Konsolkriget avgjort – vinnaren!

Robot
Konsolkriget avgjort – vinnaren!

PS5 och Xbox Series X jämförda i 14 ronder – och vinnaren är...

#konsolkriget, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Jättekonstigt. Är delning lika viktigt som pris som är lika viktigt som exklusiva spel? Jag vet inte vilken skruvad firmafest som kläckte den här artikelserien.

Medlem

Xbox har inte känts hett sedan PS4-an kom till jorden.

Medlem

Nu kan fanboysen sluta grina.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Man kan tycka att PS5 är ful men säger man att den inte är ”stilren” vet man inte vad ordet betyder.

Medlem

Väntat resultat måste jag ändå säga. Sony har med DualSense kontrollen och PSVR2 verkligen gjort något nytt. XBX känns mer som en uppgradering i hårdvaruspecs, men egentligen inget revolutionerande. Måste ändå säga att Sony har vågat att ta ut svängarna i denna generation. Kul att se, hoppas det fortsätter så i nästa konsolgeneration.

Medlem

Nä jag tyckte ni hade fel förra ronden om kontrollerna gällande batterier men har fler synpunkter den här gången...

"PS5-UI:n är ny (och rörig). Xboxens dito är gammal (och rörig)."
Senaste ps5-guit släpptes väl i januari? Xboxens senaste gui släpptes i somras, så det är väl nyare inte äldre...?
(Edit: PS5 har ju precis släppt ett nytt igen ja, eller var det bara delar av gränssnittet som ändrades? Kanske något nyare i så fall, men att kalla xboxens gränssnitt för gammalt när det bara varit ute i några månader känns ändå fel.)

Sen är det helt okej om ni tycker den är rörig, men jag tycker iaf xboxens gränssnitt blev klart bättre med sommarens uppdatering. Jag skulle nog säga lika i den här, även om jag personligen föredrar xboxens gränssnitt (vilket nog är för att jag spelar mer på den).

Varianter:
Att sätta PS5 som vinnare när de inte har några varianter (bara med eller utan skivläsare, men själva konsolen är ju samma) känns fel. Xboxen har ju just varianter; S och X. Hela poängen med dessa varianter är att de ska skilja sig åt. Jag skulle snarare ge vinsten till Xbox här just på grund av S som är en grym gamepass-maskin för barnfamiljer eller de som inte bryr sig om toppgrafik osv.

Annars köper jag exempelvis tillbehör främst på grund av PS-VR, pris känns enkel att jämföra och design är ju smak så klart.

Redaktör
Skrivet av superapan:

Jättekonstigt. Är delning lika viktigt som pris som är lika viktigt som exklusiva spel? Jag vet inte vilken skruvad firmafest som kläckte den här artikelserien.

Det är en genomgång av vad konsolerna har att erbjuda, och tävling/krig gör det till roligare läsning. Det är tanken. Sen är givetivs spelutbudet enormt viktigt, men inte det enda.


signatur
Medlem

Det har varit roligt att följa artikelserien och se resonemanget från redaktionen på dessa punkter. MEN... jag är inte benägen att hålla med på alla punkter faktiskt. Till syvene och sist så tror jag ändå att PS hade plockat hem det, även om vissa poäng borde ha flyttats från oavgjort till Xboxens fördel, likväl som vissa andra som exempelvis rond # 5, # 10 och # 13 där jag inte riktigt köper resonemanget.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av superapan:

Jättekonstigt. Är delning lika viktigt som pris som är lika viktigt som exklusiva spel? Jag vet inte vilken skruvad firmafest som kläckte den här artikelserien.

Hail The King!

Inaktiv

Låt kommentarerna flöda

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Det har varit roligt att följa artikelserien och se resonemanget från redaktionen på dessa punkter. MEN... jag är inte benägen att hålla med på alla punkter faktiskt. Till syvene och sist så tror jag ändå att PS hade plockat hem det, även om vissa poäng borde ha flyttats från oavgjort till Xboxens fördel, likväl som vissa andra som exempelvis rond # 5, # 10 och # 13 där jag inte riktigt köper resonemanget.

Jag tycker främst dessa är tokiga:
#4 (handkontroll) - borde enligt mig vara lika. Plus för xbox pga batterierna men plus för ps5 för triggers osv.
#10 (varianter) - borde enligt mig självklart vara vinst för xbox som faktiskt har varianter.
#13 (gränssnitt) - borde vara lika enligt mig. Båda har nya gränssnitt som släppts i år och båda har enkel navigering för att starta sina spel osv.

