FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Robot
FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Vinner 10 av 14 ronder mot Xbox Series X i läsaromröstningen.

#konsolkriget, #playstation-5, #xbox-series-x


Redaktör
Ponny

Kul med statistik! Det är sexigt med siffror! Största segern tog väl Xbox Game Pass mot PS Plus. Inte förvånad.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

wow Grattis Sony och Playstation med andra ord.

Nu får ni se till o skicka siffrorna till Sony så de kan få sussa sött under julen hos Sony hehe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Inte förvånande när ett av lägren inte kan skryta mycket mer än att man kan prenumerera på spel så är det inte mycket att hänga i julgranen ochbdet är inte ens unikt i sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så Xbox vann samma kategorier hos både läsarna och FZ.
Sen håller jag lite i saltkaret när läsarna röstat fram PS5 för prestanda och minne, oavgjort skulle jag säga.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kul med statistik! Det är sexigt med siffror! Största segern tog väl Xbox Game Pass mot PS Plus. Inte förvånad.

Nä, exklusiva spel, eller? 77% åt Team Blue.

Medlem

Känns som Playstation har lite mer av en dedikerad spelarskara också, medan Xbox-folk är lite mer randoms...? Menar inte att skapa någon kontrovers, tänker snarare att Sonys maskin har en mer trogen spelarbas. Hårdvaran inuti är ju exempelvis väldigt likvärdig, men ändå röstas den ena fram. Playstations varumärke känns starkare på något vis, det har Sonys marknadsföringsgäng gjort bra (plus spelstudios förstås)!

Medlem

Rolig artikelserie från FZ, med många kommentarer att läsa igenom. Rätt vinnare också såklart!
Med det sagt, så har jag börjat samla på riktigt häftiga grejer.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Håkan:

Så Xbox vann samma kategorier hos både läsarna och FZ.
Sen håller jag lite i saltkaret när läsarna röstat fram PS5 för prestanda och minne, oavgjort skulle jag säga.

Det kallas fanboyism. PS5 har fler ägare, och därför kommer fler att rösta fram den som vinnare.

Skulle dock säga att även om Xbox Series är mer kraftfull så verkar Sonys utvecklare besitta mer kunskaper om hur de ska utnyttja PS5:ans hårdvara, vilket man kommer väldigt långt med. För mig är den punkten oavgjord.

Redaktör
Skrivet av theBoosing:

Rolig artikelserie från FZ, med många kommentarer att läsa igenom. Rätt vinnare också såklart!
Med det sagt, så har jag börjat samla på riktigt häftiga grejer.

https://i.postimg.cc/Lsmb4STS/IMG-7014.jpg
https://i.postimg.cc/2SQtfynT/IMG-7015.jpg

Fin samling! Visst är det Gunship i det röda fodralet ovanför Dungeon Master? Hade det också.


signatur
Medlem

Inte förvånad, PS5an går varm här hemma

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fin samling! Visst är det Gunship i det röda fodralet ovanför Dungeon Master? Hade det också.

Absolut är det så, och det spelet var jättehäftigt för det följde med ett pappersark man lade på atarin så att man visste vilka knappar man skulle trycka på. Det ligger kvar i kartongen utklippt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Med andra ord många Sonyfanboys på FZ...

Medlem

Det är väl inte orimligt, PS5 har fler exklusiva spel och Xbox-spel går att köra på PC i hög grad. Men typen av spel tycker jag skiljer sig rätt mycket också. Hade önskat att Xbox Series X hade M.2-plats och lite mer avancerad kontroll som PS5, då hade den varit perfekt för egen del.


signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem

Walkover med tanke på series s

Medlem

Ganska väntat, för egen del blev det väldigt jämnt i hur jag lade mina röster med ett litet övertag för Xbox

Medlem

PS5 är en otroligt fin konsol och klar favorit över Xbox Series X för egen del men tyvärr saknar jag spel som jag inte redan kan spela på min PS4. Spider-Man 2 är egentligen det enda exklusiva spelet jag har spelat. Har blivit mest Series X för min del och till och med min Series S har gått mer varmt än PS5 tack vare Gamepass.

Redaktör
Skrivet av theBoosing:

Absolut är det så, och det spelet var jättehäftigt för det följde med ett pappersark man lade på atarin så att man visste vilka knappar man skulle trycka på. Det ligger kvar i kartongen utklippt.

