Alan Wake II - en ny nivå

It's not a lake, it's an ocean
Alan Wake II - en ny nivå

Alan Wake II är resultatet av två decenniers spelutveckling hos Remedy. Detta är den finska studions höjdpunkt. Men perfekt är det inte.

Tretton år har passerat, både i verkligheten och i Remedys skräckhistoria. Den plågade författaren är fortfarande fångad i The Dark Place, en mardrömsversion av vår värld som han endast kan fly ifrån genom att lyckas skriva sig ur detta helvete.

Vi sänds till Bright Falls som FBI-agenten Saga Anderson för att utreda ett rituellt mord. Hon bär halva äventyret på sina axlar, vilket är den största spelmässiga förändringen jämfört med originalet. Remedy ville att Alan Wake II skulle vara tillgängligt även för den som aldrig spelat deras spel förr. Saga kliver in med nybörjarens naiva blick, omedveten om hela historien. En särskilt intressant karaktär är hon inte, men berättelsen ger henne en växande relevans genom hela äventyret.

Det är en speciell känsla att återvända till Bright Falls. Den sömniga lilla staden med alla kufiga karaktärer har funnits i mina tankar många gånger sedan jag klev av färjan för första gången för över ett decennium sedan. Två konsolgenerationer har passerat och det märks verkligen. Alan Wake var ett snyggt spel för sin tid, men skillnaden här är häpnadsväckande.

När vi återknyter kontakten med Alan någon timme in i äventyret är det en man som nästan inte går att känna igen. Tretton år i helvetet har satt sina spår. Håret är långt och ovårdat och han är synbart traumatiserad av sina upplevelser.

Det är mycket som är avsevärt bättre i Alan Wake II. Förutom att spelet föga förvånande ser två generationer bättre ut får vi denna gång betydligt mer utrymme att utforska omgivningarna. Om än med tydliga begränsningar. Striderna har också förbättrats, men förvånansvärt lite. Grunden är intakt – slå hål på fiendernas skuggsköld med ficklampan och skjut dem sedan fulla med bly. Skillnaden är att vissa fiender nu får en svag punkt exponerad som man kan sikta in sig på. Vapenvariationen är inte särskilt imponerande, men fungerar givet vad Remedy vill göra här.

Saga och Alan kan ducka och väl tajmat får det fienderna ur balans för ett ögonblick vilket öppnar för en motattack. Men precis som i det första spelet är det svårt att få ett flyt i striderna, och det är väl i någon mån meningen eftersom det är ett skräckspel snarare än ett actionspel. Det ska vara stressigt och obekvämt. Men det förtar därmed en del av nöjet i striderna.

Men är det kul?

Med tanke på hur mycket Remedy har satsat på att utveckla berättandet i denna uppföljare är det noterbart att man verkar ha lagt så lite kraft på att förbättra gameplay. Det mest omtalade kapitlet i spelet, Initiation 4, är ett bra exempel på hur Remedy har prioriterat presentation före gameplay. Det är ett minst sagt annorlunda berättarmässigt grepp som det kommer pratas om länge. Men är det kul att spela? Inte direkt.

Alan och Saga delar någorlunda jämställt på äventyret och det går att byta fritt mellan dem vid särskilda platser fram till en viss punkt i spelet då berättelsen kräver att båda har avancerat tillräckligt långt för att fortsätta. Jag var lite bekymrad över att detta skulle bli rörigt, men det fungerar alldeles utmärkt.

Ganska snart inser jag att jag gillar Sagas berättelse betydligt mer. Alans kapitel är månne mer progressiva i hur de utvecklar spelmediet, men sett till ren underhållning har jag definitivt trevligare ihop med Saga. Dels är det spännande att nysta upp mysteriet i egenskap av FBI-agent, dels är Sagas äventyr mer varierande miljömässigt. Jag skulle nästan sträcka mig så långt att spelet hade tjänat på att låta fördelningen mellan de båda vara närmare 80/20 än 50/50.

Uppdelningen mellan Saga och Alan, nystandet på varsitt håll och det stegvisa närmandet av deras respektive trådar fungerar överlag väl. Men ibland känns Alan Wake II nästan som två separata spel eftersom upplägget är så pass olika.

Det är ett oerhört vackert spel.

Det må vara lite som att svära i kyrkan, men överlag föredrar jag känslan av mysskräck från det första spelet framför den betydligt mörkare tonen i uppföljaren. Här saknas inte komiska ögonblick och fyndiga kommentarer, men Alan Wake II är som utlovat survival horror, även om det handlar mer om ett latent obehag än ren skräck. Efter ett tag är Taken, de skuggvarelser som förföljer och attackerar en, inte lika skrämmande längre. Återkommande jump scares kan kännas ganska billiga, men bidrar ändå till den genomgående känslan av osäkerhet.

