Konsolkriget avgjort – vinnaren!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är som att påstå att Steam Deck och ROG Ally håller tillbaka PC. Majoriteten av spelen som släpps på Xbox släpps även på PC, där spelen ska kunna drivas på betydligt sämre hårdvara. Spelutvecklare är vana vid att utveckla spel efter ett brett spann av olika konfigurationer, och skillnaden mellan Series X och S är deras minsta bekymmer. Att Xbox-spel inte når upp till samma visuella standard som God of War och Horizon Forbidden West m.m. har inte med Series S att göra, utan det har med PC att göra, och detta har Sony bevisat genom att misslyckas med så gott som varenda PC-port av sina PS-titlar. Microsoft, som vill släppa sina spel till både Xbox och Windows, måste ha PC-hårdvara i åtanke när de utvecklar sina spel, och kan i och med det inte utgå från att alla har liknande hårdvara som den i Series på samma sätt som Sony kan med PS.

Heh, nja. Dom flesta skulle nog säga att det är konsolerna som är bromskloss för spelutveckling.
Om spelen först kom på PC och hade pc standard så skulle grafiken kunna nå så mycket högre.
Men då måste dom optimera och komprimera rätt mycket för att få spelen att rulla på ps5, Xbox series X och series S.

Som läget är nu är det ju tvärtom, spel ser lite halvdassiga ut som portas till pc och måste få hemmagjorda patchar för att laga saker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag går all in på Playstation 5 då jag hade 4an, 3an och 1an innan. hoppa 2an för mitt första jobb var viktigare än spel just under 00-talet. Så köpte ps3 gangska sent 2012. Så köpte alla spelen för under 50kr på den tiden som jag ville spela och vilken chock man fick när man jämförde Uncharted 2 mot super Mario från 1998.
Tappa nästan ögonen vilken grafik det va. Sen ägde jag 4an och 5 direkt på relese. Så jag har missat massa spel från 2000-2006. före playstation körde man på Nintendo. Nes, Snes och 64 parallelt med ps1 som redan då piska Nintendo 64 rejält.

Ägde bara första xboxen en mindre tid men jag körde mest emurlering av tidigare spel från 90-talet och något i böejan på 00-talet. Tyckte lådan var perfekt. Helt tyst. Men hand kontrollen var det sämsta jag haft i mina händer. Även Nes och deras kontroll har bättre kvalite.

Kanske blir det en xbox till när den nya cylinder formade kommer om något år. Vi får se

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Baldurs Gate 3 var ganska dåligt optimerat när det släpptes. Act 3 var en cirkus, och det var inte förrän Xbox-versionen släpptes som detta åtgärdades med patch 5. Mycket tack vare att Larian var tvungen att optimera det för Series S. De hade lika gärna kunnat flytta fram releasen till december för samtliga plattformar i väntan på optimering, men då hade de förmodligen blivit snuvade på alla fina GOTY-priser.

Ja jo men Xbox missade trots allt Baldurs Gate 3 när det släpptes till ps5 och det är ju inte positivt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag säger som det är. Att påstå att Series S på något sätt skulle hålla tillbaka utvecklingen är befängt och visar bara hög kunskapsbrist. Den enda konsolen som påverkas negativt av Series S klena hårdvara är Series S.

Ja den nonsens du skriver visar hög kunskapsbrist från din sida.

Redaktör
Skrivet av Knalle:

Exakt så, och därför blir det tramsigt när folk på ett definitivt sätt hävdar att den ena eller andra konsolen är bäst istället för att använda termer som ”Jag tycker…”, ”Jag gillar…” eller ”Jag föredrar…”.
Det är i princip aldrig någon som gör det när det diskuteras konsoler utan man ska visa att man själv vet bäst och gärna göra sig löjlig över andra.

Mitt inlägg var ironiskt menat för att belysa detta, vilket kanske inte framgick.

👍


signatur
Medlem
Skrivet av erson:

Ja den nonsens du skriver visar hög kunskapsbrist från din sida.

Flera respekterade i branschen, utvecklare som journalister, står på min sida. Bland annat Digital Foundry, vars jobb är att analysera hårdvara och grafik i spel. Vilka har du på din sida? Den där nissen på Rocksteady som inte klarar av att optimera till någon plattform. Nån mer?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Flera respekterade i branschen, utvecklare som journalister, står på min sida. Bland annat Digital Foundry, vars jobb är att analysera hårdvara och grafik i spel. Vilka har du på din sida? Den där nissen på Rocksteady som inte klarar av att optimera till någon plattform. Nån mer?

