Diskutera – Det bästa japanska rollspelet heter...

Medlem

Har inte spelat jättemånga jrpg men Chrono Trigger är ett fantastiskt spel där i princip allt håller än idag. Gillade Phantasy Star 3 när det begav sig men jag tvivlar på att det håller idag förutom möjligen story-mässigt.

Medlem

Tales of Vesperia

Medlem
Medlem

Jag är hyfsat ny inom den här genren, vilket till viss del är en fördel då jag saknar de här nostalgiska glasögonen som många JRPG-fantaster verkar sitta med. Tror ni alla känner till typen, den här snubben som hatar när steget till 3D togs och menar på att inget riktigt fantastiskt JRPG har kommit ut sedan typ....PS1 eran?

Det där ser jag som en fördel för mig själv som sagt, men det finns såklart också en nackdel i det att jag ännu inte har hunnit lira igenom så många spel inom genren och därför kanske inte har koll på allt.

Med det sagt, JRPGs har de sista två åren skulle jag säga flutit upp och blivit min absoluta favorit genre, det finns något som är lite svårt att sätta fingret på men jag gillar hur de ofta hemfaller till ganska så familjära grundstenar även om historien i sig kan vara oerhört "out there". Det handlar ofta om den lilla människans kamp mot det stora hotet eller om att beskydda det som till syvende och sista egentligen är viktigt för oss, människorna vi älskar. Detta som sagt i samband med att man kan tas med på hisnande resor som man stundtals inte alls förstår hur de ska kunna landa (ibland kan de inte heller just det) men kombinationen av en till en början väldigt grundad historia som sedan vecklas ut och blir något helt magiskt, det är en väldigt härlig upplevelse.

Lägg därtill att man på många sätt också ofta vad det känns iaf får sväva lite mer fritt när det kommer till världsbyggande än vad vi ser hos många västerländska RPGs. Visst vi har våra orcher, troll osv men lite för ofta känns det som att vi hamnar i det där facket, det blir lite same same ibland även om jag också älskar den genren och har mina rötter där.

Med detta sagt, jag har som sagt inte den här bakgrunden inom genren och därför går jag in med lite andra värden när det kommer till en sådan här frågeställning, men jag kan inte blunda för hur oerhört fantastiskt jag tycker "Ni No Kuni: Wrath of the White Witch" är. Spelet är som taget ur en historia som ens mamma kunde läsa för en när man skulle somna, det är en kombination av den här nostalgiska kärleken till barndomen samtidigt som det också tar upp vuxna ämnen som förlust och liknande. Lägg därtill en helt fantastisk artstyle och samarbetet med Studio Ghibli och du har liksom ett framgångsrecept som saknar motstycke i min bok. Som grädde på det där moset har du sedan en otroligt galleri av karaktärer och en liten injektion av Pokemon också, ni här ju. Magi uppstår.

Det finns flera andra oerhört fina titlar som jag skulle kunna nämna här också som "Legend of Heroes", "Xenoblade" och såklart några Final Fantasy-lir också. Min resa inom genren är som sagt fortfarande i sin linda, men de här senaste åren har jag fått några av de absolut bästa spelupplevelserna jag någonsin haft och jag trodde verkligen inte det skulle vara inom den här genren. Hell! Jag hade så oerhört svårt för karaktärerna, stönen, de stundtals alldeles för invecklade system osv och även om jag än idag kan sucka lite över hur en del av spelen har en viss förkärlek för invecklade spel så vet jag någonstans också att det ofta är värt det att sätta sig in i det där då upplevelsen ofta blir magisk.

Medlem

Secret of Mana

Medlem

Får alltid fina flashbacks från den där secret of mana bilden, va ju omslaget på förpackningen. Vilken lycka när man kutade hem med det där spelet. Co-op för 2-3 spelare va det också dessutom

Medlem

De jrpg som ger mig mest spelglädje i livet är:

1. Chrono Trigger
2. Tales of Vesperia
3. Tales of Phantasia

Medlem

Mycket svår fråga. Jag har kört det mesta i JRPG väg sedan tidigt 90tal och jag har oerhört svårt att välja ett spel som skulle vara bäst. Släpps ett JPRG så har jag köpt och kört igenom det.

