En ny favorit:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Power Trip:

The Black Dahlia Murder:

Lamb of God:

Havok:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vet inte om dem nämnts tidigare men ett nytt band för min del även om dem funnits sedan 2013 och som jag fastnat helt i är Orbit Culture från Eksjö
Soundet är lite som en blandning av In Flames, Metallica och Meshuga? Sångaren är väldigt likt Hetfield i sina cleans.

Min favorit hitils.

Misery Loves Co - It`s All Yours

Gen
Medlem

Hallå. Det verkar finnas ett gäng experter här på Metal.

Har ni några tips på melodisk Metal som tex:
Insomnium - The Primeval Dark
Five Finger Death Punch - Hard to See
Soilwork - Stabbing the Drama
Before the Dawn - Pitch-Black Universe
Dark Tranquility - Misery's Crown
DevilDriver - Clouds over California
Underoath - On my Teeth

Medlem
Skrivet av Gen:

Hallå. Det verkar finnas ett gäng experter här på Metal.

Har ni några tips på melodisk Metal som tex:
Insomnium - The Primeval Dark
Five Finger Death Punch - Hard to See
Soilwork - Stabbing the Drama
Before the Dawn - Pitch-Black Universe
Dark Tranquility - Misery's Crown
DevilDriver - Clouds over California
Underoath - On my Teeth

Svenska supergruppen "The Halo Effect" är prima Melodeath, du känner nog igen ett par medlemmar från grupperna du redan nämt


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Gen
Medlem
Skrivet av Zymac:

Svenska supergruppen "The Halo Effect" är prima Melodeath, du känner nog igen ett par medlemmar från grupperna du redan nämt

Tackar, kikar på dem

Medlem

Jag antar att du redan har koll på In Flames, dom e dock lite hit and miss för mig, de tidiga albumen var bland det bästa man kan hitta i Genren (dom uppfann i princip Gothenburg Melodeath soundet) senare album var lite sådär, mycket på grund av att Anders Fridéns sångstil ändrades till mer cleans, dom e lite gnälliga och jag tycker inte dom passar... men dom har börjat hitta tillbaka till rötterna på senare dar med lite tyngre grejer.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nya Grift-skivan "Dolt land" har gått ett par varv. Nytt från Grift är alltid högtids men denna når kanske inte upp till samma nivå som förra EP:n "Vilsna andars utmark" som var ren skogsmagi.

"Shovel Beats Sceptre" från Marduks nya skiva "Memento Mori" kandiderar på årets låt för mig...

Wolves In The Throne Room har smygsläppt två låtar från nya EP:n som kommer IMORGON, kan inte bli annat än succé. "Initiates of the White Hart" var inte dum, älskar när de drar åt Agalloch-hållet.

Annars blivit mycket Iron Maiden på senaste tiden eftersom ptja - Iron Maiden... hårda debatter med polaren om Somewhere in time är bättre än Seventh Son (rätt svar: jo, lite!).

Medlem
Skrivet av Gen:

Hallå. Det verkar finnas ett gäng experter här på Metal.

Har ni några tips på melodisk Metal som tex:
Insomnium - The Primeval Dark
Five Finger Death Punch - Hard to See
Soilwork - Stabbing the Drama
Before the Dawn - Pitch-Black Universe
Dark Tranquility - Misery's Crown
DevilDriver - Clouds over California
Underoath - On my Teeth

Lorna Shore kanske du skulle tycka om. Jag blev positivt överraskad när jag hörde dom för första gången för ett år sen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Missade hypen litegrann med Blood incantation när de släppte Hidden history of the human race. Numera är jag helt såld, galet jävla bra band

Nya låtarna är ju naturligtvis svinigt bra


signatur

Cause i need to watch things die

Gen
Medlem

Här är väl en i listan jag nämnde som är en favorit:

Skrivet av Zymac:

Jag antar att du redan har koll på In Flames, dom e dock lite hit and miss för mig, de tidiga albumen var bland det bästa man kan hitta i Genren (dom uppfann i princip Gothenburg Melodeath soundet) senare album var lite sådär, mycket på grund av att Anders Fridéns sångstil ändrades till mer cleans, dom e lite gnälliga och jag tycker inte dom passar... men dom har börjat hitta tillbaka till rötterna på senare dar med lite tyngre grejer.

Jodå men tycker dem är lite "hit and miss". Inte lyssnat på allt men visst är några låtar här och där bra.

Skrivet av Ariath:

Lorna Shore kanske du skulle tycka om. Jag blev positivt överraskad när jag hörde dom för första gången för ett år sen

Uj, det var lite väl hårt för min smak Men tack för tipset.

Medlem

Första? AI metalgruppen som inte är tränad på Copywrite:ad musik


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Medlem
Skrivet av Zymac:

Första? AI metalgruppen som inte är tränad på Copywrite:ad musik
https://www.youtube.com/watch?v=2EaJCt2GpVc

Låter lite Amon Amarth? Bra grejer


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Efter sett dom i konsert så rullar dom på igen i högtalarna

Medlem

Ibland levererar Spotifys "random skit du ska lyssna på nu"-algoritm nånting man faktiskt gillar. Helt missat Wolfheart, men jag är åas ganska dålig på att hitta "ny" musik nu för tiden. Detta för mig tebax i tiden när man var ung och relativt oförstörd

Medlem

Lyssnar ytterst lite på metal men den här hittade jag nyligen som jag gillade... progressive symphonic metal tror jag det är? instrumental.

Titan Agronomist Project - The Eocene Epoch: Descent to the Core


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem
Skrivet av Ariath:

Lorna Shore kanske du skulle tycka om. Jag blev positivt överraskad när jag hörde dom för första gången för ett år sen

Alltså snacka om positiv överraskning här också, jag hade nog lite på förhand dömt ut dem som något som jag inte skulle gilla men jag har säkert kört "To the Hellfire" 50 varv sen jag läste ditt inlägg... man blir aldrig för gammal för att börja lyssna på deathcore tydligen

Medlem

Då får jag passa på att tipsa om att Lorna Shore spelar i sthlm den 12e november, blir gött att se dem två gånger i år


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Stinto:

Alltså snacka om positiv överraskning här också, jag hade nog lite på förhand dömt ut dem som något som jag inte skulle gilla men jag har säkert kört "To the Hellfire" 50 varv sen jag läste ditt inlägg... man blir aldrig för gammal för att börja lyssna på deathcore tydligen

Det var lite så jag kände. Jag har alltid haft någon form av death metal i bakgrunden sen slutet av 80-talet då det var då jag blev introducerad i den tyngre metallen. Lorna Shore har väldigt bra berättelser i sina låtar samtidigt som det är melodiöst i 300+ bpm på baskaggarna


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Issue:

Då får jag passa på att tipsa om att Lorna Shore spelar i sthlm den 12e november, blir gött att se dem två gånger i år

Hade vart gött att se dom i Metaltown (som alla vet är Göteborg)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Men metaltown var ju många år sen (festivalen då)
Man kan alltid ta en liten tur, när den lilla festivalen de skulle ha spelat på i Sthlm i somras ställdes in så köpte jag en konsertbiljett och tågbiljett till Malmö 🤣


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Lite indisk folk-metal jag hitta. Engelska rappen är väl sisådär ibland, men snubben som growlar/sjunger/rappar på hindi är förjäkla skön, catchiga refränger. Det instrumentala är också riktigt trevlig och unik.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Death metal

Melo death inspirerat av 90 talets Göteborgs sound.

Melo death

Cover på in flames - december flower

Blackend speed metal

Sista är 2 st ganska nya Melo death band från Sverige.

Medlem
Skrivet av Issue:

Men metaltown var ju många år sen (festivalen då)
Man kan alltid ta en liten tur, när den lilla festivalen de skulle ha spelat på i Sthlm i somras ställdes in så köpte jag en konsertbiljett och tågbiljett till Malmö 🤣

Det var därför jag skrev i Metaltown och inte på


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Atlas - Taivaanranta . Jäkla trevlig refräng!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Ariath:

Hade vart gött att se dom i Metaltown (som alla vet är Göteborg)

Btw, dom spelar ju i Göteborg den 7e november


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Btw, dom spelar ju i Göteborg den 7e november

Ja, men det ser ut att vara utsålt

Skriv svar