högst sannolikt bara början. Spencer vägrade utesluta något enskilt spel i framtiden samtidigt som han inte heller lovade någonting mer till alla PlayStation- och Nintendo-fans där ute. De håller alltså officiellt alla dörrar öppna, och allt sker med "the health of Xbox" i åtanke. Jag är inte alls övertygad om framgångspotentialen i den strategin.

Det uttalade målet är att ge fler chans att få del av de utvalda spelen men också använda dessa som ett lockbete för exempelvis PS5-ägare att gå till Xbox. För detta kommer det förstås krävas betydligt mer än bara fyra gamla spel, det begriper alla.

En tydlig strategi

Här är vi. Xbox är på väg att bli en tredjepartsutgivare, hur mycket Microsoft än förnekar det i dag. Detta kommer inte ske över en natt utan sannolikt vara en process som får värka fram över flera års tid. Alla spel från Xbox Game Studios kommer inte släppas till PlayStation och Switch och framför allt inte på en gång. Vi kan se fram emot en tid där de testar sig fram för att se vilka titlar och genrer som tas emot bäst av PlayStation- och Nintendo-publiken, var det finns mest pengar att hämta. På detta sätt hoppas Xbox-ledningen att fansen ska vänja sig vid utvecklingen och långsamt acceptera den. Om det kommer fungera är en helt annan femma.

Oundvikligen kommer Xbox som plattform att tappa i attraktionskraft. Det blir svårt att locka nya kunder om många Xbox-titlar även går att spela hos Sony och Nintendo (samtidigt som dessa plattformar har sina egna unika spel). Självklart kommer många gå och vänta på att spel X och Y kan släppas till andra format efter ett tag. Det kan också bli svårt att behålla gamla fans den här vägen. Det är inte Microsofts ekonomi jag bryr mig om utan livskraften i den plattform jag investerat så pass mycket i genom åren.

22 år

Jag och Xbox har hängt ihop i snart 22 år. För mig började denna resa den 14 mars 2002. Det var då Xbox lanserades i Sverige. En lugn lansering, rapporterade Super PLAY, och jag var en av få som hämtade ut min förbokade konsol på lanseringsdagen. Sedan dess har jag varit med varje generation, och även om vi kom ifrån varandra i början av Xbox One-generationen slutade den med att jag köpte totalt fem konsoler och använde min PS4 enbart för exklusiva titlar.

Riskerna med strategin att i princip göra slut på allt vad exklusiva spel heter är förstås folket hos Xbox medvetna om, men vägen framåt tycks onekligen redan utstakad. Om inte av Phil Spencer så av Satya Nadella. Med en så omfattande mängd varumärken under Xbox-paraplyet är det ekonomiskt oklokt att begränsa sig till en krympande plattform som Xbox. Jag begriper det. Det är dessutom sannolikt att giganter som Bethesda och Activision också gärna vill nå fler spelare med sina framtida projekt. Spel säljer inte längre på Xbox, vilket är en effekt av Game Pass.

Vanligtvis brukar nya hårdvaruannonseringar eller teasers om ny hårdvara från Xbox få mig att känna spänning och nyfikenhet. Men jag börjar känna mig klar med Xbox. Nu när exklusiva spel är på väg bort, när spel på skiva tvingas bort, när Microsoft visar ett sådant ointresse för att kränga konsoler, när plattformen knappt ens kan konkurrera längre och när bolaget uppenbarligen har börjat nosa på det betydligt grönare gräset på andra sidan konsolgränsen, finns det få anledningar kvar att fortsätta stödja formatet så aktivt som jag har gjort i 22 års tid.

Egentligen är utvecklingen inte alls konstig om vi tittar på varifrån Microsoft kommer. När vi ser planerna framåt och läser mellan raderna blir Microsofts DNA som tjänste- och mjukvaruföretag så tydligt. Deras bidrag till att utveckla spelbranschen har handlat om just tjänster och infrastruktur – Xbox Live, achievements, crossplay och på senare år Game Pass – inte så mycket om spel eller hårdvara. Även om de sedan Xbox One S har byggt riktigt fina konsoler också är det aldrig riktigt där styrkan har legat.

Det är inte första gången den plattform jag tillbringar det mesta av min speltid på genomgår en genomgripande förändring. I april 2001 drog Sega ur pluggen på Dreamcast vilket satte punkt för företagets tid som konsoltillverkare. Det var omtumlande. Jag hade vuxit upp med Sega under tio års tid så det var en bit av min barndom som gick i spillror där.