Coolt! Jag hade det på C64, var samma där - pappersark med kontrollerna printade. Fantastiskt spel trots sina ca 5 fps.


signatur
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är väl inte orimligt, PS5 har fler exklusiva spel och Xbox-spel går att köra på PC i hög grad. Men typen av spel tycker jag skiljer sig rätt mycket också. Hade önskat att Xbox Series X hade M.2-plats och lite mer avancerad kontroll som PS5, då hade den varit perfekt för egen del.

Om man ska se till antalet exklusiva spel så vinner nog Xbox överlägset. Konsolen har väldigt många exklusiva spel som faller i glömska, eller inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är bara det att PS5 har fler kritikerrosade titlar som snittar 9/10 eller mer, medan Xbox Series bara har två som ligger på 9/10, Forza Horizon 5 och Flight Simulator, där båda även finns på PC. Rör vi oss ner till 8/10 så börjar det jämna ut sig rent betygsmässigt, men vem bryr sig om att Halo Infinite, Hi-Fi Rush och Starfield ligger på 87, 87 och 83 på Metacritic när det finns God of War: Ragnarök och Demon's Souls på 94 och 92. Jag skulle nog säga att fler håller med om att GoW och DS har mer rättfärdigade betyg än Halo och Starfield, som mer kanske ligger runt 7/10.

Medlem

Blir nyfiken på hur folk tänker när dom säger att PS5 har bättre prestanda?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Med andra ord många Sonyfanboys på FZ...

Jo, det är nog redan bekräftat sedan länge.

Jag la min röst på PS5 kontroll just för den gör ju det lilla extra. Objektivt är den ju mer avancerad och bättre; min preferens är fortfarande Xbox dock, då jag har sådana "onormala händer" där jag i avslappnat läge har mina tummar i ett läge som pekar frammåt. Gillar även Steamdeck och Switch just för de har tagit oss med deformerade händer i tanke och placerat analoga pinnen just där!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det kallas fanboyism. PS5 har fler ägare, och därför kommer fler att rösta fram den som vinnare.

Mhmm, och varför har PS5 fler ägare då? Jo, p.g.a att de vinner de omnämnda kategorierna i artikeln. De flesta gör ändå någon form av research innan de köper sin spelkonsol.

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Mhmm, och varför har PS5 fler ägare då? Jo, p.g.a att de vinner de omnämnda kategorierna i artikeln. De flesta gör ändå någon form av research innan de köper sin spelkonsol.

Nja enda research de gör är att kolla så det står Playstation 5 på kartongen...de hade Ps4 förra gången så då blir det samma märke igen oavsett.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Coolt! Jag hade det på C64, var samma där - pappersark med kontrollerna printade. Fantastiskt spel trots sina ca 5 fps.

Ja verkligen, då brydde man sig inte nämnvärt om fps haha. Har du kvar något skoj eller har du gjort dig av med allting?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Skulle säga att målgruppen på FZ stämmer väl in på vad PS5:an kan erbjuda, alltså story drivna single player lir till personer som kanske inte vill lira MP spel längre. Jag vet inte vad jag tycker, äger båda konsolerna och båda har sina för- och nackdelar, PS5:ans smala utbud av spel är dock inte ett plus för mig iaf haha.

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Med andra ord många Sonyfanboys på FZ...

Man är inte fanboy bara för att man föredrar den ena konsolen. Det är väl snarare folk som klistrar den etiketten på andra som är i riskzonen. Men jag tycker kommentarerna här vittnar om att många har öppet sinne.


signatur
Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Mhmm, och varför har PS5 fler ägare då? Jo, p.g.a att de vinner de omnämnda kategorierna i artikeln. De flesta gör ändå någon form av research innan de köper sin spelkonsol.

Så, PS5:an vinner kategorin "prestanda" för att fler har köpt den? Gotcha!

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Mhmm, och varför har PS5 fler ägare då? Jo, p.g.a att de vinner de omnämnda kategorierna i artikeln. De flesta gör ändå någon form av research innan de köper sin spelkonsol.

Att fler har en playstation handlar väldigt mycket om att playstation har 7 års försprång

Medlem

Frågeställningen är ju ett jävla skämt. Hur kan de prestera olika bra när alla spel som släpps till båda har identisk prestanda? För det är ju bara så man kan jämföra prestandan...


signatur

Jätteintressant information.

Skriv svar