Alan Wake II - en ny nivå

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Att utforska som Saga är kul. Det går att hitta en hel del grejer som inte är avgörande för berättelsen men som ger ett rejält mervärde, framför allt om man har spelat och gillade det första spelet. Att hitta ledtrådar och lägga pussel i hennes Mind Palace är rätt underhållande. Exempelvis.

Skulle inte kalla det pussel i hennes mind palace, utan det är lägg ut korten på rätt plats, vet man inte var så testa alla ställen(vissa är mer uppenbara än andra och vissa skulle passa under flera). Med andra ord, ganska rakt på. Det är mer för att höra hennes tankegång för storyns skull. Att det skulle vara underhållande är väl en smärre överdrift också hehe, men intressant att höra hennes tankar ibland. Det blir även intressantare senare, utan att spoila något.

Hennes lådor däremot har lite finurliga pussel ibland.

Alans "mind palace" ar väl mer pussel då, även om det inte är något klurigt där heller direkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fezk:

Skulle inte kalla det pussel i hennes mind palace, utan det är lägg ut korten på rätt plats, vet man inte var så testa alla ställen(vissa är mer uppenbara än andra och vissa skulle passa under flera). Med andra ord, ganska rakt på. Det är mer för att höra hennes tankegång för storyns skull. Att det skulle vara underhållande är väl en smärre överdrift också hehe, men intressant ibland att höra hennes tankar ibland. Det blir även intressantare senare, utan att spoila något.

Hennes lådor däremot har lite finurliga pussel ibland.

Alans "mind palace" ar väl mer pussel då, även om det inte är något klurigt där heller direkt.

Ja, pussel kanske är fel ord i spelsammanhang. Men det är ju ett slags pussel som läggs bit för bit, menar jag, och bildar en helhet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Att utforska som Saga är kul. Det går att hitta en hel del grejer som inte är avgörande för berättelsen men som ger ett rejält mervärde, framför allt om man har spelat och gillade det första spelet. Att hitta ledtrådar och lägga pussel i hennes Mind Palace är rätt underhållande. Exempelvis.

Jag har Alan Wake rätt färskt i minnet och har njutit i stora drag av allting som Remedy tagit sig för, så det blev att jag plockade hem det på Epics rea igår. 360 spänn är blygsamma pengar i sammanhanget, och slantar som jag gärna stödjer Remedy med. Även om de missar målet med somliga grejer i sina titlar, så är de en studio som tror stenhårt på vad de pysslar med, som försöker och som skjuter berättarkonsten i spel framför sig. Deras idéer om ett paranormalt världsbygge, senast i Control, är right up my alley också.

Sen gillar jag att få en ball upplevelse. Jag gillar när spel är kul, men jag sveps gärna med i en riktigt ball story också. För någon som sällan köper fullpristitlar (och blev hutlöst besviken när det sist skedde) blir det en fråga om värde och valuta och omspelningsvärde, men 360 spänn kan jag betala för en minnesvärd engångsupplevelse.

Medlem

Den dagen (om så sker) det här kommer på någon annan plattform än Epic blir det här ett givet köp. Inte för att jag kommer spela det, skräck är inte min grej överhuvudtaget. Control och Max Payne-serien var nära min gräns ett antal gånger.

Men... We Sing. (Om du har tänkt att spela spelet, se inte på några lets plays, reaktioner eller dylikt.) Poets of the Fall/Old Gods of Asgard är ett sanslöst skickligt band, och hur Sam Lake och Remedy återigen vävt in dem i spelet förtjänar då fasen att spelet köps in.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PeTTs0n:

Men... We Sing. (Om du har tänkt att spela spelet, se inte på några lets plays, reaktioner eller dylikt.) Poets of the Fall/Old Gods of Asgard är ett sanslöst skickligt band, och hur Sam Lake och Remedy återigen vävt in dem i spelet förtjänar då fasen att spelet köps in.

Och de kommer till The Game Awards!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Och de kommer till The Game Awards!

Är det bekräftat? (EDIT: japp, två dagar sedan, 4/12, som PotF postade om det på sin Instagram.) Satan vad fint! De är galet duktiga live, och att inte köra Herald of Darkness live där hade ju varit en ren skymf!