Jag tror att mycket handlar om när man körde sitt första. Att man kopplar det man kände runt det spelet till minnet av det. Man kan se detta på RPG community sidor som har den här frågan uppe då och då också. Så det kommer inte gå att enas om vad som är bäst då det är väldigt individuellt men också en generationsfråga Det kommer inte finnas ett trovärdigt rimligt svar heller om någon påstår att ett sådant finns, via majoritetsröst eller vad du vill.

För mig personligen så kan jag dock lista några utan inbördes ordning. Men det är för många jag tycker är väldigt bra för att göra det till en uteslutande lista.

Ska jag väja någon på denna lista att höja över de andra så blir det nog Legend of Heroes serien. Massiva storyarcs som går över flertalet spel, där början på nästa nya story arc i serien (Trails into Daybreak) släpps i väst nästa år (om man inte kört japanska versionen för att man inte kan vänta som undertecknad). Inget för de som vill ha 15 timmars spel som är klara på en helg. Men mycket bra för oss som gillar långa matiga upplevelser med välskrivna världar, story och karaktärer som inte förstörts med allt för mycket action gameplay.

Men alla de andra har varit "Wow! upplevelser" för mig.

Mer klassiska:

Xenogears
Final Fantasy serien (VI till X)
Breath of Fire serien (I till IV)
Chrono Trigger
Chrono Cross

Suikoden Serien (I till V)
The legend of Dragoon
Skies of Arcadia

Star Ocean 2
Valkyrie Profile 2: Silmeria

Mer recent:
Radiant Historia
Xenosaga serien (I till III)
Dark Cloud (I och II)
Rogue Galaxy
13 sentinels Aegis rim

Legend of Heroes serien (Trails in the sky, Trails to Zero/Azure, Trails of cold steel/Into reverie, Trails into Daybreak)
Xenoblade serien (I till III)
Xenoblade Chronicles X
Persona Serien (3 till 5)
Resonance of fate
The last Remnant
The last Story
Lost Odyssey
Final Fantasy XII

Tales of serien (Från Phantasia till Arise med undantag för svarta fåret Zestiria)
Utawarerumono serien (Mask of deception/Truth, Prelude to the fallen)
Tears to Tiara II

Japanska Dungeon Crawlers.
Labyrinth of Refrain
Labyrinth of Galleria
Undernauts: Labyrinth of Yomi
Demon Gaze II

Medlem

Chrono Trigger

Har alltid varit och kommer alltid att vara <3

Dock är Seiken Densetsu 3 är stark bubblare!


signatur

Halo kompis!

Medlem

FF VI - utan tvekan. Börjar bli dags att köra om det igen.

Medlem
Skrivet av yoggi:

FF VI - utan tvekan. Börjar bli dags att köra om det igen.

Det var mitt första. Tror jag. Eller släpptes Secret of Mana Eller Chrono Trigger före? Iaf. De tre.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Mycket svår fråga. Jag har kört det mesta i JRPG väg sedan tidigt 90tal och jag har oerhört svårt att välja ett spel som skulle vara bäst. Släpps ett JPRG så har jag köpt och kört igenom det.

Jag tror att mycket handlar om när man körde sitt första. Att man kopplar det man kände runt det spelet till minnet av det. Man kan se detta på RPG community sidor som har den här frågan uppe då och då också. Så det kommer inte gå att enas om vad som är bäst då det är väldigt individuellt men också en generationsfråga Det kommer inte finnas ett trovärdigt rimligt svar heller om någon påstår att ett sådant finns, via majoritetsröst eller vad du vill.