Vart vill du komma?

Medlem
Skrivet av erson:

Vart vill du komma?

Förstår inte det jag heller.

Medlem
Skrivet av erson:

Vart vill du komma?

Att Series S existens inte har någon påverkan på spelbranschen och dess utveckling. Det ger utvecklarna en extra maskin att optimera till, och den optimeringen heter oftast ”sänk upplösningen”, ”stryp frameraten” och ”stäng av funktioner”. Vid enstaka fall så leder det till faktisk optimering (som i BG3’s fall), och då gynnar det samtliga plattformar.

Stöter ofta på kommentarer om att ifall Series S inte hade funnits så hade Series X haft spel i klass med PS5 osv. Men när har Xbox någonsin haft exklusiva spel i klass med PS? Samma med påståenden om att ifall konsoler inte hade existerat så hade PC-spel haft bättre grafik. Allt detta är bara önsketänkande. Man söker någon form av syndabock som förklaring till varför spel inte är bättre än vad de är. Det kvittar vad det finns för hårdvara att köpa i butikerna när det i slutändan handlar om vad utvecklarna är kapabla till.

Jag har sett tillräckligt många utvecklare utföra ren magi på klen hårdvara där man bara tänker ”hur fan lyckades de med det här?” för att veta att Series S inte är den käpp i hjulet som vissa påstår. Det går alltid att kompromissa om man stöter på ett hårdvaruhinder som man inte kan ta sig förbi, och dessa kompromisser är för den hårdvaran och enbart för den hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att Series S existens inte har någon påverkan på spelbranschen och dess utveckling. Det ger utvecklarna en extra maskin att optimera till, och den optimeringen heter oftast ”sänk upplösningen”, ”stryp frameraten” och ”stäng av funktioner”. Vid enstaka fall så leder det till faktisk optimering (som i BG3’s fall), och då gynnar det samtliga plattformar.

Stöter ofta på kommentarer om att ifall Series S inte hade funnits så hade Series X haft spel i klass med PS5 osv. Men när har Xbox någonsin haft exklusiva spel i klass med PS? Samma med påståenden om att ifall konsoler inte hade existerat så hade PC-spel haft bättre grafik. Allt detta är bara önsketänkande. Man söker någon form av syndabock som förklaring till varför spel inte är bättre än vad de är. Det kvittar vad det finns för hårdvara att köpa i butikerna när det i slutändan handlar om vad utvecklarna är kapabla till.

Jag har sett tillräckligt många utvecklare utföra ren magi på klen hårdvara där man bara tänker ”hur fan lyckades de med det här?” för att veta att Series S inte är den käpp i hjulet som vissa påstår. Det går alltid att kompromissa om man stöter på ett hårdvaruhinder som man inte kan ta sig förbi, och dessa kompromisser är för den hårdvaran och enbart för den hårdvaran.

Spontant tror jag att Xbox är dyrare att utveckla spel till med argumentet att man behöver optimera sitt spel till två olika konsoler.

Series S är ju den konsol som sålt bäst för Microsoft så det är väl rimligt att man ska lägga mest krut på den.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att Series S existens inte har någon påverkan på spelbranschen och dess utveckling. Det ger utvecklarna en extra maskin att optimera till, och den optimeringen heter oftast ”sänk upplösningen”, ”stryp frameraten” och ”stäng av funktioner”. Vid enstaka fall så leder det till faktisk optimering (som i BG3’s fall), och då gynnar det samtliga plattformar.

Stöter ofta på kommentarer om att ifall Series S inte hade funnits så hade Series X haft spel i klass med PS5 osv. Men när har Xbox någonsin haft exklusiva spel i klass med PS? Samma med påståenden om att ifall konsoler inte hade existerat så hade PC-spel haft bättre grafik. Allt detta är bara önsketänkande. Man söker någon form av syndabock som förklaring till varför spel inte är bättre än vad de är. Det kvittar vad det finns för hårdvara att köpa i butikerna när det i slutändan handlar om vad utvecklarna är kapabla till.

Jag har sett tillräckligt många utvecklare utföra ren magi på klen hårdvara där man bara tänker ”hur fan lyckades de med det här?” för att veta att Series S inte är den käpp i hjulet som vissa påstår. Det går alltid att kompromissa om man stöter på ett hårdvaruhinder som man inte kan ta sig förbi, och dessa kompromisser är för den hårdvaran och enbart för den hårdvaran.

Har du missat att delad skärm i princip är skrotat på grund av S. Dom lovade co op delad skärm till Halo. Sen la dom ner det när dom upptäckte att S inte klarar av det. Samma gäller Baldursgate 3. Och det finns säkert mer saker Xbox spelarna inte har nu pågrund av S som inte är lika övertydligt. Hela grejen för vissa(jag är inte jätte känslig) är att dom vill ha en så kraftig konsol som möjligt. Och dom blir jätte griniga när spel släpps på last och next gen samtidigt. För då känner att dom får en sämre produkt. S är så fast värre den kommer att hänga med hela generationen och trycka ner orginal Xbox. Detta kommer att synas enu tydligare när playstation pro kommer tror jag. Eftersom playstation säljer så bra så kommer fler att strunta i Xbox helt pågrund av S. Iaf till en början. Så titta framöver och se om fler spel kommer senare till Xbox än Playstation.....

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Har du missat att delad skärm i princip är skrotat på grund av S. Dom lovade co op delad skärm till Halo. Sen la dom ner det när dom upptäckte att S inte klarar av det. Samma gäller Baldursgate 3. Och det finns säkert mer saker Xbox spelarna inte har nu pågrund av S som inte är lika övertydligt. Hela grejen för vissa(jag är inte jätte känslig) är att dom vill ha en så kraftig konsol som möjligt. Och dom blir jätte griniga när spel släpps på last och next gen samtidigt. För då känner att dom får en sämre produkt. S är så fast värre den kommer att hänga med hela generationen och trycka ner orginal Xbox. Detta kommer att synas enu tydligare när playstation pro kommer tror jag. Eftersom playstation säljer så bra så kommer fler att strunta i Xbox helt pågrund av S. Iaf till en början. Så titta framöver och se om fler spel kommer senare till Xbox än Playstation.....

I Baldurs Gate 3 så skrotades splitscreen bara på Series S. Series X fick splitscreen, vilket var en rimlig kompromiss enligt mig. Varför Halo Infinite aldrig fick splitscreen är bara rena spekulationer, och i och med BG3 så drar nog många paralleller mellan Halo och BG3 och skyller det på Series S. Jag tror dock inte att det hade med hårdvaran att göra då det går att lira kampanjen i 4 player splitscreen på Series S, och till och med Xbox One, med hjälp av en glitch. Och med tanke på att online co-op kampanjen inte ens fanns med vid release så gissar jag på att problemet satt hos 343 och inte i hårdvaran i sig.

Medlem

Hahaha! Vilket litet fjantigt käbbleri. Underhållande.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nja, användarvänlighet också. Finns så mycket skit som kan krångla med en PC. Plus att det känns som alla spel till PC är sämre optimerade vid release!
Har både PC och konsoler och föredrar alltid konsol före PC i den mån de går! Men sen finns ju inte Tibia, WoW, New World osv på konsol så då är man illa tvungen att spela PC:)

problem med PC har bara göra med vem som använder en PC och hur dom använder en PC. kan hålla med om det kräver med kunskap än att bara trycka på start och köra. Men det gör även att man kan göra så mycket mer på en PC. Moddar t,ex Och varför dom inte optimeras på samma sätt till PC är för ja det är lite svårare att få till det på all hårdvara. Men samma sak där handlar mycket om know how och hur använderna har använt sin PC och hur mycket kunskap dom har och vissa spel. Jag har jobbat inom data support och omg vilka jävla svinstior till PC maskiner folk har, och dom har ingen aning varför spelen krånglar, Dom kommer in till oss och det fixar sig direkt, och där har dom suttit och svurit och sagt att det är spelets fel varför det inte funka när det i själva verket var dålig användare av PC'n som gjorde att det inte funka.

Vad också det gäller optimeringen är för att det finns fler casuals som hellre kör på konsol, vilket gör att det är det devs och spelutvecklare lägger manken till för att få spelen så bra som möjligt där och fixar till PC i efterhand då det är lättare att göra än att ha en bra PC kopia och sen försöka få den att funka efterhand på en konsol.

Medlem
Skrivet av Natrium:

problem med PC har bara göra med vem som använder en PC och hur dom använder en PC. kan hålla med om det kräver med kunskap än att bara trycka på start och köra. Men det gör även att man kan göra så mycket mer på en PC. Moddar t,ex Och varför dom inte optimeras på samma sätt till PC är för ja det är lite svårare att få till det på all hårdvara. Men samma sak där handlar mycket om know how och hur använderna har använt sin PC och hur mycket kunskap dom har och vissa spel. Jag har jobbat inom data support och omg vilka jävla svinstior till PC maskiner folk har, och dom har ingen aning varför spelen krånglar, Dom kommer in till oss och det fixar sig direkt, och där har dom suttit och svurit och sagt att det är spelets fel varför det inte funka när det i själva verket var dålig användare av PC'n som gjorde att det inte funka.