Lite lustigt att Old Gods of Asgard i Alan Wake 2 inte spelar de instrumenten de egentligen gör (förutom Olli, gitarristen).
Marko spelar inte bas och Markus "Captain" spelar inte trummor. ^^ Så live borde det väl vara det riktiga bandet som lirar, hoppas jag, och inte något playback-trams.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En sak Remedy måste förbättra är kartan som ör lika usel i Control

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av limonass:

En sak Remedy måste förbättra är kartan som ör lika usel i Control

Ja, kartan skrev jag faktiskt inget om i recensionen, men du har rätt i att den är långt ifrån bra. Jag irrade runt en del i skogarna, kan jag medge.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har svårt för jump scares i spel och det är synd att Remedy har strösslat rätt frikostigt med den värsta sorten av dem. Så här uppåt 20 timmar in är jag fullständigt dödstrött på alla screamers som dyker upp i tid och otid. Det suger lusten ur den skräcken som jag uppskattar - när det slamrar någonstans, dunsar lite grann, viskas i mörka hörn och så vidare. Det är jag helt med på. En och annan skuggfigur som snubblar fram i en dörröppning. Det är en form av skräck som jag kan tycka om. Det kan jag luta mig in i och uppleva på helspänn. Men det där obehaget raseras till mild irritation varenda gång som de där käftsmällarna av blinkande bilder och högt ljud kommer.

Remedy kan bevisligen skrämmas och skapa nerv, så jag förstår inte varför man då väljer den här kaka-på-kaka-metoden med oräkneliga, spelmekaniskt värdelösa jump scares. Jag har försökt undvika modden som åtgärdar det här för att få nåt slags Remedyupplevelse, men det är så uselt att jag inte vet om jag orkar mer. Är på Sagas kapitel fem nu och det är verkligen kulmen av jump scares så här långt.

It's not a lake, it's an ocean

Det verkar inte ha gått så bra för Alan Wake II i handeln.

Enligt Matt Piscatella:

"According to Circana's Player Engagement Tracker, Alan Wake II ranked 147th in November active user count on XBS and was 113th on PlayStation 5."

Detta är oroväckande uselt och kan förklara varför vi inte har hört ett pip om hur spelet har sålt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag har svårt för jump scares i spel och det är synd att Remedy har strösslat rätt frikostigt med den värsta sorten av dem. Så här uppåt 20 timmar in är jag fullständigt dödstrött på alla screamers som dyker upp i tid och otid. Det suger lusten ur den skräcken som jag uppskattar - när det slamrar någonstans, dunsar lite grann, viskas i mörka hörn och så vidare. Det är jag helt med på. En och annan skuggfigur som snubblar fram i en dörröppning. Det är en form av skräck som jag kan tycka om. Det kan jag luta mig in i och uppleva på helspänn. Men det där obehaget raseras till mild irritation varenda gång som de där käftsmällarna av blinkande bilder och högt ljud kommer.

Remedy kan bevisligen skrämmas och skapa nerv, så jag förstår inte varför man då väljer den här kaka-på-kaka-metoden med oräkneliga, spelmekaniskt värdelösa jump scares. Jag har försökt undvika modden som åtgärdar det här för att få nåt slags Remedyupplevelse, men det är så uselt att jag inte vet om jag orkar mer. Är på Sagas kapitel fem nu och det är verkligen kulmen av jump scares så här långt.

Det fortsätter, men min känsla är att det inte blir lika frekvent längre fram i spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det verkar inte ha gått så bra för Alan Wake II i handeln.

Enligt Matt Piscatella:

"According to Circana's Player Engagement Tracker, Alan Wake II ranked 147th in November active user count on XBS and was 113th on PlayStation 5."

Detta är oroväckande uselt och kan förklara varför vi inte har hört ett pip om hur spelet har sålt.

Visst tråkigt, men Control sålde inte heller speciellt bra under release, så inget som förvånar mig direkt. AW2 är även ännu mer nischat än Control som hade mer action och snabbare gameplay.