Dessa ändringar ger följande resultat:
PS5: 4, Xbox: 5, Lika: 5

Extremt jämnt med andra ord. Det viktigaste som PS5 vinner på är de exklusiva spelen, vilket så klart bör vägas tyngst (nästan värt 2p där vilket skulle ge 5 poäng var samt 5 lika, perfekt lika ). Annars tycker jag det är rimligt att det är så jämnt, båda är grymma burkar. Det skulle också matcha anledningen att jag främst spelar på xboxen, jag gillar gamepass, bakåtkompatibiliteten och struntar helt i tillbehör och delning Det hade varit intressant att se någon typ av viktning av de olika områdena, jag gissar att de flesta bryr sig mest om spelen och att många (som jag) struntar helt i exempelvis delning. Det blir lite lustigt att det är värt lika mycket att vara bäst på dem.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker främst dessa är tokiga:
#4 (handkontroll) - borde enligt mig vara lika. Plus för xbox pga batterierna men plus för ps5 för triggers osv.

Amen sluta. Inte en chans att XBX vinner slaget om handkontrollen. Det är ju en av ronderna som är mest säker.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en genomgång av vad konsolerna har att erbjuda, och tävling/krig gör det till roligare läsning. Det är tanken. Sen är givetivs spelutbudet enormt viktigt, men inte det enda.

Det hade varit kul om ni hade gjort en poll för varje delgren där vi läsare hade kunnat rösta också

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Amen sluta. Inte en chans att XBX vinner slaget om handkontrollen. Det är ju en av ronderna som är mest säker.

Jag skrev ju att jag tycker det borde vara lika, inte att xbox skulle vinna? Batterier > inbyggda diskuterades flitigt i den andra tråden och verkar vara personligt tycke där (även om utbytbara ger samma möjligheter med färre brister enligt mig då ). För mig är utbytbara batterier solklart att föredra, men ps5ans kontroll är bättre tekniskt med sina triggers osv. Tycker den är en rimlig likapunkt, speciellt eftersom den också beror väldigt mycket på tycke och smak (ex tumsticksplacering och storlek, känsla i handen osv).

Edit: Om vi låter PS5 få behålla den vinsten rent av tekniska skäl (triggers är grymma i vissa spel) så slutar det 5-5-4, vilket jag gillar med lika poäng.

Medlem

Jag ligger kvar på Xbox till Sony fattat att vuxna män inte vill ha design för tonåringar i TV bänken.

Medlem

Håller med om det mesta ni skrev, tack för bra och intressant läsning!


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skrev ju att jag tycker det borde vara lika, inte att xbox skulle vinna? Batterier > inbyggda diskuterades flitigt i den andra tråden och verkar vara personligt tycke där (även om utbytbara ger samma möjligheter med färre brister enligt mig då ). För mig är utbytbara batterier solklart att föredra, men ps5ans kontroll är bättre tekniskt med sina triggers osv. Tycker den är en rimlig likapunkt, speciellt eftersom den också beror väldigt mycket på tycke och smak (ex tumsticksplacering och storlek, känsla i handen osv).

Edit: Om vi låter PS5 få behålla den vinsten rent av tekniska skäl (triggers är grymma i vissa spel) så slutar det 5-5-4, vilket jag gillar med lika poäng.

Givetvis är det tycke och smak men om man kollar generellt sett på dessa två olika handkontroller så är Xbox variant typ samma som förut med små ändringar. PS DualSense är helt omgjord och innovativ. Därav solklar vinst enligt mig. Jag vågar nästan (nästan!) satsa mitt lillfinger på att nästa generations Xbox kommer ha exakt likadan handkontroll som Dualsense har idag (haptive feedback osv).

Medlem

Håller med förutom fyra punkter som är smaksak 🙂

Medlem

Tycker att Xbox vinner kategorin ”Tillbehör” med råge. Dels pga deras Adaptive Controller som gör att du kan använda så gott som vad som helst som input, men även utbudet på tredjepartstillbehör. För att inte glömma Design Labs. Dualsense är cool, men det känns som att det bara är Sony som bryr sig att implementera det på ett bra sätt. Och PSVR2 blev bara en enda stor flopp. Är ju inte ens bakåtkompatibelt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tycker att Xbox vinner kategorin ”Tillbehör” med råge. Dels pga deras Adaptive Controller som gör att du kan använda så gott som vad som helst som input,

Ungefär som Playstation Access Controller med andra ord.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

PSVR2 blev bara en enda stor flopp. Är ju inte ens bakåtkompatibelt.

Haha ja en enhet som haft störst bibliotek än någon annan enhet vid release och som mångdubblats under året är en flopp.
Ja alltid lär man sig nå nytt!