Fullt så emotionellt engagerad är jag inte drygt 20 år senare. Stigande ålder ger perspektiv, och jag har under en tid kommit att vänja mig vid tanken på att Xbox vandrar i en riktning som jag inte är bekväm med.
Jag börjar känna mig klar med Xbox. Det finns inget jättedramatiskt i detta, men visst finns spår av besvikelse efter alla år av löften.

Nu när exklusiva spel är på väg bort, när spel på skiva tvingas bort, när Microsoft visar ett sådant ointresse för att kränga konsoler, när plattformen knappt ens kan konkurrera längre och när bolaget uppenbarligen har börjat nosa på det betydligt grönare gräset på andra sidan konsolgränsen, finns det få anledningar kvar att fortsätta stödja formatet så aktivt som jag har gjort i 22 års tid.

Så det får nog stanna vid fyra generationer. Tack för resan, tack för minnena. Vi har haft mycket roligt ihop, och denna generation är inte över än. Men mitt huvudfokus framöver kommer ligga hos PlayStation.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag vet inte, ingenting bestod ju inte presentationen utav. De meddelade att inte alla spel kommer gå multiplatt, till början är det endast fyra titlar - och varken Starfield eller Indy kommer vara något av dem - och de kommer släppa ny hårdvara i höst. Tyvärr handlar det antagligen om den skivlösa cylindern utan teknisk uppgradering från Series X så det blir ju väldigt platt bemötande av PS5 Pro som förväntas lanseras i November. De kommer dessutom ha event i Juni (E3-tider, rip) så vi lär få veta mer då. Men visst var det mycket fluff och bolagsprat mellan de punkterna, men det var ändå väntat i en video med den titeln. Och de tycks ju jobba på nästa generations konsoler som förväntas släppas 2026 redan - varav den mindre Series S-liknande varianten ryktas bli en Switch-liknande hybrid! Så efter denna sändningen skulle jag säga tvärtom att jag tror mer på Xbox än tidigare då det verkade som de skulle gå Segas öde till möte och bli speltjänst endast men som nu tycks stå stadigare än någonsin. Men de behöver spel - vilket förhoppningsvis utannonseras där i Juni!

Medlem

Jao blir ingen mer Xbox maskin eller fler konsoller för min del heller. Blir PC all the way med Gamepass+steam kommande generationer.

Medlem

Skitit helt i denna generations konsoler. Kört allt via gamepass på cloud eller pc/steam deck. Och lirat de stora ps titlarna som sony släppt hittills på PC. Lär inte bli någon mer konsol för mig, däremot kan jag tänka mig fler riktigt bra handheld pc. Det kommer jag fortsätta köpa, förhoppningsvis en steam deck 2.

Ambassadör
Xbox

Jag väljer att tolka det lite annorlunda. Visst är det fullt rimligt att anta att fler och fler spel kommer att leta sig in på andra konsoler, det kan vi nog alla se, men jag tror inte att det spelar så stor roll längre. Ännu mindre i framtiden. Men full förståelse och respekt för om andra väljer att se det på ett annat sätt, det är ju helt klart en stor förändring.

Det jag personligen ville veta från "business update" fick jag svar på: fortsatt utveckling av hårdvara och satsning på Game Pass. Utan de båda pelarna så hade inte strategin fungerat och till och med jag hade nog följt i @Ruffles fotspår förr eller senare. Men grym hårdvara, bäst ekosystem och den enorma spelproduktionen som Xbox first party-organisation nu kommer att pumpa ut, rakt in på Game Pass, är en riktigt bra deal.

Ser jag lite nyktert på det utan fanboyglasögon så är det ju egentligen inget konstigt att live service-spel, mindre nichade spel som nått vägs ände på konsolen eller större spel som tappat sin pull-factor sprids ut till en större publik. Något som jag tror att vi kommer få se i allt högre grad även från Sony. De släpper allt fler spel på PC och det är nog bara en tidsfråga innan intervallet mellan konsollsläpp och PC-släpp blir allt mindre, om ens något. Succén med Helldivers 2 lär bara skynda på den biten, och även satsningen på GaaS. Därefter är inte steget jättelångt till att lägga spel på andra plattformar, särskilt inte om någon redan har gått i bräschen för det.

De äldre spelen får en andra andning och kan generera ytterligare inkomster och intresse för andra spel och live service spel får en större spelarbas t.ex. Motiverar säkert också att fler, mindre spel som Pentiment får grönt ljus till utveckling.