För mig personligen så kan jag dock lista några utan inbördes ordning. Men det är för många jag tycker är väldigt bra för att göra det till en uteslutande lista.

Ska jag väja någon på denna lista att höja över de andra så blir det nog Legend of Heroes serien. Massiva storyarcs som går över flertalet spel, där början på nästa nya story arc i serien (Trails into Daybreak) släpps i väst nästa år (om man inte kört japanska versionen för att man inte kan vänta som undertecknad). Inget för de som vill ha 15 timmars spel som är klara på en helg. Men mycket bra för oss som gillar långa matiga upplevelser med välskrivna världar, story och karaktärer som inte förstörts med allt för mycket action gameplay.

Men alla de andra har varit "Wow! upplevelser" för mig.

Mer klassiska:

Xenogears
Final Fantasy serien (VI till X)
Breath of Fire serien (I till IV)
Chrono Trigger
Chrono Cross

Suikoden Serien (I till V)
The legend of Dragoon
Skies of Arcadia

Star Ocean 2
Valkyrie Profile 2: Silmeria

Mer recent:
Radiant Historia
Xenosaga serien (I till III)
Dark Cloud (I och II)
Rogue Galaxy
13 sentinels Aegis rim

Legend of Heroes serien (Trails in the sky, Trails to Zero/Azure, Trails of cold steel/Into reverie, Trails into Daybreak)
Xenoblade serien (I till III)
Xenoblade Chronicles X
Persona Serien (3 till 5)
Resonance of fate
The last Remnant
The last Story
Lost Odyssey
Final Fantasy XII

Tales of serien (Från Phantasia till Arise med undantag för svarta fåret Zestiria)
Utawarerumono serien (Mask of deception/Truth, Prelude to the fallen)
Tears to Tiara II

Japanska Dungeon Crawlers.
Labyrinth of Refrain
Labyrinth of Galleria
Undernauts: Labyrinth of Yomi
Demon Gaze II

Själv tycker jag Zesteria ligger på 3e eller 4e plats i serien 😅 tycker bäst om Vesperia, Xillia och Abyss.

Medlem

Efter 35 års reflektion så vidgade nog dessa mina sinnen allra mest
* Ys Vanished Omens
* Phantasy Star
* Phantasy Star 2

Medlem

Jag har alltid älskat FFX över FFVII

- FFX, FFVII, FFXII (den ordningen)
- Tales of Symphonia
- Dragon Quests Builders 1&2
- Recettear
- Golden Sun

Jag dras egentligen inte jättemycket till JRPGS. Gillar spel som Tenchu, Metal Gear Solid, Dark Souls, Nioh, Bloodborne, Dragons Dogma, Tekken, Virtua Fighter, Naruto Ninja Storm, Demon Slayer, Dragons Crown, Sengoku Basara, Zelda etc. Alla japanska spel men inga ”JRPGs”.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

dragon quest 5


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

Det rätta svaret är såklart FFVI, men jag har förstått att det är väldigt beroende på om man spelade 6an eller 7an först.

Även jag håller Xenogears som en av dom bästa berättelserna.

Och en eloge till Vagrant Story som är en riktigt unik jävla pärla. Musiken, gameplayet och atmosfären. Chef's kiss!

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Själv tycker jag Zesteria ligger på 3e eller 4e plats i serien 😅 tycker bäst om Vesperia, Xillia och Abyss.

Ja smaken är som baken Zestiria och Legendia får oftast samma kritik. Att det är svag storyline, svaga karaktärer och svaga världsbyggen med mängder av lösa trådar. Sedan brukar det vara lite olika vilken av dem folk tycker mest illa om. Jag gillar dock Legendia mer än Zestiria. Det sistnämnda var en riktig besvikelse när det släpptes efter Xillia och Xillia2.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Herr Spinkben:

Det rätta svaret är såklart FFVI, men jag har förstått att det är väldigt beroende på om man spelade 6an eller 7an först.

Även jag håller Xenogears som en av dom bästa berättelserna.

Och en eloge till Vagrant Story som är en riktigt unik jävla pärla. Musiken, gameplayet och atmosfären. Chef's kiss!

Visst är det så. Jag hade sett en kompis spela FFVI när det begav sig men spelade det inte själv förrän jag hade blivit biten av JRPG-flugan med FFVII. Sexan var fortfarande våldsamt bra, men det där första starka intrycket som man får med ens första riktigt bra JRPG fick jag inte med det. Sen tycker jag att andra halvan av FFVI tappar en del, men ska man bara bedöma det på första halvan knäpper det nog till och med FFVII på näsan. Ruskigt stark inledning och en kavalkad av urstarka scener.

Vagrant Story lyckades jag aldrig komma in i, trots att jag älskade Ivalice som setting. För mig var det gameplay som var den stora stötestenen, annars är musik och Inramningen top notch!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

Ja smaken är som baken Zestiria och Legendia får oftast samma kritik. Att det är svag storyline, svaga karaktärer och svaga världsbyggen med mängder av lösa trådar. Sedan brukar det vara lite olika vilken av dem folk tycker mest illa om. Jag gillar dock Legendia mer än Zestiria. Det sistnämnda var en riktig besvikelse när det släpptes efter Xillia och Xillia2.

Jag faller in under den kritiken också. Legendia tyckte jag ändå hade atmosfären och känslan på ett sätt som Zestiria och Xilia 1&2 inte hade. Spelmekaniskt och visuellt var Zestiria och Xilia 1&2 roligt men narrativt var de väldigt intetsägande. Tyvärr var Arise också något blah sett till narrativet, men visuellt och spelmekaniskt var det väldigt kompetent.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Jag faller in under den kritiken också. Legendia tyckte jag ändå hade atmosfären och känslan på ett sätt som Zestiria och Xilia 1&2 inte hade. Spelmekaniskt och visuellt var Zestiria och Xilia 1&2 roligt men narrativt var de väldigt intetsägande. Tyvärr var Arise också något blah sett till narrativet, men visuellt och spelmekaniskt var det väldigt kompetent.

Ja Arise kändes ganska "streamlined" för att få in nya spelare till serien, vilket utvecklarna själva även påpekat att det är i någon av launch intervjuerna. Så ganska "safe" story. Det släpps ju en story DLC snart (9 november så om 3 dagar) med en fortsättning på storyn (20 timmar) så man får väl se vad de väljer att göra med den, men jag tror ju inte att de kommer göra annat än fortsätta som tidigare.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

Ja Arise kändes ganska "streamlined" för att få in nya spelare till serien, vilket utvecklarna själva även påpekat att det är i någon av launch intervjuerna. Så ganska "safe" story. Det släpps ju en story DLC snart (9 november så om 3 dagar) med en fortsättning på storyn (20 timmar) så man får väl se vad de väljer att göra med den, men jag tror ju inte att de kommer göra annat än fortsätta som tidigare.

Ja det låter bekant när du nämner det. Om de gör ett bra jobb med story-DLC:t kan det få narrativet att växa, men samtidigt bygger det vidare på en grund som är ganska meh. Om man toppar en minestronesoppa från skolmatsalen med löjrom är det till syvende och sist fortfarande en minestronesoppa från skolmatsalen 😏


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag har nog 3 st på första plats.

Chrono Trigger, Final Fantasy 7 och Suikoden 1.

Medlem

Chrono Trigger som många andra.
Men sedan är ju Golden Sun Dark Dawn en höjdare. Lufia-spelen, Wild Arms, Många i DQ-Serien. Final fantasy havererade ju någonstans tyvärr.
Phantasy Star-spelen var bra en gång i tiden.
Knights of Xentar var ett tämligen stabilt spel även om man censurerade det. (Dragon Knight-serien)

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja smaken är som baken Zestiria och Legendia får oftast samma kritik. Att det är svag storyline, svaga karaktärer och svaga världsbyggen med mängder av lösa trådar. Sedan brukar det vara lite olika vilken av dem folk tycker mest illa om. Jag gillar dock Legendia mer än Zestiria. Det sistnämnda var en riktig besvikelse när det släpptes efter Xillia och Xillia2.

