Epic sparkar 16 procent av personalen

Medlem

Har Epic 6.000 anställda!? 😱

Helt sjukt, undrar vad de sysslar med? 🤔

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Vem kunde anat att taktiken att bruce forcea sig in på marknaden med sinnessjukt mycket pengar istället för att skapa en bra tjänst som folk söker sig till självmant inte skulle funka i längden?

Eftersom alla gnäller om att ha mer än en spelklient och de flesta redan har ordentliga spelbibliotek på steam, hur hade du tänkt dig att de skulle söka sig till epic självmant? Genom att skapa en bra tjänst?

Skulle i såfall vara bättre att satsa pengar på att få Gabe Newell att lägga ner steam... Få honom att gå med i en nyludditsekt...

Strategin från Epics sida är ju att förändra att folk bara har spel bara på steam, och de löser man inte ens genom att rabattera priserna, de löser man genom att ge bort spel och exklusiva spel. Och defintivt inte genom en bättre spelklient.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Har Epic 6.000 anställda!? 😱

Helt sjukt, undrar vad de sysslar med? 🤔

Skulle chansa att majoriteten sysslar med en av världens mest avancerade spelmotorer

Medlem

Kan det vara fel-satsning på personal och nu vill man styra upp skeppet? Det verkar ju vara generöst uppsägnings-paket som de får, så helt tomt i påsen är det ju inte.

2/3 i "icke-kärnutvecklingsteam". Köpa upp, lägg ner?

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eftersom alla gnäller om att ha mer än en spelklient och de flesta redan har ordentliga spelbibliotek på steam, hur hade du tänkt dig att de skulle söka sig till epic självmant? Genom att skapa en bra tjänst?

Skulle i såfall vara bättre att satsa pengar på att få Gabe Newell att lägga ner steam... Få honom att gå med i en nyludditsekt...

Strategin från Epics sida är ju att förändra att folk bara har spel bara på steam, och de löser man inte ens genom att rabattera priserna, de löser man genom att ge bort spel och exklusiva spel. Och defintivt inte genom en bättre spelklient.

Och att inte ha storägare från Kina 😉. Det hade nog hjälpt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Och att inte ha storägare från Kina 😉. Det hade nog hjälpt.

När kriget kommer så kommer kinesiska kommandosoldater först skickas in för att lividera alla de som är bra på fortnite.

Det hade inte hänt om folk bara hade spelat CS på steam.

Så går det när man skickar all data till Kina.

----

GOG saknar kinesiska storägare, har ju inte hjälpt dem.... Väldigt mycket polacker dock. Och Polen var ju kommunistiskt fram till för 34 år sedan.... Kanske därför?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Och de som tar besluten tjänar tillsammans mer än de 800 personerna tillsammans.

Och dessutom har dessa 800 personer all talang som behövs för att skapa produkten. Nästan som att dessa besluttagare lite överflödiga *host*...

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Han säger ju själv att firman har läckt mer pengar än de fått in, men istället för att reagera i tid har man fortsatt spendera storkovan på onödiga uppköp, nån flummig idé om "metaversum" (som är det värsta modeordet i teknikbranschen sedan NFT) och påtvingad launcherexklusivitet som bara har gjort tillvaron sämre för mig som konsument.

Nu har de kört full fart in i kaklet och folk blir arbetslösa. Embracer lyckades med samma sak tidigare i år efter att ha vuxit ohälsosamt fort. Det är som om båda bolagen har hetsätit branschtalanger i åratal, och nu ska allt upp igen. Det är både ansvarslöst och oetiskt.

Så igen, jävla Sweeney och jävla Wingefors också förresten.

Så din kritik är att han borde kickat dom människorna tidigare? Det handlade ju för övrigt inte om att dom inte reagerat, han skriver ju att dom har gjort en satsning som inte utvecklades till vad dom hoppades på.