Jag föredrar ju helt klart att spela på Xbox, med alla de här spelen dag 1 på Game Pass och det ser ut att fortsätta vara det bästa alternativet för mig.


signatur

Jump in.

Medlem

Det bästa hade varit om Ubisoft AAAA-spel hade varit exklusivt till xbox.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Det bästa hade varit om Ubisoft AAAA-spel hade varit exklusivt till xbox.

LOL. Särskilt spel som tar elva år att utveckla.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Jag väljer att tolka det lite annorlunda. Visst är det fullt rimligt att anta att fler och fler spel kommer att leta sig in på andra konsoler, det kan vi nog alla se, men jag tror inte att det spelar så stor roll längre. Ännu mindre i framtiden. Men full förståelse och respekt för om andra väljer att se det på ett annat sätt, det är ju helt klart en stor förändring.

Det jag personligen ville veta från "business update" fick jag svar på: fortsatt utveckling av hårdvara och satsning på Game Pass. Utan de båda pelarna så hade inte strategin fungerat och till och med jag hade nog följt i @Ruffles fotspår förr eller senare. Men grym hårdvara, bäst ekosystem och den enorma spelproduktionen som Xbox first party-organisation nu kommer att pumpa ut, rakt in på Game Pass, är en riktigt bra deal.

Ser jag lite nyktert på det utan fanboyglasögon så är det ju egentligen inget konstigt att live service-spel, mindre nichade spel som nått vägs ände på konsolen eller större spel som tappat sin pull-factor sprids ut till en större publik. Något som jag tror att vi kommer få se i allt högre grad även från Sony. De släpper allt fler spel på PC och det är nog bara en tidsfråga innan intervallet mellan konsollsläpp och PC-släpp blir allt mindre, om ens något. Succén med Helldivers 2 lär bara skynda på den biten, och även satsningen på GaaS. Därefter är inte steget jättelångt till att lägga spel på andra plattformar, särskilt inte om någon redan har gått i bräschen för det.

De äldre spelen får en andra andning och kan generera ytterligare inkomster och intresse för andra spel och live service spel får en större spelarbas t.ex. Motiverar säkert också att fler, mindre spel som Pentiment får grönt ljus till utveckling.

Jag föredrar ju helt klart att spela på Xbox, med alla de här spelen dag 1 på Game Pass och det ser ut att fortsätta vara det bästa alternativet för mig.

Du är lite mer optimistisk än jag, men som jag skriver i slutet handlar det för mig om ett antal sammanvägda faktorer, inte bara någon sorts fanboyilska över att Xbox börjar släppa spel till PlayStation. Som samlare ogillar jag verkligen att de dumpar fysiska media som de nu gör, och om alla deras uppköp av studior inte ens garanterar att det blir några exklusiva titlar (som de pratat om i över ett decennium), vad är poängen. Sedan är jag inte sämre än att jag kan ändra mig ommdet skulle hända något som får mig att omvärdera situationen. Jag kommer inte sälja min Series X i vrede eller något. Det blir nog snarare ett slags utfasning av Xbox och infasning av PS5. Game Pass lär jag ha kvar ett bra tag till åtminstone.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Här är en lång men väldigt bra diskussion om Xbox så kallade business update och plattformens framtid.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känner igen mig oerhört i trådskaparens resonemang och tankar och jag känner flera som skulle göra detsamma.
Trist är det men inte mkt man kan göra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

De gör rätt. 360 var stark, sen blev det ointressant. Enklare för oss spelare också att ha 2 olika att välja på, Nintendo och Sony.

Medlem

Lustigt, jag som trogen Playstation spelare med över 7300 trophies var av över 110 platinum har precis börjat fasa ut Playstation och omfamnar Xbox.
Alltså tvärtom emot dig/er.


signatur

|.|

Medlem

Det bättre alternativet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är klart att osäkerhet gällande en produkt aldrig är bra om man ska locka till sig eller bibehålla konsumenter, och visst är det mycket kring X-box framtid som är osäkert.

För mig personligen gör det ingenting, jag har sedan de första generationerna suttit på såväl en PS som en X-box så det har funnits utrymme för att en av konsolerna gör något märkligt varje generation utan att jag känner att jag bundit mig till "fel" sida, men jag har full förståelse för att man tvekar lite på att göra X-box till sin huvudsakliga plattform för tillfället. När man gör ett tvärt vägval, som att tumma på exklusivitet eller fysisk lagringsmedia, kommer man tveklöst att skrämma bort en hel del potentiella kunder.

Jag är en av de ca. sju personerna runtom i världen som blev taggad när de utannonserade X-box One med allt vad det innebar. Stämpla in online en gång om dagen för att fortsätta spela? Har jag ändå gjort i ca. 20 år utan undantag. Beräkningar i molnet som möjliggjorde funktioner som konsolen inte själv orkade med? Next-gen! Potentialen i att kunna låna ut eller t.o.m. sälja digitala spel som det pratades om hade vida överstigit besväret det varit att bara logga in; men sen har jag inte heller lantställen, sommarstugor eller en lägenhet nere i Spanien utan jag sitter i Sveriges tredje största stad med fiber rakt in i hallen så det är klart att mina förutsättningar är annorlunda än de för flera andra som kanske flyttar runt på sina konsoler eller sitter i mer otillgängliga områden. Därutöver är jag naivt blåögd och DRM, "always online" och sådana fraser fyller inte mig med obehag på samma sätt som det gör många andra. Det är istället säkerhetsgarantier för att man sitter på legitim hård- och mjukvara.

Sony har alltid släppt bra hårdvara med kanonspel men har i mitt tycke alltid varit lite tråkiga.
"We announce the PlayStation"
"We announce the PlayStation 2"
"We announce the PlayStation 3"
"We announce the PlayStation 4"
"We announce the PlayStation 5"
Alla kanon men alla nästan identiska i namn, funktion och spelserier.

MicroSofts i jämförelse ganska bristfälliga hårdvaruerfarenhet lyser för mig igenom och de har därför blivit lite av konsolvärldens "bad boy" av någon anledning. De försöker innovera vid varje ny generation, men till skillnad från Nintendos hyllningar möts det istället ofta med sura miner. Själv tycker jag att det behövs, hade både PS, X-Box och Nintendo endast kört på fler floppyboys och högre upplösning vid varje generation hade jag nog blivit lite uttråkad vid det här laget så jag uppskattar att de tar risker och satsar - även om de emellanåt misslyckas.

Under tonåren och till jag var strax över 30 älskade jag fysisk media. Min DVD-samling nosade på 500 filmer och serier, och skivsamlingen var strax där under. Även spel köpte jag mest fysiskt men kom nog inte upp i samma antal där då jag brukade byta in allt på GameStop vid varje ny generation. Nuförtiden är jag dock helt digitaliserad och samlingen existerar inte längre. Spotify har jag tydligen haft sedan 2011 och på TVn rullar både Netflix, HBO Max, Disney+ och Viaplay. Min senaste CD köpte jag 2010, det senaste fysiska spelet var GoW 2018 och jag ser mig inte återvända till något annat.

Kort sagt: om X-Box hade utannonserat en helt digital konsol med alltid online-krav för extra beräkningspower och funktionalitet som att låna ut eller sälja sina digitala spel, att deras spel därutöver endast släpps digitalt framöver (kanske möjliggör det för en lägre prispunkt, lex Alan Wake 2) hade det varit en drömutannonsering för mig. Med stor sannolikhet en mardröm för andra.

Min enda oro är att de ska börja låta tredjepartstillverkade bygga de fysiska konsolerna och endast fokusera på mjukvara, så att AMD, nVidia, Intel eller varför inte Samsung eller Dell skapar X-boxar med olika prestanda för att verkligen sudda ut gränserna mellan konsol och PC. Där går gränsen gällande innovation även för mig.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Lustigt, jag som trogen Playstation spelare med över 7300 trophies var av över 110 platinum har precis börjat fasa ut Playstation och omfamnar Xbox.
Alltså tvärtom emot dig/er.

Xbox Series är mycket coolare än knäppa PS5. Hade de bara haft spelen...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mr_Qi:

Lustigt, jag som trogen Playstation spelare med över 7300 trophies var av över 110 platinum har precis börjat fasa ut Playstation och omfamnar Xbox.
Alltså tvärtom emot dig/er.

Intressant! Hur hamnade du där?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox Series X blir min sista anhalt för Microsofts konsoler.
Den har använts väldigt sparsamt iochmed att jag har en kraftfull PC och det var väl redan vid inköp ett överflödigt sådant men hoppet fanns ändå där om att något skulle rättfärdiga kostnaden. Istället blir det en fin begravning för min Xbox-resa.

