FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Medlem
Skrivet av Lokander:

Igen, för att det står så på papper så säger du så, men i verkliga tester så är det ingen skillnad.
Ifall du tror att xbox 100% av tiden har bättre flyt, så har du helt enkelt inte varit uppmärksam nog.

Läste du ens vad jag skrev? Jag tycker inte att Xbox presterar bättre 100% av gångerna, utan snarare att det är oavgjort mellan dem i hur de presterar, och det var också så jag röstade. Men om man hade en pistol riktad mot huvudet och någon sa åt dig att du måste välja en så väljer man så klart den som är bäst på papperet, även om de presterar likvärdigt när det väl kommer till kritan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men om man hade en pistol riktad mot huvudet och någon sa åt dig att du måste välja en så väljer man så klart den som är bäst på papperet, även om de presterar likvärdigt när det väl kommer till kritan.

Herregud, med dig ger jag nog upp.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Back then var det nog mest för att xbox var vädligt mycket billigare samtidigt var spel inte lika "inne" som det är idag, så ville föräldrar/nya spelare spendera 7-8tusen eller hälften så mycket?

Nintendo fanns långt innan playstation, men playstation körde ändå över dom med ps1>n64

Ja för att playstation var så pass mycket bättre,.. men hade nintendo vart där dom är idag utan sin historia? Likaså playstation.

Medlem
Skrivet av roftg:

Nintendo är inte ute efter samma kunder som playstation och xbox...

Inte idag nä, men dom var det både femte och sjätte generationen och nintendo förlorade båda..

Skrivet av roftg:

Ja för att playstation var så pass mycket bättre,.. men hade nintendo vart där dom är idag utan sin historia? Likaså playstation.

Man klarar sig inte enbart på historia. Fråga Sega.

Ps. Det enda ps1 hade över n64 var cd-rom så spelen kunde göras större, allt annat var n64 bättre på så håller inte med att ps1 var mycket bättre tvärtom

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Inte idag nä, men dom var det både femte och sjätte generationen och nintendo förlorade båda..

Man klarar sig inte enbart på historia. Fråga Sega.

Ps. Det enda ps1 hade över n64 var cd-rom så spelen kunde göras större, allt annat var n64 bättre på så håller inte med att ps1 var mycket bättre tvärtom

Nä det gör man inte, har jag sagt det?, men det hjälper ju, särskilt om man släpper bra produkter...under deras historia har dom fått ett känt namn ,spelutvecklare,spelserier osv som dom knutit till sig,och en stor kundbas som bara växer..tex om playstation kom in färska idag, så kan inte jag se att dom skulle lyckas sälja 50 miljoner ps5 bara sådär,.. det hade snarare sett tvärtom ut, med xboxen som herre på täppan..

Ps!
Det var nog därför n64 fick så många spel från tex square...för den var bättre.....

Medlem
Skrivet av roftg:

Nä det gör man inte, har jag sagt det?, men det hjälper ju, särskilt om man släpper bra produkter...under deras historia har dom fått ett känt namn ,spelutvecklare,spelserier osv som dom knutit till sig,och en stor kundbas som bara växer..tex om playstation kom in färska idag, så kan inte jag se att dom skulle lyckas sälja 50 miljoner ps5 bara sådär,.. det hade snarare sett tvärtom ut, med xboxen som herre på täppan..

Ps!
Det var nog därför n64 fick så många spel från tex square...för den var bättre.....

Tror du någon hade kommit in färska idag och sälja 50miljoner?
Varför kan folk inte bara acceptera att folk väljer hellre Playstation än Xbox? Sen om just du som individ gillar Xbox är fine, men i stora skalan så är det ju solklart vilken som är vinnare.

Var du ironisk när du skrev square till n64? Kan du nämna ett spel dom gjorde till den konsolen?

Medlem
Skrivet av roftg:

Nä det gör man inte, har jag sagt det?, men det hjälper ju, särskilt om man släpper bra produkter...under deras historia har dom fått ett känt namn ,spelutvecklare,spelserier osv som dom knutit till sig,och en stor kundbas som bara växer..tex om playstation kom in färska idag, så kan inte jag se att dom skulle lyckas sälja 50 miljoner ps5 bara sådär,.. det hade snarare sett tvärtom ut, med xboxen som herre på täppan..

Ps!
Det var nog därför n64 fick så många spel från tex square...för den var bättre.....

Några "små" saker n64 gjorde bättre:
1. Laddningstider, laddningstiderna på ps1 var hemska
2. Processorkraft - processorn i n64 var tre gånger så snabb som den i ps1
3. RAM - n64 hade dubbelt så mycket RAM-minne jämfört med ps1 (fyra gånger så mycket efter expansion pack släpptes)
4. 4 kontrollingångar jämfört med 2 på playstation
5. Grafik/polygons per second - ps1=180,000 polygons/sekund, n64=1,000,000 polygons/sekund

Vad exakt var ps1 "mycket bättre" på förutom fördelarna med cd-rom, som jag redan till stor del tagit upp? (Fanns ju en del nackdelar med det också f.öv.)