Det handlar inte om att PSVR2 ska vara bakåtkompatibelt heller.
PS5 är bakåtkompatibel med PSVR1
PSVR1 spel har fått PSVR2 uppdateringar som antingen varit gratis eller för en mindre avgift och en del spel har släppts som nya versioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vinnare är Steamdeck

Medlem

Det finns bara krig!!! (imiterar Raubtier)

Xbox har mycket skönare kontroller och detta har varit sant sedan Xbox 360. Har provat spela med PS-kontroller och hatar dom verkligen. Haptic feedback grejen kan ta sig i arslet, inget som är övervägande. Men å andra sidan går dessa kontroller sönder hela tiden så ingen av kontrollerna är speciellt bra, skit alltihop!

Den sanna segraren i konsolkriget är Xbox. Ni måste vara ärlig med er själva och bara inse att det är så, inte bara som konsol heller, Microsoft håller på ta över nästan allt inom spelvärlden. Så fler sätt att spela på vinner Xbox lätt, du kan lira precis vart du vill och med i stort sätt vilken device du vill. I detta forum kryllar det dock med PS-fanboys i nästan varenda tråd, så länge det gör det så fortsätter kriget! Until all heretics has been purged!!

Enda tiden Playstation hade något att skryta om var deras exklusiva titlar som inte längre är exklusiva.
War never changes...

Medlem

Upp till var och en vilken konsol som är bäst. Oavsett favorit är det ju trots allt spelen som är det viktiga.

Nu kanske någon tror jag säger så, bara för att jag skulle föredra Xbox. Äger inte ens en Xbox. Däremot bland annat PlayStation 5. Men den är inte vacker att titta på. Dualsense är dock den bästa handkontroll jag testat. Skön i hand. Sensor-funktionerna är grymma. Smidigt gränssnitt på ps5, men saknar möjlighet skapa mappar på startsidan som på ps4.

Blir troligtvis en Xbox i framtiden. För framtida Bethesda-spel.

Medlem
Skrivet av Jgzon:

Men å andra sidan går dessa kontroller sönder hela tiden så ingen av kontrollerna är speciellt bra, skit alltihop!

Vet inte vad du gör med dina kontroller. Jag har aldrig råkat ut för en trasig handkontroll till ps4 och ps5. Dock till ps3 hände det tyvärr ett par gånger.

Övriga du skriver om är såklart smaksak. Xbox har absolut sköna handkontroller. Äger kontroll till datorn.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Varianter:
Att sätta PS5 som vinnare när de inte har några varianter (bara med eller utan skivläsare, men själva konsolen är ju samma) känns fel. Xboxen har ju just varianter; S och X. Hela poängen med dessa varianter är att de ska skilja sig åt. Jag skulle snarare ge vinsten till Xbox här just på grund av S som är en grym gamepass-maskin för barnfamiljer eller de som inte bryr sig om toppgrafik osv.

Har man den här typen av varianter som är betydligt klenare så får man oxå acceptera att utvecklare väljer att inte släppa spel på Series S eller begränsar dem genom att plocka bort funktioner eller dylikt. Men nej, Microsofts policy tillåter inte detta.

Den stora fördelen med konsol vs PC har alltid varit att det är en upplaga hårdvara att optimera för och utvecklarna kan trycka ut all kraft som finns och sen flyter det fint på samtliga konsoler.

S är en enorm bromskloss denna generation. Kul för de som äger S och sparar en liten slant, tråkigt för majoriteten som äger X eller PS5. Så inte bara borde Sony vinna denna ronden, utan MS borde få minus för denna otroligt korkade produkt.

Medlem
Skrivet av mh76:

Vet inte vad du gör med dina kontroller. Jag har aldrig råkat ut för en trasig handkontroll till ps4 och ps5. Dock till ps3 hände det tyvärr ett par gånger.

Övriga du skriver om är såklart smaksak. Xbox har absolut sköna handkontroller. Äger kontroll till datorn.

Är nog för arg när jag spelar så spakarna går sönder och knapparna blir för utslitna, brukar gå att fixa genom att öppna upp dom och pilla lite. Xbox kontrollerna har haft ett visst problem med just stick drifting (går ofta att fixa med mjukvaruinställning), vet inte om det är något som är vanligt även med PS-kontrollerna. De nya Xbox kontrollerna ska vara bättre men de har jag inte hunnit testa.

Medlem
Skrivet av Jgzon:

Är nog för arg när jag spelar så spakarna går sönder och knapparna blir för utslitna, brukar gå att fixa genom att öppna upp dom och pilla lite. Xbox kontrollerna har haft ett visst problem med just stick drifting (går ofta att fixa med mjukvaruinställning), vet inte om det är något som är vanligt även med PS-kontrollerna. De nya Xbox kontrollerna ska vara bättre men de har jag inte hunnit testa.

Tror det är samma till samtliga att man kan få stick drift. Sen tur eller otur samt hur våldsamt man spelar om man får det. Drygt hur som helst när det händer.

Skriv svar