Som grädde på moset har jag dessutom helt tappat intresset för Game Pass. Det passar inte min spelstil där ett fåtal titlar som jag kan spela på mina villkor exakt när jag vill är huvudfokus.
Att ständigt känna en sorts press på att nyttja Game Pass gjorde att jag slutligen slängde in handduken och kapitulerade. Det ska vara kul att spela och jag vill inte pressas till att spela av "rädsla" att spelen ska försvinna från mig. Detta gäller även Playstation Plus. Ogillar känslan av gisslantagande.

Tycker gott att Microsoft kan dra av plåstret snabbt istället för att långsamt införa förändringarna som helt uppenbart kommer. Att MS går tredjepart ligger helt i linje med vad vi alla kan se baserat på vad Microsoft sagt nu och tidigare.
När Microsoft står i ovädret och låtsas som att det inte regnar är vi iallafall en hel del personer som står med paraply för att undvika att bli blöta.
Vart är vi när ovädret upphört Microsoft?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Intressant! Hur hamnade du där?

Jag har haft både sen release men knappt spelat på Xbox tidigare förutom Forza Horizon.
Men min övergång beror på flera saker.
Som jag skrev i någon annan tråd, min LG oled CX går inte jätte bra ihop med ps5, grafiken blir för mörk, jag har testat alla inställningar både på ps5 och TV utan att få ordning på det. I mörka scener så försvinner detaljer och allt blir bara en mörk gröt. Jag testade samma spel med samma HDMI-kabel i samma port på TVn fast på Xbox och skillnaden var som dag och natt mellan dessa två. Jag vet inte om det är Dolby Vision som gör det så mycket bättre på Xbox?

Sen lockar GamePass, finns otroligt mycket där för den som föredrar olika typer av spel.
Sonys feta titlar har jag spelat igenom nu och inget intressant kommer de närmaste året som inte kommer till Xbox.

Även den gråzons-marknad som finns tillgänglig för Xbox-spel är riktigt bra, prismässigt. Köpte tex Alan Wake 2 samt Cyberpunk UE med Phantom Liberty för 160:- styck. Alltså 1078kr billigare än på PSN!! Det enda kruxet är att du behöver en VPN med server i Nigeria....

Sen är QuickResume en fantastisk funktion, att hoppa mellan några olika spel på någon sekund.

Jag släpper inte ps5 helt och hållet men min primära maskin kommer att vara Xbox framöver 🙃


signatur

|.|

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mr_Qi:

Jag har haft både sen release men knappt spelat på Xbox tidigare förutom Forza Horizon.
Men min övergång beror på flera saker.
Som jag skrev i någon annan tråd, min LG oled CX går inte jätte bra ihop med ps5, grafiken blir för mörk, jag har testat alla inställningar både på ps5 och TV utan att få ordning på det. I mörka scener så försvinner detaljer och allt blir bara en mörk gröt. Jag testade samma spel med samma HDMI-kabel i samma port på TVn fast på Xbox och skillnaden var som dag och natt mellan dessa två. Jag vet inte om det är Dolby Vision som gör det så mycket bättre på Xbox?

Sen lockar GamePass, finns otroligt mycket där för den som föredrar olika typer av spel.
Sonys feta titlar har jag spelat igenom nu och inget intressant kommer de närmaste året som inte kommer till Xbox.

Även den gråzons-marknad som finns tillgänglig för Xbox-spel är riktigt bra, prismässigt. Köpte tex Alan Wake 2 samt Cyberpunk UE med Phantom Liberty för 160:- styck. Alltså 1078kr billigare än på PSN!! Det enda kruxet är att du behöver en VPN med server i Nigeria....

Sen är QuickResume en fantastisk funktion, att hoppa mellan några olika spel på någon sekund.

Jag släpper inte ps5 helt och hållet men min primära maskin kommer att vara Xbox framöver 🙃

Då förstår jag. Märkligt problem du har med TV:n, och framför allt tråkigt. Game Pass har jag haft oavbrutet sedan 2017, det är verkligen en toppentjänst. Men jag ogillar att de inte vill behålla spel på skiva för jag vill samtidigt kunna samla så för mig är Game Pass alltid bara ett komplement. Quick Resume är svår att vara utan när man vant sig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker att Xbox 360 var bäst för sin tid, sen gick det utför.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vilken wall of text!

Rätt osammanhängade microsoft besvikelse...

Hade gått fortare och skrivit du vuxit upp.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jag har haft både sen release men knappt spelat på Xbox tidigare förutom Forza Horizon.
Men min övergång beror på flera saker.
Som jag skrev i någon annan tråd, min LG oled CX går inte jätte bra ihop med ps5, grafiken blir för mörk, jag har testat alla inställningar både på ps5 och TV utan att få ordning på det. I mörka scener så försvinner detaljer och allt blir bara en mörk gröt. Jag testade samma spel med samma HDMI-kabel i samma port på TVn fast på Xbox och skillnaden var som dag och natt mellan dessa två. Jag vet inte om det är Dolby Vision som gör det så mycket bättre på Xbox?

