Öde ö: 5 filmer

Medlem
Öde ö: 5 filmer

Detta blir den första av flera trådar. I dagarna kommer vi att få välja spel, serier, låtar och kanske något mer.

Du ska skeppas iväg till en öde ö och där ska du spendera resten av ditt liv.

Du får lov att välja 5 filmer (utrustning finns på plats) att spendera tiden med.

Vilka väljer du?

Mina fem:

1. Terminator 2
2. Starship Troopers
3. Cast away
4. Sagan om Ringen
5. Motorsågsmassakern

Edit: man behöver ej ranka sina val!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Omöjligt att ranka topp fem, så det blir utan inbördes ordning.

  • Saving Private Ryan

  • Shawshank Redemption

  • The Dark Knight

  • Django Unchained

  • Cast Away (får följa med pga temat)


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Omöjligt att ranka topp fem, så det blir utan inbördes ordning.

  • Saving Private Ryan

  • Shawshank Redemption

  • The Dark Knight

  • Django Unchained

  • Cast Away (får följa med pga temat)

Väldigt bra filmer! Ångrar att jag inte fick med The Dark Knight..


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Om man ska vara fast på en ö så behövs det lite skratt och något som gör en på bättre humör.

  1. Life of Brian

  2. Monty Python and the Holy Grail

  3. Det våras för Sheriffen

  4. Det våras för Frankenstein

  5. Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Skribent

Klurigt. Kör lite gott och blandat.

  • The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

  • Alien

  • Blade Runner

  • Indiana Jones and the Temple of Doom

  • Gladiator

Medlem

- Snatch
- Terminator 2
- Alien
- 2001: A Space odyssey
- The Iron Giant


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

- The Deer Hunter
- Picnic at Hanging Rock (1975)
- The Holy Mountain (1973)
- Eyes Wide Shut
- The Wizard of Oz (1939)

FM-guru
F.d. Sisyr

Då blir det nog komedi då det är komedier som lämpar sig bäst att se mer än ett par gånger (för mig).

Office Space
Monty Python and the Holy Grail
Ace Ventura: Pet Detective
This is Spinal Tap
My Cousin Vinny

Medlem

Skulle nog inte vilja se någon film alls, hade nog annat i tankarna om jag va på en öde ö...
Gillar inte ens att se om filmer speciellt mycket. Ska va nytt.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Alien.
12 Angry Men.
Léon.
Prisoners.
The Intouchables.

Något i den stilen.

Medlem

Polisskolan 1
Polisskolan 2
Polisskolan 3
Polisskolan 4
Polisskolan 7


signatur

Burn in the light.

Star Wars - Episode IV
Star Wars - Episode V
Star Wars - Episode VI
The Frighteners
Gladiator


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Hmm, vet inte om jag skulle kolla på så mycket film.

1. How to Survive on A Desert Island

STEGEN:
1. STOP
2. Finding a source of drinking Water
3. Find or Build Yourself a Shelter
4. Build a Fire
5. Locating Food
6. Be Aware of Predators on the Island
7. Getting Rescued
8. Hatching an Escape


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Hmm, vet inte om jag skulle kolla på så mycket film.

1. How to Survive on A Desert Island

STEGEN:
1. STOP
2. Finding a source of drinking Water
3. Find or Build Yourself a Shelter
4. Build a Fire
5. Locating Food
6. Be Aware of Predators on the Island
7. Getting Rescued
8. Hatching an Escape

Eller så bara följer man tråden och skriver 5filmer liksom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Eller så bara följer man tråden och skriver 5filmer liksom

Kommer jag iväg så får jag ju se fler än 5 filmer!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Kommer jag iväg så får jag ju se fler än 5 filmer!

Eller så följer man tråden och skriver 5 filmer liksom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

1.2.3: Sagan om ringen (trilogin, extended)
4: The big lebowski
5: Interstellar


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

KoP
Medlem

Skulle ta med cyanid så att jag kan avsluta allt efter att jag träget kollat igenom mina 5 favoritfilmer 100-tals gånger och tröttnat på allt.

Medlem
Skrivet av redruM:

Polisskolan 1
Polisskolan 2
Polisskolan 3
Polisskolan 4
Polisskolan 7

nu blir jag faktiskt arg, 5 är mycket bättre än 7

Medlem

Är ärligt talat inte mycket för film längre av någon anledning, men med de här fem så hade kanske situationen varit lite mer dräglig iaf. Kommer inte kunna ranka utan det är utan inbördes ordning.

  • Spirited Away

  • Les Visiteurs

  • Saving Private Ryan

  • The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

  • Intouchables

Medlem

1. Blade Runner (Final Cut)
2. Akira
3. Pulp Fiction
4. The Shining
5. The Devil all the time


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Ok, kul idé. Och som jag förstått det så handlar det alltså INTE om vilka fem filmer man anser vara bäst någonsin utan det handlar om att...

Skrivet av Freakon:

Du ska skeppas iväg till en öde ö och där ska du spendera resten av ditt liv.

Du får lov att välja 5 filmer (utrustning finns på plats) att spendera tiden med.

För med det i åtanke så kan jag ju börja med att påpeka att de fem filmerna som jag hade valt som de enda filmerna att ha möjlighet att se för resten av livet sannerligen inte nödvändigtvis är de fem bästa filmerna enligt mig. Nej, det huvudsakliga kriteriet för denna topp-5:a torde ju enligt all rim och reson vara vilka fem filmer man tror att man skulle kunna se om så många gånger som möjligt utan att tröttna eller bli tokig. Förvisso behöver ju detta heller inte utesluta att någon eller några av dessa fem kan vara bland de bästa filmerna man någonsin sett, men de behöver som sagt inte nödvändigtvis vara det. Ok, då...

Pulp Fiction
Och detta råkar faktiskt vara en av mina personliga favoritfilmer också, men det är framför allt en film som tål att ses om och om igen. Dels för att den är så bra, dels för att stora delar av den handlar liksom inte om något konkret utan består av helt random konversationer som man liksom kan lyssna på i bakgrunden och dels eftersom den går inte från punkt A till B i kronologisk ordning utan är uppdelad i kapitel som dels hoppar runt i tiden och dels går in i varandra. Därmed är detta även en film som är som gjord för att ses om "ur ordning" så att säga. Man behöver inte se alla kapitel i den ordning de faktiskt spelas upp. Man kan själv kasta om ordningen. Eller bara börja mitt i eller nåt.

Måndag hela veckan
Också som gjord för att ses om och om och om och om igen, inte minst med tanke på vad den handlar om då. Själva upprepningen är ju vad hela filmen kretsar kring. Första gången jag såg den här var när den gick på TV1000 och då passade jag på att spela in filmen också (något man gjorde på den tiden). När en film gick på TV1000 samt TV1000 Cinema så gick den om och om och om igen på båda kanalerna under några månader eller så. Och det var ofta som jag kunde zappa rakt in i Måndag hela veckan och bara börja titta från hur långt in det än var i filmen. Bandet som jag spelade in filmen på satt även i spelaren ett bra tag vill jag minnas och det hände dessutom att jag kunde köra igång det när som jag hade lite tid att ta kål på (typ en kvart eller tjugo minuter innan vi skulle iväg någonstans eller nåt) och då bara se en bit av filmen och stanna där och vid ett annat tillfälle se en bit till osv. Detta är alltså en film som redan har bevisat sitt enorma se om-värde för mig.

Mortal Kombat (1995)
Det är inget skämt. Bara soundtracket gör den här filmen ett bra val att ha igång i bakgrunden medan man gör annat. Och själva filmen är faktiskt inte så tokig heller. Den är faktiskt underhållande och förhållandevis välgjort för vad den är. Jag såg den här för första gången då den var nyutkommen på VHS just då i mitten på 90-talet. Typ alla mina kompisar likaså. Vi var alltså flera stycken som alla hade ett varsitt exemplar på video och kunde spontant se om hela filmen när alla var hemma hos någon. Jag tror jag såg den 15 gånger bara då, i mellanstadiet. Sedan dess har den gått i repriser på TNT ganska ofta och varje gång jag zappat förbi har jag kunnat stanna där och se färdigt filmen. Jag har den på skiva numera också såklart och har sett om den flera gånger på det sättet också. Båda barnen gillar den t o m, både dottern och sonen. Och när den gick på netflix under en period kunde jag sätta igång bara sluttexterna för att höra musiken i bakgrunden medan jag gjorde annat, typ diskade eller hackade lök eller något. Detta är absolut inte en av de fem bästa filmerna jag sett. Långt ifrån. Långt, långt, lååångt ifrån. MEN, om jag bara fick välja fem stycken filmer att kunna se om resten av livet, då hade Mortal Kombat från 1995 definitivt varit en av dem.

Life Aquatic
Wes Andersons bästa enligt mig. Mycket mysig, mycket harmonisk. Funkar som terapi för själen, något antagligen välbehövligt ute på en öde ö någonstans. Havstemat passar nog också för en öde ö. Någon nämnde Cast Away av den anledningen. Inget dumt val men jag hade hellre haft Life Aquatic som en av bara fem filmer för resten av livet. Soundtracket gillar jag också och har t o m köpt det på skiva.

Casablanca eller Kellys hjältar
Det blir ett myntkast mellan dessa två. Båda tillhör några av mina personliga favoritfilmer genom tiderna, om inte topp-10 så definitivt topp-20. Gemytliga filmer båda två och liksom Life Aquatic något av må bra-filmer för mig. Jag äger båda fysiskt såklart, men båda har också självklart gått i otaliga repriser på TNT och jag har sett färdigt dem båda varenda gång som jag har råkat zappa mitt in under kanalsurfandet. Att jag låter det bli ett myntkast beror väl på att jag inte riktigt kan bestämma mig och vid risk att jag hade ångrat mig så låter jag hellre ödet avgöra den sista filmen.

Men, ja... Lite kriminaldrama med mörk humor, en nypa övernaturlig romantisk komedi, en aning dum sparka röv-action med övernaturliga/lagom skräckfyllda inslag, må bra-flum med sköna vibbar och skön musik samt en dos gammal hederlig krigstidfilm, antigen på Ricks kafé i Casablanca eller med Clintan vid fronten. Det blir nog bra så.

Medlem

Edit: råkade klicka på enter mitt i formateringen av listan så atte här har ni den fulständiga listan:

  • Princess Mononoke

  • The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

  • The Grand Budapest Hotel

  • Amadeus

  • Casablanca


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

South Park Bigger Longer and Uncut + 4st av de bästa porrfilmer man kan hitta!

Medlem

1. Tropic Thunder
2. Ghostbusters
3. Alien
4. Interstellar
5. Dreamquest

Komedier, sci-fi och pr0n. Tror att det är den balsam själen behöver på en öde ö.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Sagan om ringen
Sagan om ringen 2
Sagan om ringen 3
Spykids 3
Transformers 1

Medlem

Tror det är bäst att blanda genrer så det inte blir för enformigt när man bara har fem styck som man måste se sen i många år. Resonerar att man nog i alla fall vill ha nån lite djupare dramafilm, så den fick bli Gökboet. Sen mycket lättsamma filmer med högt se om-värde.

1. Gökboet
2. Alien
3. Terminator 2
4. Ensam Hemma
5. Batman: Mörkrets Hämnare

Medlem

The Shining
Hajen
Gremlins 2
The Mask
Puss in Boots: The Last Wish

Testpilot

Gudfadern
Interstellar
Killers of the Flowermoon
Blood Diamond
Inception

12
Skriv svar