Vad också det gäller optimeringen är för att det finns fler casuals som hellre kör på konsol, vilket gör att det är det devs och spelutvecklare lägger manken till för att få spelen så bra som möjligt där och fixar till PC i efterhand då det är lättare att göra än att ha en bra PC kopia och sen försöka få den att funka efterhand på en konsol.

Ja du beskrev väl precis det jag menade😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja du beskrev väl precis det jag menade😅

mjo men det som undanhålls med hur din förklaring var är att t,ex att det funkar bra för en person som jag som har eller skaffar kunskapen jag behöver för att lira på PC och då blir det en bättre upplevelse en allt annat.

Medlem
Skrivet av Natrium:

mjo men det som undanhålls med hur din förklaring var är att t,ex att det funkar bra för en person som jag som har eller skaffar kunskapen jag behöver för att lira på PC och då blir det en bättre upplevelse en allt annat.

Jo men nu var ju diskussionen vilken som var bäst. PS5 eller PC. För de allra flesta så är nog smidigheten med en PS5 bättre. Dessutom så är spelen bättre optimerade från start=mindre krångel. Men visst, klart de funkar bättre. OM du dessutom har en PC som klarar alla spelen på ultra och 60fps. Då är det ju helt klart bättre! Men då kostar det 30k med👏

Medlem
Skrivet av Deekar:

Men visst, klart de funkar bättre. OM du dessutom har en PC som klarar alla spelen på ultra och 60fps. Då är det ju helt klart bättre! Men då kostar det 30k med👏

Jag har lagt 50 tusen på min dator. Kör ultra 4K 120fps.
Men det finns vissa spel som inte fungerar bra helt enkelt. Ofta är det när de slänger in nå jävla anti cheat system som även om spelet fungerar hur bra som helst så ska det börja lagga för att få kontakt med anti cheat systemet. Hatar det där och ser inte samma konstigheter på en konsol. Nu pratar jag specifikt om Elden Ring och då fick jag lov att stänga av det genom att spela offline vilket blev tråkigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har lagt 50 tusen på min dator. Kör ultra 4K 120fps.
Men det finns vissa spel som inte fungerar bra helt enkelt. Ofta är det när de slänger in nå jävla anti cheat system som även om spelet fungerar hur bra som helst så ska det börja lagga för att få kontakt med anti cheat systemet. Hatar det där och ser inte samma konstigheter på en konsol. Nu pratar jag specifikt om Elden Ring och då fick jag lov att stänga av det genom att spela offline vilket blev tråkigare.

Precis, skit som krånglar och då kostar PCn drygt 43k mer än en PS5🥳

Medlem
Skrivet av Deekar:

Precis, skit som krånglar och då kostar PCn drygt 43k mer än en PS5🥳

Japp, men det finns så grymt mycket annat mer positivt som väger upp på PC så det går inte ens att jämföra med en konsol.
Dom spel som rullar på bra utan att krångla når helt nya höjder, känns kanske som att man sitter på nästa generations playstation 6 pro eller något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Japp, men det finns så grymt mycket annat mer positivt som väger upp på PC så det går inte ens att jämföra med en konsol.
Dom spel som rullar på bra utan att krångla når helt nya höjder, känns kanske som att man sitter på nästa generations playstation 6 pro eller något.

Ja som sagt, funkar det så är PC mega men då kostar de 40k extra också.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo men nu var ju diskussionen vilken som var bäst. PS5 eller PC. För de allra flesta så är nog smidigheten med en PS5 bättre. Dessutom så är spelen bättre optimerade från start=mindre krångel. Men visst, klart de funkar bättre. OM du dessutom har en PC som klarar alla spelen på ultra och 60fps. Då är det ju helt klart bättre! Men då kostar det 30k med👏

ja det kan jag inte annat än att hålla med om. Men vill man ha det fint får man lida pint

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast nej? Det är tvärtom. Xboxen är till för riktiga gamers. Pro-gamers.

Haha vilka pro gamers? :'D

https://www.fz.se/artikel/295913-konsolkriget-avgjort-vinnare...

Skrivet av showerguy:

Fast nej? Det är tvärtom. Xboxen är till för riktiga gamers. Bro-gamers.

Fixed that for you.

Skriv svar