Den mest överskattade filmregissören.

Medlem
Den mest överskattade filmregissören.

Jag har inte varit så intresserad av film senaste 20 åren men var en riktig entusiast innan. Så jag har kanske dålig koll.

Frågan är alltså: vem tycker du har gjort filmer med varierande framgång men är alldeles för omtalad för sitt eget bästa?

Mitt bidrag i tråden blir Tim Burton. Jag har en viss kärlek för hans första Batman från 1989 men tycker annars att han gör pretentiöst svartsmurfskit som får alldeles för mycket uppmärksamhet.

Medlem

M. Night Shyamalan en intressant film från -99 sedan nej tack.

Medlem

Zack snyder producerar enbart dynga förutom hans remake av Dawn of the Dead.

Skribent
Skrivet av Sur Apan:

M. Night Shyamalan en intressant film från -99 sedan nej tack.

Håller med, men anses inte han lite som en one hit wonder? Inget sen Sixth Sense har väl ansetts varit speciellt bra? Som bäst kanske "ok".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Zack snyder producerar enbart dynga förutom hans remake av Dawn of the Dead.

300, Watchmen, Zack Snyders Justice League, Man of Steel, nämnda Dawn of the Dead. Han har gjort mycket bra, men visst, också lika mycket mindre bra. Hans nya verkas sågas också.

Michael Bay är min röst. Återanvända scener, överdrivet många explosioner och förstörelse, lövtunna manus. Ett par bra filmer, annars mest skräp.

Medlem

trots att alien och blade runner ingår i min top 10 lista av bästa filmer nånsin, så måste jag säga ridley scott. hans senaste bra (eller åtminstone underhållande) film var väl gladiator, som släpptes för snart 24 år sedan.

edit: regissörer jag förutspår helt obefogat kommer nämnas i den här tråden av folk som bara måste stå ut från mängden: quentin tarantino, wes anderson, steven speilberg, ingmar bergman.

Medlem

James Cameron, utan tvekan. Mannen har regisserat exakt sex stycken bra filmer, mycket bra förvisso men ändock endast sex stycken och den senaste av dem från 1997, för mer än ett kvarts sekel sedan:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies
1997 Titanic

Förutom Titanic är alla dessa dessutom i sci-fi/actiongenren. Ingen vidare bredd alltså. Innan dessa hade han regisserat endast en annan film; Piranha II, 1982, och efter dessa har han bara gjort Avatar som är bara yta och han har heller inget annat än ännu mer Avatar planerat fram till 30-talet. Wow liksom. Vilken höjdare.

Redaktör
Ponny
Skrivet av NeoWeo:

Zack snyder producerar enbart dynga förutom hans remake av Dawn of the Dead.

Var det han som gjorde den remaken? Älskar den!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Zack snyder producerar enbart dynga förutom hans remake av Dawn of the Dead.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Var det han som gjorde den remaken? Älskar den!

Remaken av Dawn of the Dead, 300 samt Legenden om ugglornas rike är tre filmer som jag anser att Snyder fick till bra.

Watchmen och Sucker Punch hade sina stunder men var inte särskilt bra på det stora hela. Man of Steel var tveksam. Batman v Superman var skit. Hans version av Justice League var mest meh och för lång och pretentiös. Army of the Dead var en besvikelse. Och Rebel Moon har jag inte sett ännu, men jag håller i alla fall tummarna för den.

Skribent
Skrivet av Zidious G:

300, Watchmen, Zack Snyders Justice League, Man of Steel, nämnda Dawn of the Dead. Han har gjort mycket bra, men visst, också lika mycket mindre bra. Hans nya verkas sågas också.

Michael Bay är min röst. Återanvända scener, överdrivet många explosioner och förstörelse, lövtunna manus. Ett par bra filmer, annars mest skräp.

Tycker Zack har klarat sig bra när han haft ett källmaterial att gå efter som han nästan kan följa 1:1. 300, Watchman, Dawn of the Dead. Problemet blir när han ska skriva egna saker, Sucker Punch tex är ett exempel på hur dåligt allt kan blir när han får göra allt själv.