Remedy verkar även klara sig finansiellt ändå, deras VD sa att stora försäljningssiffror i början inte spelar någon större roll längre, utan att det säljer kontinuerligt en längre tid. Sen fick dom nog en generös pengasäck från Epic(som även betala utvecklingen).

"Virtala added that launch sales aren't as important as they used to be for games. Thanks to digital distribution, games now continue to sell over a long period of time."

https://www.vg247.com/control-30-million-budget-and-3-years-i...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag har svårt för jump scares i spel och det är synd att Remedy har strösslat rätt frikostigt med den värsta sorten av dem. Så här uppåt 20 timmar in är jag fullständigt dödstrött på alla screamers som dyker upp i tid och otid. Det suger lusten ur den skräcken som jag uppskattar - när det slamrar någonstans, dunsar lite grann, viskas i mörka hörn och så vidare. Det är jag helt med på. En och annan skuggfigur som snubblar fram i en dörröppning. Det är en form av skräck som jag kan tycka om. Det kan jag luta mig in i och uppleva på helspänn. Men det där obehaget raseras till mild irritation varenda gång som de där käftsmällarna av blinkande bilder och högt ljud kommer.

Remedy kan bevisligen skrämmas och skapa nerv, så jag förstår inte varför man då väljer den här kaka-på-kaka-metoden med oräkneliga, spelmekaniskt värdelösa jump scares. Jag har försökt undvika modden som åtgärdar det här för att få nåt slags Remedyupplevelse, men det är så uselt att jag inte vet om jag orkar mer. Är på Sagas kapitel fem nu och det är verkligen kulmen av jump scares så här långt.

Håller med. Jag gillar inte heller random jump scares. Men vanlig kuslighet är nice.
Tycket det förstörde lite.

Skrivet av Ruffles:

Det verkar inte ha gått så bra för Alan Wake II i handeln.

Enligt Matt Piscatella:

"According to Circana's Player Engagement Tracker, Alan Wake II ranked 147th in November active user count on XBS and was 113th on PlayStation 5."

Detta är oroväckande uselt och kan förklara varför vi inte har hört ett pip om hur spelet har sålt.

Tycker det bör ha sålt skapligt till konsol iaf men tydligen inte? Är ändå ett ganska nischat spel så kanske därför..
SJälv har jag 99% av mina spel på Steam så jag köper spel där. Finns inte spelet där kan jag lika gärna låna det av en kompis vilket jag gjorde i detta fall.

Medlem

Jag spelar spelet nu och måste säga att jag hade nog för höga förväntningar på spelet efter allt man hört + att jag gillade Quantum Break.

Det känns som för mycket meny fipplande när man ska hålla på o lägga ut alla "clues" på tavlan, det tillför inget "roligt moment" alls.
Sen är det inte kul att hålla på o skriva om storyn 2-4 gånger när man spelar Alan för att växla mellan världar så man tar sig fram på banorna. Lägg där till buggar som sänker motivationen att utforska.
Tråkigaste buggen jag stött på är att jag inte kan loota en uppgradering för att utöka utrymmet för items, det svider hårt då man är väldigt begränsad med utrymme och är mycket item-tetris.

Bästa med spelet är grafiken och storyn. Men håller inte för GOTY på långa vägar.

Skulle hellre ge GOTY till Zelda totk, Avatar eller Baldurs Gate 3

Medlem

Bra recension.

Har hört att spelet sålt rätt dåligt hitills trots alla fina betyg. Om det ligger någon sanning i det kan det vara "digital only" som spökar tro?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Bra recension.

Har hört att spelet sålt rätt dåligt hitills trots alla fina betyg. Om det ligger någon sanning i det kan det vara "digital only" som spökar tro?

Inte omöjligt och jag hoppas dom överväger en fysiskt release nu. Kommer det inte nästa år lär jag köpa digitalt ändå men tills dess håller jag tummarna trots deras uttalanden i den frågan.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Bra recension.

Har hört att spelet sålt rätt dåligt hitills trots alla fina betyg. Om det ligger någon sanning i det kan det vara "digital only" som spökar tro?

Är rätt säker på att ca 90% av all spelförsäljning är digital, så jag vet inte vad du åsyftar.

12
Skriv svar