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Några "små" saker n64 gjorde bättre:
1. Laddningstider, laddningstiderna på ps1 var hemska
2. Processorkraft - processorn i n64 var tre gånger så snabb som den i ps1
3. RAM - n64 hade dubbelt så mycket RAM-minne jämfört med ps1 (fyra gånger så mycket efter expansion pack släpptes)
4. 4 kontrollingångar jämfört med 2 på playstation
5. Grafik/polygons per second - ps1=180,000 polygons/sekund, n64=1,000,000 polygons/sekund

Vad exakt var ps1 "mycket bättre" på förutom fördelarna med cd-rom, som jag redan till stor del tagit upp? (Fanns ju en del nackdelar med det också f.öv.)

Hur såg det ut i verkligheten?

Medlem
Skrivet av roftg:

Hur såg det ut i verkligheten?

I verkligheten:

Väntar en evighet på att playstation ska ladda ett lopp i gran turismo meanwhile någon annan har hunnit köra 3 lopp i mario kart...

Spelar dåtidens openworld med ff7 på playstation och har extremt kul.. tyvärr är det hemskt långa laddningstider efter varje fight som drar en direkt ur fantasin..
Meanwhile någon annan spelar zelda oot och springer fritt och härjar genom hyrule fields helt utan laddningstider...

Spelar tekken 3 med fyra kompisar.. tyvärr kan bara 2 spela åt gången och dom andra 2 får titta på... meanwhile i grannhuset sitter 4 grannar o spelar super smash alla 4 samtidigt!!

Osv.

Svara nu gärna på min fråga... Vad gör playstation så mycket bättre än n64??????

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

I verkligheten:

Väntar en evighet på att playstation ska ladda ett lopp i gran turismo meanwhile någon annan har hunnit köra 3 lopp i mario kart...

Spelar dåtidens openworld med ff7 på playstation och har extremt kul.. tyvärr är det hemskt långa laddningstider efter varje fight som drar en direkt ur fantasin..
Meanwhile någon annan spelar zelda oot och springer fritt och härjar genom hyrule fields helt utan laddningstider...

Spelar tekken 3 med fyra kompisar.. tyvärr kan bara 2 spela åt gången och dom andra 2 får titta på... meanwhile i grannhuset sitter 4 grannar o spelar super smash alla 4 samtidigt!!

Osv.

Svara nu gärna på min fråga... Vad gör playstation så mycket bättre än n64??????

I den riktiga verkligheten:

Kör du 3 varv på 10-12 sekunder? Jag är på riktigt imponerad!

Varför jämför du ett spel som är till för 2 spelare med ett som man kan spela 4?
Killer instinct gold vs Tekken 3 hade varit bättre, men det hjälper inte din poäng eftersom man bara kan spela max 2 i dom båda.
Mario kart vs Crash team racing, 4 i båda.
Självklart är det jobbigare på playstation, men man kan ju fortfarande göra det.

Medlem
Skrivet av Lokander:

I den riktiga verkligheten:

Kör du 3 varv på 10-12 sekunder? Jag är på riktigt imponerad!

Varför jämför du ett spel som är till för 2 spelare med ett som man kan spela 4?
Killer instinct gold vs Tekken 3 hade varit bättre, men det hjälper inte din poäng eftersom man bara kan spela max 2 i dom båda.
Mario kart vs Crash team racing, 4 i båda.
Självklart är det jobbigare på playstation, men man kan ju fortfarande göra det.

Du har fortfarande inte svarat på frågan?
Varför är ps1 "så mycket bättre än" n64?

Eller är menar du att svaret är att det är bättre för att man typ kan göra samma sak som på n64 med extra tillbehör (som typ ingen hade) och bara i ett fåtal spel?

Medlem
Skrivet av Lokander:

I den riktiga verkligheten:

Kör du 3 varv på 10-12 sekunder? Jag är på riktigt imponerad!

Varför jämför du ett spel som är till för 2 spelare med ett som man kan spela 4?
Killer instinct gold vs Tekken 3 hade varit bättre, men det hjälper inte din poäng eftersom man bara kan spela max 2 i dom båda.
Mario kart vs Crash team racing, 4 i båda.
Självklart är det jobbigare på playstation, men man kan ju fortfarande göra det.

Och btw jag jämförde dom två största fighting spelen på respektive konsol.. känner ingen som hade Killer instinct gold

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Du har fortfarande inte svarat på frågan?
Varför är ps1 "så mycket bättre än" n64?

Eller är menar du att svaret är att det är bättre för att man typ kan göra samma sak som på n64 med extra tillbehör (som typ ingen hade) och bara i ett fåtal spel?

Du gav aldrig mig en fråga, det var någon annan du citerade.
Och jag har aldrig skrivit att ps1 är bättre än n64.