Medlem

Jag är inget särskilt fan av Epic. Men jag uppskattar att Tim är ärlig i sin kommunikation. De gjorde en satsning för att få nya kunder och accepterade ett budgetunderskott i stunden för att uppnå det. Men det lyckades inte. Inget girigt eller korkat i det, det bara fungerade inte denna gång.

Epic gör många bra grejor och förhoppningsvis lyckas de bättre framöver. Men det är svårt att ta sig in på Steam-marknaden. Själv är det värt så sjukt mycket att ha allt samlat på ett ställe att de får hitta något riktigt revolutionerande om de ska få över mig.

Medlem

Alltså, det är några som har satt hammaren på spiken här, det är ju faktiskt så, att för att Epic öht skulle kunna ha slagits mot valve så har man behövt spendera och spendera sjukt mycket. Det kostar nog mycket att ha alla kodare som skall göra den där motorn och sedan allt kring Fortnite med.

Man har anställt folk för att underhålla allt detta och expandera samtidigt och nu måste man göra sig av med folk. Det är inte så konstigt... Valve är en best att slåss mot, valve behöver liksom inte göra något.

Folk pengar jobbar mot epic, de där gratisspelen är troligen inget folk bryr sig om i längden, man kanske spelar lite GTA5 och sedan går man tillbaka och köper spel på steam igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Och dessutom har dessa 800 personer all talang som behövs för att skapa produkten. Nästan som att dessa besluttagare lite överflödiga *host*...

Aningen malplacerad kommentar med tanke på att Tim Sweeney är skaparen av Unreal Engine.

> According to an interview, Sweeney wrote 90 percent of the code in the engine, including the graphics, tools, and networking system.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine

Redaktör
Skrivet av strangelove:

Och dessutom har dessa 800 personer all talang som behövs för att skapa produkten. Nästan som att dessa besluttagare lite överflödiga *host*...

Alla parter behövs för att spel ska bli gjorda, såväl doers och beslutsfattare och andra. Det är lagarbete.


signatur
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Han säger ju själv att firman har läckt mer pengar än de fått in, men istället för att reagera i tid har man fortsatt spendera storkovan på onödiga uppköp, nån flummig idé om "metaversum" (som är det värsta modeordet i teknikbranschen sedan NFT) och påtvingad launcherexklusivitet som bara har gjort tillvaron sämre för mig som konsument.

Nu har de kört full fart in i kaklet och folk blir arbetslösa. Embracer lyckades med samma sak tidigare i år efter att ha vuxit ohälsosamt fort. Det är som om båda bolagen har hetsätit branschtalanger i åratal, och nu ska allt upp igen. Det är både ansvarslöst och oetiskt.

Så igen, jävla Sweeney och jävla Wingefors också förresten.

Fast man måste ju få satsa med, även om det kan gå dåligt. Det går inte att utvecklas annars. Dessutom är ju inte Embracer så likt Epic, det är ju inte som att Epic baserat hela sin existens på att köpa företag och sedan se om det går att göra spel som är bra med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Många av de som förlorar jobbet som valde att ta EPICs blodiga säck med pengar till att börja med.

och ännu mer av dom hade ingenting att säga till om. Typ 95%+ skulle jag gissa på om inte ännu mer. Är då inte i toppen dom trimmar av 800 jobb

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Med största sannolikhet så är det folk som innehar obetydliga roller som "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer" som man gör sig av med. Det är nästan alltid de som ryker först om man tittar historiskt och spelen påverkas inte det minsta, tvärtom så kan de anställda äntligen få vara sig själv på arbetsplatsen och då ökar trivseln med en bättre slutprodukt som resultat.

Vad menar du med att dom äntligen får vara sig själva? Vet inte om jag missförstår dig men låter lite som att du vill att folk ska ha rätten att bete sig illa mot varandra på jobbet?

Medlem

Mycket av dessa pengar går i fickorna på indieutvecklare tack vare frikostiga miniminivåer som garanteras.
Kostnaden för exklusivitet för ett indiespel är dock liten jämfört med de hundratals miljoner dollar de har betalat för AAA-spel under åren som gått. De har spenderat låångt över tillgångarna på sin storefront, så jag är mer förvånad att de ens kan styra upp detta?

Visserligen har de sagt att de ska ligga back ett tag för etableringstiden, men att ge bort AAA-titlar gratis kan ju inte rimligtvis kunna fortsätta, det vattnar dessutom bara ut gamers vilja att betala för spel överhuvudtaget, som med gamepass, vilket drabbar hela utvecklingen av nya spel när en ny generation lär sig att spel är gratis.

Det har typ redan hänt med filmindustrin nu när folk varken köper eller hyr filmer längre. Idag förväntar man sig att betala EN gång per månad för ALLA filmer, inte långt kvar innan facit kommer för spelindustrin med.

För att återgå till Epic, Unrealmotorn alldeles för billig! De vill bara ha 5% först när du tjänat tio miljoner på ditt spel, ett för högt tak och för låg avgift, även om de visserligen får betalt för sin hjälp de erbjuder de stora utvecklarna, men det finns ju utrymme att göra motorn betydligt lönsammare.

Folk tänker inte själva, de bara tackar och tar emot. Företagsledningar tar inte ansvar för branchen i helhet. Tas inte upp av nyhetssidorna heller, så när spelföretag efter annat packar ihop kommer de flesta undra varför?

Idag kan man visa en ny unge en bild på ett telefonjack med tillhörande sladd som går till en lur och de undrar vad det är för skräp.

Imorgon visar vi de ett fysiskt spelfodral med en prislapp på. Deras reaktion?

Va dyrt för ETT spel bara!

Långsamt kokas grodan...

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Vad menar du med att dom äntligen får vara sig själva? Vet inte om jag missförstår dig men låter lite som att du vill att folk ska ha rätten att bete sig illa mot varandra på jobbet?

När man blir av med jämställdhetsstrateger, HBTQ-kommunikatörer och liknande så behöver man inte oroa sig för att få sparken om man råkar gilla en tweet av Elon Musk eller bli utfryst om man vägrar pronomen i sin bio. Man främjar helt enkelt en mångfald av idéer och åsikter när man slutar anställa och inkvotera folk efter en viss värdegrund. Det har bevisats hundratals av gånger.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

När man blir av med jämställdhetsstrateger, HBTQ-kommunikatörer och liknande så behöver man inte oroa sig för att få sparken om man råkar gilla en tweet av Elon Musk eller bli utfryst om man vägrar pronomen i sin bio. Man främjar helt enkelt en mångfald av idéer och åsikter när man slutar anställa och inkvotera folk efter en viss värdegrund. Det har bevisats hundratals av gånger.

Var detta en stor del av de 16% som fick gå menar du? Och nu... uh... så kommer folk på epic prata mera om Elon Musk?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alla parter behövs för att spel ska bli gjorda, såväl doers och beslutsfattare och andra. Det är lagarbete.

Det som är bra med spel är att det inte måste vara så dock, det finns många spel som är gjorda bara av en person, allt i spelen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Var detta en stor del av de 16% som fick gå menar du? Och nu... uh... så kommer folk på epic prata mera om Elon Musk?

Eller så slutar man slösa tid på att försöka förebygga något som antagligen aldrig kmr hända, eller händer i vilket fall för en person slutar inte vara elak bara för du säger så.

Medlem

Varför skriver alltid journalister att företag sparkar folk? Blir de inte uppsagda? Har så svårt att tro att flera hundra har varit i slagsmål eller stulit på företaget.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Var detta en stor del av de 16% som fick gå menar du? Och nu... uh... så kommer folk på epic prata mera om Elon Musk?

Det är alltid någon som ska kränga in sin hjärndöda politik i sånt här, tror inte du kommer kunna hitta någon vidare sammanhängande motivering relevant för ämnet..

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är alltid någon som ska kränga in sin hjärndöda politik i sånt här, tror inte du kommer kunna hitta någon vidare sammanhängande motivering relevant för ämnet..

Det är @JohannaBjärred (en av flera fz anv.) favoritämne att diskutera. Ständig amerikaskadad rundgång.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är @JohannaBjärred (en av flera fz anv.) favoritämne att diskutera. Ständig amerikaskadad rundgång.

Spännande tankekurva är det i vart fall. Är väl ännu ett exemplar som använder "woke" oironiskt antar jag...

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Det som är bra med spel är att det inte måste vara så dock, det finns många spel som är gjorda bara av en person, allt i spelen.

Sant. Mitt svar gällde såna med många inblandade, där behövs flera roller.


signatur
Avstängd
Skrivet av Fiddi:

Det är alltid någon som ska kränga in sin hjärndöda politik i sånt här, tror inte du kommer kunna hitta någon vidare sammanhängande motivering relevant för ämnet..

Politik? Det har väl inget med politik per se att göra.

Eftersom det inte framgår i artikeln så tycker jag det är viktigt att någon belyser vilken typ av tjänster det är som man gör sig av med.

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Politik? Det har väl inget med politik per se att göra.

Eftersom det inte framgår i artikeln så tycker jag det är viktigt att någon belyser vilken typ av tjänster det är som man gör sig av med.

Om jag också drar fakta ur rumpan så handlar det om några astronauter, en marinbiolog och två stycken norska oljearbetare, resten var till stor del hästar.

Synd om astronauterna, men har de talang så finns det nog rymd för dom någon annanstans!

Avstängd
Skrivet av eld:

Om jag också drar fakta ur rumpan så handlar det om några astronauter, en marinbiolog och två stycken norska oljearbetare, resten var till stor del hästar.

Synd om astronauterna, men har de talang så finns det nog rymd för dom någon annanstans!

"We are laying off around 830 employees, or 16% of jobs. About two-thirds of the layoffs were in teams outside of core development. We're cutting costs without sacrificing development or lines of businesses so that means business functions are disproportionately impacted compared to development functions."

https://www.epicgames.com/site/en-US/news/layoffs-at-epic

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

"We are laying off around 830 employees, or 16% of jobs. About two-thirds of the layoffs were in teams outside of core development. We're cutting costs without sacrificing development or lines of businesses so that means business functions are disproportionately impacted compared to development functions."

https://www.epicgames.com/site/en-US/news/layoffs-at-epic

Detta har ingenting med vad du hävdade att göra. Det enda som pågår här är att du ser vad du vill se, inte vad som faktiskt skrivs.

För den delen, om man ser till vad eld hävdade, menar du på att rymdfärd, marinbiologi, norsk oljeindustri och hippologi ingår i Epics "Core Development" eller är de utanför? För de nämns nämligen inte, likt dina "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer".

Vem som helst kan hitta på grejer, men det krävs en speciell att länka en helt orelevant källa och tro den bevisar ens poäng...

Avstängd
Skrivet av Fiddi:

Detta har ingenting med vad du hävdade att göra. Det enda som pågår här är att du ser vad du vill se, inte vad som faktiskt skrivs.

För den delen, om man ser till vad eld hävdade, menar du på att rymdfärd, marinbiologi, norsk oljeindustri och hippologi ingår i Epics "Core Development" eller är de utanför? För de nämns nämligen inte, likt dina "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer".

Vem som helst kan hitta på grejer, men det krävs en speciell att länka en helt orelevant källa och tro den bevisar ens poäng...

Nja, Epic håller inte på med rymdfärder eller norsk oljeindustri så det är ett extremt märkligt argument. Men om det hade varit deras coreverksamhet så hade de ingenjörer och oljeriggsarbetare inte ingått i de roller som sägs upp eftersom det är roller som skapar ett mervärde för företagen.

Folk som inte ingår i Epics eller valfri spelstudios coreverksamhet är tjänster som "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer" och det var precis dessa tjänster som sades upp när t ex EA varslade i våras.

123
Skriv svar