Precis som i det första spelet lyckas Remedy väl med att sätta atmosfären i sina vackert skapade miljöer. Vi söker oss igenom allt från mörka vattenfyllda källare till nedsläckta korridorer som för tankarna till Resident Evil 2. Och många skogspromenader blir det även denna gång. Däremot får vi också genomlida en hel del backtracking då berättelsens fokus på alternativa verkligheter och Sagas och Alans respektive kapitel förutsätter det, och jag skulle gärna ha sett att Remedy äntligen implementerade fordon i sina spel.

Sagas "mind palace" är en plats där ledtrådar sorteras, pussel läggs och slutsatser dras.

Sättet att berätta en historia är onekligen remedyskt. På gott och ont. Medan Saga lägger pussel med sina ledtrådar i sitt Mind Palace försöker Alan sig på sitt eget detektivarbete på sin Plot Board. Som den författare han är försöker han skriva om berättelsen för att ta sig vidare. Det är hyggligt engagerande, i synnerhet Sagas inre tankar och förmåga att dra slutsatser. Men det blir också ett väldigt hoppande in och ut ur menyerna och periodvis vill jag hellre bara pressa vidare i stället för att sitta och sortera ledtrådar på en vägg.

En finsk cocktail

Remedy har skapat en cocktail av gameplay, FMV och interaktiva menyer på ett sätt som känns ganska unikt. När presentation prioriteras framför gameplay känner jag emellertid ibland en kontrollförlust mitt i alltsammans. Det blir lite för mycket film.

Det kom tidigt rapporter om att Alan Wake II drogs med allvarliga buggar. Remedy har fixat dem en efter en, men jag hann stöta på många av dem längs vägen. Vissa går att leva med. Att ljud saknas under ett kort parti eller att ljudet av regn hörs trots att det inte regnar är irriterande men ingen stor grej.

Andra var värre. Vid flera tillfällen tvingades jag ladda om gamla sparfiler och spela om vissa partier för att det inte gick att komma vidare. Detta hade definitivt en negativ påverkan på helhetsupplevelsen, och att döma av hur diskussionerna går på olika spelforum är jag långt ifrån ensam om att ha drabbats av spelförstörande buggar.

Få saker har en så lugnande inverkan som att se Ahti. Han kan sjunga också.

Alan Wake II är ett stort spel. Remedy har fyllt det med massor av sidospår för frivillig utforskning. Det är möjligt att fokusera på huvuduppdraget och klocka ut på under 20 timmar. Men då missar man ganska mycket intressant. Den som vill ta sig tid att utforska, nysta i alla trådar och ta in tonvis av referenser till det första spelet kan lugnt lägga på kanske tio timmar till upplevelsen.

Remedy arbetade i flera skeden på en uppföljare, men inget av projekten bar frukt. Då var det en liten sorg att vi inte verkade få någon fortsättning på historien. Nu är det snarare en lättnad att det dröjde. Resultatet är inte en rak uppföljare utan ett större, bredare, djupare och mer moget spel där bitarna faller på plats på ett sätt som inte ens de mest hängivna av fans hade kunnat föreställa sig. Det känns verkligen som resultatet av två decenniers spelutveckling hos Remedy.

En höjdpunkt

Detta är den finska studions höjdpunkt. Deras magnum opus. Allt de gjort tidigare har lett hit, och det knyter samman trådar från över ett decennium av historieberättande och spelmekanik från Alan Wake och Quantum Break till Control.

Alan Wake II är inget mästerverk utan dras med en del bekymmer. Remedy fokuserar, helt medvetet, på presentation i stället för gameplay och om denna prioritering kan man tycka olika. Men detta senaste alster i den finska studions historia representerar ändå en ny nivå för dem, och är en dunderstark 4:a. Med åtta nomineringar på The Game Awards får Remedy äntligen det breda internationella erkännande de förtjänar.

I en spelbransch som kommit att kännas alltmer strömlinjeformad behövs friska krafter som vågar ta ut svängarna. Det tog tretton år, men visst var det värt väntan.

Eller som vaktmästaren Ahti hade uttryckt det: "Det du lämnar bakom dig, finner du framför dig."

Alan Wake II
4
Mycket bra
+
Ett längre, bredare och djupare Alan Wake
+
Fantastisk atmosfär
+
Strålande soundtrack
+
Spännande presentation
-
Striderna känns underutvecklade
-
Buggar som stör
-
Alans del är svagare
Det här betyder betygen på FZ

Spelat på: Xbox Series X
Övriga format: PS5, PC via Epic Games Store


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Håller på att spelar just nu. Tror jag lirat 5-6h totalt.
Det är intressant. Bra gjort. Men gameplay är då fan inte kul. Jag har nog varit mer irriterad än vad jag haft kul.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ronzem:

Håller på att spelar just nu. Tror jag lirat 5-6h totalt.
Det är intressant. Bra gjort. Men gameplay är då fan inte kul. Jag har nog varit mer irriterad än vad jag haft kul.