Legendia har jag inte kört, Xillia var underbart, men Xillia 2 kändes oerhört mycket tråkigare och sämre.

Medlem

1: Chrono Trigger
2: Tales of Destiny 2
3: Seiken Densetsu 3
4: Final Fantasy X
5: Tales of Symphonia
6: Star ocean
7: Golden Sun 2: The Lost Age
8: Secret of Mana
9: Final Fantasy XI
10: Star Ocean 2

Medlem

Måste nog säga Ni no Kuni. Charmigare spel får man leta efter. En känsla av nostalgi och nytt på en och samma gång.

Den tecknade filmen 🥰🥰🥰

Skrivet av Korvfingrar:

Måste nog säga Ni no Kuni. Charmigare spel får man leta efter. En känsla av nostalgi och nytt på en och samma gång.

Den tecknade filmen 🥰🥰🥰

Ja, NnK var supermysigt, verkligen! Men usch vad jag ogillade striderna i det spelet, det drog ner det rejält för mig. I övrigt var det verkligen som en sagobok som kommer till liv.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, NnK var supermysigt, verkligen! Men usch vad jag ogillade striderna i det spelet, det drog ner det rejält för mig. I övrigt var det verkligen som en sagobok som kommer till liv.

Jag gillade striderna i NnK rejält, framför allt det Pokémanska monstersamlandet till ens grupp. Till NnK II fanns det inte kvar och striderna var mer actionbetonade, vilket inte alls engagerade mig. Hade tvåan haft ettans stridssystem hade jag uppskattat det betydligt mer (var dock inte bara stridssystemet som gjorde att jag inte diggade tvåan lika mycket). NnK är definitivt en av de senaste tjugo årens höjdpunkter i JRPG-genren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skrivet av Loevet:

Jag gillade striderna i NnK rejält, framför allt det Pokémanska monstersamlandet till ens grupp. Till NnK II fanns det inte kvar och striderna var mer actionbetonade, vilket inte alls engagerade mig. Hade tvåan haft ettans stridssystem hade jag uppskattat det betydligt mer (var dock inte bara stridssystemet som gjorde att jag inte diggade tvåan lika mycket). NnK är definitivt en av de senaste tjugo årens höjdpunkter i JRPG-genren.

Jo, Poké-samlandet var en nice touch. Minns inte exakt varför striderna inte fångade mitt intresse, men har för mig att jag tyckte karaktärsdesignen på monstren var lite småtråkig. Var kanske därför Spelade aldrig tvåan, fått höra att den fick rätt ljummen kritik om jag inte missminner mig?

Borde egentligen spela om NnK... Eller titta på när grabbarna kör det därhemma, de skulle nog älska det!

Medlem
Skrivet av Loevet:

Jag gillade striderna i NnK rejält, framför allt det Pokémanska monstersamlandet till ens grupp. Till NnK II fanns det inte kvar och striderna var mer actionbetonade, vilket inte alls engagerade mig. Hade tvåan haft ettans stridssystem hade jag uppskattat det betydligt mer (var dock inte bara stridssystemet som gjorde att jag inte diggade tvåan lika mycket). NnK är definitivt en av de senaste tjugo årens höjdpunkter i JRPG-genren.

Håller med om stridssystemen i NnK. När tvåan var nytt så var det dessutom för lätt. Svåraste svårighetsgraden då var så lätt att det nämnda urvattnade action strider inte hade någon utmaning. Man tog i fiender so dog dem.

Det patchades senare genom att man lade till ännu en svårighetsgrad om jag mins rätt, men då hade spelet redan floppat jämfört med ettan.

Skriv svar