Det säger jag inte, bara att ska du jämföra ett 4 player spel mot ett 2 player spel när det FINNS spel där man kan spela 4? Du tycker inte det är konstigt?

Men utvecklare tyckte det var lättare att göra ett spel till ps1, därför så många gick över till ps1, vad kunde en 64 kartong hålla? 60mb? Mot runt 700 på cd.

Och när det kom till "multiplat" spel till dom så var (vad jag vet) ps1 versionen mycket bättre varenda gång (som sagt, om jag minns rätt)

Håller med om att när det kom till multiplayer spel så var n64 mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Du gav aldrig mig en fråga, det var någon annan du citerade.
Och jag har aldrig skrivit att ps1 är bättre än n64.

Det säger jag inte, bara att ska du jämföra ett 4 player spel mot ett 2 player spel när det FINNS spel där man kan spela 4? Du tycker inte det är konstigt?

Men utvecklare tyckte det var lättare att göra ett spel till ps1, därför så många gick över till ps1, vad kunde en 64 kartong hålla? 60mb? Mot runt 700 på cd.

Och när det kom till "multiplat" spel till dom så var (vad jag vet) ps1 versionen mycket bättre varenda gång (som sagt, om jag minns rätt)

Håller med om att när det kom till multiplayer spel så var n64 mycket bättre.

Ah förlåt. Blandade ihop dig med roftg (skyller på ölen, då jag går på julledighet idag så firar lite ) som sagt jag jämförde största fightingspelet på respektive konsol, vilket jag tycker känns rimligt. En del multiplat kan mycke väl ha varit bättre på ps, får erkänna att jag har lite dålig koll på dessa. Det var ju generellt längre laddningstider men samtidigt lite lättare att utveckla spel på ps. som du skrev.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Ah förlåt. Blandade ihop dig med roftg (skyller på ölen, då jag går på julledighet idag så firar lite ) som sagt jag jämförde största fightingspelet på respektive konsol, vilket jag tycker känns rimligt. En del multiplat kan mycke väl ha varit bättre på ps, får erkänna att jag har lite dålig koll på dessa. Det var ju generellt längre laddningstider men samtidigt lite lättare att utveckla spel på ps. som du skrev.

No worries!
Förstår hur du tänker!

Bästa exemplet är om du kollar upp re2 ps1 vs n64, så ser man direkt att upplösningen är bättre på n64 men detaljer är bättre på ps1.

Sen om du är intresserad av att testa lite gamla ps1 spel så rekommenderar jag starkt att testa emulatorn Duckstation och sätta igång Geometry Correction, gör typ dom flesta spel till en bra remaster, är helt sjukt.
Det tar bort "polygon wobble" ifall du minns det? Det räknas såklart inte när det kommer till ps1 vs n64 snacket.
Tänkte bara om du var intresserad.

Ett litet exempel.

Medlem
Skrivet av Lokander:

No worries!
Förstår hur du tänker!

Bästa exemplet är om du kollar upp re2 ps1 vs n64, så ser man direkt att upplösningen är bättre på n64 men detaljer är bättre på ps1.

Sen om du är intresserad av att testa lite gamla ps1 spel så rekommenderar jag starkt att testa emulatorn Duckstation och sätta igång Geometry Correction, gör typ dom flesta spel till en bra remaster, är helt sjukt.
Det tar bort "polygon wobble" ifall du minns det? Det räknas såklart inte när det kommer till ps1 vs n64 snacket.
Tänkte bara om du var intresserad.
https://youtu.be/5PAyOZshNOY?si=NXRHN3lbNx9CuedU&t=54

Ett litet exempel.

Tack för tipset! Ser otroligt imponerande ut. Ska absolut testa.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

I verkligheten:

Väntar en evighet på att playstation ska ladda ett lopp i gran turismo meanwhile någon annan har hunnit köra 3 lopp i mario kart...

Spelar dåtidens openworld med ff7 på playstation och har extremt kul.. tyvärr är det hemskt långa laddningstider efter varje fight som drar en direkt ur fantasin..
Meanwhile någon annan spelar zelda oot och springer fritt och härjar genom hyrule fields helt utan laddningstider...

Spelar tekken 3 med fyra kompisar.. tyvärr kan bara 2 spela åt gången och dom andra 2 får titta på... meanwhile i grannhuset sitter 4 grannar o spelar super smash alla 4 samtidigt!!

Osv.

Svara nu gärna på min fråga... Vad gör playstation så mycket bättre än n64??????

I verkligheten på riktigt :när det begav sig så minns inte jag att ngn brydde sig om laddtider öht...

Spelen, nintendo 64 hade inte mycket att komma med utöver sina egna spel,
utvecklare föredrog ju playstation. Se på tex square, det var en förlust för nintendo
n64 blev ju väldigt begränsad av sina "kassetter"

Skriv svar