Det tar sig, framför allt på Sagas sida. Alans, nja.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Bra recension, tack. Det finns på listan att spela nästa år. Tills dess har jag en uppsjö annan, men ser alltid framemot Remedys alster.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det tar sig, framför allt på Sagas sida. Alans, nja.

Är på Alans del nu i tunnelbanan och damp alt-f4 precis

Medlem

Klarade det idag Tog mig 25 timmar att göra typ allt. Nu väntar jag in DLC och NG+


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Redaktör

Tack för recension! Började spela det i helgen, spännande att se hur det artar sig.


signatur
Medlem

Mycket bra recension. Jag gillar Remedy, men är inget fan av skräckspel. Kommer troligtvis spela det nån gång när jag har speltorka, men inte just nu.

Medlem

Alans delar drar ner spelet för mig också, Sagas segment var fantastiska. Tack för fin recension!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Alans delar drar ner spelet för mig också, Sagas segment var fantastiska. Tack för fin recension!

Intressant att fler tycker så! Jag gick in med motsatt förväntning. Det var ju Alan jag ville spela som. Trodde jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/FsIaF5T.jpg

....

Spelat på: Xbox Series X
Övriga format: PS5, PC via Epic Games Store

Bra sammanfattad. Håller helt med, även gällande att jag också tycker att Saga är "bättre".
Spelade på PS5, inga buggar förutom en crash en gång.
Är ca 3/4 genom spelet enligt antal kapitlar, och måste säga att jag börjar dock bli lite "less" och tycker det kan går mot sitt slut (kanske för att det här varit för mycket Alan som jag inte föredrar).

Medlem

Fin och trevlig läsning! Sedan håller jag inte med om allt, men alltid roligt med en annan vinkel på det hela.

Själv har jag inte stött på en bugg och majoriteten av mina vänner är i samma läger, spännande hur det kan bli så olika där.

Sedan tycker jag Alans delar där man skriver om berättelsen är väldigt trevligt inslag och gillade verkligen att spela som han med. Combaten känns som vilket skräckspel som helst, även om det är lite vassare och mer varierat än RE4 som jag tröttnade på direkt. En solklar 5a för min del.

Medlem

härligt, har det installerat men inväntar helgen! ettan lirade jag på xbox 2010 efter att datorn hade brunnit upp, så den gillades ju starkt förstås.


signatur

//monster

Medlem

En grym välskriven recension, så när är det dags för att frilansa för FZ eller Gamereactor? Antar att du föredrar FZ dock.

Medlem

Det kritiseras på sina håll för att vara en gångsimulator (alltså att det är ingen utmaning utan du bara går hela tiden). Hur ställer ni er till det?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Håller på att spelar just nu. Tror jag lirat 5-6h totalt.
Det är intressant. Bra gjort. Men gameplay är då fan inte kul. Jag har nog varit mer irriterad än vad jag haft kul.

Djäklar vad trist att höra... Edit: Men, då spar man pengar. Tack.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det kritiseras på sina håll för att vara en gångsimulator (alltså att det är ingen utmaning utan du bara går hela tiden). Hur ställer ni er till det?

Jag tyckte det var rejält utmanande ibland, framförallt var Alan Wakes delar förvirrande för mig, irrade omkring ofta och viste inte hur man skulle komma vidare, inte särskilt roligt.

Gen
Medlem

Lite tveksam till detta spelet. För mig är Control Remedys höjdpunkt och tänkte att AW2 skulle bräcka detta men efter att ha läst recensionen är jag som sagt var tveksam.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

En grym välskriven recension, så när är det dags för att frilansa för FZ eller Gamereactor? Antar att du föredrar FZ dock.

Tack snälla!

FZ är mitt hem.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Lite tveksam till detta spelet. För mig är Control Remedys höjdpunkt och tänkte att AW2 skulle bräcka detta men efter att ha läst recensionen är jag som sagt var tveksam.

Control hade väldigt roligt gameplay, men jag håller definitivt Alan Wake II högre som spelupplevelse generellt. Tråkigt bara att Alans kapitel drar ned helheten, för Sagas delar är riktigt, riktigt bra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AlexanderBerg21:

Bara det finska språket ger en skräckvibbar tycker jag. Förfärligt språk.

Fast när det kommer från Ahtis läppar är det ren poesi.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av AlexanderBerg21:

Bara det finska språket ger en skräckvibbar tycker jag. Förfärligt språk.