Sen lockar GamePass, finns otroligt mycket där för den som föredrar olika typer av spel.
Sonys feta titlar har jag spelat igenom nu och inget intressant kommer de närmaste året som inte kommer till Xbox.

Även den gråzons-marknad som finns tillgänglig för Xbox-spel är riktigt bra, prismässigt. Köpte tex Alan Wake 2 samt Cyberpunk UE med Phantom Liberty för 160:- styck. Alltså 1078kr billigare än på PSN!! Det enda kruxet är att du behöver en VPN med server i Nigeria....

Sen är QuickResume en fantastisk funktion, att hoppa mellan några olika spel på någon sekund.

Jag släpper inte ps5 helt och hållet men min primära maskin kommer att vara Xbox framöver 🙃

Känns mer som du inte har koll på HDR

Medlem

Jag känner mig, precis tvärtom mot trådskaparen, mer trygg i xbox än någonsin tidigare. Jag hoppas Sony gör liknande val framåt. Ser fram mot nästa generation!

Medlem

Och jag är konvertit, åt andra hållet. Besviken på min ps5a. Min series x är #1.

Har/har haft ps2,3,4, 4 pro. Ingen xbox tidigare.

Medlem

Jag sitter här med en series x för gamepass (och PC) och en PS5 som huvudkonsol främst för att jag helt enkelt gillat Playstation mer de senaste generationerna konsoler men så länge Xbox kommer ha bra hårdvara kommer jag antagligen stanna kvar för gamepass, jag köper dock absolut inga spel till den konsolen men jag har betalat extra för exempelvis Forza Horizon 5 paketet och liknande man fick lite extra bilar och annat lull och kan börja spela tidigare för de spel jag verkligen gillar som bara kommer på xbox. I jämförelse så köper jag en hel del spel till PS5, inte bara exklusiva spel utan det är helt enkelt den konsolen jag föredrar att spela på när tredjepartsspelen inte finns på gamepass. Personligen tycker jag Microsoft gått bakåt i vissa delar efter Xbox 360 som ändå var min absoluta favoritkonsol en gång i tiden, fokuset har inte känts helt rätt och exklusiva titlar inte har lockat där sög Sony in mig. Får se vad som händer nästa generation, om det blir dags att skifta över igen till Xbox.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Atorak:

Vilken wall of text!

Rätt osammanhängade microsoft besvikelse...

Hade gått fortare och skrivit du vuxit upp.

"Och skrivit du vuxit upp"...? Jag förstår inte ens vad du vill säga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av bulleboss:

Och jag är konvertit, åt andra hållet. Besviken på min ps5a. Min series x är #1.

Har/har haft ps2,3,4, 4 pro. Ingen xbox tidigare.

Så kan det gå. Alltid intressant att se vilka val alla fattar utifrån sin specifika situation. Just därför är det ju viktigt att vi har flera livskraftiga plattformar att välja bland.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hanzo:

Jag tycker att Xbox 360 var bäst för sin tid, sen gick det utför.

Det håller nog de flesta med om. Det var en fantastisk generation på många sätt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Atorak:

Känns mer som du inte har koll på HDR

Jasså.. Jag och tusentals andra med LG oled CX?
Mycket märkligt dessutom att på Xbox så har jag koll på HDR men inte på Playstation.
Känns mer som du inte har koll, faktiskt.
Testa googla så får du nog lite koll.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Då förstår jag. Märkligt problem du har med TV:n, och framför allt tråkigt. Game Pass har jag haft oavbrutet sedan 2017, det är verkligen en toppentjänst. Men jag ogillar att de inte vill behålla spel på skiva för jag vill samtidigt kunna samla så för mig är Game Pass alltid bara ett komplement. Quick Resume är svår att vara utan när man vant sig.

Ja det är skumt, jag jar testat olika kablar, olika portar, alla inställningar som finns på både ps5 och TV, kollat tips på nätet osv.
Ps5 fungerar bra på andra skärmar och som sagt så fungerar Xbox felfritt.
Så jag kan inte skylla på varken TV eller ps5 utan det är kombon som inte fungerar för mig.

Håller med ang fysiska spelen, tråkigt att det blir så.


signatur

|.|

Skriv svar