Jag måste nog nominera Burton, vilket smärtar mig. Har alltid gillat honom, men har också insett att han i stort sätt bara klarar av att göra gotiska varianter av allt. Det har blivit lite tröttsamt med åren. Däremot är filmerna alltid snygga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag måste nog nominera Burton, vilket smärtar mig. Har alltid gillat honom, men har också insett att han i stort sätt bara klarar av att göra gotiska varianter av allt. Det har blivit lite tröttsamt med åren. Däremot är filmerna alltid snygga.

Hans Big Eyes var rätt så bra och inte direkt gotisk.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sur Apan:

M. Night Shyamalan en intressant film från -99 sedan nej tack.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Håller med, men anses inte han lite som en one hit wonder? Inget sen Sixth Sense har väl ansetts varit speciellt bra? Som bäst kanske "ok".

Både Unbreakable och Split är utmärkta filmer.

Men visst har han fler kalkoner än kanoner.

Testpilot

Zack Snyder som redan är nämnd. Även Quentin Tarantino som gör typ samma film hela tiden, gillade inte Once upon a time in Hollywood. Han har dock gjort några bra filmer Reservoir Dogs, Inglorious Bastards och Pulp Fiction.

Redaktör
Skrivet av quadratis:

trots att alien och blade runner ingår i min top 10 lista av bästa filmer nånsin, så måste jag säga ridley scott. hans senaste bra (eller åtminstone underhållande) film var väl gladiator, som släpptes för snart 24 år sedan.

edit: regissörer jag förutspår helt obefogat kommer nämnas i den här tråden av folk som bara måste stå ut från mängden: quentin tarantino, wes anderson, steven speilberg, ingmar bergman.

Spieberg hänger jag gladeligen ut som överskattad. Tekniskt sett är han genial och han har betytt mycket för filmen sen 70-talet, men han är inte bra i alla delar: han saknar känsla för när det räcker. Hur många gånger har han inte gjort såna där alldeles för utdragna spänningsscener? Nån som hänger i ett rep på väg att gå av, eller bil tar 1 minut på sig att komma upp i 50 km/h och undfly dino. Det är kasst berättande. Och sen den där sentimentaliteten – hrrr... Med det sagt har han förstås gjort bra och viktiga filmer, men jag tycker inte han är så bra som publiksiffror och IMDB-betyg antyder.


signatur
Medlem

Ingemar Bergman. Tråkigare filmer får man leta efter.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Zack snyder producerar enbart dynga förutom hans remake av Dawn of the Dead.

ZS var mitt andrahandsval.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Håller med, men anses inte han lite som en one hit wonder? Inget sen Sixth Sense har väl ansetts varit speciellt bra? Som bäst kanske "ok".

Unbreakable, glass, the village och signs alla de hypades men ingen var något vidare eller mer än medelmåttig.

Skrivet av Mikael Berg:

Både Unbreakable och Split är utmärkta filmer.

Men visst har han fler kalkoner än kanoner.

Unbreakable var/är för mig medelmåttig dvs ok inget mer Split har jag inte bemödat mig med att se.

Avstängd

Tycker Quentin Tarantino är en av de mest överskattade regissörerna/manusförfattarna.

Nästan alla hans filmer är som derivat av andra filmer eftersom det enda han gjort i sitt liv är att titta på film och göra film.
Den mest mänskliga filmen han varit involverad i är True Romance och den har han bara skrivit, inte regisserat. För i den visar han sina egna ungdomliga tankar och drömmar om kärlek. Något verkligt och sant istället för att allt är en homage till andra mer "äkta" filmer, blir alldeles för konstruerat.

Reservoir Dogs och Pulp Fiction var bra.
Jackie Brown typ okej.
Kill Bill 1 var estetiskt snygg och hade bra musik och en vacker Lucy Liu.
Kill Bill 2 var kass.
Sen blev allt för mycket Quentin Tarantino och Inglorious Basterds och Django kändes bara typ perversa.
Once upon a time in Hollywood hade några roliga scener men helheten kändes meningslös, typ som att han hade 2 karaktärer men ingen bra story till dem.

Skrivet av quadratis:

trots att alien och blade runner ingår i min top 10 lista av bästa filmer nånsin, så måste jag säga ridley scott. hans senaste bra (eller åtminstone underhållande) film var väl gladiator, som släpptes för snart 24 år sedan.

edit: regissörer jag förutspår helt obefogat kommer nämnas i den här tråden av folk som bara måste stå ut från mängden: quentin tarantino, wes anderson, steven speilberg, ingmar bergman.

Håller med om Ridley Scott.
Alien och Blade Runner är också estetiska mästerverk så jag fattar inte varför hans senare filmer typ Robin Hood och Napoleon ser ut som skit. Kanske har hans syn blivit dunkel på äldre dar så att han tror att verkligheten ser så mörk och grådassig ut som hans filmer.

Skrivet av Mortyman:

James Cameron, utan tvekan. Mannen har regisserat exakt sex stycken bra filmer, mycket bra förvisso men ändock endast sex stycken och den senaste av dem från 1997, för mer än ett kvarts sekel sedan:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies
1997 Titanic

Förutom Titanic är alla dessa dessutom i sci-fi/actiongenren. Ingen vidare bredd alltså. Innan dessa hade han regisserat endast en annan film; Piranha II, 1982, och efter dessa har han bara gjort Avatar som är bara yta och han har heller inget annat än ännu mer Avatar planerat fram till 30-talet. Wow liksom. Vilken höjdare.

James Cameron är ett geni ju.
Han har inte bara regisserat Terminator, Aliens och Titanic utan skrivit dem också, samt designat mycket i dem.

Men det är sant att det var länge sedan han gjorde en väldigt bra film.

Men de flesta har en gräns på sin kreativa output i livet och när de tagit slut på sina idéer finns det inte så mycket mer, så han kanske bara slutade i tid så att det inte blev en Ridley Scott av honom.

Skribent
Skrivet av Mortyman:

Hans Big Eyes var rätt så bra och inte direkt gotisk.

https://colegiopuertosol.net/wp/wp-content/uploads/bigeyesdvd...

Ja han har några filmer där han steppar ut från sin comfort zone och jag önskar han gjorde mer av den varan.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Alltså, jag är ju rätt svag för Änglagård men Colin Nutley är också en one trick pony.

Minns en recension jag läste en gång: "Det bästa Colin Nutley gjort!" Betyg: 3 av 5. 🔥


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag vet att han är helig för många men säger ändå Ingmar Bergman! Han var grymt bra på att göra sömnpiller.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

James Cameron, utan tvekan. Mannen har regisserat exakt sex stycken bra filmer, mycket bra förvisso men ändock endast sex stycken och den senaste av dem från 1997, för mer än ett kvarts sekel sedan:

1984 The Terminator
1986 Aliens
1989 The Abyss
1991 Terminator 2
1994 True Lies
1997 Titanic

Förutom Titanic är alla dessa dessutom i sci-fi/actiongenren. Ingen vidare bredd alltså. Innan dessa hade han regisserat endast en annan film; Piranha II, 1982, och efter dessa har han bara gjort Avatar som är bara yta och han har heller inget annat än ännu mer Avatar planerat fram till 30-talet. Wow liksom. Vilken höjdare.

Hur många lyckas med den mängden grym film? Känns inte som han är överskattad snarare att han levererar. De flesta är väl överlyckliga med en klassiker möjligtvis 2.

Sedan tycker jag inte om han nyare filmer heller men bara Aliens ochT2 sätter en så hög ribba som få om någon nått den nivån av action film.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spieberg hänger jag gladeligen ut som överskattad. Tekniskt sett är han genial och han har betytt mycket för filmen sen 70-talet, men han är inte bra i alla delar: han saknar känsla för när det räcker. Hur många gånger har han inte gjort såna där alldeles för utdragna spänningsscener? Nån som hänger i ett rep på väg att gå av, eller bil tar 1 minut på sig att komma upp i 50 km/h och undfly dino. Det är kasst berättande. Och sen den där sentimentaliteten – hrrr... Med det sagt har han förstås gjort bra och viktiga filmer, men jag tycker inte han är så bra som publiksiffror och IMDB-betyg antyder.

spielberg tog jag med mest för att filmnördar älskar att hata på honom, men tittar man på hans filmografi så är det egentligen helt sjukt vilket kulturellt genomslag han har haft på film sedan 70-talet, inom en rad olika genrer. att en och samma regissör släppte jurassic park och schindler's list under ett och samma år (1993) är ju helt knäppt egentligen. utbudet de senaste 10 åren har väl inte varit mycket att hurra för visserligen.

Medlem

Wes Anderson. Hans filmer är som att titta in i ett dockskåp. Ingenting känns "på riktigt", utan alla karaktärer och miljöer ska kännas "knasiga" men samtidigt vara pretentiösa. Rushmore (som var en rätt "normal" film) gillade jag men sen har han tappat mig. Film för hipsters.

Medlem

Ni är alla tokiga för dom filmerna som nämns hittills är ju fantastiska!

Medlem

Såna här trådar blir i mångt och mycket ett vilt nedsablande av alla mer eller mindre framgångsrika regissörer - oftast baserat på personlig smak. Vad är egentligen kriteriet för att vara överskattad? Vad är man skattad över? Vem bestämmer det? Det blir lite meningslöst att slänga ur sig att en regissör som Ingmar Bergman är överskattad för att man tycker att hans filmer är tråkiga. Att hävda att Bergman är bäst på spänningspackad actionfilm, det vore kanske att överskatta honom, men det finns väl ingen som gör det heller.

Ogillar generellt ordet "överskattad". Jag tycker att man kan överskatta betydelsen, förmågan eller nytänkandet av och hos en regissör, men att bara påstå att någon är överskattad blir så luddigt.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Såna här trådar blir i mångt och mycket ett vilt nedsablande av alla mer eller mindre framgångsrika regissörer - oftast baserat på personlig smak. Vad är egentligen kriteriet för att vara överskattad? Vad är man skattad över? Vem bestämmer det? Det blir lite meningslöst att slänga ur sig att en regissör som Ingmar Bergman är överskattad för att man tycker att hans filmer är tråkiga. Att hävda att Bergman är bäst på spänningspackad actionfilm, det vore kanske att överskatta honom, men det finns väl ingen som gör det heller.

Ogillar generellt ordet "överskattad". Jag tycker att man kan överskatta betydelsen, förmågan eller nytänkandet av och hos en regissör, men att bara påstå att någon är överskattad blir så luddigt.

Håller med, trådar likt denna är bara till för folk att få gnälla över nått/någon som andra tycker om. Som nån skrev, att få vara lite annorlunda.

Trådar som inriktar sig på vad folk ogillar istället för gillar är helt meningslösa.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr

Tror inte jag kan komma på någon regissör jag tycker är överskattad, egentligen. Finns förstås vissa jag inte gillar lika mycket som gemene man gör, men samtidigt kan jag ju förstå vad det är som lockar. Jag älskar film för mycket, antagligen. Däremot kan jag tycka att det finns många som underskattas...

Medlem

Ruben Östlund! Prisades för någon kortfilm "händelse vid bank" tror jag den hette två personer står och tittar på när ett bankrån sker på andra sidan gatan och allt som händer är att de står och glor. Ser inte storheten i det direkt. Sen tycker jag hans första filmer var intressanta och säregna men nu gör han bara pretentiöst Cannes-bait där han anpassar sina filmer för att passa den franska filmfestivalens jury och även om Square hade den intressanta middagsscenen med "apan" var ju resten helt värdelös. Han kastar in saker för att verka intressant, som apan på journalistens rum, "för att visa att vad som helst kan hända" försvarar han det med men saken är att ingenting händer. Det är en etablering helt utan avkastning. Klasskritiken i Triangle of Sadness var som skriven av en 14-åring som vill verka tuff för han precis hört talas om das kapital. Humorn är grovt överskattad i den filmen också. Kiss och bajs humor försvaras som intellektuell och smakfull wtf? Fnittrade lite när granaten som spränger båten visar sig vara från vapenhandlarna själva. Ironisk poäng visst men ingenting jag storgarvar åt. Nej mer uppblåst och överhypad regissör har nog världen aldrig skådat.

Medlem

George Lucas

Skrämmande hur likt flödet och många scener är i den grovt klippta versionen av Starwars, med hur prequelsfilmerna blev.

123
Skriv svar