Icke.

Det är ett vackert språk.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Verkar vara ett bra spel, även om det inte är ett mästerverk. Lite intressant att det är nominerat till så många utmärkelser vid Game Awards, när det rätt konsekvent får ett lägre betyg jämfört med de andra stora spelen i år.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Casimir2323:

Verkar vara ett bra spel, även om det inte är ett mästerverk. Lite intressant att det är nominerat till så många utmärkelser vid Game Awards, när det rätt konsekvent får ett lägre betyg jämfört med de andra stora spelen i år.

Jag har inte kollat betygssnittet, men det har väl överlag fått väldigt höga betyg? Om det är ett av årets 5-6 bästa spel är förstås upp till var och en avgöra, men flera av kategorierna som Alan Wake II är nominerat i känns väldigt relevanta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det kritiseras på sina håll för att vara en gångsimulator (alltså att det är ingen utmaning utan du bara går hela tiden). Hur ställer ni er till det?

Lite så känns det tyvärr för min del också. Men det större problemet tycker jag är combat. Hinner knappt ladda om eller loota mer ammo innan en fiende kommer ikapp och avbryter.
Sen tycker jag det är lite oklart ibland vad fan man ska göra så jag yrar runt irriterad.

Har liksom inget emot spel där man får utforska själv utan hjälp. Föredrar den typen av spel. Men tycker inte det fungerar så bra här.
Spelet i övrigt känns välgjort däremot.
Men än så länge tycker jag Control var både bättre och roligare. Ett av mina favoritspel faktiskt.

Gen
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Control hade väldigt roligt gameplay, men jag håller definitivt Alan Wake II högre som spelupplevelse generellt. Tråkigt bara att Alans kapitel drar ned helheten, för Sagas delar är riktigt, riktigt bra.

Så du rekommenderar det? Är inget fan av för läskiga spel men klarar av RE spelen så antar att detta också borde gå?

Skrivet av Ruffles:

Fast när det kommer från Ahtis läppar är det ren poesi.

Så sant som det var sagt

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Så du rekommenderar det? Är inget fan av för läskiga spel men klarar av RE spelen så antar att detta också borde gå?

Jag är en riktig fegis, så om jag klarar det gör nog du det också. läskigt är det inte. Det är som jag skriver väldigt remedyskt när det kommer till själva storyn, men om du har spelat Control är du väl van vid det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väldigt välskrivet...

Skrivet av Ruffles:

Men är det kul?

...och en väldigt viktig fråga att ställa sig ibland.

Jag hade trevligt med Alan Wake när jag drog igenom det, många år efter dess release. Jag var underhållen av berättelsen och världen, gillade att knata runt i den och bara känna på den där Lynch-skeva atmosfären. Men jag vet inte om jag kan påstå att jag hade särskilt kul alla gånger. I mitt minne var det väldigt mycket att springa mellan punkter i världen där berättelsen fick fortgå. Att lunka omkring i skogen och skjuta skuggfolk var aldrig lika roligt som att uppleva storyn, vilket blir lite bakvänt i ett spel som är till för att spelas och som ska underhålla.

Alla spel behöver ju inte vara så där gubbskratta-och-slå-sig-på-knät-lattjo - det finns utrymme för fler sorters berättande och funktioner i den här branschen - men jag har allt som oftast svårt för att spela titlar som är marginellt mer än interaktiva filmer. Hellblade är ett annat spel som faller lite under samma kategori. Man glömmer lite bort själva spelet mellan alla andra balla grejer som ska in. Det är underhållande på sitt sätt, men jag är liksom inte taggad på att spela spelet utan snarare på att uppleva storyn. Och även den bästa story kan bara hålla mig engagerad i max tio timmar.

Jag vill egentligen bara sparka på den där frågan lite till. Vad är det i spelet som är kul, då? Och är dessa delar ändå så pass kul att man kan stå ut med hopplöst obsolet gameplay?

Gen
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är en riktig fegis, så om jag klarar det gör nog du det också. läskigt är det inte. Det är som jag skriver väldigt remedyskt när det kommer till själva storyn, men om du har spelat Control är du väl van vid det.

Gött, då blir det ett köp

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag vill egentligen bara sparka på den där frågan lite till. Vad är det i spelet som är kul, då? Och är dessa delar ändå så pass kul att man kan stå ut med hopplöst obsolet gameplay?

Att utforska som Saga är kul. Det går att hitta en hel del grejer som inte är avgörande för berättelsen men som ger ett rejält mervärde, framför allt om man har spelat och gillade det första spelet. Att hitta ledtrådar och lägga pussel i hennes Mind Palace är rätt underhållande. Exempelvis.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar