GTA VI till PS5 och Xbox – pc nämns inte

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag dristar mig att säga: för att alla andra gör det. Det är normalt folkvett! Eller "spelsläppvett".

Men ja, ur ett affärsmässigt perspektiv är det förstås fullt begripligt varför de alltid gör så här.
Mvh, äger tre ex av GTA V.

Själv fick jag mitt exemplar GTA V bundlat med mitt grafikkort, tillsammans med Witcher 3 och Arkham Knight (Som sög så mycket att jag fick samtliga Arkhamspel + alla DLC gratis). Bästa köpet jag någonsin gjort.

https://www.guru3d.com/story/nvidia-adds-geforce-gtx-bundle-w...


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Varför inte? Känns fett ovärt att spendera ~ 6k på ett spel. Även om priserna kan justeras mycket innan dess. Kanske orkar vänta till PC release iofs, då blir det ny GPU. (som har många fler användningsområden än att spela)

Förstår det ur kostnadsaspekt delvis o då skulle jag säga PC med ny GPU, men vill man vänta 1-2 år på PC o inte spela det day 1? Då säger jag vänta.

Men annars vill man nog köra det på max grafik skulle jag säga!

Medlem

"Men vi som varit med vet också att det är frågan om "när" och inte "om". Alltid en tröst."

Vi som varit med vet att det är en fråga om "om" också.
/Bitter över att Red Dead Redemption aldrig kom till PC....

Medlem
Skrivet av ProPain:

"Men vi som varit med vet också att det är frågan om "när" och inte "om". Alltid en tröst."

Vi som varit med vet att det är en fråga om "om" också.
/Bitter över att Red Dead Redemption aldrig kom till PC....

Första Red Dead Redemption var lite av en avart som blev succe, tidigare Red Dead fick inte så mycket lovord. Så det är inte så konstigt att det inte kom till PC samtidigt så hörde man att spelet var i useltskick kodmässigt eller nått.
Finns inte en chans att GTAVI inte kommer till PC det är som att lämna pengar på bordet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vi kan nog vänta oss mycket raytracing i spelet, iom att GTA V fick raytracing på skuggor och reflektioner till PS5 och XBSX, en uppgradering över pc-versionen. Lägger sig dessutom Nvidia i koden blir det väl path tracing galore på pc. Ingen kommer att kunna spela det utan ett RTX 6090 och 10800X3D med DLSS 5 frame simulation. Eller vad som blir aktuellt 2027.

Medlem
Skrivet av 0skar:

Usch för dagens AAA- konsoller. Så bakåtsträvande produkt som låser hela spelmarknaden i ”generationer” och tråkiga tidslås. Skygglappar på i ett år för att inte bli spoilad, då man sitter på ”fel” hårdvara.

Ja, jag förstår varför det är som det är. Pengar. Merförsäljning etc..

Trist ändå! Buuu!

Konsol är fantastiskt bra för oss konsumenter. Massor av prestanda för relativt lite pengar och utvecklare får ett mycket skönare liv då de inte behöver optimera för en miljard olika grafikkort osv.

Utan konsoler så hade kvaliten på spel varit mycket lägre och buggarna desto fler.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Va?! Har du gått och blivit skrämd av media du också?

Jag tror dessvärre inte att varken Xbox Series eller Ps5 kommer vara direkt billig 2025, tänk bara på den prisökningen vid sett sen deras release 2020.

Series x kostar 5600kr, 2020 kostade den 5700kr.
Det är inte illa med tanke på att tomater gör folk hemlösa tydligen nu.

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Förstår det ur kostnadsaspekt delvis o då skulle jag säga PC med ny GPU, men vill man vänta 1-2 år på PC o inte spela det day 1? Då säger jag vänta.

Men annars vill man nog köra det på max grafik skulle jag säga!

Det skulle inte förvåna mig om Rockstar beslutar sig för att släppa PC-versionen tidigare än planerat till följd av att någon hackergrupp lyckas knäcka kopieringsskydd och pirat-portar någon Xbox-version för allmänheten att avnjuta på PC gratis.. Då blir det nog svettigt på huvudkontoret. Det skulle därtill inte förvåna mig om den piratade versionen är mer stabil än den officiella. Underskatta inte de ambitiösa nördarna i mod-community:t. Ännu sjukare om de skulle köra någon egen online-overlay och lansera värsta VI-MMORP-upplevelsen innan GTA Online ens lanseras... Men det sistnämnda är ganska osannolikt med tanke på vilka påkostade servrar som krävs för att driva och hantera det hela i större skala, olagligt dessutom, och vilka datacenter ställer upp på det..


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Freakon:

Konsol är fantastiskt bra för oss konsumenter. Massor av prestanda för relativt lite pengar och utvecklare får ett mycket skönare liv då de inte behöver optimera för en miljard olika grafikkort osv.

Utan konsoler så hade kvaliten på spel varit mycket lägre och buggarna desto fler.

Haha 😂 Dem säger det är svårt med ironi på internet men inte i detta fallet 😁

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Varför skulle de släppa det på pc samtidigt?

Folk köpte gta v 3 gånger om, så släpp på ps5 & xbox, följt av släpp på pc, och sedan nästa konsol som kommer.

Många med pc har säkert konsol och köper det på ps5/xbox, och sedan på pc när det kommer, och de med konsol köper det på det som finns nu, och sedan till nya som kommer.

Bonus med all MTX de kommer dra in på vardera platform från folk

Så det är konsolägarnas fel med andra ord. Jag kör bara PC-spel har jag bara köpt GTA V en gång (till PC).

Nåja, får nöja mig med att gnälla om detta i varenda tråd om GTA VI på FZ tills det är släppt på PC.

Medlem

Blir att vänta ett år extra då, ofta köpa spelet två gånger.

Skrivet av Freakon:

Konsol är fantastiskt bra för oss konsumenter. Massor av prestanda för relativt lite pengar och utvecklare får ett mycket skönare liv då de inte behöver optimera för en miljard olika grafikkort osv.

Utan konsoler så hade kvaliten på spel varit mycket lägre och buggarna desto fler.

Oj oj.. "ok".

Medlem
Skrivet av Freakon:

Konsol är fantastiskt bra för oss konsumenter. Massor av prestanda för relativt lite pengar och utvecklare får ett mycket skönare liv då de inte behöver optimera för en miljard olika grafikkort osv.

Utan konsoler så hade kvaliten på spel varit mycket lägre och buggarna desto fler.

Nej vet flertalet utvecklare som gladeligen hellre utvecklar för öppna plattformar och som påtalar svårigheter och överhuvudtaget veta hur man går tillväga för att släppa sitt spel på tex playstation plattformen.
Då måste man "få hjälp" av nån publisher ist.
Sen ör det massa regler och annat.
Sen att sådana som Nintendo och Sony är direkt konsumentfientliga gör inte saken bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det kan jag definitivt tänka mig om så blir fallet. Vi får väl se om vi överlever WW3 först. 😐

Det har du rätt i..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej vet flertalet utvecklare som gladeligen hellre utvecklar för öppna plattformar och som påtalar svårigheter och överhuvudtaget veta hur man går tillväga för att släppa sitt spel på tex playstation plattformen.
Då måste man "få hjälp" av nån publisher ist.
Sen ör det massa regler och annat.
Sen att sådana som Nintendo och Sony är direkt konsumentfientliga gör inte saken bättre.

Och jag vet flera utvecklare som säger motsatsen. Är övertygad om att där finns fler som tänker så som jag skriver.

Om man inte vet hur man släpper ett spel till en plattform så är man dåligt påläst och då är ens åsikt inte speciellt mycket värd i mina ögon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Blir att vänta ett år extra då, ofta köpa spelet två gånger.

Oj oj.. "ok".

Det är bara fakta, inget att bli ledsen över.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det skulle inte förvåna mig om Rockstar beslutar sig för att släppa PC-versionen tidigare än planerat till följd av att någon hackergrupp lyckas knäcka kopieringsskydd och pirat-portar någon Xbox-version för allmänheten att avnjuta på PC gratis.. Då blir det nog svettigt på huvudkontoret. Det skulle därtill inte förvåna mig om den piratade versionen är mer stabil än den officiella. Underskatta inte de ambitiösa nördarna i mod-community:t. Ännu sjukare om de skulle köra någon egen online-overlay och lansera värsta VI-MMORP-upplevelsen innan GTA Online ens lanseras... Men det sistnämnda är ganska osannolikt med tanke på vilka påkostade servrar som krävs för att driva och hantera det hela i större skala, olagligt dessutom, och vilka datacenter ställer upp på det..

Har detta någonsin hänt? Visst, moddare kan göra mycket ibland men att porta ett helt AAA-spel? Jag har väääldigt svårt att se detta ske.

Medlem
Skrivet av eCore:

Haha 😂 Dem säger det är svårt med ironi på internet men inte i detta fallet 😁

Vill man ha bra spel så bör man förstå värdet i konsoler. Det finns 40 år av historia att ta del av, bara att googla, läsa och tänka.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Och jag vet flera utvecklare som säger motsatsen. Är övertygad om att där finns fler som tänker så som jag skriver.

Om man inte vet hur man släpper ett spel till en plattform så är man dåligt påläst och då är ens åsikt inte speciellt mycket värd i mina ögon.

Nej du vet inte flera utvecklare du bara ser vad du ser, stora utvecklare med stora utgivare bakom sig.
Det är större jobb än vad man tror och det finns massa regler jämfört med öppen plattform. Du behöver ta av dig dina rosaskimrande glasögon vännen då din övertygelse inte är så övertygande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har detta någonsin hänt? Visst, moddare kan göra mycket ibland men att porta ett helt AAA-spel? Jag har väääldigt svårt att se detta ske.

Det har det. Förut när efterfrågan var högre. Jag har inte försökt installera något piratkopierat på över ett decennium så lite osäker idag. Men tänker mig att kopieringsskyddet är det tuffaste hindret. Kruxet med portningen är att få det att lira stabilt på massa olika hårdvarukonfigurationer, men känns spontant som en Xbox-version av GTA VI borde utnyttja Directx ganska jävla flitigt, det är en API som tar hand om ganska jävla mycket grafikgrejer. Även om inte parametrarna är de samma som på PC (Win10/11/12) så underlättar det väsentligt för modifikationsprocessen jämfört med PS5 förmodligen. Det är ett intressant ämne att djupdyka i för nördar. Men nog lär det kräva massa obetald tid. Om PC-versionen enbart dröjer 6 månader efter konsol-release är det ju inte värt mödan.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej du vet inte flera utvecklare du bara ser vad du ser, stora utvecklare med stora utgivare bakom sig.
Det är större jobb än vad man tror och det finns massa regler jämfört med öppen plattform. Du behöver ta av dig dina rosaskimrande glasögon vännen då din övertygelse inte är så övertygande

Haha, nej. Dels utvecklar jag själv samt att flera av mina polare och bekanta arbetar med utveckling på olika sätt (spel, web, etc). Prova att googla och läsa lite, du kommer att bli förvånad över hur många som föredrar standarder framför vilda västern.

Vad har du själv för erfarenheter kring urveckling utöver dina påstådda kontakter?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det har det. Förut när efterfrågan var högre. Jag har inte försökt installera något piratkopierat på över ett decennium så lite osäker idag. Men tänker mig att kopieringsskyddet är det tuffaste hindret. Kruxet med portningen är att få det att lira stabilt på massa olika hårdvarukonfigurationer, men känns spontant som en Xbox-version av GTA VI borde utnyttja Directx ganska jävla flitigt, det är en API som tar hand om ganska jävla mycket grafikgrejer. Även om inte parametrarna är de samma som på PC (Win10/11/12) så underlättar det väsentligt för modifikationsprocessen jämfört med PS5 förmodligen. Det är ett intressant ämne att djupdyka i för nördar. Men nog lär det kräva massa obetald tid. Om PC-versionen enbart dröjer 6 månader efter konsol-release är det ju inte värt mödan.

Har du några exempel på stora titlar som portats på det sättet? Man skulle ju behöva ha tillgång till spelets källkod och även om man på något sätt skulle få tag på den så skulle man ju bli krossad av Rockstars/Take Twos legal team om man försökte sig på att släppa en portning.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Haha, nej. Dels utvecklar jag själv samt att flera av mina polare och bekanta arbetar med utveckling på olika sätt (spel, web, etc). Prova att googla och läsa lite, du kommer att bli förvånad över hur många som föredrar standarder framför vilda västern.

Vad har du själv för erfarenheter kring urveckling utöver dina påstådda kontakter?

Så du menar att släppa spel på Playstation network är precis lika enkelt som tex Steam osv ?
Jag har pratat med flera utvecklare och även sett utvecklare som skriver om sådant i sina updates till flertalet VR-spel som jag har haft koll på och även testat.
Om det är nått som strular så är det Playstation network som inte tillåter dittan och dattan.
Utvecklar du spel och släpper på Steam, PSN och allt vad det heter, dela då med dig om det bara är att "ladda upp"? Vad har web-utveckling med det vi pratar om att göra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ELF
Medlem

Tråkigt ändå att de inte går ut med pc versionens släppår direkt.
Inväntar väl någon rea bara för att vara tjurig och med tanke på att spelet är "gammalt" redan när det väl släpps.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Spelar 90% av allt på konsol så mig gör det inget

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Varför skulle de släppa det på pc samtidigt?

Folk köpte gta v 3 gånger om, så släpp på ps5 & xbox, följt av släpp på pc, och sedan nästa konsol som kommer.

Många med pc har säkert konsol och köper det på ps5/xbox, och sedan på pc när det kommer, och de med konsol köper det på det som finns nu, och sedan till nya som kommer.

Bonus med all MTX de kommer dra in på vardera platform från folk

Precis! Det är ekonomiskt korkat av dom om de skulle släppa de på PC samtidigt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att släppa spel på Playstation network är precis lika enkelt som tex Steam osv ?
Jag har pratat med flera utvecklare och även sett utvecklare som skriver om sådant i sina updates till flertalet VR-spel som jag har haft koll på och även testat.
Om det är nått som strular så är det Playstation network som inte tillåter dittan och dattan.
Utvecklar du spel och släpper på Steam, PSN och allt vad det heter, dela då med dig om det bara är att "ladda upp"? Vad har web-utveckling med det vi pratar om att göra.

Webutveckling hänger ihop med spelutveckling då båda grundas i logik. Och logik dikterar att ju fler variabler du har att ta hänsyn till, ju svårare blir det. Detta kan säkert dina kontakter verifiera.

Att PSN inte tillåter "ditten och datten" säger ingenting mer än att folk gnäller för att de inte orkar att läsa på om hur det faktiskt fungerar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Webutveckling hänger ihop med spelutveckling då båda grundas i logik. Och logik dikterar att ju fler variabler du har att ta hänsyn till, ju svårare blir det. Detta kan säkert dina kontakter verifiera.

Att PSN inte tillåter "ditten och datten" säger ingenting mer än att folk gnäller för att de inte orkar att läsa på om hur det faktiskt fungerar.

Ja du pratar om nå annat nu, det var inte det jag menade i mitt ursprungliga meddelande.
En öppen plattform = mer frihet.
Regler som tvingar är alltid hämmande, men ja du kan ju dra en hel scen över en kam som "gnällig".

Sen håller jag inte med endå ditt första påstående heller
40års erfarenhet har visat att "konsolifiering" (om vi kallar det så) gjort spel sämre.
På PC-Sidan var spel bättre när det var riktiga "PC spel."
Man behöver inte gå långt tillbaka i historien egentligen.
Konsolifieringen gjorde tex att utgivarna tog över det communityn osv gjorde bättre innan och gjorde spel mer begränsade.

Sen att Sony Nintendo aktivt scammar användare som ångrar ett digitalt köp.
Finns mycket negativt som man inte har kontroll över.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du pratar om nå annat nu, det var inte det jag menade i mitt ursprungliga meddelande.
En öppen plattform = mer frihet.
Regler som tvingar är alltid hämmande, men ja du kan ju dra en hel scen över en kam som "gnällig".

Sen håller jag inte med endå ditt första påstående heller
40års erfarenhet har visat att "konsolifiering" (om vi kallar det så) gjort spel sämre.
På PC-Sidan var spel bättre när det var riktiga "PC spel."
Man behöver inte gå långt tillbaka i historien egentligen.
Konsolifieringen gjorde tex att utgivarna tog över det communityn osv gjorde bättre innan och gjorde spel mer begränsade.

Sen att Sony Nintendo aktivt scammar användare som ångrar ett digitalt köp.
Finns mycket negativt som man inte har kontroll över.

Jag pratar om precis samma sak som från början. Alltså det sköna i att ha en fast plattform (konfiguration) att utveckla till. Men vi pratar på helt olika nivåer så lika bra att komma överens om att inte vara överens.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag pratar om precis samma sak som från början. Alltså det sköna i att ha en fast plattform (konfiguration) att utveckla till. Men vi pratar på helt olika nivåer så lika bra att komma överens om att inte vara överens.

Jag insåg att du pratade om 1 konfiguration, ja det är lättare.
Men vad jag menade från början att det per automatik inte gör bättre spel och att konsoler per automatik är bättre kvalitet.
Det beror väll på vad man menar med kvalotet, för mig är det allt från friheten till att jag som slutanvändare får den bästa upplevelsen.

Till 99% levereras det på PC tex, kanske inte direkt men typ samtliga spel som även finns på konsol är bättre i slutändan på PC.

Vi får vara överens om att inte vara överens


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag insåg att du pratade om 1 konfiguration, ja det är lättare.
Men vad jag menade från början att det per automatik inte gör bättre spel och att konsoler per automatik är bättre kvalitet.
Det beror väll på vad man menar med kvalotet, för mig är det allt från friheten till att jag som slutanvändare får den bästa upplevelsen.

Till 99% levereras det på PC tex, kanske inte direkt men typ samtliga spel som även finns på konsol är bättre i slutändan på PC.

Vi får vara överens om att inte vara överens

Ingen påstår att det per automatik leder till bättre kvalitet. Däremot gör det livet enklare för utvecklare och då är det enklare att skapa vilket i sig ökar sannolikheten för bra produkter.

Att (somliga) spel presterar bättre på PC har ingenting med enkelheten att utveckla till ett slutet system att göra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar