FZ-läsarna säkra: Final Fantasy VII klart bäst i serien – bättre än remakesjuan

Robot
FZ-läsarna säkra: Final Fantasy VII klart bäst i serien – bättre än remakesjuan

Höga betyg för IV, VI, VII och (nåja) VIII -- bra! Kunde varit värre. Själv tappade jag intresset för serien efter X men de tidiga spelen är ändå några av mina absoluta favoriter.

Skribent

Glädjande att se Final Fantasy IX så högt upp. Hoppas att Square jobbar på en remake – skulle inte tacka nej till att återvända till Gaia.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Glädjande att se Final Fantasy IX så högt upp. Hoppas att Square jobbar på en remake – skulle inte tacka nej till att återvända till Gaia.

+1

Medlem

Jag är inte den största konsumenten av JRPG, men har ändå spelat det mesta från Playstation-generationen och framåt. Senaste månaderna har jag betat av både 16 och 7 Remake.

Skrivet av Jonny Myrén:

Glädjande att se Final Fantasy IX så högt upp. Hoppas att Square jobbar på en remake – skulle inte tacka nej till att återvända till Gaia.

Medlem

Ganska väntat, 7:an är en odödlig klassiker och spelade en hel del tillsammans med en klasskamrat på fredagar och helger. Jag spelade också 3:an på SNES, men hann aldrig spela klart. Har sedan 7:an inte rört något final fantasy.

Om man ska spela original 7:an, vilken version rekommenderar ni på pc?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Pinsamt att åttan kom före fyran, men antar att det beror på att det är nyare.

Releasehästryttare
Skrivet av Jonny Myrén:

Glädjande att se Final Fantasy IX så högt upp. Hoppas att Square jobbar på en remake – skulle inte tacka nej till att återvända till Gaia.

Hade bara 9an som barn så är pepp på en bra remake av den med!

Sen har jag ganska dålig koll på vad det är för skillnad på denna som släpps nu och 7an som släpptes för några år sen, nån som kan förklara det kort?

Medlem

7an är klart bästa. IX är den enda i serien som jag vill ha remake på. På sidan av 7 remake då ofc.

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade bara 9an som barn så är pepp på en bra remake av den med!

Sen har jag ganska dålig koll på vad det är för skillnad på denna som släpps nu och 7an som släpptes för några år sen, nån som kan förklara det kort?

Det som släpps nu, Rebirth, är del två av totalt tre i remake-trilogin av sjuan. Det som släpptes för några år sedan och som heter Final Fantasy 7: Remake är del 1.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förvånande.... 90% av Final Fantasy fansen är ovetande att det har släpts spel i serien utöver 7an känns det som.

Överreklamerat spel på alla punkter förutom känslomordet med Aerith. FZ Visste att 7an skulle vinna ni kunde lika gärna sagt det från början

Medlem

Sjuan är magiskt bra och håller (överlag) väldigt väl än idag. Just tempot är oslagbart, det börjar direkt med action och rullar på hela vägen fram till slutet. Perfekt balans mellan action/strider och dialoger/story.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Finexis:

Förvånande.... 90% av Final Fantasy fansen är ovetande att det har släpts spel i serien utöver 7an känns det som.

Överreklamerat spel på alla punkter förutom känslomordet med Aerith. FZ Visste att 7an skulle vinna ni kunde lika gärna sagt det från början

7an har det som alla andra spelen i serien saknar.

Releasehästryttare
Skrivet av Freakon:

Det som släpps nu, Rebirth, är del två av totalt tre i remake-trilogin av sjuan. Det som släpptes för några år sedan och som heter Final Fantasy 7: Remake är del 1.

Ok så om jag vill spela det som släpps nu så behöver jag spela det andra först?

Medlem
Skrivet av Devan:

Ok så om jag vill spela det som släpps nu så behöver jag spela det andra först?

Det är en direkt fortsättning av storyn i "ettan" så att ta del av den rekommenderas starkt. Det ska finnas en sammanfattning av storyn fram till nu i Rebirth och det finns även videos på tuben man kan kika på.

Men att spela första delen är överlägset bäst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Finexis:

Förvånande.... 90% av Final Fantasy fansen är ovetande att det har släpts spel i serien utöver 7an känns det som.

Överreklamerat spel på alla punkter förutom känslomordet med Aerith. FZ Visste att 7an skulle vinna ni kunde lika gärna sagt det från början

Kan väl egentligen bara svara för mig själv. Men har bara spelat 1-8 och röstade därför bara på dom, 8:an var en besvikelse jmf med 7:an och det kändes som att serien efter det tog en vändning i både gameplay, story och värld som jag aldrig blev lockad av igen.

Sen ska man väl inte läsa in så mycket i såna här polls heller. Som sagt röstade jag bara på 1-8. Och det är säkert andra som gjorde lika. Sen finns det kanske dom som röstade på spel dom inte ens spelat heller.
Vad jag vill säga är att det inte ger ett underlag som är speciellt tillförlitligt om man faktiskt vill mäta hur bra spelen står mot varandra.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sjuan är magiskt bra och håller (överlag) väldigt väl än idag. Just tempot är oslagbart, det börjar direkt med action och rullar på hela vägen fram till slutet. Perfekt balans mellan action/strider och dialoger/story.

Har prövat sjuan flera gånger men aldrig fastnat. Gillar generellt JRPG och såg fram emot att spela FF7. Men hade svårt för både storyn och miljöerna. Tyckte inte heller om striderna. Gillade dock karaktärerna.
Det ska sägas att jag bara testat det på Ipad/Iphone. Men efter som alla hyllar spelet så mycket och att det räknas som en klassiker så ska jag kanske ge det en ny chans till i sommar. Men jag är mer sugen på att spela Chrono Cross remaken, FF7 kanske bara inte är för mig.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Glädjande att se Final Fantasy IX så högt upp. Hoppas att Square jobbar på en remake – skulle inte tacka nej till att återvända till Gaia.

Samma här. Det hade varit underbart! Mycket var bra med 7:ans remake, speciellt musiken och det grafiska. Hade varit häftigt att se 9:ans lite mer sagoaktiga värld få samma behandling.

Är dock ändå rädd att (och säker på att) dom (Squaresoft) kommer krångla till spelet för mycket. Jag gillade inte riktigt hur 7:ans remake utökades med ändrad story, helt nytt spelsystem, meningslösa sidoquests mm istället för att ta tillvara på det som fanns. Det var mer ett nytt spel än en remake.

Medlem
Nej nej

Fel.. FF6 är outstanding.

Medlem
Skrivet av erson:

7an har det som alla andra spelen i serien saknar.

Som vad då till exempel?

Kikar man på RPG siter på nätet där man gjort den här typen av mätning förr så är FF7s breda release i väst, det första spelet i serien som hade en PAL region release, en stor orsak till att resultaten blir som de blir. Många har helt enkelt haft möjlighet att bilda barndomsminnen av just FF7. Det handlar om sentimentalitet till största delen vilket säger mycket lite om spelets faktiska kvaliteter.

Sedan att det skulle vara det absolut bästa JRPG som någonsin släppts, som man vågar sig på att påstå i artikeln, är ett väldigt vågat påstående som får stå för artikelförfattaren

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Som vad då till exempel?

Kikar man på RPG siter på nätet där man gjort den här typen av mätning förr så är FF7s breda release i väst, det första spelet i serien som hade en PAL region release, en stor orsak till att resultaten blir som de blir. Många har helt enkelt haft möjlighet att bilda barndomsminnen av just FF7. Det handlar om sentimentalitet till största delen vilket säger mycket lite om spelets faktiska kvaliteter.

Sedan att det skulle vara det absolut bästa JRPG som någonsin släppts, som man vågar sig på att påstå i artikeln, är ett väldigt vågat påstående som får stå för artikelförfattaren

Många som ser FF7 som bästa spelet alla kategorier inklusive mig själv.

Medlem

Det gick utför efter VI, tur att DQ finns kvar.

Medlem
Skrivet av erson:

Många som ser FF7 som bästa spelet alla kategorier inklusive mig själv.

Det finns det inget tvivel om att det finns de som tycker det. Men dessa säger sällan vad som gör det till det bästa man någonsin spelat i sitt liv. Du svarar inte heller på min fråga vad specifikt som FF7 har som andra spel saknar.

Liv är långa med väldigt många releaser. Jag tycker lite synd om de som liksom peakat på 90 talet när FF7 släpptes och tycker det aldrig blev bättre än så med spel.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns det inget tvivel om att det finns de som tycker det. Men dessa säger sällan vad som gör det till det bästa man någonsin spelat i sitt liv. Du svarar inte heller på min fråga vad specifikt som FF7 har som andra spel saknar.

Det kallas nostalgi. Det är troligen varför jag tycker FF4 är överlägset bäst i serien också.

Medlem

Känns ju helt orimligt att FFXIV inte har ett högre snitt, men sen är väl skaran här på FZ helt fel målgrupp med för ett MMO haha.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns det inget tvivel om att det finns de som tycker det. Men dessa säger sällan vad som gör det till det bästa man någonsin spelat i sitt liv. Du svarar inte heller på min fråga vad specifikt som FF7 har som andra spel saknar.

Liv är långa med väldigt många releaser. Jag tycker lite synd om de som liksom peakat på 90 talet när FF7 släpptes och tycker det aldrig blev bättre än så med spel.

FFVII är väl ett spel som träffade rätt på många punkter. Det hittar rätt balans i proportionerna där karaktärerna känns realistiska men ändå är karikatyrer. De lyckas blanda sci-fi med fantasy på ett bra sätt, och atmosfär, musik och handling går bra hand i hand.

Jag kan annars tycka att det är lite FF seriens problem ofta. Att få ihop de olika byggdelarna. Det kommer in musikstycken som inte alls passar titta som tätt. Ta bara bossen Titan i FFXVI, för att ta ett närtida exempel. Det blev nästan humoristiskt när jag spelade det.

Det tror jag för övrigt faktiskt var en styrka i många lite äldre spel. Systemens begränsningar gjorde att man var tvungen att försöka hitta sätt att skapa en livfull och trovärdig spelvärld. Det blev ju väldigt tydligt när vi gick över till 3D att vi fick en del stora och tomma spelvärldar.

Nåväl, tillbaka till FFVII.

Det spelet hittade en bra balans där det gick att leva sig in i världen. Helhetspaketet blev väldigt bra. Sen är det väl få andra spel som klarat av att kopiera ”den scenen”.

FFVII lyckas bygga upp en karaktär som man som spelare verkligen känner för, och sedan dödar permanent. Man ser en del försök till att kopiera det, men det känns nästan alltid väldigt ”tvingat”. Antingen bryr man sig inte om karaktärerna, eller så blir det nästan löjligt hur mycket spelet försöker få oss att älska en karaktär för att sedan döda den.

Sen tycker jag personligen att FFVIII är mitt favorit FF, men det är nog för att jag känner igen mig själv mycket mer i Squall än i Cloud.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Om inte Chrono Trigger skulle finnas så hade jag nog vågar säga att FFVII är det bästa rollspel genom tiderna på ALLA punkter.

Medlem

Har precis börjat FFVII igen, orginalutgåvan. Har fastnat på första bossen, den röda skorpionen i reaktorn, och jag får inte kål på den. Har insett att "bolt" magi skadar mest....men jag har inget minne av att jag hade några problem på min PS en gång i tiden 😵

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns det inget tvivel om att det finns de som tycker det. Men dessa säger sällan vad som gör det till det bästa man någonsin spelat i sitt liv. Du svarar inte heller på min fråga vad specifikt som FF7 har som andra spel saknar.

Liv är långa med väldigt många releaser. Jag tycker lite synd om de som liksom peakat på 90 talet när FF7 släpptes och tycker det aldrig blev bättre än så med spel.

Klart de är synd att spelmarknaden är iprincip stagnerad idag och varit under lång tid. Rebirth har potential att bli bästa spelet på väldigt många år.

12
Skriv svar